Giro 2019: Viviani krijgt 50 punten in mindering voor puntentrui

maandag 13 mei 2019 om 20:40
Giro 2019: Viviani krijgt 50 punten in mindering voor puntentrui

foto: Cor Vos

Mocht Elia Viviani een doel hebben gemaakt van de puntentrui, dan staat hij na de derde etappe met 2-0 achter ten opzichte van zijn concurrenten. Naast dat de Italiaanse kampioen (door het afwijken van zijn lijn in de sprint) terug werd gezet in de uitslag, krijgt hij ook vijftig punten in mindering in het puntenklassement.


Dat laat de organisatie van de Giro weten in het officiële communiqué. Ook heeft de kopman van Deceuninck-Quick-Step een boete ontvangen van 500 Zwitserse Frank en dertig seconden tijdstraf in het algemeen klassement.

De leiding in het puntenklassement is in handen van Fernando Gaviria (58 punten), die vandaag tweede werd en de winst toegewezen kreeg na de straf voor Viviani. Pascal Ackermann staat tweede met 50 punten, voor Arnaud Démare met 49 punten. Viviani (-32 punten) heeft door zijn puntenstraf al negentig punten achterstand op Gaviria.

Straf Koen Bouwman
Ook Nederlander Koen Bouwman heeft een straf ontvangen in de derde etappe vanwege het stayeren achter de ploegleiderswagen van Jumbo-Visma: een boete van 200 Zwitserse Frank, tien punten in mindering in het puntenklassement, één strafpunt in het bergklassement en 20 seconden tijdstraf in het algemeen klassement. Ook ploegleider Jan Boven kreeg een geldboete.

Dit artikel delen:

34 Reacties

WernerFranke 13 mei 2019 om 20:43

Gaat dus zeker niet tot de laatste rit blijven.

ChefSpijker 13 mei 2019 om 20:44

Was ie toch al niet van plan. Liet de eerste tussensprint ook al lopen. Dan is ie dus niet bezig met paars en het einde van de Giro halen. Enkel Démare had interesse.

BenjaminG 13 mei 2019 om 21:30

Bij de tussensprint waren geen punten te behalen voor de paarse trui, alleen Demare was daar niet van op de hoogte. Waren wel bonificatiepunten te behalen maar daar had niemand interesse in.

ChefSpijker 13 mei 2019 om 23:26

Dat is alleen bij de tweede tussensprint van de dag. Bij de eerste tussensprint zijn er gewoon punten te verdienen voor de paarse puntentrui. Démare werd 2e achter de Jap daar wat goed is voor 8 punten in een ‘vlakke’ rit. 35 aan de finish erbij maakt 43 en nog de 6 punten aan de streep van gister.

Wildebert 13 mei 2019 om 20:47

Begin nou niet weer over een 2-0 achterstand s.v.p. Ligt nog een beetje gevoelig.

Gladiool 13 mei 2019 om 21:01

Ach de dq was wel terecht. Ik zei het gelijk toen ik het zag. Leek me wel meer ongelukkig dan bewust de deur dichtgooien. Om hem dan 5dubbel te straffen… asjeblieft.

Titaantje 13 mei 2019 om 21:07

50 punten zozo, ik was niet dat de Giro organisatie zoveel sympathie heeft voor Demare, of zo hard wil proberen om Gaviria in de ronde te houden.

Turtlehead 13 mei 2019 om 21:10

Niet zo zeuren vrienden, zo zijn de reglementen: de straffen staan van tevoren vast. Het is niet een kwestie van ‘Oh ja, laten we er nog wat bijdoen’.

Jori 13 mei 2019 om 21:15

Zoals Nizzolo in giro 2016, laatste etappe?
Die arme man ging ook van zijn lijn, werd laatste geplaatst, kreeg 50 punten in mindering en verloor spijtig genoeg de puntentrui aan Trentin

Romāns Vainšteins 13 mei 2019 om 21:47

Dat was ook zo’n belachelijke ‘ingreep’ ja.

peervaneynthoven 13 mei 2019 om 23:05

@VR Idioot, belachelijk. Voor mensen die hun werk doen volgens de regels van het spel?
Je terminologie is een weinig gezwollen en i.m.o onterecht. Supporter van deze “toffe, dappere sprinter”? Dat vertroebelt de zaak misschien wel een beetje.

Scibby 13 mei 2019 om 21:20

Fijn dat er eindelijk serieus wordt gehandhaafd.

martini151 14 mei 2019 om 09:09

Helemaal eens! Het is dat Moschetti zijn ogen goed open had en verschrikkelijk goed reageert, anders zijn de gevolgen niet te overzien.

Helemaal omdat er klassementsrenners vlak achter ze reden. Het zou niet best voor de zijn als een Yates ten val komt door zo’n idiote actie van Elia Viviani

ditisdavid 13 mei 2019 om 21:28

Terugzetten was voldoende, dit is een te zware straf vergeleken met wat er voor vergelijkbare manoeuvres meestal uitgedeeld wordt. Sowieso was de manoeuvre veel minder gevaarlijk dan de chicane, klein wonder dat er daar geen brokken gemaakt zijn…

Ivanoviclover 13 mei 2019 om 21:28

Waanzin. Wie is er ontslagen voor de chicane op 400 van de meet?? Niemand? Wel wel.

Hollow Knight 13 mei 2019 om 21:40

Als ik Viviani was, zou ik nu uit de Giro stappen.

Hij kan zich beter focussen op de Tour.

Covadonga 13 mei 2019 om 22:01

Gelukkig ben jij Viviani niet.

Chasse_patate 13 mei 2019 om 21:51

Haha erg nice. Nu al meer liefde voor de Giro dan de tour. Daar zouden ze zoiets nooit durven. Zeker niet als het een Fransman zou zijn.

Jacco van Stierop 13 mei 2019 om 22:13

Jij hebt “daar” zeker ook nooit een centje pijn gezien jouw surnom?

DonQ. 13 mei 2019 om 21:57

DQ was terecht en voldoende straf, waarom die puntenaftrek toevoegen. (?)

Wel zielig voor Koen die net 2 bergpunten had gescoord.

Spurter 13 mei 2019 om 22:02

Beetje over the hill. Erg zat dat ie z’n ritzege kwijt is. Wel terecht overigens.

Treenert 13 mei 2019 om 22:34

Als we nou alle renners die gedurende de koers van hun lijn afwijken diskwalificeren hebben we waarschijnlijk geen winnaar dus waar hebben we het over? Kortom; ik vind dit zo'n geneuzel, hij heeft toch geen ogen in zijn achterhoofd, misschien dat spiegels een oplossing zijn? Schei toch uit!

nickdt 13 mei 2019 om 23:55

Ik zou de beelden nog maar eens terugkijken als ik jou was. Eerste keer gaat ie naar links om er langs te gaan. Hierna gaat ie nog een tweede keer naar links. Was gewoon levensgevaarlijk.

rahimns 14 mei 2019 om 01:43

Als Viviani nu van zijn lijn afwijkt om iemand te passeren dan begrijp ik het nog wel maar nu kon hij vrijuit sprinten en toch wilt hij verder naar links opschuiven en dat was gewoon net een verkeerde beslissing, als er daar geen renner had gezeten had er geen haan naar gekraaid, nu zat er toevallig een renner en dan heeft het logischerwijs consequenties

bartje 14 mei 2019 om 01:32

Ik ben misschien wel de grootste verliezer met mijn spelletjes, vond de beslissing aanvankelijk volkomen belachelijk, maar die spelletjes doen er geen zak toe. Dit is koers en de beslissing is, na misschien wel vijftig keer de sprint te hebben bekeken, volkomen terecht in mijn ogen. De regels zijn ook volledig duidelijk.

Het is dat er eerder al een valpartij was waardoor er veel minder sprinters meededen, anders had die debiele zwabber levensgevaarlijk geweest.

Dat staat even los van het verzinnen van een chicane zo kort voor de finishlijn. Ook dat is levensgevaarlijk…

FDJ 14 mei 2019 om 07:26

Die Chicane is natuurlijk belachelijk. Ze mogen van geluk spreken dat de valpartij waar Hart achter zat het peloton enigszins had uitgedund.

Diskwalificatie Viviani volgens de regels terecht. Moschetti moest heel duidelijk inhouden doordat Viviani van zijn lijn afweek. Rijdt Moschetti gewoon zijn lijn door zonder te remmen/ uit te wijken dan vallen beiden en dat is toch wel een gegronde reden om in dit geval het van de lijn af wijken te bestraffen.

Dat Gaviria dan niet blij wil zijn is zijn probleem, maar het zo openlijk rond bazuinen heb ik moeite mee. De beslissing wordt niet genomen om Viviani te pesten, maar om een sprint enigszins veilig te houden en grote en nare incidenten proberen te voorkomen. Veiligheid voor zover mogelijk met een aantal goede regels is wat mij betreft prima.

Viktrodriguez 14 mei 2019 om 07:28

Wel een van de spaarzame moment dat strafpunten voor een nevenklassement daadwerkelijk enige waarde hebben.