Giro 2020: Vroege vluchter Jhonatan Narváez wint in kletsnat Cesenatico

donderdag 15 oktober 2020 om 16:50
Giro 2020: Vroege vluchter Jhonatan Narváez wint in kletsnat Cesenatico

foto: Cor Vos

INEOS Grenadiers heeft zijn derde ritzege in de Giro d’Italia beet. De Britse formatie won eerder al twee etappes met Filippo Ganna, vandaag was het Jhonatan Narváez die als eerste over de streep kwam. De Ecuadoraan bleek in een kletsnat Cesenatico de sterkste vluchter. João Almeida blijft leider.

We zijn halverwege de Giro d’Italia en vandaag besloot de organisatie Marco Pantani nog maar eens te eren door een etappe in en rond Cesenatico, de woonplaats van de vroeg gestorven Italiaanse klimmer, in te plannen. Het leek een ideale etappe voor de durfallen in het peloton, met onderweg de nodige beklimmingen. Na de laatste helling was het nog dertig kilometer tot de verlossende eindstreep in de kustplaats.

Omvangrijke vlucht 
Onder niet al te zonnige omstandigheden werd even voor het middaguur de twaalfde etappe afgetrapt. Een half uur later wisten dertien sterke renners elkaar te vinden en weg te rijden uit het peloton. De namen: François Bidard, Simon Pellaud, Manuele Boaro, Mark Padun, Cesare Benedetti, Joey Rosskopf, Jesper Hansen, Simon Clarke, Albert Torres, Victor Campenaerts, Jhonatan Narváez, Maximiliano Richeze en Etienne van Empel.

foto: Cor Vos

Campenaerts, Rosskopf, Clarke, Van Empel en Pellaud zagen we sinds de start in Monreale al vaker in de aanval, voor renners als Padun, Benedetti, Torres en Richeze was het de eerste keer dat ze meezaten in de vroege vlucht. Het peloton liet begaan en liet de voorsprong al snel oplopen tot ruim zes minuten. Tussen de kopgroep en het peloton zagen we nog een renner van Movistar spartelen: Hector Carretero leek bezig aan een onvervalste Chasse patate.

De plakbidon van Carretero
Carretero deed nog een poging om de oversteek te maken naar de koplopers, maar bleef lange tijd hangen op twee minuten en had wat hulp van de ploegwagen (Carretero profiteerde optimaal van een wel erg opzichtige plakbidon) nodig om het laatste gaatje te dichten. In het peloton reden de mannen van Deceuninck-Quick-Step een rustig tempo voor leider Joao Almeida, waardoor de vluchters ruim dertien minuten konden uitlopen en mochten dromen van de dagzege.

Met nog ruim 120 kilometer op de koersteller besloot NTT Pro Cycling plots het voortouw te nemen in het peloton. De Zuid-Afrikaanse formatie nam niet voor het eerst deze ronde het initiatief en wist al snel zeven minuten van de voorsprong af te doen. Was kopman Domenico Pozzovivo, de nummer vier in het algemeen klassement, erop gebrand om een Pantani-esque zege te boeken in Cesenatico? Dan moesten de vluchters wel eerst worden ingerekend.

foto: Cor Vos

NTT zorgt voor een serieuze schifting
Door het vele klimwerk tijdens de etappe werd de kopgroep langzaam maar zeker uitgedund. Het beloofde een pittige finale te worden richting de laatste rustplaats van Marco Pantani, ook al omdat het begon te regenen in het noordoosten van Italië. Onder impuls van NTT werd het peloton stevig gedecimeerd, zo moesten rappe mannen als Arnaud Démare en Peter Sagan passen. En ook vooraan werden de mannen van de jongens gescheiden.

Op de flanken van de Madonna di Pugliano (9,1 km aan 5,5%) spatte de kopgroep uiteen. Rosskopf, Pellaud, Hansen, Narvaez, Boaro, Padun en Bidard bleven vooraan over, op korte afstand gevolgd door een dapper vechtende Van Empel. De zeven koplopers hadden op de top van de Pugliano nog een voorsprong van ruim vier minuten op de groep der favorieten, maar moesten nog wel zestig kilometer overleven richting de streep.

Narváez en Padun vinden elkaar
In de spekgladde en daardoor verraderlijke afdaling van de Pugliano zagen we Clarke helemaal naar voren schieten. De Australiër, vorig jaar nog tweede in de door Mathieu van der Poel gewonnen Amstel Gold Race, had bergop moeite om het tempo te volgen, maar dit belette hem niet om bijzonder hard naar beneden te gaan. Clarke wist samen met Narváez en Padun weg te rijden bij de overige medevluchters, op weg naar een volgend klimmetje.

foto: Cor Vos

Clarke, Narváez en Padun begonnen gezamenlijk aan de Passo delle Siepi, de voorlaatste beklimming van de dag en eentje die niet meetelde voor het bergklassement. Clarke moest al snel weer voor zijn eigen tempo kiezen en zijn twee vluchtgezellen laten gaan. Narváez en Padun wisten elkaar te vinden en besloten alles te geven richting de finish. Clarke verloor steeds meer terrein, de overige vluchters keken al snel tegen een achterstand van twee minuten aan.

Pozzovivo demarreert, maar komt niet weg
In het peloton zagen we nog altijd twee renners van NTT op kop rijden voor Pozzovivo, maar de blauw-zwarte formatie had al enkele figuurlijke jasjes uitgedaan. De meeste kopmannen zaten geïsoleerd en moesten zelf naar de ploegleiderswagen voor een regenjasje of laatste bidon. De favorieten voor de eindzege kwamen inmiddels al niet meer in aanmerking voor de ritzege, aangezien de voorsprong weer was opgelopen tot ruim zeven minuten.

Toch werd er in de groep der favorieten niet aan een slakkengangetje doorgereden. Integendeel: de favorietengroep bestond nog maar uit een vijftiental sterke renners, al waren de belangrijkste klassementsrenners nog altijd mee. Rozetruidrager Almeida, Wilco Kelderman, Pello Bilbao, Vincenzo Nibali en Jakob Fuglsang: ze wisten een eerste serieuze schifting te overleven. Vlak voor de top van de Gorolo zagen we dan eindelijk een versnelling van Pozzovivo.

foto: Cor Vos

De Italiaanse klimmer wist met zijn demarrage ploegmaat Ben O’Connor, die kilometerslang op kop had gereden, overboord te gooien, maar de andere favorieten konden ogenschijnlijk eenvoudig volgen. De Giro-favorieten begonnen dan ook gezamenlijk aan de afdaling van de Gorolo, meteen ook de laatste klim van de etappe op dertig kilometer van de finish. De favorieten volgden op ruim zes minuten van de twee leiders: Narváez en Padun.

Padun rijdt lek, maar geeft niet op 
In de afdaling kende Padun bijzonder veel pech door op een ongelukkig moment lek te rijden. De renner van Bahrain McLaren keek zo plots tegen een achterstand aan van een halve minuut, maar was zeker nog niet uitgeschakeld voor de ritzege. De beloftevolle Oekraïner wist op de grote plaat steeds dichterbij te sluipen, terwijl Narváez op een relatief klein verzetje probeerde stand te houden. Het verschil tussen beide mannen werd zo kleiner en kleiner.

Padun slaagde erin om zijn achterstand te halveren en moest in de laatste tien kilometer nog dertien tellen goedmaken op de renner van INEOS Grenadiers. Die laatste viel echter niet stil en wist op een gegeven moment weer uit te lopen op Padun, die steeds moeizamer begon te draaien en het laatste gaatje maar niet dicht kreeg. Narváez wist zijn voorsprong weer te verdubbelen en was op weg naar zijn eerste ritzege in een grote ronde.

foto: Cor Vos

De 23-jarige Ecuadoraan had in de laatste kilometer alle tijd om van zijn Girozege te genieten. Het is voor Narváez overigens niet de eerste zege van het seizoen. De renner won in aanloop naar de Ronde van Italië al de Settimana Internazionale Coppi e Bartali. Een teleurgestelde Padun kwam als tweede over de finish, Simon Clarke werd derde op bijna zeven minuten. De favorieten kwamen gelijktijdig over de finish.

Dit artikel delen:

39 Reacties

Monsieur Bendy 15 oktober 2020 om 16:56

Mmm. Zullen mensen wel weer zeggen, dat het topsport is en zo. Ik vind het toch bijzonder onsportief door te rijden na een lekke band. Was ook geen druk van achteruit ofzo, dus even wachten zou hebben getuigd van sportsmanship. Jammer.

Panache 15 oktober 2020 om 17:02

Een lekke band is 1/3 pech en 2/3 onderdeel van het materiaal. Als er geen spijkers liggen dan is het een goed recht om te koersen. Wachten is onzin.

KimJungPoels 15 oktober 2020 om 17:14

Tsja dit kun je Narvaez niet echt kwalijk nemen vind ik. Wachten was wellicht wel te sportief geweest voor zo’n jonge gast die de grootste overwinning van zijn carrière tot nu toe kan pakken.

Vond wel dat de motoren en auto’s rond Narvaez in de beslissende fase (toen Padun nog tussen de 9-15 seconden achterstand had) in veel te grote mate aanwezig waren. Dat hielp Narvaez echt wel weer in het zadel.

Jacco van Stierop 15 oktober 2020 om 18:01

Ik hoorde bij Eurosport dat Padun geen lekke band had maar een mechanisch defect aan zijn voorwiel. Als dat inderdaad het geval is, is er al helemaal geen reden om op hem te wachten.

Monsieur Bendy 15 oktober 2020 om 19:17

Mmm Ja pech of lek…. Het is ook nog eens een renner van Ineos, als het er nou een van Bardiani of Androni zou zijn… Ik vind het een beetje alsof Ajax een goal maakt terwijl er een speler van Excelsior geblesseerd op de grond ligt. Niet tegen de regels ofzo, maar toch…

lander luypaert 15 oktober 2020 om 19:19

Als je al niet meer mag door rijden om te winnen…

Joachim 15 oktober 2020 om 19:21

Wachten zou een mooie, sportieve actie zijn, maar dat wil niet zeggen dat doorrijden onsportief is. Wat mij betreft valt Narvaez niets kwalijk te nemen.

@ Jacco, hoezo? Wat maakt het uit of het om een lekke band gaat of iets anders aan de fiets?

Ward 15 oktober 2020 om 19:23

Altijd rijden ongeacht het voorval. Dat is de enige consequente keuze die je kan maken zonder te moeten afwegen of het nu wel of niet gepast is. Dat laatste is namelijk altijd subjectief en voor discussie vatbaar…

thorsen 15 oktober 2020 om 17:00

Zo win je als land nooit wat, en zo is het twee Giro’s op rij raak.

Mac-S 15 oktober 2020 om 17:13

Drie. In 2018 won Carapaz ook al een etappe.

Martino87 15 oktober 2020 om 17:14

Drie Giro’s zelfs.

LeDouche 15 oktober 2020 om 17:00

Respect in dit weer maar wat een vreemde suffe Giro is dit. Allemaal apatisch richting slachtbank (cq afgelasting). Gefeli Almeida!

Sagan=hulk 15 oktober 2020 om 17:07

Almeida moest daar op het einde van de aanval van Pozzovivo al gaan zitten en begon plots kleiner te trappen. Die rijden ze er wel af de laatste week op de grote reuzen. We gaan een mooie strijd krijgen de laatste week tussen de huidige top 10.

De tijdslimiet staat vandaag op 39 minuten, benieuwd of iedereen dit haalt in dit hondenweer.

BasBelgie 15 oktober 2020 om 17:14

Hoeveel van die grote reuzen gaan beklommen kunnen worden?

Dolfy 15 oktober 2020 om 17:35

143 renners van de 144 binnen nu. Demare met Vanhoucke op 34m en 28sec binnengekomen.

Dolfy 15 oktober 2020 om 17:41

Update, DNF, dus niet buiten tijd voor Cataford. Iedereen binnen dus.

Joachim 15 oktober 2020 om 19:24

Dat viel me ook op en ik dacht ook even aan een zwak moment van Almeida. Maar dan was daar plots de top en dacht ik dat hij misschien gewoon z'n krachten wat spaarde, hij was sowieso mee met het groepje over de top, nog een paar keer hard doortrappen om in het wiel van Pozzovivo te blijven was een overbodige inspanning.

VerstandOpNul 15 oktober 2020 om 17:09

Terwijl de kopman al lang thuis zit, kunnen de overgebleven renners mooi eens voor eigen kans rijden.. Maar Addy Engels, leg gerust nog eens uit waarom het zo’n goed idee was de hele ploeg uit koers te nemen..

harryjohan71 15 oktober 2020 om 17:21

Andere ploegen willen zo te horen ook uit de Giro stappen. Maar ipv af te stappen vragen ze de UCI om dr Giro te stoppen. Dan heb ik meer bewondering voor JV en Michelton die tenminste niet willen verschuilen achter de UCI dan wel de organisatie. Helemaal omdat EF en Lotto wel de Vuelta, Ronde van de Vlaanderen en Panne rijden. De renners van JV zitten nu in quarantaine. Laat de ploegen zelf beslissen. Op dit gebied is er wat mij betreft geen goed en fout. Ik erger me alleen dat ploegen zich verschuilen achter een organisatie. Als ploeg heb je een eigen verantwoordelijkheid richting je personeel.

LeDouche 15 oktober 2020 om 17:23

Verstand op nul, Leg nog eens uit waarom dat geen goed idee is.

S. Morgenstern 15 oktober 2020 om 17:27

De juistheid van de beslissing heeft toch niets te maken met de kansen die er nog waren in de Giro?! Die kansen maakte de keuze juist mede moeilijk om te maken en was de reden waarom ze hem liever niet namen.

VerstandOpNul 15 oktober 2020 om 17:42

Dat heeft uiteraard niks met ‘verschuilen achter een organisatie’ te maken. Ploegleiders lijken me niet de meest evidente personen om hierover te oordelen (Addy Engels – quod non).
Harry: als je zo principieel bent, wees consequent en volg de koers dan ook niet.

S. Morgenstern 15 oktober 2020 om 18:00

Een ploegleiding moet niet zelf oordelen over de veiligheid van hun personeel?

Arie den Blanken 15 oktober 2020 om 18:25

Die Engels hoeft hier niets uit teleggen. Allen binnen zijn werkkring volstaat.

VerstandOpNul 15 oktober 2020 om 19:56

De beslissing om er met de hele ploeg uit te stappen was niet primair voor de veiligheid. Als niet Steven, maar pak ‘m beet Koen Bouwman de ‘gelukkige’ met besmetting was geweest, moet ik nog maar zien of ze dergelijke draconische maatregelen hadden genomen.

rogierb 15 oktober 2020 om 17:14

Narváeze koers gezien vandaag.

lander luypaert 15 oktober 2020 om 17:17

Die Mcnulty geeft mij de laatste dagen een zeer sterke indruk. Kanshebber voor top 10 in eindklassement vind ik.

Grobbel 15 oktober 2020 om 17:23

In dit tempo hoeft ie onderhand alleen nog maar op de fiets te blijven zitten en niet positief te testen op corona. Gok dat hooguit de huidige top 15 nog echt meedoet voor de top 10.

lander luypaert 15 oktober 2020 om 17:31

Met die tijdritten gaat hij ook wel wat tijd pakken op de meeste

Jacco van Stierop 15 oktober 2020 om 17:43

Mooie zege van Narvaez, schudde er op het laatst toch een aardig tijdritje eruit.
Door het slechte weer een weinig opwindende rit verder, maar dit soort aanslagen op het gestel zou wel door kunnen werken bij een renner. Daarom dat een grote ronde gewoon 3 weken moet duren.

Wildebert 15 oktober 2020 om 17:56

Brrrrr. Wie wordt er niet ziek door te koersen in dit hondenweer. Altijd al veel respect voor renners, maar deze Giro teistert de magere mannen. Hoop dat we Milaan halen. Zou Kelderman winnen heet hij voortaan wat mij betreft Wilcoronaman.

Veloburto 15 oktober 2020 om 17:59

Soms zorgt regen voor spektakel, vandaag zorgt de regen voor een oersaaie etappe

Arie den Blanken 15 oktober 2020 om 18:30

Ik had de TV aanstaan en had een aantal andere dinge te doen. Af en toe eens een blik op het beeld. Koers enorm saai, toeristische helikopterbeelden verbleekten door het slechte weer. Letterlijk een baggeruitzending. Het enige nog een beetje vermakelijke was het luisteren naar Jeroen Van Belleghem en Karsten Kroon. Daarom de TV niet uit gezet. Eurosport mag hen wel een extra premie geven.

lander luypaert 15 oktober 2020 om 18:57

Haha, een extra premie voor wat?

Fanny 15 oktober 2020 om 19:24

Ja, een oprotpremie.
Wat zijn die gasten saai.
Ze lullen maar en ze lullen maar terwijl er op tv wel iets gebeurt in de kopgroep en peloton.
Van Belleghem is altijd maar bezig met quizjes of daar iemand op zit te wachten.
Leuk voor een keer maar verder… Hij weet wel veel van Italië en dat kan ik wel waarderen.
Kroon is veel te vaak aan het vertellen wat hij zelf allemaal heeft gemaakt als ex-wielrenner.
Over de huidige renners hebben beiden inhoudelijk niet zoveel te vertellen.
Ja, dat wat er op WF al staat.
Ook hebben ze het vaak niet bij het rechte eind wb tactiek koers en kansen winnaar etappe.
Kroon praat ook vaak over de buitenlanders in de koers en weinig over de Nederlanders en dan mn de knechten.

denistel 15 oktober 2020 om 18:59

wat was de bedoeling van NTT??

Tuubke 15 oktober 2020 om 19:59

Ja, dat heb ik mij ook de hele tijd af zitten vragen. Ze hebben geen favorieten uitgerookt of zo en de etappeoverwinning is ook niet echt in zicht geweest. Misschien hadden ze straf?

Sven.99 15 oktober 2020 om 20:15

Harm Vanhoucke heeft zich de eerste week helemaal leeggereden voor een AK dat onmogelijk was. Nu komt hij niet meer vooruit, zonde.

Merzbow 15 oktober 2020 om 23:06

Ik vermoed eerlijk gezegd dat hij een bericht heeft gekregen van de Klassieke Belgische Wielerbond om zeker en vast niet voor een klassement te gaan. Dat staaft immers niet met de grondregels van KBWB. Hier zal immers een renner enkel en alleen gaan voor een goed rersultaat in klassiekers.

Genoeg prachtig klimtalent bij onze beloften hier. Eens prof wil dat de KBWB ze nog enkel presteren in de klassiekers.

Jammere aan België.

Headlines

Materiaalzone

Populair