‘Gesprekken Team Sunweb en management Tom Dumoulin verlopen moeizaam’
Tom Dumoulin - foto: Cor Vos
dinsdag 30 juli 2019 om 08:55

‘Gesprekken Team Sunweb en management Tom Dumoulin verlopen moeizaam’

Een vertrek van Tom Dumoulin bij Team Sunweb is allerminst in kannen en kruiken. De gesprekken tussen de wielerploeg en het management van de Nederlandse klassementsrenner verlopen stroef, schrijft De Limburger.

De Limburgse klassementsrenner wil van zijn lopende contract af om over te stappen naar Jumbo-Visma, maar zijn huidige werkgever laat dit niet zomaar gebeuren. Sunweb wijst erop dat het geen toestemming geeft voor andere teams om contact te hebben met Dumoulin.

De Giro-winnaar van 2017 zou eenzijdig zijn contract op kunnen zeggen, maar hier ziet Sunweb niets in. Een afkoopsom zou uitkomst kunnen bieden, maar ook hier is geen sprake van daar Jumbo-Visma zich nog niet officieel heeft gemeld voor Dumoulin.

De partijen proberen in ieder geval een langdurend juridisch geschil te vermijden, maar het is voorlopig niet te voorspellen wanneer beide partijen eruit zullen zijn. “Het is een delicate kwestie, die tijd vergt”, reageert Spekenbrink kort in de Limburgse krant.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
134 Reacties
30-07-2019 08:57
en terecht. hij tekent met zijn volle verstand een langdurig contract.. dan moet je er of samen uitkomen danwel ontslag nemen of dien je het uit.
    30-07-2019 09:09
    Was het maar zo simpel: de opeenstapeling van fouten was bij de ondertekening van dat contract niet te voorzien en heeft de situatie zodanig veranderd dat de loopbaan van Dumoulin daardoor geschaad kan zijn/worden.
    30-07-2019 09:16
    De vraag is hoe zinvol het is om door te gaan met Dumoulin als hij niet gemotiveerd is en ondertussen een behoorlijk salaris opstrijkt. In topsport is het heel belangrijk dat een sporter goed in zijn vel zit om te presteren. Je kunt hem wel koste wat het kost willen behouden, maar de kans dat het werkt lijkt me klein.
    30-07-2019 09:24
    Zo gaat dat op jouw werk toch ook niet? Als je baas in jouw ogen foute beslissingen neemt, krijg je toch ook niet een handdruk en mag je zomaar weg. Je moet alsnog rekening houden met de zaken die in het contract staan. Laat staan als het om de belangrijkste pion van het bedrijf (wielerploeg) is.
    30-07-2019 09:33
    Als ik ontslag wil nemen mag ik dat toch gewoon doen. Ik heb dan met een opzegtermijn te maken maar tegenhouden kunnen ze mij niet hoor.
    30-07-2019 09:44
    @Rahimns:

    Helemaal te vergelijken met een "normale baan"' is het niet. Daar heb je bv. een concurrentiebeding.

    Nou, zet dat erin bij Tom Dumoulin, dan is 'ie het haasje.
    30-07-2019 09:53
    Een tijdje geleden hebben Plugge en Spekenbrink een CAO voor het wielrennen waarin dit soort zaken stonden beschreven afgewezen en vallen deze renners onder het normale ontslagrecht. Dus kunnen zij daar ook onder de normale regels ontslag nemen.
    30-07-2019 10:18
    @rahims +1
    30-07-2019 10:21
    @rahims, zo werkt het in ‘de normale maatschappij’ ook niet. Als je dan een tijdelijk contract hebt getekend kan je werkgever je daar aan houden. Bij een contract voor onbepaalde tijd heb je te maken met een opzegtermijn. De sportwereld werkt natuurlijk anders. Dumoulin heeft echter met volle verstand een contract getekend en daar kan Sunweb hem aan houden tenzij er sprake is van uitzonderlijke omstandigheden. Zo erg zijn de issues volgens mij echter niet. Ze zullen er dus in goed overleg (lees afkoopsom) uit moeten komen.
    30-07-2019 10:47
    Blijkbaar wil sunweb niet zijn contract ontbinden, dat is hun goed recht. Dan neemt ie toch lekker ontslag? Zelf ook wel is gedaan omdat werkrelatie onhoudbaar was geworden, niks mis mee.
    Er zal alleen meer spelen of een clausule zijn whatever dat ontslag nemen nog niet het gekozen pad is.
    30-07-2019 10:52
    @katerkop en @Pseudo niem: dat het praktisch anders werkt in de sportwereld, betekent niet dat dit juridisch ook zo is. Ik verwacht echter dat geen van beide partijen het uiteindelijk juridisch zal willen uitvechten. Dit soort berichtgeving lijkt vooral bedoeld om druk te zetten op de onderhandelingen om te zorgen dat het resultaat de wat meer de ene of de andere kant op valt.
    30-07-2019 10:55
    Natuurlijk gaan Sunweb niet vrijwillig ontbinden. Die willen gewoon geld zien. En balen als een stekker, want die hele ploeg draait om Dumoulin.

