Giro 2019: Dumoulin overweegt fietswissel in tijdrit Bologna

vrijdag 10 mei 2019 om 08:06

Tom Dumoulin houdt zijn lippen stijf op elkaar als hem gevraagd wordt naar een mogelijke fietswissel in de openingstijdrit van de Giro. De kopman van Team Sunweb geeft tegen WielerFlits aan dat hij daar zijn gedachtes over heeft, maar niets wil loslaten.

De chrono van acht kilometer bestaat uit een vlak deel van zes kilometer en daarna een zware klim van twee kilometer aan ruim 9% stijgingspercentage. Dus dringt de vraag zich op of een fietswissel voordelig is. “Dat is een overweging”, laat Dumoulin in het midden.

Maar is de beslissing al genomen? “Dat ga ik jou niet vertellen”, aldus de Limburger met een lach. “Ik start op mijn tijdritfiets, maar of ik ga wisselen houd ik voor mijzelf.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

15 Reacties

pirazzi 10 mei 2019 om 08:21

Hij zal niet een van de eersten zijn die start dus kan eerst kijken wat de concurrenten doen. Het lijkt wel wat kort voor een fietswissel.

Mathieu Moller 10 mei 2019 om 08:34

Ik geloof dat Dumoulin (en Sunweb) juist iemand is die zijn eigen plan trekt en zich niks aantrekt van wat anderen vinden of doen.

Gilberto 10 mei 2019 om 08:43

Op 2km haal je dat er toch niet uit

rahimns 10 mei 2019 om 12:53

Hij start dus zelfs als allereerste

josi 10 mei 2019 om 08:30

Het lijkt me niet dat hij gaat wisselen. De klim is maar 2 km en hij kan uitstekend bergop op zijn tijdritfiets. Een wissel is toch altijd een risico en het onder deze omstandigheden waarschijnlijk niet waard.

elrio 10 mei 2019 om 08:46

In Bergen wisselde hij ook niet van fiets, was ook een korte steile aankomst.

Jean Dumas 10 mei 2019 om 09:01

Exact.

ThorHushovd 10 mei 2019 om 10:43

Maar toen betrof het een hele lange tijdrit, nu moet hij eerder de som maken om te starten op een gewone fiets (waarmee hij x-aantal seconden verliest per km tov z’n tijdritfiets) versus de winst die hij maakt bergop tov de tijdritfiets. Hij geeft echter al aan dat hij gaat starten met de tijdritfiets, dus dan zijn de seconden winst op het vlakke sowieso hoger dan de seconden winst die hij op de klim zou maken met een gewone fiets. Dan blijft alleen de som over om het verschil te berekenen in de wissel. Lijkt me dan inderdaad dat 2 km klim niet voldoende is om dat verschil goed te maken cq. dat het bijna op hetzelfde neerkomt – en dan is het wijzer om geen risico van een wissel te nemen.

LaurentJalabert 10 mei 2019 om 09:21

Een beetje de concurrentie gek maken. Prima. Hij oogt ontspannen!

Cintu 10 mei 2019 om 10:09

“Ik start op mijn tijdritfiets, maar of ik ga wisselen houd ik voor mijzelf.”
Ik hoop dat hij toch op zijn minst de mensen in zijn volgwagen op voorhand inlicht ;-)

wiebipedia 10 mei 2019 om 10:16

Wat ik heb begrepen is dat er vlak voor de klim een haakse bocht is waar je sowieso al bijna stil staat. Dat zou de bij de overweging in het voordeel kunnen spreken voor een wissel.

Verder lijkt me dat Tom en Sunweb nu al precies weten wat ze gaan doen en dat niet afhangt van anderen zoals hierboven een aantal
Keren beschreven

krypton 10 mei 2019 om 11:15

Er mag geen fiets klaar staan (zoals in Bergen wel mocht omdat er een uitzondering werd gemaakt), deze moet dus van het dak van de auto komen. Dan lijkt het me helemaal duidelijk.

girardengo 10 mei 2019 om 12:29

Het lijkt me duidelijk: gewoon geen extra risico nemen voor een paar seconden eventuele tijdwinst.

pirazzi 10 mei 2019 om 16:49
Quote:
Hij zal niet een van de eersten zijn die start …

Wel dus, zou de startvolgorde van de ploegen geloot zijn? Eerst Sunweb, dan EF1, TKA, ALM, daar zit geen logische volgorde in zoals bij de rugnummers, eerst Movistar en daarna op alfabet.

trickstuff 11 mei 2019 om 07:08

De Cervelo wisselen voor zijn vertrouwde Giant, zou logisch zijn. ;)