Giro 2019: Astana blijft strijdbaar ondanks kostbaar tijdverlies kopman López

zaterdag 25 mei 2019 om 10:45
Giro 2019: Astana blijft strijdbaar ondanks kostbaar tijdverlies kopman López

foto: Cor Vos

In de eerste echte bergrit van de Giro d’Italia is Miguel Ángel López een van de grote verliezers. De Colombiaan van Astana kampte in de finale van de dertiende etappe met materiaalpech en hij moest van de fiets. Een verwoede achtervolging om weer terug te keren in de groep der favorieten was er voor hem te veel aan; López zou drie minuten verliezen op Mikel Landa. De ploegleiding heeft de hoop desondanks nog niet opgegeven: “We moeten nu nadenken over een nieuwe manier van koersen, maar we zullen niet opgeven.”


‘Superman’ had nochtans een goed gevoel over de etappe. “Eigenlijk ging alles goed. het team heeft voorbeeldig gewerkt, we hadden de koers onder controle en ook in de finale voelde ik me goed. Ik kon mee met Nibali, Majka en Roglic.”

Maar toen sloeg de pechduivel toe. “Ik begreep niet goed wat er was gebeurd, maar ik moest stoppen. De ploegleiderswagen lag een eind achter en het duurde even voor ik een nieuwe fiets kreeg. Ik heb mijn best gedaan om terug te keren, maar het ging niet”, reageert López gelaten. “Natuurlijk ben ik teleurgesteld, maar morgen is een nieuwe dag en een nieuwe kans. We kunnen niet meer dan elke dag ons best doen.”

Ook Alexandr Shefer, ploegleider van de lichtblauwe armada, was teleurgesteld. “Dat mechanisch defect heeft alles verpest. López heeft veel tijd verloren en nu moeten we nadenken over een nieuwe aanpak voor deze koers.” Toch is Shefer nog niet klaar met de Giro d’Italia. “We zullen niet op geven, wees daar maar zeker van. We gaan het etappe per etappe bekijken en aan het einde bekijken we wel waar we staan.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Wildebert 25 mei 2019 om 10:53

Dat was ook een hele slechte pitstop van de Stana’s. Moreel tikkie waar Lopez mss ook wel moeite mee had. Te snel terug willen keren en daarna een half opgeblazen motor. Kijk alweer uit naar vandaag.

VerstandOpNul 25 mei 2019 om 11:18

Heel sneu voor hem idd, denk dat hij anders zeker weggesprongen was richting Landa..

Wel opvallend wie zijn knecht gelijk stevig door liet rijden.. Enige manier waarop deze onsympathieke renner een GT kan winnen..

Random wielerliefhebber. 25 mei 2019 om 11:25

Huh? Doel je nu op Pozzovivo die al de hele tijd op kop reed om Landa niet teveel voorsprong te geven…

VerstandOpNul 25 mei 2019 om 11:28

Je zag hem duidelijk versnellen..

Random wielerliefhebber. 25 mei 2019 om 11:44

In jou hoofd misschien maar in werkelijkheid reed hij hetzelfde tempo

VerstandOpNul 25 mei 2019 om 14:10

Haha, dat heb je gemeten zeker?
Gelet op je taalgebruik kan ik je mening niet al te serieus nemen..

josi 25 mei 2019 om 11:29

Eigenlijk gebeurde min of meer hetzelfde als in de tijdrit. Ook daar tijd verloren door een pechgeval en vervolgens daar niet van hersteld, maar zelfs nog flink meer tijd ingeleverd. Wellicht heeft hij zich geforceerd in een poging het verloren terrein goed te maken en heeft hij zichzelf zo opgeblazen. Toch denk ik niet dat zijn rol al is uitgespeeld. Tot zijn pechgeval zat hij er gewoon vooraan bij en met z’n sterke team moet hij zeker nog wel de nodige oorlog kunnen maken.

Fort 25 mei 2019 om 11:36

Krijgt ongetwijfeld weer wat meer ruimte nu en zal er ook ongetwijfeld nog een paar keer in gaan vliegen wanneer de benen het toelaten. Zeker het uitzicht op het podium nog niet kwijt lijkt me

Johnny7 25 mei 2019 om 11:44

Zullen weer 3 mannen vooruit sturen die daarna zo kapot zijn dat ze nog net 10 meter kunnen werken in de finale.

Polleke 25 mei 2019 om 11:44

Hoe duurder het materiaal, hoe slechter lijkt het wel….

Random wielerliefhebber. 25 mei 2019 om 12:36

Astana rijd niet op de duurste fietsen

zotvankoers 25 mei 2019 om 13:13

Volgens mij fakete hij materiaalpech. Ok hij kwam heel even dichter op roglic en nibali,maar dat deed ook een leeggereden formolo. Als je ziet hoeveel tijd hij ook nog verliest tov formolo, doet mij vermoeden dat hij gewoon heel slecht was

krypton 25 mei 2019 om 13:20

Haha, waar slaat dat nou op?