Gestopte Clement wordt analist bij de NOS: “Een drastische wending”

donderdag 20 december 2018 om 09:09
Gestopte Clement wordt analist bij de NOS: “Een drastische wending”

foto: Sirotti

Stef Clement zal nauw betrokken blijven bij het wielrennen. De gestopte renner gaat een nieuwe functie bekleden bij Jumbo-Visma en is ook een van de nieuwe analisten van de NOS. Dat geeft Clement aan in gesprek met het Algemeen Dagblad. “De wielerwereld is mijn vaste honk, maar laat mij alsjeblieft ook leren hoe de normale wereld werkt”, zegt hij.

“Het zit ’m er in dat mijn hele leven rigoureus wordt omgegooid en ik mij daar niet op heb kunnen voorbereiden. Ik ben uit de bocht gevlogen. En de val in het ravijn is behoorlijk diep”, beschrijft Clement zijn gevoelens na het nieuws dat hij geen profwielrenner meer is. Chronische ontstekingen en slijtage in ruggewrichten zorgden ervoor dat de ploegleiding van Jumbo-Visma het medisch onverantwoord vond om door te gaan met de Brabander.

Pijn in het hart
“Ik heb overwogen tegen deze beslissing van de ploeg te vechten. Maar wat had ik daarmee bereikt? Ik heb het geaccepteerd, met pijn in het hart”, stelt Clement, die in de Ronde van Romandië ‘onbewust’ zijn laatste koers reed. “Fietsen was niet alleen mijn werk en mijn hobby, maar ook een groot deel van mijn sociale leven. De afgelopen jaren was ik 180 dagen per jaar van huis in teamverband. Daar heb ik niet bewust afscheid van kunnen nemen. Heel abrupt is de kabel doorgeknipt. Mijn leven neemt zo’n drastische wending.”

Clement is een open boek, zo liet hij al vaker zijn duidelijke mening horen. Hij geeft nu aan graag met een psycholoog te willen praten: “Ik heb behoefte aan een professional die helpt mij mijn eigen perspectief los te laten.” Volgens de viervoudig Nederlands tijdritkampioen is zijn loopbaan compleet, met ook een WK-medaille op zak. Dat hij zich in de nadagen vaak schikte in de knechtenrol, wijt hij aan ‘een vorm van faalangst’.

‘Een keiharde vaststelling: Ik ben vervangbaar’
“In de zomer keek ik geblesseerd naar de Tour en volgde de keiharde vaststelling: dat ik vervangbaar ben. Er waren 25 man over en Tolhoek zat er nog bij. Iedereen wil graag geloven dat hij iets kan wat niemand kan, maar niemand is onmisbaar”, sluit Clement af.

Dit artikel delen:

46 Reacties

martini151 20 december 2018 om 09:15

Ik snap dat hij misschien wat gefrustreerd is, maar wat heeft Tolhoek daarmee te maken. Dit klinkt een beetje als jaloezie

Verweggistan 20 december 2018 om 09:19

Volgens mij moet je het als compliment voor Tolhoek opvatten.

wiebipedia 20 december 2018 om 09:21

Het is maar net hoe je het wilt lezen.. Hij gebuikt Tolhoek als voorbeeld dat er binnen de ploeg altijd jongere renners opstaan om je positie in te nemen

ervee 20 december 2018 om 09:22

Ik lees het anders, eerder positief naar Tolhoek toe. Ik lees het dat hij de tour op televisie zat te kijken en hij het knap vond dat Tolhoek nog bij de laatste 25 renners van het peleton zat voor zijn kopmannen (in waarschijnlijk een bergetappe). Dus eerder dat hij het indrukwekkend vond van Tolhoek dat hij er nog bij zat om zijn kopmannen te ondersteunen en dat Clement toen besefte dat er anderen beter werden.

tendam 20 december 2018 om 09:22

Nee, dit klinkt als eerlijkheid naar zichzelf toe… je moet niet denken dat je onvervangbaar bent.

KimJungPoels 20 december 2018 om 09:27

Inderdaad zo lees ik het ook. Hij geeft volgens mij juist aan dat hij van zichzelf vond dat hij de kopmannen op dat soort momenten bij moest kunnen staan, als er nog ongeveer 25 man over zijn dus. En toen zag hij vervolgens dat Tolhoek (van wie wat begin 2018 toch zeker niet verwacht werd) die rol prima kon overnemen.

snoep de hond 20 december 2018 om 09:29

@martini, als Clement niet geblesseerd was geraakt was hij naar de Tour gegaan. Tolhoek heeft letterlijk zijn plek ingenomen.
Ik denk dat het voor veel mensen lastig zou zijn om te zien dat je vervanger jou werk misschien wel beter uitvoert dan je zelf had gekund.

Secondant 20 december 2018 om 09:19

Had hem liever als co-commentator gezien bij een grote ronde. De beste man zit vol goede verhalen en die had ik graag gehoord tijdens de saaie sprintetappes.

Emergo 20 december 2018 om 09:35

Het wegdutten als Maarten Ducrot aan het woord is zou je dan missen.

josemanuelfuente 20 december 2018 om 10:10

Zie hem niet zitten als co-commentator, daar praat hij met wat teveel voor. Bij Tour du Jour ben ik hem ieder jaar op een gegeven moment moe.

Romāns Vainšteins 20 december 2018 om 10:07

Clement he-le-maaaal prrrrima als analist !
Wel is de verbondenheid aan Visma-Jumbo een dingetje dat even goed links als rechts uitvallen kan.

Dan wel met meel in muil over zijn matties lullend of ze genadeloos onder het asfalt douwend indien falend. Dat laatste zou mijn voorkeur hebben natuurlijk.

achtpuntzes 20 december 2018 om 10:14

Dat zal de toekomst moeten uitwijzen lijkt me, of Clement een goeie analist zal zijn.

Romāns Vainšteins 20 december 2018 om 10:21

Analist is meer dan de koers doorzien.

Wat hij vooral moet doen is lekker los en entertainend erin vliegen en daarbij netjes op het randje blijven tussen liefhebber en incidentele volger. Zijn optredens in TdJ hebben reeds uitgewezen dat hij daarvoor de aangewezen persoon is.

peervaneynthoven 20 december 2018 om 13:08

Geef mij één goede reden waarom jij de ploeg steeds Visma-Jumbo blijft noemen, anders vind ik het "een beetje dom", provocatie of desinteresse. Verder wacht ik de realiteit af voordat ik me een mening vorm over de "analist" Clement, waar jij al begint te vertellen wat hij vooral moet doen! Een typische eigenschap als ik zo wat bijdragen van je lees. Als een analist entertainer wordt en erin vliegt schiet hij zijn doel voorbij wat mij betreft. Verder was TdJ (of was het JdT?) een totaal ander programma waar hij een andere rol had dan als toekomstige analist bij de NPO.

achtpuntzes 20 december 2018 om 10:16

Ik lees tussen de regels dat Stef niet echt graag thuis is, leuk voor zijn vrouw en kind (of heeft ie inmiddels meer dan een kind?)

Kruisberg 20 december 2018 om 10:23

Nee! Wel heeft hij een nieuwe vriendin.

Martin Bergstra 20 december 2018 om 10:17

Altijd van de wielrenner Clement genoten helemaal toen hij een dienende rol bij jumbo kreeg.
Mooi kunnen volgen via de documentaires die zijn gemaakt met in de hoofdrol kruiswijk
Jammer dat het zo met fysieke pech heeft moeten stoppen

Kruisberg 20 december 2018 om 10:19

Met clement als analist hoop ik wel dat we minder van die vervelende en vermoeiende maarten tjallingii gaan horen dan!

Romāns Vainšteins 20 december 2018 om 10:23

Dat is echt een allemansgoeroe ja.

SteelHorseCowboy 20 december 2018 om 11:14

Alle begrip en steun voor Stef Clement.
Maar..is het wenselijk dat iemand die een rol (iets met voeding en promotie) vervult bij de grootste Nederlandse profploeg tegelijkertijd als analist optreedt bij de NOS?

r525 20 december 2018 om 11:16

Zit eerlijk gezegd niet te wachten op nog meer analisten bij de NOS die alleen maar over Jumbo praten, en die kans lijkt me wel groot als je ook aan dat team verbonden blijft.
Maar wellicht zal dat meevallen, was wel altijd een renner die verder keek dan NL.

rahimns 20 december 2018 om 11:23

Alleen maar over Jumbo? Ik heb altijd het idee dat het alleen maar over Tom gaat ?

tendam 20 december 2018 om 11:54

Ja, het is Dumoulin voor en Dumoulin na.

Kruisberg 20 december 2018 om 12:14

Terecht ook dat het vaak over Dumoulin gaat! Nu al een van de grotere aller tijden van de Nederlandse sport.

Timster 20 december 2018 om 12:55

@ Kruisberg: nou nou, vooralsnog staat Berry van Aerle nog duidelijk een trede hoger. In één seizoen landskampioen, bekerwinnaar, Europa Cup I winnaar en Europees kampioen. Alleen voor de allergrootsten weggelegd.

peervaneynthoven 20 december 2018 om 13:39

Eens met @rahimns. Jumbo?? De NPO kijkt veel te veel door een roze bril. Tom voor en Tom na. Een beetje chauvinisme mag maar blijf wel de prestaties van de enige Nederlandse wielerploeg op waarde becommentariëren. Zeker nu de ploeg Sunweb in handen is gevallen van een durfinvesteerder. Dat voorspelt niet veel goeds gezien het gedrag en de belangen van een dergelijke partij. De enige Nederlandse ploeg voert al langere tijd een uitstekend beleid dat nu uitmondt in langjarige sponsorverbindingen zodat er een mooie toekomst gloort. De NPO mag daar wel eens wat meer aandacht aan besteden.

Kruisberg 20 december 2018 om 13:59

Zijn vooral de jumbo fanboys die wat meer aandacht voor hun ploegje willen dus eigenlijk;) Treurig…

west 20 december 2018 om 15:52

Uit de stappen die Clement heeft genomen in zijn carrière blijkt toch wel dat ie absoluut niet met Jumbo-en-voorgangers getrouwd is? Dat je als Nederlandse renner uiteindelijk bij 1 van de 2 Nederlandse ploegen eindigt lijkt me niet heel vreemd..

peervaneynthoven 20 december 2018 om 17:51

@kruisberg. nee joh, het enige wat ik wil is een evenwichtiger berichtgeving als het gaat over de “Nederlandse” wielerelite (bij de NPO!) en zeker als het gaat over de enige Nederlandse wielerploeg op Worldtour niveau. Daar ontbreekt het aan. Is dat treurig? Jij zegt het! Ben ik fan? Jij denkt het!

Jean Dumas 21 december 2018 om 16:29

Clement is eerlijk, en durft ook wel kritisch te zijn over zijn werkgever. Dat gaat best goed komen.

Pol 20 december 2018 om 12:04

Hij kan niet neutraal zijn heeft twee petten op. Geef mij maar een analist die niet verbonden is aan een wielerploeg.

peervaneynthoven 20 december 2018 om 18:00

Zijn het nu analisten of analytici? Je wilt een neutrale analyticus, zo neutraal dus als al die voetbal analytici?? Er is/was altijd wel enige vorm van relatie van analytici met een ploeg. Jose Been was ook niet neutraal (Lotto Soudal). Kroon ook niet. Traksel ook niet. Ducrot ook niet. Cornelisse ook niet, enz enz.

Samlambeej 20 december 2018 om 12:21

Openhartig, hij doet er goed aan hulp te zoeken in deze situatie. Straks ook want de combinatie recht-door-zee-analist en een functie bij een ploeg zal ook balanceren op een dunne koord worden.

kielabokki 20 december 2018 om 12:23

Oei Stef, bij de rest van het ingekakte zootje? Lijkt mij niet zijn omgeving, maar wie ben ik.

chasse patat 20 december 2018 om 12:27

Ik vind hem als commentator/analist ook niet bepaald aantrekkelijk. Ik mis een stukje diepgang en humor in zijn commentaren die hij bij Tour du Jour had. Het is mooi dat hij een eigen mening en visie heeft, maar ik vind het waardevoller om als analist de dingen vanuit verschillende perspectieven te bekijken en dan tot een mening te komen. Mogelijk kan hij zich daarin nog ontwikkelen. Het is dan ook hoopvol dat hij aangeeft te willen leren hoe de normale wereld werkt.

peervaneynthoven 20 december 2018 om 18:03

Waarom heb jij niet gesolliciteerd ?? Jij weet kennelijk precies wat er gevraagd wordt.

Schollekop 20 december 2018 om 12:59

Danny Nelissen lijkt me geschikter.

Pol 20 december 2018 om 14:37

Helemaal mee eens hij is neutraal en kijkt niet door een jumbo bril.

vlek 20 december 2018 om 14:43

Heb je hem als NOS analist altijd neutraal gevonden?

tendam 20 december 2018 om 14:45

@pol
Interessant. Je weet dat Nelissen voor Lotto-Jumbo heeft gewerkt?

Munnichs 20 december 2018 om 13:24

Beste Stef
We hebben jaren van je kunnen genieten, nu bij Jumbo in de verzorging.
Maar het beste wat je gaat doen is je commentaar geven bij NOS sport.
Een man met jou kwaliteiten komen ze daar echt tekort.
Veel succes toegewenst
met groet Jacques Munnichs

JaBo 20 december 2018 om 13:26

Mooi dat hij zich zo bloot geeft. Kan begrijpen dat het moeilijk is om afscheid te nemen van iets waar je jaren onderdeel van bent geweest. Jammer van de reacties van sommige die denken van als te moeten zoeken in de woorden van zijn verklaring. Ik wens Stef veel wijsheid en succes in de nieuwe stappen in zijn leven. Er is een leven na de koers.

ddjong67 20 december 2018 om 14:18

@jabo, eens! Dit zal en moet ook aandachtspunt voor nog nog actieve renners.. Je grootste deel van je leven ben je hopelijk geen profwielrenner. Dat hij zo aangeeft hulp nodig te hebben pfff dat zeg je denk niet zomaar als topsporter … Veel sterkte! en vooruit kijken en leren relativeren en kijken naar de mooie dingen, want die zijn er zooo veel ….

EricV 20 december 2018 om 15:15

Bedankt stef nu ben ik er ook eindelijk achter, het ligt niet aan talent en inzet maar aan faalangst

haico 20 december 2018 om 16:08

Zowel Danny als ook Stef geven goed commentaar. Ze vullen elkaar goed aan. beiden geven een betere inkijk in de wielersport.

Wolt 21 december 2018 om 21:30

Clement moet niet te veel praten tijdens de tour, of heel monotoon en saai anders mis ik mijn middagdutje.

Headlines

Materiaalzone

Populair