Gevallen Daniel McLay: “De Lie en Welsford hadden geen verkeerde intenties”

woensdag 4 mei 2022 om 08:20
Gevallen Daniel McLay: “De Lie en Welsford hadden geen verkeerde intenties”

foto: Cor Vos

Daniel McLay was een van de grote slachtoffers van de valpartij in de allerlaatste meters van de eerste etappe van de Vierdaagse van Duinkerke.  Veel van de ophef achteraf richtte zich achteraf evenwel op Arnaud De Lie en Sam Welsford. “Voor degenen die hen beledigen: geen van beiden had de intentie om een val te veroorzaken”, schrijft McLay op Twitter, waar hij enkele zaken over het incident recht wil zetten.

“De Lie en Welsford hadden andere beslissingen kunnen maken, maar dat is gemakkelijk om achteraf te zeggen”, stelt de 30-jarige Brit. “Ik ken Sam een beetje en ik weet dat hij geen slechte jongen is. En ik ga ervan uit dat hetzelfde geldt voor Arnaud.”

Er was na afloop ook discussie over het parcours, en dan met name de laatste rechte lijn. Die zou afbuigen. “De finish was behoorlijk rechttoe-rechtaan”, reageert McLay daarop. “Ik heb niet veel aankomsten gezien die simpeler waren dan dit, dus ik denk niet dat dat iets met het incident te maken had. Voor de rest van het parcours zijn er genoeg dingen waar we over zouden kunnen praten.”

McLay sluit af door te zeggen dat hijzelf “min of meer ok” is. Zijn ploeg, Arkéa Samsic, meldt op haar sociale media dat McLay pijn aan zijn linkerhand heeft, brandwonden op de heup en rug, en enkele hechtingen aan de linkerknie en linkerelleboog.

Dit artikel delen:

10 Reacties

pirazzi 4 mei 2022 om 08:36

Ik snap niet dat hij 100ste werd in de uitslag, hij viel toch over de finishlijn dus had wel in de top 10 moeten eindigen.

0
Steven_E 4 mei 2022 om 09:49

Volgens de UCI regels moet de renner met fiets de finishlijn passeren én moet je je fiets aanraken op dat moment. In dat geval telt het voorwiel. Dus mogelijk heeft het daar iets mee te maken?

0
bilthoven 4 mei 2022 om 09:51

Dat was mij ook al opgevallen, heel vreemd! Hij kwam toch haast gelijk met de eveneens over het wegdek stuiterende De Lie over de streep en die werd nog als 6e geklasseerd. Bijzonder sympathieke reactie trouwens.

0
assen 4 mei 2022 om 09:37

Wat een fijne nuchtere vent! Hopelijk dat ie snel hersteld.

0
Steven_E 4 mei 2022 om 09:50

Idem. De nuchterste analyse die ik tot dusver heb gelezen, en dat van iemand die er zó nauw bij betrokken was. Chapeau.

0
Michelangelo 4 mei 2022 om 09:59

Ik denk uiteindelijk dat niemand de intentie heeft om de ander met 60-70 km/uur tegen het asfalt te laten gaan en er het halve peloton overheen te laten buitelen.

Daar staat tegenover dat het gedrag wat je ziet in sprints wel dit gevolg kan hebben. Of je nu kijkt naar Groenewegen/Jakobsen, de kopstoten van Cav, de beuken van Bennett, het zwiepen van Ackermann, het elleboogje van Sagan en ga zo maar door: geen van allen had de intentie om iemand tegen het asfalt te laten smakken en zwaar te verwonden. Maar wel om te winnen. Enige valpartij die mij op het netvlies staat waar ik daar twijfels over heb, is de zwieper van Cav tegen Veelers destijds; dat leek meer op frustratie dan op willen winnen.

En zolang de wedstrijdjury met twee maten blijft meten en niet zwaar straft, levert dit soort gedrag in de regel meer op dan dat het kost. Als iedereen overeind blijft is de kans groot dat je de zege mag houden. En als er iemand valt, word je hooguit teruggezet naar de laatste plek. Dan kun je dus ook best wat riskeren in een eindsprint.

Pas wanneer gevaarlijk gedrag (ongeacht de consequenties) leidt tot straf en zelfs uitsluiting dan gaan renners en ploegleiders snappen dat iets contraproductief is. Kijk naar de baansprinters. Daar is de regel dat je onder de lijn moet blijven. Kom je daarboven en hinder je daarmee je tegenstander, dan verlies je de wedstrijd, ongeacht of er gevallen wordt of niet. Dus baansprinters doen er alles aan om gewoon in hun baan te blijven.

0
Henk van Bouw 4 mei 2022 om 10:04

Daar heb je ook meteen het verschil met baansprinters. Een afgesloten baan met duidelijke lijn waar op gemikt kan worden en dan nog gaat het soms mis.
Dat is er op de openbare weg niet. Blijft staan natuurlijk dat er gewoon compleet idiote acties worden uitgevoerd en dat zal eenduidig gestraft moeten worden. Maarja…

0
Michelangelo 4 mei 2022 om 10:26

@Henk,
Dat het soms mis gaat is niet vreemd: die mannen trekken zich helemaal uit elkaar, sleuren met 2000Watt aan hun fietsjes, gaan ruim 70 per uur door een bocht en knallen uit elkaar van het melkzuur. Dat je dan niet altijd tussen de lijnen blijft begrijp ik dan ergens.

Maar men zou op de weg kunnen beginnen met het kiezen van rechte aankomststroken (dus niet met zo'n bocht) en het trekken van parallelle lijnen in de laatste 100 meter. Zodat renner en jury een goede referentie krijgen over het rechtdoor sprinten vs aan de wandel gaan en afhouden.

EDIT: Wat Chasse Patat zegt hieronder.

0
Steven_E 4 mei 2022 om 12:55

Bos vs. Impey …

En Cavendish dat was echt geen bewuste actie, die ging rond Veelers en wou dan maar 1 ding: richting het wiel van Greipel. Akkoord dat het zeer onoordeelkundig was, maar vergeet niet dat die renners ook aan 70km/u rijden en niet tegen de snelheid waarop wij de slowmotion zien.

0
chasse patat 4 mei 2022 om 10:18

Wanneer gaan we eindelijk naar de finish met de atletiekbaanstrepen zoals eerder voorgesteld? Zolang het peloton zelf zo conservatief blijft hoort dit bij de sport en moet er niet zo overemotioneel gereageerd te worden als door de Lie of Maes of eerder Lefevere.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone