Giro 2020: Arnaud Démare zegeviert in waaieretappe naar Brindisi

vrijdag 9 oktober 2020 om 16:00
Giro 2020: Arnaud Démare zegeviert in waaieretappe naar Brindisi

foto: Cor Vos

Arnaud Démare heeft zijn derde etappezege te pakken in de Giro d’Italia. In havenstad Brindisi kwam de Franse kampioen als eerste over de streep in de massasprint. Peter Sagan eindigde als tweede, Michael Matthews werd derde.

Gespannen gezichten bij de start van de zevende etappe, die van Matera in Basilicata naar het Apulische Brindisi leidde. Niet zozeer wegens het aantal hoogtemeters, die er nauwelijks waren, maar des te meer vanwege de verraderlijke zijwind. Kortom, het gevaar voor waaiers lag op de loer. Onder een blauwe lucht met lichte bewolking begon de rit in eerste instantie rustig met vier vluchters, die nog in de eerste kilometer wegreden.

Thomas De Gendt, Simon Pellaud en Marco Frapporti waren niet voor het eerst deze Giro bij de ontsnapping betrokken en kregen Josef Černý met zich mee. Fabio Mazzucco probeerde in zijn eentje naar de kopgroep toe te springen, maar kon de oversteek niet maken en moest zich laten terugzakken. De renners was amper tien kilometer onderweg toen de wind al zijn stempel op de koers drukte.

Waaiers
Deceuninck-Quick Step en Jumbo-Visma zetten het op de kant, waarna het peloton in stukken uiteenscheurde. Daarbij kwamen Pello Bilbao, de nummer twee in de stand, Harm Vanhoucke (vierde), Domenico Pozzovivo (zesde), Jakob Fuglsang (zevende) en Rafał Majka (tiende) in de problemen. In de voorste waaier met dertig man handhaafden onder andere roze trui Almeida, Kelderman (derde), Nibali (vijfde) en Kruijswijk (achtste) zich.

Waaiers vroeg in de etappe – foto: Cor Vos

Ook de sprinters Arnaud Démare, Peter Sagan, Michael Matthews en Elia Viviani hadden de boot niet gemist. De waaiervorming luidde tevens het einde in van de kopgroep, die na 24 kilometer werd ingelopen. Toen de kruitdampen waren opgetrokken, werd de tweede groep steeds groter en konden onder meer Bilbao, Fuglsang en Majka na 45 kilometer terugkeren. En wat later sloten Vanhoucke, Pozzovivo en Simon Yates, die eveneens achterop was geraakt, weer aan.

De eerste vluchters Pellaud en Frapporti waren niet bij de pakken gaan neerzitten nadat ze waren bijgehaald en demarreerden na zestig kilometer opnieuw. De Zwitser uit de Androni-ploeg en de Italiaan (Vini Zabù-KTM) waren ook in de vierde etappe naar Villafranca Tirrena elkaars kompanen en kregen in eerste instantie hooguit twintig seconden van het peloton, dat werd opgeschrikt door een valpartij. Onder meer Vanhoucke, Fuglsang en Jai Hindley waren daarbij betrokken.

Nervositeit neemt toe
De ontsnappingspoging van Pellaud en Frapporti was ook deze keer geen lang leven beschoren en na 86 kilometer werd het tweetal opnieuw opgeslokt door de meute. Niet voor het eerst deze etappe nam de nervositeit toe in aanloop naar de tussensprint na 91,5 kilometer, waarbij Miles Scotson onderuitging toen hij het achterwiel van een ploeggenoot aantikte. In het sprintje om de bonificaties mengden de klassementsrenners zich niet.

Deceuninck-Quick Step en Jumbo-Visma zetten het op de kant – foto: Cor Vos

Daardoor konden Manuele Boaro, Davide Ballerini en Kamil Gradek de seconden oprapen. Toch bleef iedereen bij de les, omdat bij het buiten rijden van Grottaglie de koers weer op open terrein terechtkwam. In de onrust van het peloton werd na 98 kilometer nog eens gevallen. In het midden van de groep ging een aantal man onderuit, waardoor veel renners werden opgehouden. Bij de val waren onder meer bergtrui Filippo Ganna, Ilnur Zakarin en opnieuw Vanhoucke betrokken.

De achteropgeraakte renners kregen de kans om terug te keren, waarna Iljo Keisse, ploegmaat van roze trui Almeida, het peloton de laatste twintig kilometer in leidde. Ook de ploegen van de snelle mannen kwamen naar voren, waarmee deze vooraf gevreesde dag leek af te stevenen op een massasprint. Zo zette Groupama-FDJ een treintje op de rails voor kopman Arnaud Démare, die na successen in Villafranca Tirrena en Matera zijn derde rit kon winnen.

In sneltreinvaart naar de streep
In de havenstad Brindisi, die vanuit zuidwestelijke richting werd binnengereden, bleven de teams van de klassementsrenners lang voor in het peloton om in de bochtige straten uit de problemen te blijven. Zo plaveide Jumbo-Visma de weg voor kopman Steven Kruijswijk, die scherp oogde. Bij het ingaan van de laatste kilometer was het dan aan de sprinters. Groupama-FDJ nam vervolgens het initiatief weer over.

Het Franse treintje reed tot de laatste vijfhonderd meter voorop, terwijl Peter Sagan wat ingesloten raakte. Op 150 meter van de streep zette Démare dan aan met Sagan in zijn wiel. De Franse sprinter zwenkte uit naar rechts naar het hek, waarmee hij voor de drievoudige wereldkampioen weinig ruimte liet om langszij te komen. Sagan dook niet in het gaatje langs de afzetting, waarna Démare als eerste de streep doorkruiste en daarmee zijn derde etappezege binnensleepte.

Laatste kilometer:

Dit artikel delen:

55 Reacties

Chris Van Uden 9 oktober 2020 om 16:02

Waanzinnige vorm momenteel, klasse!

David Janssens 9 oktober 2020 om 16:03

Demare is verreweg de sterkste al week hij behoorlijk van zijn lijn….

CechRepublic 9 oktober 2020 om 16:04

Als Sagan hier een Jakobsen doet breekt ie van alles maar wordt Demare wel gedeklasseerd.

Veloburto 9 oktober 2020 om 16:05

Denk het niet

Lendilonus 9 oktober 2020 om 16:06

Om dat te kunnen doen moet je natuurlijk wel de snelheid hebben om ernaast te komen en die snelheid had Sagan niet. 100% fair was het natuurlijk niet maar dat is sprinten bijna nooit. In eerste instantie wijkt Demare natuurlijk uit om voorbij Ballerini te gaan maar dat was iets verder dan nodig, daarna wel rechtdoor gesprint dus ik zou dit als jury lekker laten gaan.

Gidon 9 oktober 2020 om 16:10

Heel groot verschil. Demare laat nog voldoende ruimte aan de rechterkant. Zou me verbazen mocht hij hiervoor gedeklasseerd worden.

Ruben_ 9 oktober 2020 om 16:04

Nou dit was ook niet de meest rechte lijn sprint.

deluxe 9 oktober 2020 om 16:05

Ik sluit me hier bij aan. Het gaat goed, dus het mag.. hypocriet.
Ik gun demare alles, maar dit is toch duidelijk een voorbeeld van niet je lijn houden

ParijsIsNogVer 9 oktober 2020 om 16:13

Zo gaat dat he. Als je door rood licht rijdt en er gebeurt niks, dan krijg je hooguit een boete. Als je iemand dood rijdt dan wordt het een heel ander verhaal, terwijl je in feite hetzelfde doet.

deluxe 9 oktober 2020 om 16:22

Er hoeft in een voorbeeld van mij niet perse iemand te sterven om een punt te maken.
Je zou ook kunnen stellen dat parkeren zonder te betalen je soms een gratis overwinning oplevert(gokken en winnen), en indien je gepakt wordt kost t je meer dan je inzet(in wielertermen: terug gezet worden en kostbare punten verliezen voor t regelmatigheidsklassement).

Maar zolang die parkeerwachters niet consequent hun route lopen en schrijven, zullen er altijd mensen zijn die de regels in hun voordeel buigen. Daarom vind ik dat dit gewoon bestraft moet worden want het gedrag van renners veranderd niet en we gaan opnieuw zware ongelukken zien door dezelfde manoeuvres die soms wel en soms niet goed gekeurd worden.

Michelangelo 9 oktober 2020 om 16:32

+ 1 voor Deluxe.

Wigo 9 oktober 2020 om 16:06

Van mij mogen ze Demare terugzetten.
Week veel te veel naar rechts uit.

the student 9 oktober 2020 om 16:06

Haha als Kruiswijk een sprinter was joh. Vooraan afgezet.

Abdoe 9 oktober 2020 om 16:06

Kantje boord, nog ff afwachten of de jury hiermee akkoord gaat.

Baik-Baik 9 oktober 2020 om 16:07

Waar zit de 6 seconden winst/verlies in bij de klassementsmannen?

Sagan=hulk 9 oktober 2020 om 16:08

Lijkt me nog niet officieel.

Zabelfan 9 oktober 2020 om 16:09

@Baik-Baik volgens mij was er een gat na richeze

De Bezemwagen! 9 oktober 2020 om 16:09

Net achter Kruiswijk

Troma 9 oktober 2020 om 16:10

Lijkt al weer uit de uitslag te zijn gehaald.

putmans 9 oktober 2020 om 20:36

Tsja, Nibali achter de breuk..

Fietshemerin6 9 oktober 2020 om 16:08

Van links naar rechts om ergens in het midden te eindigen… geen zwiepers, maar niet een rechte lijn te noemen.

Heb te doen gehad met Lotto Soudal om in zo’n etappe zo veel te moeten geven, maar aan de andere kant heb ik het nooit een klassements ploeg gevonden er ontbreekt daar een bepaalde klassements slimheid… al die moeite die ze er nu in stoppen, vraag me af of van hoecke dat kan waarmaken.

harryjohan71 9 oktober 2020 om 16:13

Dat Lotto Soudal niet met de eerste waaier mee zou zitten, was echt geen verrassing, maar voorspelbaar. Ze mogen blij zijn dat groep 1en 2 bij elkaar kwamen, anders had Vanhoucke minuten verloren.

Wheely 9 oktober 2020 om 16:53

LSD?

LeDouche 9 oktober 2020 om 17:16

Lucy in the Sky with Diamonds!

Schollekop 9 oktober 2020 om 16:12

Saaie etappe. Weinig concurrentie voor Demare. Waarom JV als een gek vooraan aan het rijden was ontgaat mij.

harryjohan71 9 oktober 2020 om 16:16

Kruijswijk uit de gevarenzone houden met alle bochten in laatste kilometers

xistnc 9 oktober 2020 om 16:49

Drie op drie. Knap!

AWestie 9 oktober 2020 om 16:13

Hoe gaat de regelgeving daar precies over? Hij zwiept naar de andere kant maar blijft dan keurig op zijn pad met genoeg ruimte. Ik begrijp deklassering door lijnafwijking, maar het is geen asociaal gedrag.

Romāns Vainšteins 9 oktober 2020 om 16:13

Ik snak naar de tijd dat het niet na elke aankomst weer van dat rechtlijnig gelul is.

Deel Koeper 9 oktober 2020 om 16:17

Zondag, wanneer meesterzwieper Mathieu in de sprint Wout mee naar de nadars neemt, dan gaat WF plat.

Joaquim Agostinho 9 oktober 2020 om 16:29

Wat fijn dat je dit met ons wilde delen…

Michelangelo 9 oktober 2020 om 16:35

RV is het traditionele type van “bloed aan de paal”. Hij stamt nog uit de tijd van de Romeinen, waarin het volksvermaak was om in het collosseum te kijken naar gladiatoren die elkaar afmaakten op de meest bloedige manier.

Niet ieder mens is geevolueerd…

Romāns Vainšteins 9 oktober 2020 om 16:58

Sprinten in rechte lijn is gewoon crap. Leuk op papier maar niks in de praktijk.
Gekunsteld gedoe dat de sport niet helpt. Als spurters echt iets totaal idioots flikken eruit halen en anders gewoon de regel invoeren dat de eerste aankomer wint, o wacht.

osca freire gomez 9 oktober 2020 om 17:00

@michelangelo +1

LeDouche 9 oktober 2020 om 17:20

Levensgevaarlijk parcours! Hoe kan dit! Organisatie aanklagen. En waar waren de vangnetten en stootkussens en stonden de hekken wel vast? En op de keper beschouwd: hij wijk idd zo’n 33mm van z’n leen af!

Alto 9 oktober 2020 om 16:22

Officiële regel bij sprinten is dat je vanaf het moment dat je de sprint aangaat, in een rechte lijn moet blijven sprinten. Dat deed Demare hier duidelijk niet. Dan moet de jury ook consequent zijn.

Of Sagan er anders voorbij zou zijn gegaan, is een tweede.

Quintenri 9 oktober 2020 om 17:29

En als je uit iemand zijn wiel komt en begint te sprinten? Moet je dan ook rechtdoor tegen de renner voor je rijden? Of mag je wel uitwijken om de renner voorbij te steken?

Peter Lippens 9 oktober 2020 om 18:21

Hij reed dan ook in rechte lijn al liep die niet parallel met de rijweg maar dat hoeft niet, die regel is gewoon bedoeld om geen gevaarlijke kwakken uit te delen of iemand in de boarding te rijden en daar was hier dan ook geen sprake van. Anders moeten ze maar banan trekken over de weg ma

Milan Clement 9 oktober 2020 om 19:34

Peter Lippens heeft wel een goed punt. Staat er beschreven hoe de rechter lijn moet lopen? Zo niet, dan is dit een keurige sprint van Demare.
Overigens had Sagan echt harder moeten trappen om echt hinder te ondervinden.

Lalsacien 9 oktober 2020 om 16:24

Sowieso werd er flink gestreden om vooraan te zitten. Richeze was ook niet helemaal fair bezig volgens mij.
Om Ballerini voorbij te komen gaat Démare flink naar rechts om daarna rechtdoor te sprinten. Voor Sagan leek er nog genoeg ruimte aI vond hij middels gebaren dat het not done was. Benieuwd wat de jury beslist. Denk zelf dat het net niet genoeg was voor een declassering.

Deel Koeper 9 oktober 2020 om 16:29

Ik vermoed dat het vrij ver verwijderd zat van “net niet” en dat er nauwelijks over gediscussieerd is.

Robbert 9 oktober 2020 om 16:29

Dit vind ik toch wel erg tegen het randje. Demare begon -vanuit Demare gezien- helemaal links en uiteindelijk kan Sagan (of ie nou de snelheid had of niet) er niet/nauwelijks aan de rechterkant meer langs.

Het is een lang uitgesmeerde zwieper, waar misschien beter op te anticiperen is door degene die erachter sprint, maar erg chique is het niet.

Als je dit wilt uitbannen, moet je ergens beginnen met een (rechte) lijn te trekken!
Ik neig derhalve naar DSQ of terugzetting…

Jury vindt het acceptabel; heb ik ook vrede mee.
Verder helemaal eens met wat Panache hieronder zegt….

Panache 9 oktober 2020 om 16:40

Puur volgens de spelregels is dit een declassering. Kijk je naar de laatste 100 sprints dan is er niet veel anders aan de hand. Dat is het handhavingsprobleem binnen het wielrennen in een notendop.

xistnc 9 oktober 2020 om 16:50

Precies. Demare krijgt precies dezelfde straf als Sagan, Bennett en dergelijken doorgaans voor dit soort doelbewuste manoeuvres krijgen. Namelijk geen.

Peter Lippens 9 oktober 2020 om 18:19

dan snap je echt niets van die regels, er was geen kwak, hij week wel uit maar Sagan zat ACHTER Demare, dus dan is dat nog NOOIT een probleem geweest

Stoempen 9 oktober 2020 om 16:44

2 renners van NTT buiten tijd?

thorsen 9 oktober 2020 om 16:47

Deze etappe was een gegeven paard die je vol in de bek staart.

SjorsPatate 9 oktober 2020 om 16:52

Als ik Sagan was zou ik ook wel balen. Ik denk niet dat hij gewonnen had, maar nu krijgt hij niet eens de kans. Ik denk overigens ook niet dat Demare wist dat Sagan rechts in zijn wiel zat.

toerist 9 oktober 2020 om 16:54

Wat is er aan de hand met Gaviria?

lander luypaert 9 oktober 2020 om 16:59

Wat is er aan de benen*

Wheely 9 oktober 2020 om 17:10

Goh wat begon deze etappe veelbelovend, ergens logisch dat er niet werd doorgereden met meer dan 100km te gaan maar Kruijswijk, Nibali en Kelderman hadden toch een beslissende slag kunnen slaan in het AK.

Ivanoviclover 9 oktober 2020 om 17:16

Gaviria die gewoon stopt met trappen/zonder benzine valt waardoor de rest (Swift, Matthews, Hodg etc.) gezien is en een dubbele sprint moet rijden. Saaie sprint zo.

harryjohan71 9 oktober 2020 om 17:28

Waarom een saaie sprint. Er was geen controle, waardoor een ieder kon winnen. Persoonlijk vind ik dit mooier/spannender dan perfecte treintjes. De snelste heeft wel gewonnen. Ballerini wordt ook eenvoudig teruggehaald door Demare.

Wildebert 9 oktober 2020 om 17:55

Demare steekt fors over, maar het mag blijkbaar omdat er niets gebeurt. Tsja.
Gelukkig is het sport en is het niet raar om geen fan te zijn van Demare. Misschien afgelopen zomer teveel muuropschriften in Frankrijk gezien met ‘ Tourists go home’ Begin Dylan en Fabio steeds meer te missen.

Peter Lippens 9 oktober 2020 om 18:17

Demare is gewoon de sterkste sprinter in deze Giro, met de neus in de wind en Sagan kon er gewoon niet overkomen. Er was weinig mis met de sprint, Demare week wel uit maar reed gewoon alleen op kop kon dus gewoon zijn weg kiezen, bleef zelfs nog één meter van de boarding hoewel dat eigenlijk zelfs niet hoefde, Sagan zat nooit met zijin voorwiel naast het achterwiel van Demare.

Headlines

Materiaalzone

Populair