Giro 2016: Ulissi soleert naar ritzege, Dumoulin herovert roze trui

dinsdag 10 mei 2016 om 17:11
Giro 2016: Ulissi soleert naar ritzege, Dumoulin herovert roze trui

Foto: Sirotti

Tom Dumoulin heeft de roze trui die hij zondag kwijtraakte aan Marcel Kittel weer terug. De kopman van Giant-Alpecin finishte in de vierde etappe in Praia a Mare als tweede, achter de Italiaanse ritwinnaar Diego Ulissi. De renner van Lampre-Merida was gedemarreerd op de Via del Fortino en kwam solo over de streep. Achter Ulissi en Dumoulin finishte Steven Kruijswijk (LottoNL-Jumbo) als derde.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

In het algemeen klassement heeft Dumoulin nu een voorsprong van twintig seconden op Bob Jungels (Etixx-Quick-Step) en Ulissi. Kruijswijk staat met een achterstand van 24 seconden op plaats vier.

Koplopers blijven constant in het zicht
In de eerste etappe op Italiaanse bodem ontstond er voor het eerst deze Giro een kopgroep zonder Maarten Tjallingii. De Italiaan Nicola Boem (Bardiani-CSF), de Amerikaan Joey Rosskopf (BMC) en de Sloveen Matej Mohoric (Lampre-Merida) namen deze keer de honneurs waar. Ze kregen het gezelschap van de Oostenrijker Matthias Brändle (IAM), die in zijn eentje de oversteek wist te maken.

Ook Eduard Grosu probeerde vervolgens de sprong te wagen, maar ondanks het voorbereidende werk van zijn ploeg Nippo-Vini Fantini bleef hij op een goede honderd meter hangen. Zonder de Roemeen kregen de leiders weer wat extra marge, maar groter dan vier minuten werd de voorsprong nooit.

Tjallingii raakt bergtrui kwijt, Kittel verliest roze
Hoewel de ontsnapping nooit serieus een kans van slagen had, pakte Boem bij het eerste bergje van de dag (Bonifati van derde categorie) wel de bergpunten op. Het bleek een laatste stuiptrekking, want 25 kilometer later op de San Pietro (eveneens van derde categorie) waren de koplopers al bijgehaald, waardoor Damiano Cunego als eerste boven kon komen. De oud-Girowinnaar neemt daardoor de blauwe bergtrui over van Maarten Tjallingii, die er dus na een dagje al afscheid van moet nemen.

Hoewel er in de 50 kilometer die nog volgden geen gecategoriseerde beklimmingen meer op het menu stonden, bood de heuvelachtige finale genoeg kansen voor aanvallers. Door een spervuur aan demarrages veranderde het wedstrijdbeeld voortdurend, maar de verschillende kopgroepjes werden meestal al snel ingerekend. Marcel Kittel kon het tempo niet volgen en nam in gedachten al afscheid van het roze.

10-05-2016 Giro D'italia; Tappa 04 Catanzaro - Praia A Mare; 2016, Lampre - Merida; Ulissi, Diego; Praia A Mare;

Ulissi wint, Nederlanders rijden naar podium
Vijftien man hadden het juiste moment afgewacht en begonnen met een kleine voorsprong aan de laatste heuvel van de dag: de Via del Fortino. Diego Ulissi maakte op de steile stroken van 18% de beste indruk en kwam, op 8,5 kilometer van de streep, als eerste boven. Achter hem was het eerste peloton zo uitgedund dat een georganiseerde jacht niet meer op gang kwam.

De voorsprong van Ulissi schommelde lang rond de tien seconden, maar de Italiaan liet zich niet meer verschalken. Hij boekt daarmee na 2011, 2014 (2x) en 2015 al zijn vijfde ritzege in de Giro. Dumoulin en Kruijswijk reden in de slotkilometer weg uit het eerste peloton en sleepten vlak achter Ulissi de overgebleven bonificatieseconden in de wacht.

Dit artikel delen:

134 Reacties

Moosje07 10 mei 2016 om 17:13

Prachtig, ook met kruijswijk en dumoulin samen in het offensief. Wat was kruijswijk sterk zeg, op dag 4 op een explosief stuk

0
RaketVuist 10 mei 2016 om 17:14

Dit is het soort move dat Dumoulin vaker moet doen. Daar ligt gewoon ook zijn voordeel ten opzichte van de klimmers. Wegrijden op het vlakke. Fantastisch!

0
Wheely 10 mei 2016 om 17:14

Wow!

0
Il Cavaliere 10 mei 2016 om 17:15

Prachtige zege voor Ulissi en Lampre. Tom weer terug in het roze en Kruijswijk zag er op het klimmetje zeer sterk uit.

