Giro 2019: Voorbeschouwing bergetappe naar Croce d’Aune-Monte Avena
Iedereen in de Giro d’Italia loopt op zijn of haar laatste benen. De meeste renners zijn blij dat ze nog maar één bergetappe hoeven te overleven om Verona te halen. De klassementsrenners moeten nog vol aan de bak op weg naar Croce d’Aune-Monte Avena. De afgelopen weken is al flink strijd geleverd, maar in het slotweekend zullen ze er allemaal nog een schepje bovenop proberen te doen. Met welke uitgangspositie beginnen de toppers aan de slottijdrit? Vai scalatori, vai!
[toto link=”https://rebrand.ly/toto_giro” title=”Wie wint de voorlaatste rit van de Giro 2019?”]
- Miguel Angel Lopez 3.60
- Mikel Landa 6.50
- Vincenzo Nibali 8.00
[/toto]
Parcours
Voor de klassementsrenners is etappe 20 van de Giro d’Italia de allerlaatste kans om het verschil te maken in de bergen. Na deze rit rest namelijk enkel nog de tijdrit in Verona. Het parcours is spek naar de bek voor de klimmers, want er zijn door de organisatie liefst vier grote cols opgenomen in het parcours – goed voor ruim vijfduizend hoogtemeters. Spektakel gegarandeerd dus op deze laatste zaterdag!
Gestart wordt vanuit Feltre, op amper twintig minuten rijden van de finish in Croce d’Aune-Monte Avena. De renners gaan, tot frustraties van de niet-klimgeiten, voor de lange route en koersen via het wonderschoon gelegen Arsié naar de Cima Campo (18,7 km aan 5,9%), de eerste klim van de dag. In de afdaling passeert het peloton het seismologisch instituut van de regio en doorkruist het Pieve Tesino op weg naar de voet van het volgende monster.
Na zestig kilometer begint namelijk met de Passo Manghen (18,9 km aan 7,6%) de tweede van vijf beklimmingen. De klim werd voor het eerst in de route opgenomen in 1976 en was toen nog onverhard. De zege ging destijds naar Luciano Conati, terwijl grootheid Eddy Merckx een erg slechte dag had – een jour sans, zoals ze dat noemen. De Passo Manghen brengt de renners naar 2047 meter hoogte. Na het schrappen van de Passo di Gavia is deze klim uitgeroepen tot ‘nieuwe’ Cima Coppi.
De steile klim biedt mogelijk een springplank voor de favorieten om in een ultieme poging tijd terug te pakken, denk hierbij aan de beslissende move van Chris Froome vorig jaar. Vanaf de top is het nog 110 kilometer tot aan de finish. Dan volgt de afzink naar de vallei van Fiemme, die bekendstaat om haar hout- en metaalbewerkingen en pottenbakkerijen. Even krijgen de renners er de tijd om op adem te komen voor de tweede koershelft.
De Passo Rolle (20,6 km aan 4,7%) is de derde reus van de dag. Nadat de renners al klommen naar 1425 en 2047 meter hoogte, wordt hier opnieuw bijna de 2000 meter hoogte aangetikt. De klim is twintig kilometer lang, opgedeeld in twee steile stukken en een plateau tussendoor. Het bos rond de Passo Rolle staat tevens bekend als het ‘violenbos’: de wereldberoemde Stradivarius-violen werden immers vervaardigd van hout dat in dit dal gekapt was.
Vanaf de top moeten de renners nog vijftig kilometer afleggen, waarvan het grootste deel in dalende lijn. Pas in Ponte Oltra, op ruim twintig kilometer van de meet, gaan de wegen weer oplopen. De klim naar Aune (11,1 km aan 5,5%) heeft enkele steile passages aan 16% tot aan de top, op elf kilometer van de streep. Wat volgt is een korte afdaling naar de voet van het laatste proefstuk van de dag.
De laatste zeven kilometer naar Croce d’Aune-Monte Avena (6,9 km aan 7,3%) dwingt de renners nog eenmaal diep in de beugel. Een vrij gelijkmatige klim aan gemiddeld 7,3% met een enkele uitschieter naar 11%. De weg kronkelt omhoog met lange haarspeldbochten tot 150 meter voor de finish. Dan volgt nog een scherpe bocht naar links naar de laatste, vlakke rechte lijn. En daarmee is het gedaan met de ritten-in-lijn: wat rest is nog slechts een individuele krachtmeting.
Er kleeft nog een bijzonder verhaal aan de passage van de Passo Croce d’Aune. Tijdens de Gran Premio della Vittoria in 1924 moest de jonge wielrenner Tullio Campagnolo daar van de fiets om van versnelling te veranderen. Racefietsen hadden in die tijd aan iedere kant van de achternaaf een verschillend tandwiel. Als je dus wilde schakelen, moest je het achterwiel losmaken en omkeren. Met verkleumde handen was dat nog een hele uitdaging voor de jonge Campagnolo.
Dat moest anders kunnen, moet hij hebben gedacht. In de werkplaats van zijn vader ontwikkelde hij de snelspanner: dat bleek een revolutionaire stap in de technische historie van de wielersport. Hij verfijnde de techniek en zijn ondernemerschap zou uiteindelijk uitmonden in het beroemde merk Campagnolo, nog altijd een van de meest prestigieuze fabrikanten van fietsonderdelen. In die zin heeft de Passo Croce d’Aune hier een zekere rol in gespeeld.
Start: 11.20 uur in Feltre
Finish: 16.50 – 17.39 uur in Croce d’Aune
Favorieten
De mannen in de top van het klassement hebben in de grote bergritten nog niet te vaak om de zege mogen strijden. De rit naar Courmayeur was een prooi voor rozetruidrager Richard Carapaz, maar verder waren het vooral aanvallers die het haalden in de grote etappes. De twintigste rit vormt een laatste kans voor alle klassementsrenners die ook een dagsucces willen behalen.
Italië vestigt de hoop op Vincenzo Nibali. Hij zal hartstochtelijk worden toegeschreeuwd door de tifosi, die hem graag de 102de Giro d’Italia zien winnen. Dat zal gezien zijn huidige achterstand op de roze trui nog lastig worden, maar het zal niet voor het eerst zijn dat de gehaaide Italiaan een konijn uit de hoge hoed tovert. Tovert hij à la Chris Froome een lange solo uit zijn benen of laat hij het op de slotklim aankomen om nog tijd terug te pakken? Hij kan kiezen. Voor welke optie hij gaat? Dat zullen zijn benen uitmaken. Maar zeker is dat hij alles op alles gaat zetten om de druk voor de slottijdrit nog wat op te voeren.

Nibali heeft nog één kans om Carapaz bergop pijn te doen – foto: Cor Vos
De man in het roze kan overigens ook ‘gewoon’ winnen. In deze Giro is Richard Carapaz bergop één van de besten en in een monsterlijke rit als deze is één en één vaak twee. Twee is ook het aantal ritten dat de man uit Ecuador de afgelopen weken al op zijn naam heeft geschreven. Op weg naar de top van de Passo Croce d’Aune primeert natuurlijk het verdedigen van zijn leiderstricot, maar er is geen betere manier om dat te doen door ook op deze bergpas naar de bloemen te rijden.
Carapaz’ ploeggenoot Mikel Landa aast nog op een ritzege. Ook hij is een van de beste klimmers, maar winnen deed hij nog niet. Voor de Bask zal het eerst en vooral zaak zijn om ervoor te zorgen dat de trui om de schouders van zijn ploeggenoot blijft hangen, maar daarnaast kan hij wellicht nog voor persoonlijk succes zorgen. Ook zal Landa nog tijd moeten pakken op Primož Roglič om uitzicht te houden op een podiumplaats.

Carapaz en Landa tekenen voor nog een ritzege voor Movistar – foto: Cor Vos
Het gaat te ver om te stellen dat de Giro van Primož Roglič uitgaat als een nachtkaars, maar een vaststelling is wel dat de Sloveen in de bergen zeker niet de sterkste is. Hij houdt nog kans om op het podium te eindigen en dus zal hij er ook in de laatste bergetappe hard aan willen trekken. Op weg naar San Martino di Castrozza liet de Sloveen tekenen van verbetering zien, wat tot hoop leidde bij ploegleider Addy Engels. Als Roglič onderweg laat zien uit het dal te zijn geklommen, kan het nog eens een zeer leuke dag worden voor Jumbo-Visma.
“Gaan ze van ver, dan moet je mee”, legt Addy Engels de tactiek uit. “Als we in de situatie komen dat we iets moeten rechtzetten, dan zijn we klaar. Daar hebben we de mannen niet voor. Het belangrijkste is dat Roglic de beste mannen kan volgen, of ze nu vroeg of laat gaan.”

Laat Roglič nog eens zijn hielen zien aan de concurrentie? – foto: Cor Vos
Miguel Ángel López werd na zijn podiumplaats in de editie van 2018 beschouwd als een van de favorieten, maar hij heeft de verwachtingen niet helemaal in kunnen lossen. Een plek bij de eerste vijf zit er nog in, zeker na zijn aanval in San Martino di Castrozza waar hij driekwart minuut pakte op de rest van de favorieten.
Kan hij in zijn witte trui Astana aan een derde ritzege helpen? Het zou een mooie manier zijn om zijn ploeggenoten te belonen voor al het geleverde werk. De achterstand van López op nummer vijf Bauke Mollema is 26 seconden. Nummer vier Mikel Landa heeft een voorsprong van twee en een halve minuut op Superman López.

