Giro 2019: Primoz Roglic deelt eerste tik uit aan concurrentie, Tom Dumoulin vijfde
foto: Cor Vos
zaterdag 11 mei 2019 om 19:57

Giro 2019: Primoz Roglic deelt eerste tik uit aan concurrentie, Tom Dumoulin vijfde

Primož Roglič heeft een gevoelige tik aan de concurrentie uitgedeeld door de openingstijdrit in de 102de editie van de Giro d’Italia te winnen. De Sloveen was in de acht kilometer lange tijdrit met aankomst op de San Luca liefst 23 seconden sneller dan Vincenzo Nibali, 19 seconden sneller dan Simon Yates en 28 seconden sneller dan Miguel Ángel López en Tom Dumoulin.

Dumoulin opent de Giro d’Italia
In de openingsfase van de wedstrijd volgden de favorieten voor de eindzege in de Giro d’Italia elkaar in rap tempo op. Om 16.50 uur was het Tom Dumoulin die als eerste renner van het startpodium rolde. Zijn tijd zou voor de andere favorieten meteen een richttijd zijn.

Beheerst en recht reed de Nederlander de San Luca omhoog. Bovenop de klim was zijn eindtijd 13 minuten en 22 seconden. Niet heel lang daarna reden de andere favorieten naar boven op de San Luca. Binnen een kwartier zouden namelijk ook Ilnur Zakarin, Miguel Ángel López, Bob Jungels, Vincenzo Nibali, Mikel Landa en Primož Roglič hun tijdrit beëindigen.

López en Nibali duiken onder tijd Dumoulin
De tijd van Zakarin viel tegen: hij moest bijna een minuut op Dumoulin toegeven. Toch kon Dumoulin niet lang genieten van de hot seat, want op dat moment wist de Nederlander dat López bij het eerste tussenpunt al sneller was geweest dan hem. Vlak daarna kwam de Colombiaan in dezelfde tijd binnen als Dumoulin, maar nam hij op milliseconden de leidende positie over.

Ook de verrassende López kon niet lang van de hot seat genieten. Alhoewel Jungels en Landa allemaal ver onder de tijd van de Colombiaan bleven, was het Nibali die de Italiaanse hoop nog verder aanwakkerde: hij dook vijf seconden onder de tijd van López en Dumoulin. Een Sloveense TGV was echter onderweg.

Roglič is de allerbeste
Roglič oogde onderweg heel sterk, dook onder de snelste tussentijd en denderde de San Luca omhoog. Aan de Sloveense dominantie was zaterdag niks te doen. De vaste camera kreeg Roglič snel in zicht en nog voordat de klok dertien minuten tikte, drukte de Sloveen zijn wiel over de finish. Met zijn tijd van 12 minuten en 54 seconden verpulverde hij die van Nibali met liefst 23 seconden.

Mollema zet goede tijd neer, Ciccone pakt de bergtrui
Daarna begon het grote wachten op Simon Yates. Bauke Mollema, Damiano Caruso en Tao Geoghegan Hart nestelden zich ondertussen in de subtop, terwijl Giulio Ciccone na een rustig eerste deel van de tijdrit de San Luca omhoog vlamde en op deze manier de eerste bergtrui om de schouders gehangen kreeg.

Yates komt niet aan tijd Roglič, eerste roze trui is voor Sloveen
Om 19.43 uur was het dan zover: ook Yates mocht beginnen aan zijn Ronde van Italië. De verwachte regen bleef uiteindelijk uit en dus kon de Brit onder dezelfde weersomstandigheden als zijn concurrenten zijn tijdrit afwerken. Na het meetpunt op zes kilometer werd vervolgens al duidelijk dat hij de aanstaande roze trui van Roglič niet zou bedreigen, want daar moest Yates direct achttien seconden toegeven op de Sloveen. Een uitmuntende slotklim zorgde er uiteindelijk voor dat Yates niet teveel tijd verloor en zelfs een beetje tijd pakte op de andere concurrenten.

RIDE Magazine
59 Reacties
11-05-2019 23:35
"Is het een mokerslag"...wat een vraag...Dumoulin schoot er zelfs van in de lach. Legt daarna uitvoerig uit dat hij misschien te traag van start ging om zich te sparen voor de slotklim. Vraag: "Ben je misschien te traag gestart omdat je je wilde sparen voor de slotklim"? Journalistiek van de bovenste plank! En we moeten nog drie weken !
12-05-2019 00:06
Grote verrassing vind ik toch Nibali. De rest presteer min of meer naar behoren.
    12-05-2019 00:30
    Dumoulin duidelijk niet. Waarom dat niet gewoon zeggen?
12-05-2019 00:12
Een echte tik vind ik dit toch niet, zeker niet aan Yates of Nibali. Of Lopez. Die zullen alle 3 wel vrij tevreden zijn.
    12-05-2019 00:30
    Dumoulin zal het zo voelen
12-05-2019 09:34
Waar volgens mij niemand het nog over heeft gehad is de wattages en de fiets:

De wattages die Tom trapte, waren, volgens zijn eigen zeggen 'in orde'.

Wanneer je kijkt naar dit filmpje en hoort dat de fiets 8,95Kg weegt, dan ben ik reuze benieuwd naar de TT fietsen van de concurrenten. Hoeveel wegen die? En wat is het verschil in wattages, die Tom meer moet trappen? (er van uit gaande dat zijn fiets de zwaarste was)
    12-05-2019 11:57
    de lichtste tijdrit fietsen zitten rond 7.5 kilo, dat gewicht van dumoulin zn fiets verbaasd me wel
12-05-2019 09:41
ik ga nog niet wanhopen voor Tom.
De meeste van de eerste vijf komen in grote vorm aan de start en dat is bij Tom nog niet die gaat volgens mij groeien in deze Giro, maar hij zal het zeker zeer zwaar krijgen tegen deze springveren.
Hoe is Froome vorig jaar aan de Giro begonnen en hoe geëindigd.
12-05-2019 11:54
Na zo’n voorjaar houdt Primoz dit toch geen 3 weken vol....?

En dit was natuurlijk geen tijdrit waarin Tom D. Veel verschil had kunnen maken; te kort en te stijl.
We krijgen nog waaiers.

Er is nog niets besloten.
12-05-2019 12:12
Malgia Azzurra Ciccone, last... and first!
At 5.9 km split point yesterday, the slowest of the 176 starters was Trek-Segafredo's Giulio Ciccone, no less than 1:31 slower than Primož Roglič (TJV), and two seconds slower than Nishimura (NIP), the sole rider to finish outside the time limit yesterday. Over the 2.1 km climb, Roglič was only second fastest: he was three seconds slower than the fastest of the day... Giulio Ciccone! Ciccone's time for the climb, timed for the King of the Mountains competition, was 6:02.29.
On the climb, Ciccone left the following riders trailing:
1. Ciccone 6:02;29
2. Roglič @ 3s
3. Yates @ 5s
4. Majka @ 14s
5. De Plus @ 18s
6. Dumoulin @ 20s
7. Geoghegan Hart @21
8. López @ 22
9. Nibali @ 22
10. N. Brown @ 22
12-05-2019 12:32
2 dingen die erg mooi zijn
Primoz beste vd AK mannen op de klim
En zijn knecht de 4e op de klim


Dat geeft een hoop vertrouwen

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine