Addy Engels hoopvol: “Ik zie gelukkig een iets andere Primoz”

vrijdag 31 mei 2019 om 18:06

Jumbo-Visma gaat met een hoopvol gevoel het slotweekend van de Giro d’Italia in. In de voorlaatste bergrit liet kopman Primoz Roglic tekenen van verbetering zien. Hij zat bij de favorietengroep en versnelde een paar keer, tot genoegen van ploegleider Addy Engels. “Ik zie gelukkig een iets andere Primoz”, aldus Engels tegen WielerFlits.

Herstellen
“Je ziet aan hoe hij zich gedraagt, hoe hij oogt, hoe hij doet… Vandaag in de finale vind ik het mooi om te zien dat hij zijn benen test, dat doe je niet als je daar op hangen en wurgen zit”, vertelt de ploegleider. “Een ronde van drie weken heb je nooit elke dag hetzelfde niveau. Ik denk dat hij weer iets heeft kunnen herstellen. Hij voelt zich gewoon beter.”

Nibali bondgenoot
“Ik kijk uit naar morgen. Het is een dag dat er iets moet gebeuren. Voor Verona is het nu te ver weg, dus ik ben blij dat we nog een kans hebben. Het gaat op Primoz aankomen of dat goed genoeg is of niet. Op dit moment hebben we die dag nog”, zegt Engels. “Nibali kan een bondgenoot zijn, bondgenoten bestaan niet echt, maar als je dezelfde belangen hebt zou dat kunnen.”

Vroeg of laat?
“Gaan ze van ver, dan moet je mee”, is Engels van mening. “Als we in de situatie komen dat we iets moeten rechtzetten, dan zijn we klaar. Daar hebben we de mannen niet voor. Het belangrijkste is dat Roglic de beste mannen kan volgen, of ze nu vroeg of laat gaan.”

Roglic begint aan het slotweekend als derde, op 2.16 van roze trui Richard Carapaz. Zijn achterstand op nummer twee Nibali is 22 seconden. Nummer vier Mikel Landa volgt op 47 seconden van Roglic.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

43 Reacties

Wheely 31 mei 2019 om 18:11

Ik zou met Lopez proberen mee te springen als je je goed genoeg voelt, deze man wil koersen.

vevie 31 mei 2019 om 19:38

Sowieso meespringen met Lopez of Nibali. Die gaan mensen morgen flink pijn proberen te doen. Astana kennende zal dat zijn met vooruitgeschoven pionnen. 2 renners vooruit en de rest die gang maakt op de Manghen en dan zal Superman wel zelf gaan. Dan zal Nibali normaal gesproken ook gaan. Wie de Giro nog uit de handen van Carapaz wil ontfutselen, zal toch iets gewaagds morgen moeten proberen. Wachten tot de laatste klim gaat het niet worden. Nu maar hopen dat Roglic en Mollema mee kunnen. En wellicht breekt er weer iemand. Zie je de laatste jaren toch vaker op de voorlaatste dag. Er is altijd een renner die er dan tussen uit valt

kelderfan 31 mei 2019 om 18:12

De conclusie van Addy Engels is spijkerhard, maar volkomen terecht, dat zijn ploeg helaas te zwak is om iets recht te zetten. Dat sparen moet maar snel overboord; want daar worden die jonge talenten niet beter van. Ook Roglic moet 't gewoon alleen oplossen in die zware laatste bergrit.

Sajarano 31 mei 2019 om 18:29

@Kelderfan Vandaag hebben we weer even de 'oude vertrouwde' Roglic gezien en daar word ik heel erg blij van :-) Hij gaat morgen in ieder geval meedoen, maar je mag niet verwachten dat hij alles in z'n eentje wel even rechtzet. Had hij nu een Gesink gehad die 40km op kop gaat beuken zoals vorig jaar in de Tour, en nog een goede DePlus, dan had het nog leuk kunnen worden. Ik hoop op veel strijd en spektakel, en stiekem ook een beetje op een positieve afloop, iig podium behouden!

Mee eens dat er toch nog wel een extra topknecht bij moet, wil je mee kunnen doen om de knikkers.

Gilberto 31 mei 2019 om 19:37

Wat had zo’n extra topknecht nou helemaal voor verschil gemaakt voor Roglic deze Giro? Schei toch uit.

nickdt 31 mei 2019 om 19:59

Dus dan stuur je alle renners naar voren, behalve wellicht Martens.

Mystery Rider 1 juni 2019 om 09:53

@Gilberto – als je een goede Gesink en De Plus meestuurt in de vroege vlucht zoals Caruso voor Nibali en Amador voor Carapaz, dan maakt het wel degelijk een verschil als ze wachten en nog even stevig kunnen doortrekken aan de kop van de groep der favorieten.

Als je ziet wat een meerwaarde Caruso en Pozzovivo zijn voor Nibali, dan zou ik als Roglic zijnde maar al te graag Gesink aan mijn zijde hebben!

Veloburto 1 juni 2019 om 10:12

@Gilberto, als er een goede knecht was geweest had Carapaz niet twee dagen achter elkaar minuten terug kunnen pakken

koos verrek 31 mei 2019 om 18:16

Zat op ze limiet als de rest reageerde op Lopez. Als er morgen vroeg oorlog komt gaat ie breken. Sorry voor de fanboys..
En Addy vergeet je luier nie morgen!

Bulcke 31 mei 2019 om 18:21

Hij liet twee fietslengtes en zat al snel weet in het wiel. Ik zag daar geen renner die aan zijn limiet zat. Ik zag wel een renner die weer beter oogde dan een paar dagen geleden. Of dat genoeg gaat zijn om morgen weer echt mee te kunnen Doen? Geen idee. We gaan het zien

Turtlehead 31 mei 2019 om 18:21

Ik zie t ook nog niet gebeuren, hoewel t wel iets krachtiger oogde.
Maar bergop versnellen zit er nauwelijks in ben ik bang. ‘T is steeds een ander die wegrijdt en hij lost niemand.

nedcycling 31 mei 2019 om 18:23

Wel lekker dat koos alles weet! Hoe zijn benen voelen, wat er morgen gaat gebeuren. Ik vond Roglic prima ogen vandaag.

kelderbelg 31 mei 2019 om 19:08

Je wensdenken komt een beetje sneu over. Gelden je excuses ook voor fangirls?

koos verrek 31 mei 2019 om 19:32

Ja jonges, mag ie e mening hebbe?
Wacht maar af morge..
En kelder ik wens niks. Hoopte gewoon op e mooie giro. Nu op carapats. Rogla is e soort indurain moest ie winnen, en we weten allemaal hoe die dat voor mekaar kreeg..

Groentje 31 mei 2019 om 20:01

Je verwart overeenkomsten in stijl met (de insinuatie van) dopinggebruik.
Dat ik net zo als harkerig als Mollema fiets, zegt toch echt niets over mijn cafeïnegebruik ten opzichte van Mollema.

On: Reëel verhaal, zin in morgen!

Fast Freddy 31 mei 2019 om 20:01

Lastig hè, al die letters…

koos verrek 31 mei 2019 om 20:04

Ik bedoel volge en toeslaan in tijdrit. Slappe hap. Carapats is e aanvaller! Elk ze voorkeur jonges

koos verrek 31 mei 2019 om 20:05

Ik kan maar met e half oog kijke morgen moe morgen op me baby letten pffff

koos verrek 31 mei 2019 om 20:06

Val mee dat ik m ook koos heb kunne noeme

Kelder is de Man 31 mei 2019 om 20:32

Naja.. je krijgt er wel wat voor terug. De vreugde als je ze leert praten en schrijven enzo..

Johnny7 31 mei 2019 om 18:26

Rogla gaat slopen morgen!!!!!!!!!!!!!!!!

Wielert 31 mei 2019 om 19:00

Wil je niet zo gillen?

vanSpringel 31 mei 2019 om 19:27

Da kannie, hij dient eerst een sloopmelding te doen i.v.m. met mogelijke aanwezigheid van Nibest.

koos verrek 31 mei 2019 om 19:38

Wie ga ie slope?

Ultras100 31 mei 2019 om 19:20

Hoop morgen wel op spektakel, we zijn nog niet echt verwend vind ik.
Ben benieuwd naar de plannen. Beginnen met Jumbo treintje die het tempo zo hoog houdt dat er al 2 mannetjes van Moviestar opgerookt zijn halverwege passo Manghen lijkt mij… Daarna Bahrein met pozzo en Caruzo…
Niballi zal zich toch wel eens achter z’n oren krabben door de tijd die hij Carapaz kado heeft gegeven met z’n blufpoker.

Gilberto 31 mei 2019 om 19:40

En jawel, daar hebben we die dooddoener weer over Nibali die zich achter zijn oren krabt…

koos verrek 31 mei 2019 om 20:24

Caruso

Sebas 1 juni 2019 om 08:25

@gilberto & @ultras100

Gewoon vet terecht wat mij betreft.

Super irritant hoe Nibali de grote baas ging uithangen door met Roglic mindgame spelletjes te spelen (boksjes, trofee verhaaltjes, niet door rijden). Voorlopig is het alleen bij praten gebleven.

Lekker naast het podium eindigen na een laatste heldenpoging; vind ik even niet zo erg voor deze kampioen.

tdola 31 mei 2019 om 19:20

Bergop verschil maken wellicht lastig, maar is in de afdaling aanvallen morgen optie? Hij kan dalen als de beste, weet alleen niet hoe lastig de afdalingen zijn morgen.

vanSpringel 31 mei 2019 om 19:26

Zou het voor de JV ploeg zeer op zijn plaats vinden wanneer Primoz op het podium blijft.
Maar de tijdrit van komende zondag kan nog wel eens eens een prachtig duveltje uit een doosje worden. Springveer Roglic !

Ik ga morgen bij ons in 't dorp bij het kapelletje nog wel een kaarsje voor hem opsteken. Een echt kaarsje natuurlijk met daarbij 1 euro in het offerblok. Conform katholiek gebruik.

koos verrek 31 mei 2019 om 19:39

Mooi gebruik, die ik ook soms, zomaar

Evan Evans 31 mei 2019 om 20:24

Roglic is er morgen niet bij.

Verweggistan 31 mei 2019 om 20:31

Jammer dat hij er morgen niet bij is. Leek mij wel een etappe voor hem om een mooie uitslag te rijden.

Ultras100 31 mei 2019 om 20:38

@gilberto

Zo is het toch? Met Niballi?
Als hij uiteindelijk 1 minuut te kort komt op Carapaz…
Die heeft ie kado gekregen omdat hij zich liet verleiden blufpoker te spelen met een “New kid on the block” die voor de eerste keer een grote ronde voor het klassement rijdt.
Dat kon voor Niballi wel eens een duurdere fout zijn dan de plaspauze van de mannen van JV. Roglic krijgt nog kansen genoeg om grote rondes te winnen, de THT van De Haai komt in zicht…

jp.vanoosterhout 31 mei 2019 om 20:56

ik denk dat morgen die japanner hatsuyama ofzo wint voor will clarke en tom bohli en cima! ik heb nog nooit zoveel tegenvallende bergritten in een grote ronde gezien,gewoon triest !

Floris 31 mei 2019 om 20:59

Laf interview van Addy, hoop dat de renners morgen niet laf zijn. Roglic was vandaag duidelijk weer sterk, hopen dat hij dat morgen ook is, liefst met steun van knechten in een vroege vlucht. Wat zou ik het prachtig vinden als hij de Giro op zijn kop zet.

jooprioolpijp 31 mei 2019 om 22:08

Niks laf, dat heet realistisch. Wat voor een heldhaftige plannen zou jij TJV morgen aanraden?

maklukzat 31 mei 2019 om 22:24

Vreemd, Addy laf noemen en dan zelf ook alleen maar hopen dat er knechten in de vroege vlucht zitten.

bartje 1 juni 2019 om 03:37

Ik kan me wel voorstellen dat je hoopvol bent Addy, ouwe pisvlek van me, wat moet je anders. Ik kan me de laatste tien jaar niet herinneren dat een ploegleider zo’n onvoorstelbare blunder op zo’n cruciaal moment heeft begaan.

EddyB1958 1 juni 2019 om 10:46

Dat cruciale, hoe kan je dat weten op het moment zelf? Kan gewoon niet.

denistel 1 juni 2019 om 11:12

leuk dat ie op de slot klim versnelde maar die klim is niet te vergelijken met vandaag ik denk dat hij en ook mollema het vandaag zwaar krijgen carapax landa nibali en lopez zie ik als de 4 mannen die het gaan maken vandaag.

Corné 't Glansarm 1 juni 2019 om 12:18

Engels is nog niet op een waarheid te betrappen geweest deze Giro, we moeten dus concluderen dat Roglic zich niet geweldig voelt…

Michiel De Rooij 1 juni 2019 om 14:56

Corné, last van de zon?