Gevoelige tik voor Roglic in ploegentijdrit: “Niet het scenario wat we voor ogen hadden”
foto: Cor Vos
dinsdag 5 maart 2024 om 20:01

Gevoelige tik voor Roglic in ploegentijdrit: “Niet het scenario wat we voor ogen hadden”

Primož Roglič heeft behoorlijk wat werk voor de boeg in Parijs-Nice. De Sloveen verloor dinsdag in de 27 kilometer lange ploegentijdrit in en rond Auxerre veel tijd, en kijkt in het algemeen klassement nu tegen een behoorlijke achterstand aan.

Roglič zal de komende dagen bijna een minuut moeten goedmaken op de kopmannen van UAE Emirates, en meer dan een halve minuut op zijn grootste concurrent, Remco Evenepoel. De nieuwe kopman van BORA-hansgrohe keek met wielerwebsite Val 202 kort terug op een teleurstellende chrono.

“Het is niet mijn gewoonte om excuses te verzinnen”, reageert Roglič op de vraag of de ploeg onderweg te veel last had van de veranderende weersomstandigheden. “Het was nat en de wind kwam opzetten, maar dat neemt niet weg dat we met slechts drie renners naar de finish moesten. Dat was niet genoeg om te doen wat we wilden.”

Aleksandr Vlasov en Matteo Sobrero bleken sterk genoeg om Roglič tot het einde bij te staan, maar Danny van Poppel, Marco Haller, Bob Jungels en Nico Denz moesten al vroeg afhaken. “Het was goed om te zien dat iedereen er alles voor deed en ook honderd procent heeft gegeven”, deelt ploegleider Patxi Vila op de website van BORA-hansgrohe zijn bevindingen.

“We hebben het oké gedaan op het eerste vlakke stuk en de beklimming, maar we waren wat te enthousiast en zijn te diep gegaan op de tweede helling. We waren nog wel tweede bij het tussenpunt, maar moesten met slechts drie renners het tweede deel afwerken. Dat was niet het plan en daardoor verloren we ook tijd. We hebben er uiteindelijk nog het beste uitgehaald, maar dit is niet het scenario wat we voor ogen hadden.”

Roglič weet nu wat hem te doen staat: hij zal de komende dagen moeten aanvallen. “Het is nu zaak om een strategie te bedenken, in de hoop de verloren tijd goed te maken”, schetst Vila. “Al bij al heb ik een sterke ploeg gezien, dus dat geeft wel vertrouwen voor de komende etappes.”

RIDE Magazine
27 Reacties
05-03-2024 20:09
Zo kun je dus ook je verlies uitleggen...

Dat maakt voor mij dat Roglic gewoon een veel grotere persoonlijkheid is dan Evenepoel.
    05-03-2024 20:14
    Van voorgekauwde eenheidsworst als “ik heb een sterke ploeg gezien” nadat je zo gefaald hebt als ploeg word jij blij?
    05-03-2024 20:18
    Ja Wouter. Roglic heeft de uitstraling van een half leeggegeten zak Lay's natuur chips. Prima renner wel....
    05-03-2024 20:25
    Gibo,
    Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is dat een quote van Vila en en niet van Roglic.

    En nee, ik hoef geen voorgekauwde eenheidsworst. Maar ik heb al helemaal niks met figuren die hun ex-ploegmakker ongefundeerd beschuldigen van vals spel. En het zou goed zijn als de Evenepoel-fans zelf eens een keer stoppen met alles goedpraten wat dat kereltje doet. Ik vraag me af wat Remco moet mispeuteren voordat de verstokte fanboys ook een keer zeggen: "dit is er er over!".
    05-03-2024 20:31
    Dat heb ik te snel gelezen inderdaad, mijn excuses. Roglic benoemt wel gewoon wat er fout ging. Correcte reactie.
    05-03-2024 20:35
    Dat siert je dan weer, Gibo!
    05-03-2024 20:41
    @Wouter Je moet ook eerlijk zijn tegenover jezelf. Geeft Evenepoel exact datzelfde antwoord, dan is jouw reactie “Hij wil geen excuses verzinnen, waarna hij 3 excuses aanhaalt. Jammer dat hij niet gewoon kan toegeven dat het zijn eigen domme schuld is dat ze maar met drie overbleven na het tweede klimmetje, het is toch vooral een sterke solist maar een slechte teamplayer.” Of zoiets.

    En ja, die uithaal naar Declercq was dwaas en onnodig. Dat beseft hij zelf ook, gezien zijn (reeds aanvaarde) excuses.
    05-03-2024 21:41
    Evenepoel zegt alleen maar steeds dat hij de beste was hij elke etappe dat kun je toch geen persoonlijkheid noemen
    05-03-2024 22:35
    Het verschil is dat Evenepoel wel bereid is om voor de camera's te verschijnen na een zwakke prestatie en dat Roglic zich beperkt tot een zinnetje op de eigen ploegwebsite (waarschijnlijk niet eens zelf uitgesproken maar gewoon goedgekeurd).

    Ik zou hier ook kunnen komen melken "Een groot kampioen zou zeggen: ik ben in de fout gegaan, ik ging dat tweede bergje zo snel omhoog dat ik sterke mannen als Jungels, Denz en Haller overboord flikkerde en de ploeg tot drie man herleidde."

    Maar dat heeft geen zin en is misplaatste arrogantie. Jij bent niet de morele maatstaf der dingen. Roglic reageert zus, Evenepoel reageert zo, begraaf die pretentie om te eisen dat iedereen reageert volgens jouw standaard.
    06-03-2024 08:24
    Bro Evenepoel gaat een oud ploeggenoot vals beschuldigen en daarom hebben ze tijd verloren zegt hij
05-03-2024 20:42
Je ploeg aan gort rijden, afgaan als een gieter en dan zeggen dat je een sterke ploeg hebt gezien. Uit je nek kletsen of cynisme ? Zeg me maar wat het is. Hij mag nog van geluk spreken dat hij een bondgenoot kan hebben door de omstandigheden aan Evenepoel voor de rest van de week om proberen de bakens te verzetten.
    05-03-2024 21:45
    Lees voortaan eerst het artikel even goed voordat je dom gaat reageren. Het is niet Roglic, maar Vila die zegt dat hij een sterke ploeg heeft gezien. Er kletst er hier maar één uit z’n nek en dat ben jij.
05-03-2024 22:34
Dit zorgt er alleen maar voor dat Primoz gaat moeten doen wat hij het allerliefste doet, namelijk tomeloos aanvallen.
05-03-2024 20:10
Welke sterke ploeg heeft hij gezien? UAE?
Deze uitslag is wel een zegen voor het vervolg van Parijs Nice. Aanvallen maar!
05-03-2024 20:51
Roglic moet als de sodemieter gaan wennen aan het niveau van zijn ploeg. Hij heeft de TTT op de manier gereden zoals hij dat gewend was: op het niveau van de Jumbo ploeg. Dat kan blijkbaar niet bij Bora. Dat heeft hij nu ondervinden en dat is een harde les. Dat betekent ook dat hij zijn koerstactiek zal moeten aanpassen. Nog meer vanuit de luwte rijden en zijn momenten echt gaan uitkiezen. Het wordt wel interessant hoe Roglic er mee omgaat. Ik gun hem de Tour nog dit jaar, maar of dat gaat lukken bij Bora?
    05-03-2024 20:57
    Precies dat Marik.

    Voor Roglic is dit de eerste kennismaking met zijn ploeg in een wedstrijd, en ik denk dat het hem niet is meegevallen. Nu denk ik wel dat ook voor dit werk een veel beter team kunnen opstellen, maar vooralsnog is dit niet het niveau van Visma. Maar met pakweg een Kamna, DFM en Hindley heb je denk ik wel wat ander materiaal achter de hand.
    05-03-2024 21:38
    Ik neem aan dat de meeste van zijn ploeg niet de Tour selectie halen.
05-03-2024 20:42
“Al bij al heb ik een sterke ploeg gezien, dus dat geeft wel vertrouwen voor de komende etappes.”
De docent public relations levert goed werk bij Bora.

"we waren wat te enthousiast en zijn te diep gegaan op de tweede helling"
Nee, Primoz. Jij was wat te enthousiast. De anderen konden nauwelijks volgen.
05-03-2024 21:57
Qua ploeg is het misschien tegenvallend maar Roglic zelf is niet slecht de winter uitgekomen
05-03-2024 23:41
Hmmm het is voor Roglic echt te hopen dat het komt omdat de ploeg nog aan hem moet wennen en andersom. Hij is de toch wel goed geoliede machine van zijn oude ploeg gewent en dat is nu wel een beetje anders. We zullen gaan zien of hieruit genoeg geleerd gaat en kan worden om het allemaal op tijd op de rails te krijgen voor de TDF.
05-03-2024 21:47
Patxi heeft geluk dat hij geen votbaltrainer is… wat een gewauwel zeg…
05-03-2024 22:19
Ondanks de zwakke tijd zag roglic er heel sterk uit. Hopelijk komt hij nu uit zn kot
05-03-2024 21:40
Deze samenwerking is geen goed teken voor Primoz richting de Tour
05-03-2024 22:33
Het wordt wellicht aardig om te zien hoe de onderlinge verstandhouding tussen Roglic en Vlasov zal zijn in de komende ritten.
05-03-2024 23:32
Al kijkende dacht ik dat Jungels opgesouppeerd was in het eerste gedeelte (was niet in beeld, enfin, heel af en toe met een drone vanuit de hemel). Nu ik dit lees, begin ik daar flink aan te twijfelen.
06-03-2024 07:46
Gevalletje van hun red bulletje niet gedronken, iets over vleugels?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine