Giro 2018: Groupama-FDJ richt zich met Pinot op roze trui

Door , dinsdag 24 april 2018 om 18:28
Giro 2018: Groupama-FDJ richt zich met Pinot op roze trui

foto: Sirotti

Groupama-FDJ heeft zijn achttal voor de komende Giro d’Italia op papier. De Franse WorldTour-ploeg legt zijn lot in handen van Thibaut Pinot, die zich onlangs nog kroonde tot winnaar van de Tour of the Alps.


De Fransman reed ook vorig jaar de Italiaanse ronde. Hij deed toen tot het einde mee om de eindzege, maar moest zich na de slottijdrit naar Milaan tevreden stellen met de vierde plaats in de eindrangschikking. Wel wist hij de voorlaatste etappe te winnen naar Asiago.

Pinot zal met het nodige zelfvertrouwen afzakken naar Jeruzalem, na zijn eindzege in de recente Tour of the Alps. In deze vijfdaagse rittenkoers wist hij Giro-rivalen als Domenico Pozzovivo, Miguel Ángel López, Chris Froome en Fabio Aru lik op stuk te geven.

De 27-jarige klimmer krijgt in zijn jacht op La Maglia Rosa assistentie van luitenant Sébastien Reichenbach, Steve Morabito, William Bonnet, Matthieu Ladagnous, Jérémy Roy, Georg Preidler en Anthony Roux.

De Zweed Tobias Ludvigsson is als reserve aangewezen.

Selectie Groupama-FDJ voor de Giro d’Italia 2018 (4-27 mei)
flag-fr William Bonnet
flag-fr Matthieu Ladagnous
flag-ch Steve Morabito
flag-fr Thibaut Pinot
flag-at Georg Preidler
flag-ch Sébastien Reichenbach
flag-fr Anthony Roux
flag-fr Jérémy Roy

Dit artikel delen:

25 Reacties

Lennimator 24 april 2018 om 18:32

Podium zou kunnen voor Pinot. Winnen? Nee…

JosebaBeloki 24 april 2018 om 18:32

Pinot is voor de koersliefhebbers een van de leukste klassementsrenners om naar te kijken, maar is helaas kansloos voor het roze. Vrees dat hij te veel gaat verliezen in de tijdritten ten opzichte van Froome en Dumoulin. Zal met Aru, Bennet en Superman moeten strijden voor plek drie.

Piet Lut 24 april 2018 om 18:33

Voorbarig om FDJ als officieel aan te geven. Het is de selectie volgens La telegramme maar geven ook nog een reserve aan. Oftewel: niet officieel

52voor11achter 24 april 2018 om 19:00

Wie is super man?

Blacklist 24 april 2018 om 19:00

Lopez

Sephiroth 24 april 2018 om 19:07

Sterk treintje berg op hoor

Jopie 24 april 2018 om 19:13

Altijd leuk om stresskip Pinot erbij te hebben in een grote ronde. Schuwt de aanval niet en is altijd goed voor een paar hachelijke momenten in een afdaling.

Japsie 24 april 2018 om 20:34

Voor mij zeker een uitdager voor het roze. Mooie coureur ook.

Mathieu Moller 24 april 2018 om 20:40

Het winnen van de Tour of the Alps is niet echt een voorbode voor een eindzege in de Giro. De laatste die beide koersen wist te winnen was Scarponi in 2011, maar hij kreeg de Girozege later pas wegens het schrappen van Contador. De laatste daarvoor was Cunego in 2004. Ik verwacht eigenlijk niet dat Pinot in dit deelnemersveld het voor elkaar krijgt om de dubbel te pakken.

Romāns Vainšteins 24 april 2018 om 21:01

Pinot is een toffe, dappere coureur en daarmee altijd een aanwinst. Ik vond die laatste week 2015 echt zijn karakter tonen waar hij als een schizofrene maniak op eerherstel aan het jagen was op eerherstel.

En de 'Tour of the Apls' is net zo'n rotnaam voor die koers als dat 'Superman' een belabberde bijnaam voor Lopez is. Laten we een betere vinden.

TeamNL 24 april 2018 om 21:14

Preidler maakte vorig jaar nog deel uit van de Giro-ploeg van Sunweb. Blijft jammer dat hij de overstap heeft gemaakt, maar ook dat hij zich niet verder heeft ontwikkeld.

Mooie en sterke selectie! Pinot zeker kans op het podium.

Covadonga 24 april 2018 om 21:55

Ik vind het niet echt een sterk team. Pinot is idd een leuke renner, lekker aanvallend.

tvm 24 april 2018 om 22:38

Geen sterk team? Meer dan behoorlijk vind ik. Bergop voldoende ondersteuning. Pinot is subtop in de tt. En zijn er boni’s aan de meet? Voor mij een topfavoriet!

Manuel Beltran 24 april 2018 om 23:00

@ Romans

Je hebt mijn onvoorwaardelijke steun wanneer het gaat over De Bowlingbal, maar hier moet ik je even op de vingers tikken: “Superman Lopez” is een prima bijnaam. Volgens de overleveringen wist de kleine Miguel verscheidene messentrekkers van zich af te slaan toen die tijdens een trainingsritje zijn fiets probeerden te stelen. Ik ben er niet zeker van of het waar is, maar het schijnt dat Lopez hierbij zelf ook gewond is geraakt en vervolgens zelf deze bijnaam heeft bedacht. Prima dus. Al vind ik persoonlijk sec “Superman” niet werken: het moet op zijn minst toch “Superman Lopez” zijn…

Mwielerfan 24 april 2018 om 23:00

Bennett voor podium? Die niet zo heel jonge renner die na tweede week vaak uitvalt of minder wordt? @beloki in welk veld ben jij gereden?

Jacco van Stierop 24 april 2018 om 23:21

Pinot bezit een natuurlijk klimtalent, heeft zijn daalangst overwonnen, heeft zijn tijdrijden aangescherpt en heeft als laatste de nodige sprintlesjes genomen. Kan resultaten boeken in zowel rittenkoersen als ééndagswedstrijden. Durft de aanval te kiezen maar kan ook gecontroleerd rijden als het moet.
Kortom, fijne coureur maar net iets te veel allrounder zonder een echt groot wapen om een grote ronde te kunnen winnen. Alleen als alles hem mee zit en bij de concurrentie alles tegen zit dan maakt hij een kansje. Zie hem eerder een mooie, middelgrote klassieker winnen.

Romāns Vainšteins 24 april 2018 om 23:34

Als je zelf je bijnaam verzint en dan met 'Superman' aankomt ,… hmmmm..

Niet overtuigd. Vind het wel moeilijk bij hem maar er komt vast nog wel iets. Ik moest alvast aan het personage 'Miguel Bain' uit 'Assassins' denken.

Jungle Man 24 april 2018 om 23:47

Sterk team. Hebben ze daar ook nog renners over voor de tour?

Stenalic 25 april 2018 om 01:31

Pinots tijdrit was een enige tijd dik in orde maar de laatste tijd juist weer niet. Beetje vreemd wellicht maar een Nibali en Valverde schommelen ook vaak in hun tijdritprestaties. Kan zo maar terugkomen indien hij zich lekker voelt. Leuke, aanvallende renner die nooit opgeeft iig.

Lalsacien 25 april 2018 om 07:25

@Mwielerfan het was trouwens Armstrong die door het veld reed nadat Beloki viel….

Mathieu Moller 25 april 2018 om 07:26

@Jungle Man
In de Tour zullen ze wel een selectie rond Demare bouwen.

Frits des Jeux 25 april 2018 om 10:15

Pinot zeker een leuke renner, maar dat vind ik ook van Bardet en Barguil. De Fransen hebben gewoon leuke generatie klimmers en dan komt Gaudu er samen met Latour nog aan.

Christian 25 april 2018 om 14:19

Superman prima bijnaam, zeker aangezien Nairo Iron Man wordt genoemd.

Baukema Tomoulin 25 april 2018 om 14:29

Nairo = Iron man? Nog nooit eerder gehoord. Wel de klimgeit oid. Zelf zou ik hem als bijnaam ‘de Inca’ of ‘koning Cuzco’ ofzo geven, ik weet dat het het foute land is maar hij heeft voor mij een vrij duidelijk ‘Peruaanse panfluit artiest’ hoofd.

Christian 25 april 2018 om 16:44

Vooral in Colombia zelf, als je twitter een beetje volgt zul je vaak Naironman tegenkomen.
https://pbs.twimg.com/media/CsBSW1PXYAApbbx.jpg:large

Staat ook al op z'n wikipedia, Nairoman.