Miguel Ángel López heeft de smaak te pakken – foto: Cor Vos
Simon Yates schreeuwde voorafgaand aan de Giro van de daken dat hij de te kloppen man is, maar intussen is wel duidelijk dat hij de Ronde van Italië niet gaat winnen. Een ritzege zou het geschonden blazoen nog wat oppoetsen. Yates gaat van de mannen die strijden om de Trofeo Senza Fine wel wat ruimte krijgen, maar geven de renners die dicht bij hem staan hem wel ruimte?
Kan Yates überhaupt wel in een positie komen om te winnen of moet hij de koers andermaal lijdzaam ondergaan? De Giro van Mitchelton-Scott is in ieder geval gered door de ritzege van Esteban Chaves. Mogelijk kan Yates voortborduren op dat succes.

Is Yates in staat om zijn Giro te redden? – foto: Cor Vos
Nee, dan geven we een andere Brit een grotere kans. Hugh Carthy maakte indruk op de Mortirolo door samen met Nibali, Carapaz, Landa en López de top te passeren. Op het palmares van Carthy zou een bergrit in de Giro zeker niet misstaan: daar staan enkel een rit- en eindzege in de Ronde van Korea en de Vuelta a Asturias op. Dagsucces in de Ronde van Italië zou dus zonder twijfel zijn grootste overwinning zijn. Gezien zijn achterstand in het klassement is het niet ondenkbaar dat de mannen die strijden om de eindoverwinning Carthy zullen laten rijden.

Carthy, in het wiel van Nibali, maakt veel indruk bergop – foto: Cor Vos
Bauke Mollema sluit voorlopig de top vijf van het algemeen klassement af. We moeten eerlijk zijn: zodra Nibali, Landa, Carapaz en López gaan komt de Nederlandse kopman van Trek-Segafredo tekort, maar Mollema is desondanks in staat om lastige wedstrijden in zijn voordeel te beslissen. Om dat te doen moet hij lang de kat uit de boom kijken, om vervolgens op het juiste moment toe te slaan. Aanhaken, volgen en dan zien dat je kunt profiteren wordt zijn devies.
Op weg naar San Martino di Castrozza was er even een kritiek momentje bij Mollema, die blij was dat hij bij de favorietengroep wist te blijven. Wel ziet hij López naderen tot op 26 seconden. “Hij komt wel heel dichtbij nu, dat gaat nog een lastige klant worden. Dit is een heel andere rit, dus vanaf de start gaat het volle bak. Het zou mij niets verbazen als Nibali vroeg aangaat”, vertelde Mollema.

Kan Mollema zijn vijfde plaats nog behouden? – foto: Cor Vos
Voor een ploegmaat van Mollema kan de Giro eigenlijk al niet meer stuk. Giulio Ciccone is zeker van de eindzege in het bergklassement als hij de finish haalt. Hij won al de heroïsche etappe over de Mortirolo. Kortom: voor Ciccone is de ronde al meer dan geslaagd en alle prijzen die hij verder nog mee kan pakken zijn een bonus. Maar dat wil niet zeggen dat de 24-jarige Italiaan er niet voor zal gaan. We achten het weliswaar waarschijnlijker dat een klassementsman de hoofdvogel afschiet in de twintigste etappe, maar hij is één van de aanvalslustigen die we een kans geven op succes.

Giulio Ciccone is al verzekerd van de blauwe bergtrui – foto: Cor Vos
Een tweede en laatste aanvaller in dit lijstje heeft al ervaring in het winnen van de laatste bergetappe. Mikel Nieve, de tweede Bask in dit favorietenlijstje, zegevierde afgelopen jaar jaar in etappe twintig van de Ronde van Italië. Destijds verwees hij onder meer Robert Gesink en – jawel – Ciccone naar de ereklasseringen. Eerder deze Giro was Nieve ook al in de buurt van een etappeoverwinning; enkel Ilnur Zakarin kon hem verslaan in de dertiende etappe. Dwingt hij alle concurrenten nu wel op de knieën en bezorgt hij Mitchelton-Scott een tweede ritzege op rij?

Kan Nieve de zege van Chaves een vervolg geven? – foto: Cor Vos
Favorieten volgens WielerFlits
**** Vincenzo Nibali
*** Mikel Landa, Miguel Ángel López
** Richard Carapaz, Primož Roglič, Hugh Carthy
* Bauke Mollema, Mikel Nieve, Simon Yates, Giulio Ciccone
Giro 2019: Deelnemerslijst (WielerFlits)
[toto link=”https://rebrand.ly/toto_giro” title=”Wie wint de voorlaatste rit van de Giro 2019?”]
- Miguel Angel Lopez 3.60
- Mikel Landa 6.50
- Vincenzo Nibali 8.00
[/toto]
Weer en tv
In startplaats Feltre zal het prima toeven zijn. Zodra het peloton vertrekt zal het een graadje of 24 zijn en amper wind staan. Op de wat hoger gelegen slotklim zal het logischerwijs wat kouder zijn, maar ook hier stijgt het kwik volgens de voorspellingen nog boven de twintig graden. Er is kans op een enkele wolk die het zonlicht blokkeert, maar de coureurs hebben het de afgelopen Giro zeker al slechter gehad.
De live-uitzending op Eurosport 1 begint om 13.15 uur, al is er om 13.00 uur eerste een korte vooruitblik. Kun je de koers niet op tv zien? Dan biedt WielerFlits je alle mogelijkheden om de koers toch te volgen via ons liveblog!
Maar hoop zelf dat Roglic wat tijd nog weet te pakken op Nibali en vooral Carapez nog op een halve minuut weet te zetten.
Wordt een mooie etappe!
Dus gewoon vanaf de start erbij, want starttijd van de koers staat niet in het artikel vlg mij?
[i]Edit redactie: Goed lezen ;)[/i]
Ik verwacht eerder dat het een Astana-dag wordt. En dan maar hopen dat Mollema mee kan.
Jammer dat deze etappe niet al vanaf de start word uitgezonden, nu missen we het rijden voor de vlucht en het steekspel om knechten van de kopmannen vooruit te krijgen.
De Passo Rolle is een klassieker. Het is de allereerste dolomietencol die werd opgenomen in de Giro, in 1937, ter ere van de 25e uitgave van de Italiaanse rittenkoers. De renners moesten toen de col van de moeilijke kant beklimmen, nu van de makkelijke kant. Het is de 25e keer dat de Passo Rolle in een Giro-parcours zit.
Het cirkelvormige traject van deze voorlaatste etappe is, afgezien van de laatste 10 km, geheel identiek aan die van de ‘Sportful Dolomiti Race’, de Gran Fondo die 16 juni zal worden verreden. Aanleiding is de 25e editie van deze Gran Fondo die tot 2007 bekend stond onder de naam ‘Campagnolo’.
Na 183 km passeren de renners op de top van de voorlaatste klim, de Passo Croce d’Aune, het monument gewijd aan fietsonderdelenconstructeur Tullio Campagnolo (1901-1983).
https://mapio.net/pic/p-26033044/
@redactie: het verhaal van Campagnolo speelt zich af in 1927, niet in 1924.
Ik ben vooral benieuwd of Landa het aandurft om (tegen teamorders in?) z'n eigen ronde te rijden en nog een ultieme poging te wagen. Dat zou pas echt prachtig wielrennen geven! Het blijft een rare sport met ploegen maar ook grote individuele belangen, heel anders dan de meeste balsporten etc.
Ik denk wel dat deze voor de klassementsrenners zal zijn gezien de strijd die nog voor roze geleverd zal worden. De snelheid zal hoog liggen. Zo niet, dan zou di teen heerlijke Nieve rit zijn.
Nibali lijkt mij verder zeker niet de stekste. Landa, Carapaz of MAL zijn de meest waarschijnlijke winnaars.
Op papier een beest van een etappe. Ik hoop dat ze allemaal goed slapen vannacht. Ik zie Carapaz alleen nog uit het roze gefietst worden door een of meerdere bondjes. Van ver aangaan, Movistar oproken en tenslotte Carapaz laten kraken. Als Carapaz dat al gaat doen. Mocht Landa kraken dan zal het voor Carapaz ook heel lastig worden. Bondgenoten in deze situatie lijken mij vooral Nibali en MAL. Maar ja, wat kunnen deze 2 heren nog...
Mocht de koers morgen zeer hard zijn dan zal dat ook nog doorwegen naar de tijdrit van zondag.
Hij rijdt zich stuk en de Haai, MALM & Roglic profiteren hiervan(Bauke al lang gelost).
Landa wint de Giro voor Haai en Roglic!
Formolo Fiets zich dus netjes de top 10 en Kopman Majka zakt wat.
Nibali zal moeten aanvallen ( alleen al om de poging) maar houdt podium in achter hoofd.
Ik vermoed van niet, omdat de RAI dat niet uitzendt (te duur) en dat vind ik echt een grove fout van ze. Ze hoeven van mij zeker niet alle etappes live uit te zenden maar bij deze etappe de eerste 2 uur niet uitzenden, vind ik gek. Als ze doorrijden zijn ze dan al bijna boven op de Manghen..
Het zou mooi zijn als Roglic iets terug zou pakken op Carapaz. Mentaal ook met het oog op morgen. Krijgen we morgen nog spanning. Al heb ik al 3 weken het idee dat de Giro gaat ontbranden, maar het blijft vooral kijken kijken kijken.