(Deze site wordt trouwens met de dag slomer met het laden)

0
Onie 10 mei 2016 om 17:16

Lekkere actie van Tom en Steven. Wat moet dat in week drie wel niet geven? :o

0
Sephiroth 10 mei 2016 om 17:16

Mooi rit gezien, met veel spektakel de laatste 50-70km. Daar kan de tour nog wat van leren. Kruijswijk en Dumoulin erg leuk, en lekkere seconden (en wt puntjes) gepakt.

TLJ mag voorlopig gewoon tevreden zijn over de giro, elke etappe top 10 waarvan 3 keer top 4.

Tom ook meesterlijk, toch benieuwd hoe hij zo verder gaat.

Oh en verwacht Kruijswijk nou niet a.d.h.v. deze korte klimmetjes gelijk top 3. Potentie, ja, maar zekerheidje: verre van, top 10 is nog steeds een mooi doel m.i.

0
rik1998 10 mei 2016 om 17:16

Wat een etappe!

0
Bertvd 10 mei 2016 om 17:17

Waaauuuuw. lekkere koers weer. Dumoulin en Kruijswijk echt in supervorm.

En weer echt op z’n Italiaans weergegeven.

0
LyndaLid 10 mei 2016 om 17:18

LANG LEVE DE GIRO!!!

Wat een geweldige finale, chaos vanaf 30 km voor de finish, en een héle sterke Ulissi!

Maar….. Jongens jongens wat was Kruijswijk goed! Niet te geloven, op dag 4 van de Giro al deze vorm!

En Dumoulin.. Haha die rijdt ze gewoon allemaal uit het wiel! Toen ie overnam van Kruijswijk zag je die echt om zijn moeder roepen! GENIAAL! We hebben Nederlandse toppers in deze ronde, dit wordt echt nog genieten! En Dumoulin gaan ze zeker niet zomaar uit dat roze rijden, wat een klasbak.

0
Guushovd 10 mei 2016 om 17:19

Hoe vet was deze etappe. De giro is 4 dagen oud en nu al zoveel te genieten gehad. Heerlijk!

0
droomteam 10 mei 2016 om 17:19

Genoten van Ulissi en daarna Tom Dumoulin roze en dan kruiswijk ook goed !!!!!!!!!!!

0
mus van de maasstad 10 mei 2016 om 17:21

Kruissssieeeee!!!

0
Mark 10 mei 2016 om 17:21

Wat is er met Amador gebeurd? Sporza mist helemaal dat hij weg gevallen is uit de top 10 (Ze merkten wel Hesjedal op).

0
LyndaLid 10 mei 2016 om 17:22

Oh, maar het wordt trouwens echt serieus tijd dat deze site weer normaal functioneert. Hij wordt steeds meer verpest door reclame, en laadt gewoon niet meer als er een Nederlander presteert.

0
kaas 10 mei 2016 om 17:22

Mooie etappe!! En Kruissie en Dumoulin in het offensief, erg mooi!

0
vanSpringel 10 mei 2016 om 17:22

Kan de Giro voor de Nederlanders nog kapot ?

0
boehoe 10 mei 2016 om 17:22

Jammer dat Wellens het niet redde. En TLJ leek niet echt meer een mannetje voor bij Kruiswijk hebben. Dan maar van anderen profiteren

0
Tuubke 10 mei 2016 om 17:23

@LL Ja, lang leve de Giro, altijd spektakel. Maar hij zou nog veel mooier zijn als de koers niet werd vervalst door motoren die vooral Italiaanse renners op sleeptouw nemen. En als de regisseur niet op de meest ongelukkige momenten de VVV-reclames ertussendoor gooit of een hopeloos geloste Kittel in beeld meent te moeten brengen.

0
LyndaLid 10 mei 2016 om 17:24

Battaglin(?) won overigens wel heel makkelijk die sprint van de tweede groep.

0
Wheely 10 mei 2016 om 17:24

Tommeke!

0
martini151 10 mei 2016 om 17:24

Kruijswijk al de hele giro enorm attent. Elke etappe top 30. Zeer knap!

Dumoulin zou niet voor klassement gaan toch? Maar zolang hij vooraan staat?

0
Wheely 10 mei 2016 om 17:25

Wen er maar aan mensen! :D

0
magikdatzeggen? 10 mei 2016 om 17:25

Vandaag erg onder de indruk van Preidler, wat een waardevolle knecht is dat voor Dumoulin!

0
dons 10 mei 2016 om 17:25

Kruijswijk nog nooit zo goed gezien voor de laatste week. En hij weet het zelf ook. Maar hij zat wel verontrustend snel alleen zodra het omhoog ging.
Mooie finale vandaag. Dit soort wegen geeft altijd koers.

0
Turtlehead 10 mei 2016 om 17:25

@mark: Amador idd opvallende afwezigE.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone