Giro 2020: Renners hekelen bogen boven de weg na valpartij
Meerdere renners uit de Giro d’Italia hebben na de zevende etappe kritiek geleverd op de bogen over het parcours, die het aantal nog af te leggen kilometers aangeven. Ze wijten de omvangrijke valpartij op 45 kilometer van de finish aan de boog, die de route onnodig versmalt.
“En weer een grote val door de bogen, die de weg versmallen. Dit is zo makkelijk op te lossen”, schrijft Jos van Emden op Twitter. De Nederlandse tijdritspecialist is niet de enige die over de bogen valt. “Het was te verwachten dat er een grote valpartij zou zijn. Er is geen reden voor die idiote bogen”, foetert Attila Valter.
“Van alle onnodige oorzaken voor een valpartij, zijn de bogen die elke vijf kilometer aangeven het makkelijkst op te lossen. Een peloton dat wiel-aan-wiel 60 per uur rijdt moet plotseling twee meter ineenkrimpen om tussen een boog te passen, die ons hetzelfde vertelt als onze oortjes en onze ploegleiders. Bovendien hebben tv-kijkers een graphic”, aldus Chad Haga.
Ook andere renners doen op social media hun beklag.
And again a big crash because of banners which narrows the road. This is so easy to solve! @UCI_cycling @cpacycling
— Jos van Emden (@josvanemden) October 9, 2020
It was easy to see that here will be a big crash. No reason for this idiot gates…
— Valter Attila (@ValterAttila) October 9, 2020
Of all the unnecessary reasons to crash, the easiest to fix must be the gantries marking every 5km. 60kph peloton gutter-to-gutter has to suddenly get 2m narrower to fit between a sign telling us the same thing as our head units and directors. TV viewers also have a graphic.
— Chad Haga (@ChadHaga) October 9, 2020
When we’re on the big highways and the peloton squeezes through the 25/15/10 km to go signs/ barriers it’s feels like where on the Night bus for magicals ‘careful man’ it’s gonna be a tight squeeze’ pic.twitter.com/8yIKQQvFmF
— Nathan Haas (@NathanPeterHaas) October 9, 2020
Ja, je kan dit vast ook op een manier doen die niet voor een versmalling zorgt en prima als ze daar over na gaan denken. Maar deze valpartij kwam niet door een boog, hij kwam doordat niet alle renners op aan het letten waren. Karsten vertelde het zo mooi bij een natuurlijke wegversmalling tijdens een andere etappe: 'Renners zien het aankomen, renners weten dat ze moeten remmen, maar nog steeds remt iedereen op het laatste moment en dan zijn er renners die zitten te slapen'.
Natuurlijke versmallingen zijn er al genoeg en worden vantevoren ook gecommuniceerd voorafgaand aan de etappe of in de oortjes, vooral bij belangrijke punten. Dit soort versmallingen zijn simpelweg onnodig en zorgen voor levensgevaarlijke situaties, vooral als je met 60 in het uur over een hele brede weg rijdt waarbij er geen reden of noodzaak is om versmallingen op te zetten.
Veiligheid geregeld, publiciteit geregeld.
Ik ben akkoord met de nood aan meer consequente regels ivm lijn houden in sprint en aan meer controle op gevaarlijke situaties in de laatste 5k van een rit.
Maar een verstrooid oma'tje dat van haar erf komt gereden met de wagen en het parcours oprijdt, een natte afdaling, een boog, een laaghangende helicopter, een loslopende hond, een cowboy aan het stuur van de neutrale wagen,... dat is soms gewoon brute pech toch.