    Dit jaar valt Dumoulin weg en dan valt het allemaal vies tegen. Dan moet je het doen met een ritje in de Giro en Nokere Koerse.

    Dit soort berichtjes horen bij het spel. Dat Tom weggaat is allang duidelijk voor iedereen. Iedereen wil voor zichzelf het beste eruit halen. Omdat niemand hier lijkt te willen procederen en iedereen dat wel van elkaar weet, duurt het ff.

    Sunweb heeft wel een gigantisch probleem. Geschikte vervangers die binnen het budget passen van Sunweb zijn niet vrij. De ploeg weer even ombouwen naar een ploeg voor andere koersen, is ook niet zo simpel.

    Uiteindelijk zullen ze wel uitkomen bij figuren als Kittel en Poels.
    30-07-2019 10:57
    Tis ook alleen maar omdat Dumoulin moet komen. Andersom en de mening zou meteen omslaan als een blad aan de boom.
    30-07-2019 11:02
    Ik ben er altijd van uitgegaan dat renners als zelfstandige (eenmanszaak/bv) een contract tekenen en dus helemaal niet in loondienst zijn. Maar dat is dus wel zo?
    30-07-2019 11:19
    @Onor: ik heb zelf geen overeenkomsten tussen sporters en ploegen gezien. Echter arbeidsrechtelijk lijkt het me lastig om vol te houden dat een teamsporter een zelfstandige is. Je bent een onderdeel van een team en hoewel je - zeker als kopman - inspraak hebt, heb je in principe instructies van je team te accepteren. Dat past niet goed bij een rol als zelfstandige, maar wel als werknemer.
    30-07-2019 11:26
    Rahims

    +2


    :)
    30-07-2019 12:02
    Sunweb : Soapweb .
    31-07-2019 00:26
    Als ze het heel hard willen spelen ga je richting in-gebreke stelling.
    Maar dan heb je een gang naar de rechter.
    Lijkt me dat iedereen dat zal willen voorkomen.
    01-08-2019 09:00
    In een artikel van de Limburger vandaag staat wat ik ook al zei. Dumoulin kan vrij eenvoudig onder zijn contract uit. https://m.limburger.nl/cnt/dmf20190731_00116791/dumoulin-kan-makkelijk-onder-contract-uit
30-07-2019 08:59
Laat gaan.
30-07-2019 08:59
Ai ai ai.... dit gaat niet goed komen.
    30-07-2019 09:30
    Jawel hoor.
30-07-2019 09:07
Het zou Sunweb sieren als ze ook even in de spiegel zouden kijken. De wens van Dumoulin om te verkassen komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Het zou getuigen van goed werkgeverschap als de ploeg dit netjes afhandelt. Daar komt bij dat het voor de beeldvorming ook niet goed is als Sunweb zich opstelt als dwarsligger. De ploeg zou zich wel eens fors in de vingers kunnen snijden met een halstarrige opstelling.
    30-07-2019 09:13
    Sunweb staat helemaal in zijn recht!
    30-07-2019 10:50
    Roll over and give up.. want?
    Ik ben voor meer macht bij werknemers, maar een ploeg/bedrijf hoeft zich niet in allerlei bochten te wringen om jan en alleman met al hun nukken en impulsiviteit bij elke turn te pleasen.. want meneer anoniem vindt het bad optics hoe ze als dwarsligger overkomen
    30-07-2019 11:03
    Meneer anoniem is wel degene die de vakantie bij Sunweb boekt (of niet dus).
    30-07-2019 11:09
    Ja want spekenbrink doet ook de boekeningen in zijn vrije tijd? Mss is is daar wel te druk mee om een wielerploeg te leiden
    30-07-2019 11:17
    Nee, de publieke opinie van je belangrijkste geldschieter is natuurlijk van geen enkel belang voor Spekenbrink. Dat geld blijft toch wel binnenstromen toch?
    30-07-2019 11:39
    ga jij toch lekker niet met sunweb op vakantie?
    ik denk dat ze daar al lang wat snelle marketing jongens hebben laten uitzoeken wat de sponsoring van een wielerploeg oplevert en wat de negatieve gevolgen zouden kunnen zijn bij een dopinggeval oid (niet een op een vergelijkbaar maar komt wel in de buurt bij als dumo gepakt zou zijn)

    zolang de baten de kosten dekken is er niks aan de hand, je verwacht te veel van 'de publieke opinie', heb nog nergens echt #geensunwebvakantie of whatever voor boycott gezien dus valt wel mee.
    30-07-2019 13:26
    "Zolang de baten de kosten maar dekken"

