Gianni Vermeersch wint eerste WK gravel, Mathieu van der Poel derde
foto: Cor Vos
zondag 9 oktober 2022 om 16:11

Gianni Vermeersch wint eerste WK gravel, Mathieu van der Poel derde

Gianni Vermeersch is de eerste wereldkampioen gravel bij de mannen. De 29-jarige renner reed de hele dag voorop met de Italiaan Daniel Oss en gooide zijn medevluchter in de laatste kilometers overboord. Mathieu van der Poel klopte Greg Van Avermaet in de sprint om plek drie.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

In de Italiaanse regio Veneto stonden dit weekend de eerste WK gravel ooit op het programma. Nadat Pauline Ferrand-Prévot zaterdag de titel pakte bij de vrouwen, streden de mannen zondag om de regenboogtrui. Met onder anderen Mathieu van der Poel, Peter Sagan, Magnus Cort, Greg Van Avermaet en Alexey Lutsenko stonden er verschillende grote namen uit het WorldTour-peloton aan het vertrek. Zij namen het in een wedstrijd van 194 kilometer op tegen de gravelspecialisten, waaronder de Nederlanders Ivar Slik, Jasper Ockeloen en Piotr Havik.

foto: Cor Vos

Het parcours van het eerste WK gravel was overwegend vlak, maar in de beginfase zaten wat kleine klimmetjes. Miguel Ángel López, die ook present was, wilde gebruikmaken van deze hellingen en trok stevig door. Eventjes reed hij alleen voor het peloton uit, maar al gauw kreeg de Colombiaan gezelschap. Er vormde zich een kopgroep met daarin – naast López – de volgende renners: Matthew Beers, Magnus Cort, Samuele Zoccarato, Daniel Oss, Gianni Vermeersch, Toby Perry, Julien Trarieux, Davide Ballerini, Nicholas Pettina, José Maria Sanchez, Greg Van Avermaet en Mathieu van der Poel.

Vermeersch en Oss
Een straf gezelschap, maar toch kwam er na twee uur koers een algemene hergroepering. De wedstrijd kon opnieuw beginnen. Gianni Vermeersch en Daniel Oss maakten gebruik van de nieuwe situatie en scheidden zich net voor half koers af. Het duo bouwde een voorsprong op van meer dan vijfeneenhalve minuut tegenover het peloton, dat nog uit zo’n vijftig renners bestond. Jasper Ockeloen zat hier niet meer bij: de Nederland viel in de allereerste kilometers en kon zijn weg vanwege een kapotte fiets niet vervolgen.

Met nog 53 kilometer te gaan, bij aanvang van de twee keer te verrijden finaleronde, was de situatie tussen de aanvallers en de achtervolgers enigszins veranderd. Maar nog altijd hadden Oss en Vermeersch een marge van vier minuten en 38 seconden. De wedstrijd leek in een plooi te liggen, maar in de eerste van de twee finalerondes kwam er wel actie in het peloton: de groep brak in twee stukken. Mathieu van der Poel en Piotr Havik zaten in het eerste deel.

Vermeersch en Oss op kop – foto: Cor Vos

Van der Poel in de achtervolging
Bij het ingaan van de laatste ronde, hadden Vermeersch en Oss nog drie minuten en veertig seconden. Dat was op een klein groepje met Mathieu van der Poel, Greg Van Avermaet, Magnus Cort, Andreas Stokbro Nielsen, Alessandro De Marchi en Davide Ballerini, die bij de finishpassage een kloof met de rest sloegen.

Later sloot nog een trosje renners aan, waaronder Havik. Gezamenlijk kwamen zij snel tot op tweeënhalve minuut van het kopduo. Van der Poel wilde door en gaf er met een kleine vijftien kilometer te gaan een lap op. Dat had tot gevolg dat hij zich samen met Van Avermaet en De Marchi losweekte, later kwamen Cort Nielsen, Yevgeniy Fedorov en Zdeněk Štybar ook nog aansluiten. Het verschil zakte ondertussen tot onder de twee minuten.

Vermeersch solo 
In de laatste tien kilometer ontdeed Vermeersch zich van Oss. De Italiaan noch de groep daarachter zou nog terugkeren, wat betekende dat de Belg naar de zege soleerde. Achter hem eindigde Oss als tweede. Mathieu van der Poel en Greg Van Avermaet hadden zich buiten beeld nog afgescheiden van de rest en sprintten om plek drie. De Nederlander pakte uiteindelijk het brons. Yevgeniy Fedorov vervolledigde de top-vijf.

foto: Cor Vos

Uitslag WK Gravel in flag-it Veneto
flag-nr1 flag-be Gianni Vermeersch (België) in 5u10m40s
flag-nr2 flag-it Daniel Oss (Italië) op 43s
flag-nr3 flag-nl Mathieu van der Poel (Nederland) op 1m29s
4. flag-be Greg Van Avermaet (België) z.t.
5. flag-kz Yevgeniy Fedorov (Kazachstan) op 1m39s
6. flag-dk Magnus Cort (Denemarken) z.t.
7. flag-it Alessandro De Marchi (Italië) op 1m41s
8. flag-cz Zdeněk Štybar (Tsjechië) op 1m46s
9. flag-it Davide Ballerini (Italië) op 1m53s
10. flag-dk Andreas Stokbro (Denemarken) op 2m43s

RIDE Magazine
83 Reacties
Sorteer op:
9 oktober 2022 16:18
Verdiende winnaar. Maar dit was een straf voor de fans om naar te "kijken"...
9 oktober 2022 16:19
Gravel is een leuk idee, maar dit was dramatische executie.

Wel leuk dat de zogeheten gravelspecialisten op hun plek worden gezet door een stelletje knechten
9 oktober 2022 16:15
Pfff, wat een dramatisch parcours en wat een vreselijke verbinding/regie. Als ik dit zo zag mag Strade volgend jaar ook onder de Gravelseries horen.
    9 oktober 2022 16:15
    Hele sterke en verdiende overwinning van Vermeersch overigens!
    9 oktober 2022 18:04
    Parijs-Tours had meer met gravel dan dit flut-WK. De regie paste trouwens prima bij dit “evenement”.
    9 oktober 2022 18:04
    En ook eens wat betreft Vermeersch. Helaas is de winnende actie niet in beeld geweest…
9 oktober 2022 16:14
Goeie wf liveblog... Elk uur een update :'-)
    9 oktober 2022 17:01
    Dat hadden ze dan goed gezien. De eerste anderhalf uur waren echt oersaai.
9 oktober 2022 16:18
Leek wat op sfeerbeelden van de zondagse veldtoertocht te Kalmthout
    9 oktober 2022 16:21
    Eerste ‘graveller’ (als je Lachlan Morton daaronder kan zien) werd 18e op 6min29
    9 oktober 2022 16:56
    Dat was toch wel te voorspellen. Deze sport hangt een beetje tussen lekker toeren en die paar amateurwielrenners die zelfs dan eerste willen worden. Daar zijn nu opeens profs aan toegevoegd die veel en veel beter zijn.
9 oktober 2022 16:19
We hopen dat we deze regenboogtrui in vele gravelkoersen mogen tegenkomen!
    9 oktober 2022 16:40
    Zal volgende zomer heus wel een alternatief programma krijgen van de gebroeders Roodhooft (in samenspraak met Canyon). Weet niet of hij zin heeft om negen uur op de fiets te zitten, maar ook een trip naar Amerika zal daar ongetwijfeld bij horen.
9 oktober 2022 16:22
Wel heeeel veeeel asfalt voor een WK gravel... en met gravel bedoelen ze vooral de tractorsporen door velden?
    9 oktober 2022 16:59
    Het had wel wat ruiger mogen zijn. Echt een gemiste kans.
9 oktober 2022 16:17
Wat een aanfluiting.
    9 oktober 2022 16:30
    Geef op zijn minst wat argumenten die je stelling ondersteunen.
Geen echte reclame sit voor het gravellen
9 oktober 2022 16:28
Heeft wel potentie dit, maar valt nog een boel te verbeteren.
    9 oktober 2022 16:31
    Ja, door Unbound gewoon voortaan de WK te laten leveren. Zijn we meteen af van Ten Dam op het podium daar
9 oktober 2022 16:45
Gemiste kans dit... In de Strade Bianche regio hadden ze hier toch wel wat mooiers en selectievers van kunnen maken. En met minder asfalt....
    9 oktober 2022 17:03
    Ook in die regio moet je over asfalt van strook naar strook. Maar een eerste gravel WK op het parcours van L'Eroica (waar Strade een afgeleide van is) zou inderdaad fantastisch geweest zijn.
9 oktober 2022 16:23
Ofwel leert men hier iets van en is het volgende keer een fatsoenlijk in beeld gebrachte koers die daadwerkelijk op gravel plaatsvind. Ofwel.....laat men het hier bij de UCI bij. Le Samyn heeft nog meer sfeer.

Tenenkrommend.
Mooi podium, waar-de-loze rit.
9 oktober 2022 17:42
Aan de foto te zien konden ook de deelnemers hier niet mee lachen.
9 oktober 2022 16:54
Vergeleken met dit wk-gravel is Parijs-Tours een wervelend spektakel. Ik denk dat we het meer kansen moeten geven, er is zeker wel potentie voor een mooie wedstijd (het komt er alleen nog niet uit). Vermeersch zal er lak aan hebben en grijpt deze zege mee voor de geschiedenisboeken.
    9 oktober 2022 16:59
    De dreiging dat de wedstrijd veel sneller in de plooi valt dan bij een wegwedstrijd lijkt me inherent aan dit discipline, net als bij marathon mountainbiken. De ideale televisiesport zal het nooit worden.
9 oktober 2022 17:03
De UCI had hier van af moeten blijven… totaal vertekend beeld van wat gravelrijden echt inhoudt…
    9 oktober 2022 17:11
    Als dit gravel rijden is, zie ik maar weinig verschil met bijvoorbeeld Paris-Tours. Ik heb het vermoeden dat hierdoor veel kijkers een verkeerd beeld hebben gekregen van gravel rijden. Ik had in ieder geval geen veredele wegwedstrijd verwacht. 2 sterke blokken konden alles platleggen.
9 oktober 2022 17:05
Gefeliciteerd aan Vermeersch! Er deden toch een paar kleppers mee die vast ook graag hadden gewonnen. Jammer dat ik 8 km voor de aankomst moest kijken naar een (mooie) vestingmuur en slow-motion beelden van een bochtje en daardoor het lossen van Oss niet in beeld was.
    9 oktober 2022 21:20
    Vermeersch rekent hier af met de "wereldtop"!
9 oktober 2022 17:16
Wegrenners domineren de wedstrijd. Kennelijk bestaat de pure gravelrenner niet. Renners die stopten op de weg en zich hierop gingen toeleggen komen er niet aan te pas. Ik snap nu dat Nicholas Roche niet zo blij was. De wegrenners tillen het geheel naar een te hoog niveau voor ze.
    9 oktober 2022 17:53
    @Bielefeld De vraag is of dit een gravelparcours is. Ik zou graag weten of dit parcours overeenkomt met de normale gravelparcoursen. Zo als het er nu uit ziet is het gewoon een WK voor wegrenners
    9 oktober 2022 18:21
    Die wegrenners hebben veruit de grootste motoren (van alle sporters), en als ze wel eens aan veldrijden hebben gedaan, kan niemand hen bijhouden.
    9 oktober 2022 20:42
    En zijn ze ook thuis in mtb en kunnen ze klassiekers vna 250km aan dan is het helemaal snel gedaan.
9 oktober 2022 18:32
Wel zonde voor de gravelrijders. Hun sponsors zullen zich ook wel achter de oren krabben als ze zien dat als er een aantal wegrenners mee doen dat ze totaal weggereden worden. Niveau verschil is toch best groot.
9 oktober 2022 18:40
Tekenend voor de niche status is dat de wegrenners moeiteloos hier de specialisten aftroeven. Vermeersch is overigens een winnaar die niet misstaat, zelf het initiatief genomen en afgemaakt. Parcours telt minder gravel dan bij Parijs-Tours wat al genoeg zegt.
    9 oktober 2022 19:28
    Moet je er natuurlijk wel bij vermelden dat het gros van de graveltop er niet bij was, en dat dit geen parcours was dat representatief was voor het type wedstrijden dat zij normaal rijden.
    Wellicht klopt het wel dat het niveau in de gravelniche niet zo hoog is. Maar toch denk ik dat als de WT profs zonder specifieke voorbereiding naar pakweg Unbound trekken ze de specialisten dan niet zomaar naar huis rijden.
    9 oktober 2022 20:49
    Maillot, volledig met je eens maar daarom verbaasde mij dit parcours zo. Is de UCI bang om het echt op de Unbound versie te laten lijken? Of werd deze keuze gemaakt om de wegrenners over te halen maar dan hol je de waarde van deze tak van sport uit. Kan toch nooit de bedoeling zijn dat als je een niet kenner naar deze race en Parijs Tours laat kijken hij/zij de laatste als het WK Gravel zou betitelen?
    9 oktober 2022 22:55
    Eerder dit jaar een interview met Vervecken gelezen dat ze het parcours bewust "niet te extreem" wilden maken om het event laagdrempelig te houden (ook voor de niet-profs).
    Ik denk dat er ook nog wel wat andere elementen een rol speelden, zoals bvb genoeg bekende wegprofs kunnen overtuigen om deel te nemen en complexiteit om de wedstrijd in beeld te brengen beperken.
    De weersomstandigheden vandaag hielpen ook niet echt, stel dat het de hele week geregend had was het parcours ineens een stuk selectiever.
    Ik hoop in elk geval dat men de komende jaren wat meer opschuift naar een representatief gravelparcours en toch wat buy-in van de gravelscene zelf weet te bekomen.
9 oktober 2022 19:32
Zoals door mij en enkele anderen voorspeld. Gravelbikers met hun huidige niveau, en op dit parcours, maakten geen enkele kans. Het verschil was nog groter dan gedacht. Ook de afwezige Amerikanen zouden op een hoopje gereden zijn. Wat het geschenkje van VDP betreft. Hij reeds wel volop in de achtervolging, maar gaf nooit de indruk te kunnen terugkeren. Reeds het feit dat hij een has been als Van Avermaet er niet af kreeg, maakt veel duidelijk. Niet top, zoals al sinds juni het geval is.
Als echte gravelbikers kans willen maken, moeten ze maar in eigen beheer zelf een officieus WK organiseren, met afstanden boven de 300 km, op technische en fysiek lastige parcoursen, evt in het middengebergte.
    10 oktober 2022 08:50
    Of de 'has been' Van Avermaet is helemaal niet zo 'has been' als weleens gedacht wordt, zo kan je het ook zien. Kijk bvb. naar de Canadese wedstrijden: waar andere Belgen zoals Stuyven nog vóór de finale moesten afhaken, wist GVA toch dicht te eindigen. Een 'has been' die dat kan, is nog altijd steengoed.
10 oktober 2022 09:14
Conclusie: dit is geen sport om naar te kijken, maar om te doen.
    10 oktober 2022 10:29
    Wellicht de beste en duidelijkste bijdrage…
9 oktober 2022 16:19
Zaten er eigenlijk nog "gravelspecialisten" bij de eerste 10?
    9 oktober 2022 16:22
    ‘Gravelspecialisten’ zijn natuurlijk renners die het bij de echte profs niet (meer) aankunnen
    9 oktober 2022 16:58
    En zo hoort het toch. Tot nu toe was het niveau dus heel erg laag, en de lat is bij deze hoger gelegd. Ik hoop volgende keer wel op een parkoers dat minder normale wegen heeft en wat gevarieerder is met wat kleine klimmetjes.

    Volgens mij zou een volgend kampioenschap in de Ardennen wel mooi kunnen zijn.
    9 oktober 2022 17:03
    Gravelspecialisten zijn vooral gespecialiseerd in langere wedstrijden op louter gravel
    9 oktober 2022 17:08
    Dan zouden die profs de meesten er ook uitrijden, denk ik, al is een rit van 500 kilometer op onverharde wegen wel een andere categorie. Een lekke band hoeft dan niet dodelijk te zijn.
Ben benieuwd of MvdP ook wat inhield achter zijn teamgenoot in het dagelijks leven.
    9 oktober 2022 17:00
    Je geeft wat en je neemt wat. Had ie zelf maar voorin moeten zitten.
9 oktober 2022 16:25
Via GCN vluchtig door de koers heen gescand. Helaas geen spoortje spanning voor de neutrale kijker in de wedstrijd. Vermeersch en Oss op ruim 100km van de aankomst ontsnapt, en de regie heeft verzuimd om de demarrage van Vermeersch op Oss in beeld te vangen. Jammer!

Reacties zijn gesloten.