Gijs Leemreize: “Het lactaat zat tot achter mijn oren toen Buitrago ging”

woensdag 25 mei 2022 om 17:42
Gijs Leemreize: “Het lactaat zat tot achter mijn oren toen Buitrago ging”

Foto: Cor Vos

Gijs Leemreize kreeg vanmiddag de kans van leven in de 17e Giro-etappe, maar zag het op honderd meter van de top van de Monterovere mislopen. “Nu overheerst teleurstelling”, vertelt Leemreize aan Eurosport.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

“Op een gegeven moment dacht ik dat ik ging winnen. Uiteindelijk moet ik toegeven dat Buitrago sterker was, dus kan ik er wel mee leven. Maar ik had eventjes de hoop dat ik hem ging pakken”, aldus een eerlijke Leemreize.

Met Mathieu van der Poel begon hij met een mooie voorsprong aan de slotklim. “Maar Van der Poel begon zo hard. Ik dacht: dat gaat hij nooit volhouden. Maar daardoor begon ik ook te hard. Ik hield hem wat in het vizier. Toen Van der Poel ook brak, dacht ik dat het kon. Alleen, toen hoorde ik natuurlijk ook dat Buitrago dichtbij kwam. Het was gewoon sterven. Toen hij eroverheen kwam, kon ik echt niet meer. Ik had lactaat tot achter de oren. Er zat niet meer in.”

Voor Leemreize is het al zijn vierde top 10-plaats in deze Giro. Verbaast hij daarmee zichzelf? “Zeker. Had gisteren redelijk wat proberen te sparen, en dat loont vandaag. Zo probeer ik mijn dagen uit te kiezen deze Giro.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

platteprijs 25 mei 2022 om 17:46

Hij rijdt slimmer dan Arensman, die beter ook wat meer 'rustige' dagen in kan bouwen.

Maenhout 25 mei 2022 om 17:53

Arensman krijgt straks een chip in zijn hoofd die hem zegt hoeveel watten hij mag trappen.

Baard 25 mei 2022 om 18:14

@Marnhout hij heeft vast al een shot grafeenoxide gehad.

klimmer99 25 mei 2022 om 17:54

Prachtige prestatie. Had het hem gegund. Maar ja, soms is er eentje iets sterker.

De Siepel 25 mei 2022 om 17:56

Genoten van Leemreize en gisteren van Arensman. Beide lange slungels maar opmerkelijk goede klimmers. Mooie toekomst voor het Nederlandse wielrennen.

kelderfan 25 mei 2022 om 17:56

Die Gijs Leemreize heeft boven elke verwachting prima gereden in zijn 1e. GT.
Dat moet dat jonge talent toch een boost geven.

Niek en Bob 25 mei 2022 om 18:11

Prachtige rit! Vlag mag uit in de Achterhoek!

Kopinkas 25 mei 2022 om 18:12

Helpt het als je lactose-vrij gaat eten? ;-)
Als ik zo’n Leemreise zie rijden, denk ik trouwens toch altijd aan het magerste plakje kaas op zo’n Oerhollandse kaasplank. Klopt wat ik op PCS lees, dat hij toch nog altijd 74kg is voor zijn 1m90? Dat zou dan amper 1kg lichter zijn dan MVDP met zijn 1m85.
Dan is zijn presteren bergop natuurlijk nog stukken epischer.
Arensman zou 68kg zijn voor 1m92 en oogt wat mij betreft minder mager.
En dan komt daar zo’n pocket gier uit de Andes aangezeild, tja…

Niek en Bob 25 mei 2022 om 18:23

Die gewichten op PCS kloppen haast nooit

Turtlehead 25 mei 2022 om 18:19

@Kopinkas: hij zal toch wel n kilootje of twee kwijt zijn (maar dat geld voor meer mannen uiteraard). Die Colombiaan is 15 kilo lichter of zo, dat is veel.
Maar die had, op zijn val en inhaalrace na, wel veel meer gespaard en eerst de bordjes van Hirt en Carthy leeggegeten. Tweede grote ronde ook, meer koersdagen dit jaar, dat geeft net de doorslag.
’t was evengoed prachtig.

Jean Dumas 25 mei 2022 om 18:27

Hoogtepunt: VDP lossen in een afdaling.

Cap 25 mei 2022 om 19:21

VDP is nooit gelost geweest in de afdaling, hij maakte een stuur/remfoutje maar ook daarna was ie niet gelost. Tenzij je 50m bij een snelheid van 80+ lossen noemt maar ja, dat is dus nog geen 2,5 seconde.

Turtlehead 25 mei 2022 om 19:50

’t was geen lossen, maar ‘het initiatief nemen’ was het zeker wel. Overigens al de 2e NL-er na Tusveld die zich deze Giro met MvdP kan meten, dat is wel cool.

uitdewaaier 25 mei 2022 om 19:40

Toch geweldig hoor. Gaan we nog veel van horen.

JTR 25 mei 2022 om 19:47

Dat heb ik de afgelopen 25 jaar al van tientallen talenten gehoord. Moet eerst nog maar.

Turtlehead 25 mei 2022 om 19:52

Hopelijk ervaart hij dat aanvallen en een vrije rol als erg belonend, voor hetzelfde geld is dit het dichtste dat hij ooit bij het winnen van een rit in een Grote Ronde zal komen (als willoze schakel in de zand-aantrekkende-geel-zwarte-motor).

Erik de Vlaming 25 mei 2022 om 22:44

Inderdaad helemaal mee eens. Er zijn er hem genoeg voorgegaan die nu roemloos als 1 van de drie kopmannen van JV op 54 minuten staat (Oomen). Dus de weg naar de top is lang maar hij heeft hier een goede afslag genomen en hopelijk kan hij dat vaker laten zien. In ieder geval mooi als een Nederlander koers maakt ook al wint hij dan net niet en natuurlijk mooi dat hij een kans krijgt en niet als 1 of andere knecht van een kopman rond rijd.

VerstandOpNul 25 mei 2022 om 22:02

Zou hij de ‘In het Wiel’-podcast luisteren? ‘Lactaat tot achter de oren’ vind ik echt een Thijs Zonneveld uitspraak..