    Daar is dit seizoen dus absoluut geen sprake van. Zeven overwinningen in totaal geloof ik? Tot dusver vrijwel onzichtbaar en geen enkele rol van betekenis gespeeld in de twee grote rondes. Geknoei met een knie, en de daaromtrent gedane communicatie. En als klap op de vuurpijl je belangrijkste renner kwijtraken aan de concurrent. Ik weet niet hoelang Sunweb aan de ploeg verbonden is, maar ik veronderstel dat de evaluatie toch iets anders zal verlopen dan voorgaande jaren.
    30-07-2019 13:37
    lol jij denkt dat sport sponsors met meer dan de bottom line bezig zijn? tuurlijk zal er een evaluatie zijn, mag ik hopen. maar hoe veel geboekte vakanties heeft sunweb minder door dit geneuzel denk je? als het er 50 zijn is het veel. of gaat iedereen nu bij corendon en de vakantie discounter die anders sunweb zouden nemen?
    30-07-2019 13:46
    Nee, het gaat om de langetermijnvisie. Hoe wil je jouw merk in de markt zetten. Niet met de associatie met een losersclubje om het maar even cru te zeggen.

    Het team zal best wat krediet opgebouwd hebben, maar dat kan ook zo maar weer als sneeuw voor de zon verdwijnen.
    30-07-2019 13:55
    @greeny,

    Ik ben dan ook niet de doelgroep van Sunweb. Ik boek sowieso geen vakanties aangezien ik getrouwd ben met een vrouw uit zuid Europa. Ik stap zondagochtend vroeg in m'n auto, kachel naar Zuid-Frankrijk, zeg bonjour tegen m'n schoonouders en trek een biertje open aan het zwembad in de tuin :).

    Maar goed, je kunt publieke opinie ook onderschatten natuurlijk. Waarom zou je anders een wielerploeg sponsoren? Of je moet denken dat het wielerpubliek nog niet weet wat Jumbo en Sunweb voor bedrijven zijn.
    30-07-2019 14:15
    negatieve aandacht is ook aandacht, de naam wordt vaak zat genoemd en buiten 17 wieleridioten die daadwerkelijk de sport volgen en dus weten wat een kutjaar ze hebben is er niemand die dat boeit. maar de naam wordt wel continue genoemd, zelfs zonder Tom deze tour is het er wel regelmatig over gegaan (vooral over de wat als tom wel en jammer zo zonder tom) maar goed hebben ze niet een contract voor onbepaalde tijd? zullen wel wat afspraken/clausules zijn maar vooralsnog sponsoren ze lekker door en hebben ze een ongelooflijk talentvolle selectie die van dit jaar heel veel zal leren en sterker worden. Kamna, Hirschi, Kragh (kut jaar na ziekte maar toch kan dat ook helpen te groeien, vorig jaar fenomenaal) Bling (die tijdens de tour bijtekende, zal toch wel niet heel slecht geregeld zijn dan allemaal?) Oomen, Wilco (zolang fit natuurlijk), Power en die andere Aussies, Arndt, Haga, Bol... het kan volgend jaar ook gaan knallen het hele jaar door en weet ik het wat allemaal winnen. ziet de wereld er weer anders uit
    30-07-2019 14:49
    O ik ben het helemaal met je eens wat Team Sunweb betreft hoor. Inderdaad genoeg leuke talentvolle renners rondrijden. Ik vond het deze tour vooral leuk om te zien dat Kemna weer een stap heeft gemaakt. Ik heb persoonlijk helemaal niks tegen de ploeg (Spekenbrink vind ik dan wel een rare knakker).

    Denk dat met alle negativiteit t.o.v. Sunweb het allemaal ook nog wel meevalt op dit moment. Zal er toch ook vanaf hangen hoe de hele situatie zich verder gaat ontwikkelen.

    Negatieve aandacht is ook aandacht klinkt leuk als het om naamsbekendheid gaat maar is in het geval van Sunweb onzin natuurlijk. Denk niet dat Buckler heel blij was met de aandacht die ze kregen door Youp van het hek bijvoorbeeld.
    30-07-2019 15:45
    "Negatieve publiciteit is ook publiciteit" is een cliché, maar ook de grootste onzin. Vandaar dat alle sponsors zeker de biezen pakken zodra het woord doping valt? Negatieve publiciteit heb je alleen wat aan als je merk om te beginnen al niet veel voorstelt. Een gerenommeerd merk of A merk zit niet te wachten op negatieve publiciteit
    30-07-2019 16:21
    festina is ook al 20 jaar niet in en rondom de tour te vinden

    oh wait...
30-07-2019 09:14
Ja Dumoulin heeft jaren geleden een contract getekend voor minder geld dan hij bij andere ploegen had kunnen krijgen omdat hij zich hier thuis voelde. Maar ze vertikken het al jaren om een fatsoenlijke ploeg om hem heen te bouwen. Hij heeft ook gezien wat 2 knechten als De Plus en Bennett voor je kunnen betekenen. Dat zijn renners met een salaris die Sunweb makkelijk had kunnen betalen. Maar ze vertikken het al jaren en halen Roche, die daarna niet eens meegaat naar het hoofddoel de Giro. Allemaal rare beslissingen en begrijpelijk dat Tom eindelijk het licht heeft gezien, werd een keer tijd ook!
    30-07-2019 09:29
    wat mooi dat je zoveel inzicht hebt in de begroting van sunweb. Kun je deze hier delen?
    30-07-2019 11:35
    Als het aan de begroting ligt, dan ligt het aan a) prioriteiten of b) te weinig inkomsten gegenereerd.
30-07-2019 09:16
Wel gek. Richard Plugge gaf in een interview nog aan dat ze geen behoefte hebben aan Tom Dumoulin, omdat ze al een sterke ploeg hebben.

Welke andere ploegen zouden dan eventueel in de race zijn?
    30-07-2019 09:17
    Wat denk je van het halve peloton...
    30-07-2019 09:35
    Volgens mij heeft Plugge dat niet gezegd.
    30-07-2019 09:43
    Plugge gaat uiteraard niet zeggen dat hij pole position staat om Dumoulin binnen te hengelen. Dat is helemaal niet handig in deze discussie die best weleens uit zou kunnen draaien op een juridische discussie en gezeik op kan leveren.

    Totdat Sunweb en Dumoulin eruit zijn, zal Plugge zich er niet openlijk mee bemoeien.
    30-07-2019 09:54
    Plugge heeft gezegd: " Wij zijn geen partij". Daarmee bedoelde hij, dat zij niet in gesprek zijn met Sunweb, of Tom Dumoulin. Het gesprek gaat tussen Tom dumoulin en Sunweb. Dat is iets anders dan dat hij gezegd zou hebben, dat Jumbo Visma geen behoefte zou hebben aan Tom Dumoulin.
    30-07-2019 10:01
    Dumoulin is één van de weinige renners die een grote ronde kan winnen, (ook Roglic heeft zich wat dit betreft nog niet echt bewezen). Daar zijn er al niet te veel van op de markt, maar in dit geval is het ook nog eens een Nederlander. Tenzij je weer voor een top tien/vijf klassering wil gaan volgend jaar, maar als je de volgende stap als team wil zetten en een serieuze gooi wil doen naar het geel in Parijs, dan moet je Dumoulin halen. En bij Sunweb zie ik het ook vrij somber in voor Tom, dat team zit zo'n beetje aan zijn plafon, en is al rechts ingehaald door TJV. En bij Jumbo Visma is de rek er nog lang niet uit, je kunt je geld er opzetten dat dit team volgend jaar nog beter gaat zijn.

    Bovendien denk ik zo maar dat een éne Frits hier meer zeggenschap in heeft dan Richard Plugge.
    30-07-2019 10:11
    En in welk interview was dat dan
    30-07-2019 10:23
    @john: bij de avondetappe
    30-07-2019 10:57
    Tja en tot dit jaar was bij sunweb (en voorgangers) alles tip top en wonnen ze een giro, wk ttt, 2e in giro en tour, 2e wk ttt. 1e en 2e wk itt, 4e wk rr. Deden ze toch ook samen of kwam dat door tom alleen?
    Jumbo is dit jaar een van de 3 a 4 beste ploegen, waar komen die ook weer vandaan in 2015 en 2016? 17 was al wat beter maar pas vanaf vorig jaar lijkt het daar ook ergens op. Als je de waan van de dag laat regeren kan tom nog steeds beter naar ineos of movistar want daar winnen ze grote rondes
30-07-2019 09:17
Hopen dat hij zich niet als de tweede Nick Nuyens gaat ontplooien.. Of ze nou in hun recht staan of niet, ik vind het altijd een beetje naar als mensen hun eigen belangetjes maar blijven beschermen ten koste van de daadwerkelijke renners..
30-07-2019 09:22
Het zal de manier zijn om Sunweb onder druk te zetten zelf mee te kunnen beslissen in welke renners er komen. Hij wil daar aan tafel zitten om mee te bepalen. Volgens mij wil hij niet weg, hij wil inspraak. Hij krijgt nergens anders de rol die hij bij Sunweb heeft.
    30-07-2019 09:31
    Lol

    1 vd beste ronderenners die er is. Die krijgt bijna overal dezelfde rol als bij sunweb
    30-07-2019 09:35
    De rol die hij bij Sunweb heeft is dat hij de enige kopman is die tijdens de grote rondes voor de ploeg de meubelen moet redden van het gehele seizoen. Die rol moet je helemaal niet willen hebben.
30-07-2019 09:37
Dumoulin kan een overgang afdwingen.

Overstap naar Jumbo of INEOS is een positieverbetering en 'n financiële verbetering. En dan hebben we het nog niet eens over de fouten die Sunweb heeft gemaakt.

Voor Sunweb is het wel een aderlating. Zonder Dumoulin heeft de ploeg geen klassementstoppers meer. De vraag is zo onderhand wat Sunweb nu precies wil. Met Katusha, Dimension Data en CCC beetje lachertje van het WT peloton.

En als Dumoulin de Tour wil winnen, zal hij een sterkere ploeg om zich heen moeten hebben.
    30-07-2019 10:31
    Denk niet dat INEOS een positieverbetering is gezien de interne concurrentie die er daar is. Tom zal daar nooit de onbetwiste kopman zijn en logisch ook.
    30-07-2019 10:36
    Als hij de vorm heeft van 2017 en 2018 is hij daar gewoon kopman in de Giro en de Vuelta. Tour misschien samen met Bernal.

    Neem aan dat als hij daar beetje moet knechten, hij daar sowieso niet naar toe gaat.
    30-07-2019 18:38
    Niet overdrijven, je vergeet Thomas, Froome en Carapaz. En zijn Giro winst kwam er door de vele tijdritkilometers.
    30-07-2019 20:18
    Laten we de Girowinst van Carapaz ook niet overschatten.
30-07-2019 09:43
Het is voor alle partijen te hopen dat ze er op een nette manier uitkomen. Ik kan me voorstellen dat ze Dumoulin niet zomaar even willen laten gaan. Aan de andere kant kan ik me zijn frustraties ook wel voorstellen. Een wielercarrière duurt maar kort. En Sunweb heeft ook niks aan een renner die niet optimaal gemotiveerd is. Dennis lijkt me een mooie vervanging.
    30-07-2019 10:58
    Dennis? Die halve gare die zich al jaren als een diva gedraagt? Steengoede renner maar moet je er niet bij willen hebben joh
30-07-2019 09:57
Van beide kanten snap ik de moeilijkheid wel.

Sunweb; had een waanzinnig succesvolle ploeg. Met Kittel en Degenkolb als exponenten. Tot in 2015 Dumoulin zich ontpopte tot ronderenner. Bijna won hij zonder noemenswaardige voorbereiding de Vuelta. Dat greep Giant/Alpacin aan om de ploeg om te bouwen naar een rondeploeg, ipv klassiekers en sprints. Kittel en Degenkolb wilden toch al weg, dus twee vliegen in een klap. Nu moest wel de hele ploeg verbouwd worden. Een tweede ronderenner werd aangetrokken in Wilco Kelderman, tevens beoogd meesterknecht. Uiteindelijk hebben ze zelfs potentiele winnaars als Matthews omgebouwd naar knechten bergop. Alles is gebouwd om Dumoulin. Alles. Als Dumoulin niet wint, blijft er bijna niks over. Als Dumoulin weggaat dus ook niet.

Vanuit Dumoulin is er ook iets voor te zeggen. In 2015/2016 aangegeven dat hij zich wilde toeleggen op het rondewerk. Nadat hij de Olympische Spelen gereden zou hebben. Daarvoor zijn vanuit het management toezeggingen gedaan. Versterkingen kwamen, maar mondjesmaat. Het was het altijd net niet. Bij een pure prof als Dumoulin moet je daarmee niet aankomen. Veelzeggend was ook dat Dumoulin zélf tegen zijn eigen knecht Ten Dam zei: ga maar ergens anders heen. Dat was niet omdat hij dat leuk vond. Er was toen al iets loos. Verder was er nog een wissel van fietsmerk. Daar was ook iets mee. En toen kwam dit jaar. Kelderman raakte geblesseerd, en toen moest Oomen komen, waar men intern al van wist dat de liesslagader opspeelde. Tom wilde voor de Giro, intern riep Spekenbrink dat álles op voor het geel zou moeten wijken. Intussen steken ze bij TJV Dumoulin de ogen uit met een sublieme strategie/tijdritfiets en ploegenondersteuning.

Samengevat; Sunweb denkt: ja doei, wij hebben alles aan de kant gezet voor een team rond Dumoulin, en nu wil je weg. Dumoulin heeft het gevoel; de hele ploeg hangt aan mij, en ik moet het alleen doen

Dus patstelling!
    30-07-2019 13:03
    Matthews ombouwen naar knecht in de bergen is pure armoede. Iemands talent laten opgeven en op één paard wedden zorgt ervoor dat Sunweb nu staat waar het staat. Uiteraard hebben ze veel pech gehad, maar geluk kun je afdwingen.
    30-07-2019 13:22
    Kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat Sunweb gewoon aan de grenzen van het budget zit.
    30-07-2019 20:32
    Spurter

    +1
30-07-2019 10:01
Kan iemand mij uitleggen, hoe het nu precies zit. Ik lees tegenstrijdigheden, zowel in het artikel in de Limburger als hierboven. Tom Dumoulin heeft geen toestemming van Sunweb om met andere ploegen te praten, maar Sunweb kan niets met hem bespreken, omdat er geen contact met hen is opgenomen door Jumbo Visma. Dat lijkt mij tegenstrijdig, of bedisselt men alles boven het hoofd van de renner. Dat geldt ook voor de alinea m.b.t. "vast contract". Volgens de regelgeving van de UCI bestaan vaste contracten niet. Maar er zou sprake van zijn, dat Tom Dumoulin onder zijn vaste contract uit wil. Graag nadere uitleg over het hoe of wat. Bovendien heb ik ergens gelezen, dat juist team Sunweb zich niet aan contracten hield. Waar dat was, weet ik helaas niet meer.
    30-07-2019 10:15
    Die passage over vaste contracten of niet vond ik ook wat wonderlijk. Ik vermoed dat de achtergrond de volgende is: een tijdelijk contract kan in principe niet eenzijdig worden opgezegd (tenzij dat is vastgelegd in het contract). Een arbeidscontract voor onbepaalde tijd kan wél eenzijdig worden opgezegd. Het lijkt er op dat Dumoulin zich op het standpunt stelt dat hij een contract voor onbepaalde tijd heeft en dus eenzijdig kan opzeggen.

    Nog los van de vraag of dit klopt, geeft deze discussie Sunweb een reden om er samen met Dumoulin uit te komen. In het wielrennen worden de regels over contracten voor bepaalde / onbepaalde tijd aan de laars gelapt. Als het komt tot een rechterlijke uitspraak, gaat dat bredere gevolgen hebben voor Sunweb en het wielrennen.
    30-07-2019 10:16
    ps. Het artikel maakt een onderscheid tussen contact tussen Dumoulin en TJV en contact tussen Sunweb en TJV. Sunweb vindt dat Dumoulin geen contact met TJV mag hebben en dat TJV zich in plaats daarvan bij Sunweb moet melden.
    30-07-2019 10:35
    @Pseudo Niem: ik zie niet helemaal hoe je het Nederlandse arbeidsrecht opzij zou kunnen zetten door voorwaarden van de UCI. De relevante vraag is of er een Nederlands rechtelijke arbeidsovereenkomst is of niet. Daarvoor is overigens ook niet bepalend over boven de overeenkomst staat dat het een overeenkomst met een ZZP'er is. Als je werkelijk een ZZP'er (opdrachtnemer) bent, mag je niet onder een gezagsverhouding staan tot de opdrachtgever. Je moet binnen de grenzen van de opdracht vrijheid hebben de opdracht zelf in te vullen. Dat lijkt me binnen een wielrenploeg best lastig vol te houden.
    30-07-2019 10:42
    Uiteindelijk geldt de wet en zullen UCI afspraken ook binnen de wet moeten vallen. Anders sneuvelt dat bij de rechter.

    De grote vraag is natuurlijk of men trek heeft dit bij de rechter uit te gaan vechten. Je kunt dan misschien een heel "transfersysteem" op z'n kop zetten.
    30-07-2019 11:25
    @pseudo niem: ik wil best van je aannemen dat renners óók zelfstandige zijn, maar dat is voor waar het hier over gaat niet zo relevant.

    Verder wil ik ook nog wel van je aannemen dat renners twee overeenkomsten met een ploeg hebben. Ik zie alleen niet dat de tweede overeenkomst in strijd met het arbeidsrechter er voor kan zorgen dat de eerste overeenkomst alleen opzegbaar is met wederzijds goedvinden. De waarde van dat eventuele tweede contract is in dat geval nog al betrekkelijk.
    30-07-2019 12:13
    @AnderJ en @ Pseudo Niem: dank voor jullie uitleg. Nu is het me duidelijker. Alhoewel de werkelijkheid, m.a.w. hoe het exact zit, zich achter de schermen afspeelt. Een juridisch en zakelijk steekspel.
    30-07-2019 13:52
    Bovenstaande is afhankelijk van de vraag of Nederlands recht van toepassing is. Hieronder merkt nikleb terecht op dat we dat niet weten. Ook Duits recht zou van toepassing kunnen zijn.
    30-07-2019 15:24
    TD heeft een contract voor bepaalde tijd. Dat betekent dat hij normaal gesproken dat moet uitdienen tot einddatum. Wellicht is dit contract vlg het UCI format, zoals hier ergens te lezen is, opgesteld. Welk nationaal arbeidsrecht van toepassing is, wijst het contract zelf waarschijnlijk uit. Misschien daar waar Sunweb zijn rechtszetel heeft cq zijn zakelijke woonplaats. Dat Dumoulin, voor zover toegestaan, zich via zijn eigen B. V. laat inhuren voor de contractperiode lijkt niet waarschijnlijk. Hij heeft namelijk een inspanningsverplichting, die hij zelf moet leveren. Wel mss vwb zijn portretrechten.
    Als hij of Sunweb van het contract afwil, kan dat met wederzijds goedvinden. Als Sunweb niet instemt en ook niets valt te verwijten in de zin van goed werkgeverschap, zal een afkoopsom, lees schadevergoeding, hoogstwaarschijnlijk uitkomst bieden. Misschien staat de afkoopsom in het contract, anders daarover onderhandelen. Het kan ook zo zijn dat er bepaalde voorwaarden in het contract staan, zoals: in geval TD zich financieel of sportief wezenlijk kan verbeteren, hij weg mag / kan. Mss is dan de afkoopsom lager.
    Hoe het overigens precies zit, weten alleen de betrokkenen. In dit opzicht is namelijk veel te lezen dat Sunweb fouten heeft gemaakt, etc. Dat staat allerminst vast. Het is slechts door de media gebracht nieuws. En die schrijven alleen omdat de kranten vol moeten voor lezers en advertenties. Dus afwachten maar
30-07-2019 10:12
Ik lees dit nieuwsbericht vooral als "zelfs als ie op korte termijn weer helemaal weet te revalideren zien we hem waarschijnlijk niet meer terug in wedstrijdverband dit seizoen", en dat stemt me vrij treurig.
30-07-2019 10:14
Sunweb heeft het dit jaar duidelijk verprutst. Laat ze dat eens onder ogen zien. Te weinig versterkingen en te lang gesukkel rond de knie van Dumoulin. Steken die je niet mag laten vallen wil je mee met de topteams.
30-07-2019 10:18
Tom moet daar weg. Als in 2018 op de Finestre bijvoorbeeld Raas in de auto had gezeten had hij de Giro zeker gewonnen ! Wielrennen is meer dan de zaken wetenschappelijk benaderen. Met deze ploeg gaat het niet lukken om de komende jaren Bernal cs van zich af te houden.
    30-07-2019 10:29
    Tja, met Addy Engels in de auto was het waarschijnlijk een drama geworden..
    30-07-2019 10:36
    Als er 1 ploeg is waar ze wielrennen wetenschappelijk benaderen is het wel de ploeg van Bernal:)
30-07-2019 10:20
Denk dat de opstelling van TJV, althans zoals Plugge publiekelijk verkondigt, hier de enige juiste is: Dumoulin is op dit moment niet vrij te vertrekken. Dat moet hij regelen met Sunweb. TJV is daarbij geen partij en Dumoulin inlijven is op dit moment niet aan de orde. Als Dumoulin toestemming krijgt van Sunweb om te vertrekken, dan is TJV uiteraard geïnteresseerd. Diezelfde opstelling had TJV ten aanzien van Van Aert en daarmee werd TJV ook daadwerkelijk geen partij in het conflict tussen Van Aert en Sniper.
    30-07-2019 10:34
    @Anderj, Da's inderdaad de publiekelijke en logische opstelling, maar achter de schermen zal er ongetwijfeld wel contact zijn (geweest). De zaakwaarnemer van Dumoulin zal vast wel een idee hebben van de mogelijkheden die er bij TJV of eventuele andere ploegen liggen.
    30-07-2019 10:41
    @Josi: Lijkt me duidelijk dat Dumoulin en/of zijn zaakwaarnemer minstens op hoofdlijnen weet wat hij bij TJV zou kunnen verwachten.
    30-07-2019 10:46
    Achter de schermen is er volgens de geruchten al van alles geregeld en dat is natuurlijk niet netjes naar Sunweb toe. Dus ik snap goed dat Spekenbrink niet blij is. Het kan niet zo zijn dat Dumoulin bij tegenslag gelijk maar zijn contract opzegt. Zo kom je nergens.
30-07-2019 10:49
Wat wil je nu als werkgever? Dit is een niet gemotiveerde werknemer. Ik zou hem er zelf uitgooien. Maar het zal hier wel weer om geld gaan, waarbij straks als alles rond is, alleen de advocaten lachen. TD boos, Sunweb boos, JV niet blij vanwege afkoopsom etc etc
    30-07-2019 11:28
    Dumoulin is niet zomaar een werknemer. Er is een heel team om hem heen gebouwd.
    30-07-2019 11:36
    Dat is de keuze van Sunweb geweest om dat zo te doen. Kun je Dumoulin moeilijk aanrekenen.
30-07-2019 11:33
Los van alles wat er gebeurd is en nog zal komen, Team Sunweb kan in ieder geval best een sterke ploeg opstellen in de Giro en Tour van volgend jaar als ze een paar extra versterkingen halen.

