Giro 2020: Renners hekelen bogen boven de weg na valpartij
foto: Cor Vos
vrijdag 9 oktober 2020 om 18:12

Giro 2020: Renners hekelen bogen boven de weg na valpartij

Meerdere renners uit de Giro d’Italia hebben na de zevende etappe kritiek geleverd op de bogen over het parcours, die het aantal nog af te leggen kilometers aangeven. Ze wijten de omvangrijke valpartij op 45 kilometer van de finish aan de boog, die de route onnodig versmalt.

“En weer een grote val door de bogen, die de weg versmallen. Dit is zo makkelijk op te lossen”, schrijft Jos van Emden op Twitter. De Nederlandse tijdritspecialist is niet de enige die over de bogen valt. “Het was te verwachten dat er een grote valpartij zou zijn. Er is geen reden voor die idiote bogen”, foetert Attila Valter.

“Van alle onnodige oorzaken voor een valpartij, zijn de bogen die elke vijf kilometer aangeven het makkelijkst op te lossen. Een peloton dat wiel-aan-wiel 60 per uur rijdt moet plotseling twee meter ineenkrimpen om tussen een boog te passen, die ons hetzelfde vertelt als onze oortjes en onze ploegleiders. Bovendien hebben tv-kijkers een graphic”, aldus Chad Haga.

Ook andere renners doen op social media hun beklag.

RIDE Magazine
19 Reacties
09-10-2020 18:17
Maar vervolgens wel doorkoersen. Als je echt een statement wilt maken, dan moet je gewoon weigeren de etappe uit te rijden. Achteraf blaten als schapen heeft geen nut, want dat lost niks op, want hoe vaak is er nou al achteraf geblaat en er wat van gekomen?
    09-10-2020 18:27
    Beetje kort door de bocht zo'n reactie. Als zich in mijn werkomgeving een gevaarlijke situatie voordoet, leg ik niet het werk neer, maar spreek de verantwoordelijken daar op aan. Toegegeven, de UCI, ASO en RCS staan niet bekend om hun luisterend oor, maar men mag best eerst om actie vragen voordat er wordt gestaakt.
    09-10-2020 18:35
    Hoe vaak hebben ze nu al om actie gevraagd op de sociale media? Het blijft gezeik met de organisaties. Zij luisteren dus niet.
09-10-2020 18:22
Aan de ene kant zie je zo’n boog van best ver aankomen, aan de andere kant is het wel af te vragen wat voor nut deze dienen. De kijker en renner weten precies hoe lang nog, het ‘rode vod’ moet natuurlijk blijven maar de rest?
    09-10-2020 20:15
    De boog wel. De versmalling niet.
09-10-2020 18:28
Er is op zich niks mis mee met het duidelijk aangeven van de nog af te leggen afstand, maar is daarvoor een boog voor nodig, en zo ja, waarom zou dan de weg versmald moeten worden. Inderdaad lijkt mij dit het eenvoudigst door de parkoersbouwers op te lossen.
09-10-2020 18:46
The Knight Bus
09-10-2020 18:50
Voortschrijdend inzicht zou geen kwaad kunnen bij de UCI
09-10-2020 19:05
Je kan vinden van die bogen wat je wil, maar het is niet alsof ze niet duidelijk zichtbaar zijn. Hoe moeilijk moet het zijn om even in te houden en wat smaller te gaan fietsen. Dat moet ook als de weg op 'natuurlijke' wijze versmalt.

Ja, je kan dit vast ook op een manier doen die niet voor een versmalling zorgt en prima als ze daar over na gaan denken. Maar deze valpartij kwam niet door een boog, hij kwam doordat niet alle renners op aan het letten waren. Karsten vertelde het zo mooi bij een natuurlijke wegversmalling tijdens een andere etappe: 'Renners zien het aankomen, renners weten dat ze moeten remmen, maar nog steeds remt iedereen op het laatste moment en dan zijn er renners die zitten te slapen'.
    10-10-2020 08:13
    Mwoah. Voor de renners op kop duidelijk zichtbaar, maar als jij ergens links aan de zijkant rijdt in 8e lijn zie je die boog al niet zo snel, laat staan die versmalling. Dan moet je ook nog eens remmen om in te schikken en rij je opeens op 16e lijn en ben je je positie kwijt. Daarom remt ook iedereen zo laat, je wil zo min mogelijk plekken verliezen.

    Natuurlijke versmallingen zijn er al genoeg en worden vantevoren ook gecommuniceerd voorafgaand aan de etappe of in de oortjes, vooral bij belangrijke punten. Dit soort versmallingen zijn simpelweg onnodig en zorgen voor levensgevaarlijke situaties, vooral als je met 60 in het uur over een hele brede weg rijdt waarbij er geen reden of noodzaak is om versmallingen op te zetten.
09-10-2020 19:08
Zo'n boog levert natuurlijk ook gewoon reclame-inkomsten op. Daarom zullen ze wel niet zo happig zijn ze de deur uit te doen.
    09-10-2020 19:23
    Zet de boog NAAST de weg ipv OVER de weg. Spreek met de motards af dat de camera erop moet, en je bent klaar.
    Veiligheid geregeld, publiciteit geregeld.
    09-10-2020 19:34
    Of los het op met augmented reality.
09-10-2020 19:23
Het was vandaag heel goed te zien dat bij elke boog de weg een stuk werd versmald. Die bogen staan er al jaren en bij de meeste koersen, dus de renners zullen ondertussen ook wel moeten weten dat de weg daar smaller word. Het gaat 99x goed en 1x word er gevallen bij de bogen, maar dan heeft dat ook gevolgen. Misschien iets bedenken waardoor de bogen makkelijk in lengte kunnen worden aangepast zodat ze zowel op brede wegen passen als op smalle bergweggetjes.
09-10-2020 19:58
eigenlijk zeggen ze: we weten allemaal dat die boog eraan komt en da de weg versmalt, maar als peloton geven we geen krimp en geen ruimte aan elkaar om er door te komen. Alhoewel de bogen van mij weg mogen, heb iik het idee dat de argumentatie beide kanten op kan gaan. Ik denk wel dat eens per 10km voldoende is ipv 5, en dan de laatste 5km en de 1km.
09-10-2020 20:10
Het zoveelste bewijs dat er van een verplichte veiligheidsrisicoanslyse met compenserende maatregelen geen sprake is in het professioneel wielrennen. Gewone werknemers hebben in ieder geval nog de Arbo wetgeving en de vakbonden om hun belang te dienen. Kan de EU zich hier niet mee bemoeien? Zou een keer op grote bijval kunnen rekenen!
09-10-2020 20:12
Michael zou het verdwijnen van de Boogen anders wel jammer vinden ;-)
09-10-2020 20:14
Valter Atilla schijnt Atilla Valter te heten.
09-10-2020 23:42
Het is elke wedstrijd wel wat anders... Ik vind de UCI ook de meest archaïsche en hypocriete sportbond van allen maar ze hebben natuurlijk ook geen vat op elk aspect van het universum.
Ik ben akkoord met de nood aan meer consequente regels ivm lijn houden in sprint en aan meer controle op gevaarlijke situaties in de laatste 5k van een rit.
Maar een verstrooid oma'tje dat van haar erf komt gereden met de wagen en het parcours oprijdt, een natte afdaling, een boog, een laaghangende helicopter, een loslopende hond, een cowboy aan het stuur van de neutrale wagen,... dat is soms gewoon brute pech toch.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine