Gilbert over Groenewegen: “Renners zullen hem niet zomaar opnieuw accepteren”

donderdag 31 december 2020 om 19:16
Gilbert over Groenewegen: “Renners zullen hem niet zomaar opnieuw accepteren”

foto: Cor Vos

Als Dylan Groenewegen in mei weer mag koersen, zal het even duren voordat de sprinter weer zal worden geaccepteerd in het peloton. Dat stelt Philippe Gilbert in de podcast Thuismatch van Sporza. Gilbert denkt echter wel dat Groenewegen in de toekomst weer zijn topniveau zal halen.

Als hij om zijn mening wordt gevraagd over het incident, zegt Gilbert dat hij twee dingen ziet gebeuren: “Het was een fout van Groenewegen en een fout van de organisatie. Ik heb die afdaling ook een paar keer gedaan, maar ik sprint niet mee. Ze sprinten daar met 80 kilometer per uur, dat is gewoon niet nodig. Je kan ook licht bergop aankomen. Die aankomst moet aangepast worden. Er is veel reactie op gekomen en het is ook een van de discussies van deze winter.”

De ex-wereldkampioen laat in het gesprek tevens weten dat hij zich kan vinden in de straf die de Nederlandse sprinter opgelegd heeft gekregen. “Groenewegen is negen maanden geschorst en hij zal die beelden altijd meedragen, volgens mij is die straf zwaar genoeg.”

Knop omdraaien
Als zijn schorsing op 7 mei 2021 is afgelopen, mag Groenewegen weer in actie komen. Gilbert denkt dat de rentree van de Amsterdammer niet meteen mee zal vallen: “De renners zullen hem niet zomaar opnieuw accepteren. Maar ik denk dat hij die knop wel zal kunnen omdraaien. Een sprinter heeft dat in zich. Groenewegen zal zijn topniveau weer halen.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

Lalsacien 31 december 2020 om 20:43

Nu lees ik alleen het stuk over Groenewegen maar op Sporza staat veel meer! Daar worden ook Evenepoel, MVDP, Alaphilippe, Degenkolb en Lefevere besproken.

vincenzo 31 december 2020 om 20:56

“De renners zullen hem niet zomaar opnieuw accepteren.” En wat betekent dat dan vraag ik me af. Kijken ze hem niet aan of …?

rogierb 1 januari 2021 om 12:12

Ze geven hem geen hand en blijven op afstand.

vincenzo 1 januari 2021 om 12:26

Kortom, ze houden zich aan de Corona maatregelen ….

Frank V 1 januari 2021 om 12:44

De pussy's kijken 'm niet aan.
De gluiperds laten 'm niet door.
En de baasjes wijzen 'm terecht.

Dikke Vrouw 31 december 2020 om 21:26

Als concurrent zou ik dat gat niet meer induiken. Denk dat ze nu ook voor Dylan makkelijker aan de kan zullen gaan..
Wat Philip hier bedoelt met dat z’n Dylan niet meer gaan accepteren begrijp ik niet zo goed

Gebruikersnaam 1 januari 2021 om 14:41

Groenewegen is niet altijd even handig, durft zijn trein wel eens verliezen en moet dan gaan improviseren om toch vooraan te raken. Het zou kunnen zijn dat anderen dan iemand voelen wringen en denken: "Ah, maar JIJ komt hier niet tussen, zoek het zelf maar uit".

Of helemaal geen hulp krijgen wanneer hij weer in de laatste groep belandt na een te steile vluchtheuvel.

Kleine dingen. Niet meteen dat ze hem niet meer aanspreken of in het decor gaan rijden in sprints.

Murcia 31 december 2020 om 21:35

Gilbert geeft over tal van dingen zijn mening in een uitstekende podcast op Sporza. Het is een heel genuanceerd verhaal over de crash van Fabio met een heerlijke sneer naar Patrick en diens tweets na een zeker tijdstip. (een hint naar Lefevere zijn overdadige alcoholinname leek mij dat)
Men accepteerde in het peloton dopingzondaars, racisten en wegpiraten als Moscon dus denk ik dat Dylan na zijn schorsing ook zijn plek weer zal vinden. Hij maakte een fout, werd/word bestraft en krijgt dan een tweede kans. Zijn grootste tegenstander zal niet het peloton zijn maar zichzelf. Kan hij de draad weer oppakken? Als Fabio weer volop mee kan draaien zou dat het voor Groenewegen ook makkelijker kunnen maken.

platteprijs 1 januari 2021 om 09:07

Ja het is een boeiend stuk op Sporza met een opvallend genuanceerde Gilbert. Waarbij vooral de uitspraken over Lefevre blijven hangen. Jammer, dat Wf zo’n zouteloos aftreksel op deze site plaatst.

nickdt 1 januari 2021 om 00:11

Ach, als het peloton Cavendish accepteert na wat ie Veelers heeft aangedaan, is er niet zoveel aan het handje voor Groenewegen.

Lendilonus 1 januari 2021 om 01:40

Ik vind dit toch wel iets gevaarlijke uitspraken, op welke manier gaat het peloton het niet accepteren van Groenewegen uitvoeren? Bij klimmers, aanvallers of klassieke renners zou je nog kunnen denken dat ze hem in kopgroepen al het werk en dergelijke laten opknappen en hem nooit gaan laten rijden maar dat heeft bij Groenewegen natuurlijk geen zin omdat hij bij voorkeur pas de laatste 150 meter op kop komt. Dan denk ik toch al gauw aan het type streken van het niveau Moscon en Cavendish(die ondanks al hun misdragingen blijkbaar gewoon geaccepteerd worden) en dat lijkt me toch niet de bedoeling. Hopen dat het meevalt en ze hem misschien ‘slechts’ negeren of bepaalde verwensingen naar zijn hoofd slingeren.

Ward 1 januari 2021 om 08:49

Stel je gewoon eens voor hoe jullie zich zouden gedragen tegenover een collega die een andere zo zwaar toetakelt bij het uitoefenen van de job. De ene zal wel meer sympathie genieten dan de andere denk ik dan…

Romāns Vainšteins 1 januari 2021 om 09:29

In dit topic komen ze weer een aantal x voorbij.

Hoe ik aan zou kijken tegen mijn collega die onze collega 3 x met ze harsend tegen de koffieautomaat aanramde en en vervolgens nog een dubbele espresso in zijn oor bestelde…?

Ja, erg goede vergelijking met een crash in een massasprint, dat geeft te denken inderdaad.

Wat dit interview betreft trekken ze er even een misplaatste kop boven, waarom eigenlijk als je weet dat je er daarna op afgefikt wordt? Is dat nou voor klikken en daarna spontaan op internet allemaal sh*t aanschaffende sitebezoekers? Ik heb nooit marketing gedaan dus wil dat wel eens weten, zonder oppoppende rotzooislijters werkt het anno 2021 niet meer, een noodzakelijk kwaad om de troepdumpers toe te laten?

Ward 1 januari 2021 om 10:58

Het gaat erover dat het niet verwonderlijk is dat Groenewegen niet met open armen ontvangen zal worden bij zijn terugkeer om de gekende reden en dat dit een zeer normale reactie is. In het dagelijkse leven is het niet anders. Dat bedoelt Gilbert volgens mij met niet accepteren. Ik denk niet dat hij bedoelt dat ze – al dan niet letterlijk – collectief stokken in zijn wielen gaan steken…

Frank V 1 januari 2021 om 12:41

"fff tff, kvond e zo al nen achterleiken en nu vink et elemaal nen dep."

Ja dat kan ik me goed inbeelden dat hij een paar scheve gaat krijgen in het peloton. Maar wat Gilbert zegt, een sprinter heeft sowieso een plaat voor de kop dus dat gaat zijn niveau niet beïnvloeden denk ik.

Frank V 1 januari 2021 om 12:42

edit wf: bedankt, aangepast

Michelangelo 1 januari 2021 om 12:59

Cavendish fietst nog gewoon in het peloton.
Ackermann sprint nog vrolijk mee.
Bennett deelt lekker kopstoten uit.
Sagan heeft nog altijd een contract.
Moscon mag nog meerijden in de WT

En ga zo maar door. Theo Bos geeft gewoon analyses voor de NOS. Ploegleidersauto’s zitten vol ex-dopeurs. Er zijn zelfs mensen die er geen probleem mee hebben om types als Armstrong of Bruyneel weer hun plekje in het peloton te geven.

Ik verwacht dus niet dat de wielerwereld richting Groenewegen heel anders gaat handelen…

Cochise 1 januari 2021 om 14:25

Leuk om een insider te hebben die weet hoe men in de buik van het peloton omgaat met renners zoals bv Moscon!

Romāns Vainšteins 1 januari 2021 om 14:28

Je klinkt alsof je er grote moeite mee hebt, dat wielrennen.

En wat er in het peloton precies allemaal speelt gaat voor 95% aan ons voorbij, één groot giswerk. Die lui zijn nature gewend/aangeleerd om zo weinig mogelijk te 'lekken' op een enkeling na misschien.

willempie72 1 januari 2021 om 23:23

Het is volgens mij niet zo moeilijk te begrijpen wat er gaat gebeuren. Er komt een dag dan rijdt Dylan lek of zit in de verkeerde waaier of het is klimmen geblazen en dan kijken renners vooraan elkaar aan en zeggen zullen we eens flink gas geven en zo zal het zijn. Iedereen behalve JV zal hem dan niet helpen en dan kan de wedstrijd of de meerdaagse/Tour die dag voorbij zijn.

Volgens mij gaat dat al zo bij de eerste beste toertocht.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair