Giro 2020: Kelderman en Kruijswijk schuiven op in klassement

woensdag 7 oktober 2020 om 17:22
Giro 2020: Kelderman en Kruijswijk schuiven op in klassement

Wilco Kelderman - foto: Cor Vos

Wilco Kelderman en Steven Kruijswijk deden goede zaken in de Giro d’Italia. In de vijfde etappe naar Camigliatello Silano kwamen beide renners in de eerste groep achter winnaar Filippo Ganna over de streep en schoven op in het algemeen klassement.

In de bergetappe naar Camigliatello Silano verloren Jonathan Caicedo, tweede in het klassement, en Brandon McNulty (achtste) de aansluiting met de groep favorieten en verdwenen daardoor uit de top tien. Op 34 seconden achter etappewinnaar Filippo Ganna kwam Kelderman in het bijzijn van de favorieten als vierde over de streep en kon door het wegvallen van Caicedo doorschuiven naar de derde plaats in het klassement.

Ook Kruijswijk kwam in het eerste peloton achter Ganna over de finish. De kopman van Jumbo-Visma klom van de tiende naar de achtste plaats in de stand.

Dit artikel delen:

36 Reacties

VerstandOpNul 7 oktober 2020 om 17:29

Voorzichtige top-5:

1 Wilco Kelderman
2 Vincenzo Nibali
3 Domenico Pozzovivo
4 Jakob Fuglsang
5 Steven Kruijswijk

Geit in mijn Kelderman 7 oktober 2020 om 17:32

Kelderman gaat niet winnen. Hoe graag ik het ook zou willen, mijn held, mijn goat. Maar die gaat op ervaring nog wel een etappe’tje eruit gepoeft worden door een van die andere mannen die je noemt.

Zie Majka ook nog wel top-5 eindigen.

tendam 7 oktober 2020 om 17:36

Kelderman komt op de steilere percentages vaak wat tekort op de echte klimmers. Maar misschien kan hij in dit veld de schade beperken.

VerstandOpNul 7 oktober 2020 om 17:36

Haha, ik had gewoon alle namen die er niet tussen hoorden tussenuit gehaald.. Nog niet teveel over de volgorde nagedacht.. Ik twijfel nog over Pozzo ten faveure van Majka..

KnightBiker 7 oktober 2020 om 17:54

@tendam – zit er ergens een Zoncolan in het parcours? zo niet dan kan Kelderman alles aan en heeft potientieel de sterkste tijdrit van de overgebleven top 10

tendam 7 oktober 2020 om 18:35

@knightbiker
In de Tirreno leek hij ook erg goed, maar in de enige echte bergrit zakte hij er toch een beetje doorheen. En dat was ook geen Zoncolan.

Groetjesaandevoetjes 7 oktober 2020 om 20:55

In etappe 9 is er een hele steile laatste kilometer en in etappe 15 zit er een stukje a 14% middenin de slotklim, maar voor de rest zijn de meeste eind klimmetjes redelijke lopers. Wel giga zware etappes in die laatste week en wellicht aanvallen op de voorlaatste collen.

Dr op en dr over 7 oktober 2020 om 17:37

Kelderman wint deze ronde net zo min als een Vanhoucke het gaat doen. Al gun ik het ze beide wel, zou een BENE podium wel mooi vinden. :)

vevie 7 oktober 2020 om 17:42

Kelderman gaat normaalgesproken niet winnen, maar dat zeiden we ook over Hesjedal en Carapaz vooraf. In de Giro en Vuelta is de kans toch groter dat een schaduwfavoriet wint

tendam 7 oktober 2020 om 17:45

Hesjedal had wel de eigenschap dat hij altijd heel constant reed, net als Kruijswijk. Dat heeft Kelderman niet zo.

KnightBiker 7 oktober 2020 om 18:00

Normaal wint Kelderman niet, vanwege het standaard ongeluk dat hij altijd lijkt te hebben en niet vanwege zijn fysieke kwaliteiten, dus, wat als is geen onrealistische vraag.
Wel haalt Nibali in zo’n situatie altijd wel een konijn uit de hoge hoed, alleen al daarom is hij de grootste kanshebber.

McMulenga 7 oktober 2020 om 18:53

Kelderman gaat hem normaal gesproken niet winnen maar Fuglsang, Majka, Pozzo, Kruijswijk en Almeida ook niet. Hoeft alleen Nibali nog over een bidon te struikelen!

jooprioolpijp 7 oktober 2020 om 20:16

Hesjedal had ook nog wat andere pijlen op z’n boog als ik het me goed herinner. Ik denk dat Wilco hier eerder voor de overwinning wordt afgeschreven (nou ja) op grond van z’n reputatie dan op grond van z’n mogelijkheden. Voor geen van de andere usual suspects hoeft hij a priori onder te doen.

Yeez 7 oktober 2020 om 17:46

Top 5:
Nibali
Kruijswijk
Kelderman
Fuglsang
Majka

Als ik een gokje mag doen ;)

Dr op en dr over 7 oktober 2020 om 17:52

Ben ik met je eens Vevie.

En het lijkt erop dat we misschien wel eens een knotsgekke Giro kunnen krijgen. Zelfs een Almeida schrijf ik niet op voorhand af voor een top vijf. Okay hij is jong en heeft nul ervaring in grote rondes. Maar hij is een uitstekend tijdrijder (Op jonge leeftijd al Portugees kampioen geweest TT in 2019) en klimmer.

Zo zou ik ook Vanhoucke en kelderman zeker niet afschrijven. Majka, Pozzovivo en Fuglsang zijn altijd net niet renners geweest, maar wel in staat gebleken top tien te rijden. En het zou zo maar eens het jaar van de doorbraak kunnen zijn ondanks hun gevorderde leeftijd.

Maar gezien hun resultaten in het verleden blijven Nibali en Kruijswijk voor mij de top favorieten. Al kan je bij beide ook vraagtekens zetten. Het jaartje teveel voor Nibbles ? En hoe is Kruijswijk met amper koersdagen in de benen ? (Zou zo maar kunnen dat zijn handelsmerk "een sterke derde week", hem dit keer in de steek laat door gebrek aan koersdagen ?)

Dus veel vragen, en dat maakt het eigenlijk wel zo leuk.

vevie 7 oktober 2020 om 18:45

Idd, kan alle kanten op. Ik denk ook dat minimaal een verrassende naam straks op het podium staat. Niet voor winst, maar het derde plekje. Dat zou best een Vanhoucke of Almeida kunnen zijn. De winst gaat normaalgesproken naar een van de AK-mannen met een goede/degelijke tijdrit dus dan zou je zeggen Nibali vs Kruijswijk en Kelderman. Majka en Fuglsang zijn dan de outsiders.

FritsvanHoefelen 7 oktober 2020 om 17:53

Beide renners zaten vandaag in ieder geval niet alleen. Dat geeft vertrouwen

kelderfan 7 oktober 2020 om 17:57

Mijn gokje is minder voorzichtig, als Kruijswijk nog procentje beter wordt.
Top 5 Kruijswijk, Fuglsang, Kelderman, Konrad en Almeida.

Wildebert 7 oktober 2020 om 18:04

Zou dat effe fijn zijn.

koos1 7 oktober 2020 om 18:20

Het kan voor het klassement nog alle kanten op.
Als het weer zo slecht blijft vrees ik voor sneeuw waardoor de hoge beklimmingen eruit gaan. Voor een renner als Kelderman een voordeel maar voor een renner als Kruijswijk juist weer een groot nadeel.

Groetjesaandevoetjes 7 oktober 2020 om 20:57

Kelderman zei zelf in het gesprek met Erik Dijkstra dat hij verwacht dat de collen gewoon beklommen worden eind oktober, aangezien vrienden van hem dat weleens doen en dat hij normaal gesproken goed is in de kou / regen.

VerstandOpNul 7 oktober 2020 om 18:21

Stel dat de 2 Nederlanders idd met Nibali in pole-position komen.. Dan hoop ik echt dat ze over hun schaduw heen durven stappen en samen een pact sluiten.. Als Kruijswijk zijnde zie je toch liever Kelderman dan Nibali winnen zeker?

jooprioolpijp 7 oktober 2020 om 20:19

als Kruijswijk zijnde, zie je liever Kruijswijk winnen. ’t is net wc eend.

Bern Ardello 7 oktober 2020 om 18:37

Die mensen die Fuglsang ook echt als favoriet hebben, snappen het niet helemaal. Die gozer heeft 1 keer van zijn 14 deelnames in GT’s een top 10 gereden, namelijk 7e.

Spirit 7 oktober 2020 om 18:45

Prestaties in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst

Martino87 7 oktober 2020 om 18:51

Tot 2017 had hij ook nooit podium in een klassieker gereden of een meerdaagse belangrijke meerdaagse wedstrijd gewonnen. En een paar jaar later staan LBL, Lombardije en 2x Dauphine op zijn erelijst. De laatste jaren heeft hij echt een stap gezet en in die periode heeft hij niet voor het klassement gereden in een grote ronde.

adelaarvanantwerpen 7 oktober 2020 om 18:53

Jij moet wel de context bij die uitslagen begrijpen. Sinds zijn zevende plaats in de Tour De france is Fuglsang in vier grote ronden voor een klassement gegaan.
Tour 2014: Fuglsang stond in de top vijf na twaalf etappes, maar valt hard door de drinkbus van Jurgen Van den Broek en verliest superveel minuten in die etappe. Sindsdien reed hij gewoon zeer sterk in dienst van Nibali

Tour 2017: Fuglsang stond vijfde na 11 dagen, maar valt richting Pau en loopt een polsbreuk op.

Tour 2018: Hij reed een zeer sterke ronde van Zwitserland, maar valt redelijk hard in de kasseienrit en hij heeft er een hele ronde last van. Hij stond nog tiende voor etappe 20, maar zakt er dan doorheen

Tour 2019: Hij was een van de topfavorieten voor de eindzege, maar valt al hard op dag een. Hij geraakte niet meer in zijn ritme en stond uiteindelijk nog wel negende voor hij opnieuw valt tijdens de 16de etappe.

In de vuelta 2013, tour 2015, giro en tour 2016 en vuelta 2019 rijdt Fuglsang in dienst van respectievelijk Nibali, Aru en Lopez.

Dr op en dr over 7 oktober 2020 om 19:56

@Bern Ardello ..> Tot enkele dagen geleden had ik me volledig bij je aangesloten wat betreft Fuglsang.

Maar als ik zag hoe ongelofelijk makkelijk hij de Etna opreed ben ik helemaal op mijn eerdere woorden hier op de site teruggekomen. Fuglsang lijkt zich tot nu toe zelfs nog in te houden. En ik vrees dat als hij straks een keer echt aan de boom schud, dat de rest van het veld het nakijken heeft.

Van de andere kant is er na dag vijf nog helemaal niets over te zeggen. Het is nu slechts nog kwestie van opbouwen van vermoeidheid. Vermoeidheid die in de zoals altijd gevreesde derde week pas echt voelbaar wordt bij de AK toppers.

In het verleden heeft Fuglsang nog niet aangetoond zo’n derde week te kunnen overleven met de top vijf mannen in een ronde. Dus dat spreekt inderdaad in zijn nadeel, en was voor mij ook de reden om te denken dat alle wielerliefhebbers doorgeslagen waren in de Fuglsang hype.

Toegegeven hij heeft in enkele rondes moeten knechten, (Nadat hij overigens zelf alweer op achterstand was gereden.), en daarnaast heeft hij ook enkele keren behoorlijke pech gehad.

Toch blijven er dan nog een aantal rondes over waar Jakob wel degelijk voor eigen kansen mocht rijden. En tsja daar is het er inderdaad nog niet echt uitgekomen om mee te doen voor de echte hoofdprijzen.

Wat dan weer wel in z’n voordeel spreekt is dat Fuglsang de laatste twee jaar toch een ander soort renner lijkt geworden. Het lijkt wel of hij alle schroom van zich heeft afgegooid en gewoon koerst voor het hoogst mogelijke. Wat dat betreft alle respect richting Jakob, die gewoon blijft doorknallen of er nu tien anderen in z’n wiel zitten of niet.
Met winst in enkele prachtige wedstrijden de laatste jaren lijkt het hem ook geen windeieren te leggen.

Als wielerfan gun ik hem wel een prachtige uitslag. Of het zal lukken is nog even afwachten, maar hij oogt geweldig sterk.

Wim Kruithof 7 oktober 2020 om 20:41

Bern Ardello,

‘snappen het niet helemaal’ of houden er gewoon een andere zienswijze op na. Beetje hooghartige invalshoek.

Ongelooflijk, deze Giro geloof ik gaandeweg steeds meer in de kansen van Kruijswijk. Heeft al zoveel ereplaatsen gereden maar behalve de Arctic Race of Norway, staan er geen bokalen op de plank. Dit zou een droom zijn…

Niklas 7 oktober 2020 om 18:44

Kelderman was ooit een supertalent. Hij is echter nog nooit in de buurt van een topnotering in een grote ronde gekomen. En jammer genoeg zijn z’n tijdritten niet meer wat ze geweest zijn. Kruijswijk doet het op dat terrein de laatste jaren met name in de grote ronden minstens zo goed. Nibali lijkt me zijn belangrijkste concurrent voor de hoogste trede op het podium. En domme pech…

vevie 7 oktober 2020 om 18:45

4e in de Vuelta.

adelaarvanantwerpen 7 oktober 2020 om 18:58

Waarom schat iedereen Kelderman hoger dan Majka. Majka was vorig jaar veel beter in de vuelta. Hij eindigt met meer dan twee minuten voor op Kelderman ondanks dat Kelderman vijf minuten pakten in de waaierrit. Majka heeft ook veel betere uitslagen dan Kelderman in een grote ronde.

Dr op en dr over 7 oktober 2020 om 20:12

Kelderman :

Giro : 7e
Vuelta : 10e, 7e, 4e
Tour :

Majka :

Giro : 5e, 6e
Vuelta : 6e, 3e, 6e, 7e + 1 ritzege
Tour : 3 ritzeges en 2x de bergtrui

Majka is twee jaar ouder dus heeft wel twee seizoenen meer de tijd gehad om mooie resultaten te behalen. Maar ondanks dat slaat de balans wel dik in het voordeel van Majka uit inderdaad. Toch al eens podium gereden, vier ritzeges en twee bollen truien in z’n kast hangen.

VerstandOpNul 7 oktober 2020 om 23:00

Majka dan om een Pogacarretje te doen op het laatst?

Benieuwd wie er dan volgend jaar gaat knechten bij UAE trouwens.. :-D

Huubi 7 oktober 2020 om 19:45

Konrad en Kelderman zullen eerder een akkoordje doen. En Oomen en Kruijswijk ;)

Fuubs 7 oktober 2020 om 22:07

Het maakt me eigenlijk geen reet uit wie deze giro wint, ik vind het helemaal mooi. Als Kelderman wint, sta ik juichend voor de tv/laptop. Als Kruijswijk wint ook. Als Nibali wint ook. Als Majka wint ook. Almeida ook. Fuglsang ook. etc etc. Al deze heren (en ook de heren die ik niet noem) hebben een mooi verhaal. Oke, als Pozzovivo hier wint wordt ik echt gek. Tot nu toe is de giro alweer schitterend, ik denk dat wij als kijker zowiezo winnaar zijn deze giro. Helemaal gezien de omstandigheden.

Headlines

Materiaalzone

Populair