Mogelijke (klim)versterkingen voor volgend seizoen: Dombrowski, Zoidl, Thalmann, Hollenstein (wegkapitein), Schlegel, Steimle (sprinter).

Voorbeeld Giroselectie: Kelderman, Matthews, Kämna, Zoidl, Hindley, Bol, Bakelants, Hollenstein.
Voorbeeld Tourselectie: Dumoulin, Oomen, Kelderman, Dombrowski, Haga, Arndt, Kragh Andersen, Roche.
    30-07-2019 11:44
    Klopt, alleen denk ik dat dit ieder jaar door omstandigheden niet lukt. En daarachter heeft Sunweb niks... Een fitte selectie is minimaal net zo goed als TJV..
    30-07-2019 11:48
    Ik zou menen dat de tweede lijn van Sunweb voor klassementen iets minder breed is dan die van TJV: Bennet, De Plus en Gesink v. Oomen en Kelderman. Ik schat Matthews namelijk toch echt een niveau lager is. Ook de eerste lijn van Sunweb is minder breed: Roglic en Kruijswijk v. Dumoulin. Als TJV pech heeft, kan dit dus makkelijker worden opgevangen dan als Sunweb pech heeft.
    30-07-2019 11:52
    @AnderJ inderdaad.. TJV heeft een bredere selectie, maar een fitte Oomen en een fitte Kelderman dan heb je het over een paar klimmers.
    30-07-2019 13:16
    We zien al twee jaar een lijstje met mogelijke versterkingen voor het klimwerk bij Sunweb zoals Dombrowski, Zoidl, Thalmann, Hollenstein, Schlegel en vele anderen. Vraag me af of deze het niveau hebben van een Poels, De Plus, Soler etc. om echt het verschil te maken in een grote ronde. Zolang die niet komen blijft het aanmodderen en hopen op een goede afloop.
    30-07-2019 14:13
    Dombrowski zou denk ik echt een heel hoog niveau halen als meesterknecht. Zijn 12e plaats in het AK van afgelopen Giro en zijn 7e plaats in het AK van Route du Sud laten zien dat hij in ieder geval relatief lang bergop mee kan. Renners zoals Zoidl, Thalmann en Schlegel hebben afgelopen jaren laten zien dat ze in ieder geval over het talent beschikken om (erg) goed bergop te rijden. Met de juiste training en begeleiding zouden ze goede knechten kunnen worden voor Dumoulin, Kelderman en Oomen in de grote rondes.
    30-07-2019 14:17
    ja want hirschi, kamna, de aussies, kragh zijn allemaal bagger en kut natuurlijk.
    30-07-2019 15:38
    Nee zeker niet! Een deel daarvan is (al) beter dan deze mannen die ik nu opper (behalve Dombrowski), maar het kan natuurlijk zo zijn dat een aantal jonge renners vertrekt en dit zouden eventueel vervangers kunnen zijn.
30-07-2019 11:36
Zou het niet ook een klein beetje aan Dumoulin of zijn management kunnen liggen vraag ik mij af? Juist bij Sunweb hebben ze naar mijn idee in het verleden grote en kleine renners laten vertrekken zonder al teveel gedoe.

Overigens denk ik ook dat het hele spelletje van wel/niet rond zijn met TJV een rol zal spelen in de opstelling van Sunweb.
    30-07-2019 11:43
    Tuurlijk. Hoe plat een pannenkoek ook is, toch heeft 'ie altijd twee kanten.

    Hier dus ook.
30-07-2019 11:43
Lekker naar Bahrain laten vertrekken, z'n eerste helper hebben ze gisteren met Bilbao al binnen gehaald.

hehehe ;)
    30-07-2019 11:44
    Ook Dennis kan dan helper van Dumoulin worden. Schijnt dat hun tijdritfietsen ook helemaal top zijn.
30-07-2019 11:50
Nederlands recht lijkt niet van toepassing. Subweb is een Duitse ploeg.
Veel speculaties maar zonder het contract te kennen is het lastig om de mogelijkheden te beoordelen.

Belangrijkste vraag is of er nog een basis is voor samenwerking en prestaties. Nu alles op straat ligt lijkt dit er niet meer te zijn.

Als die er niet meer is lijkt elk contract waardeloos.

Uitkomst staat vast, de weg er naar toe moet nog blijken. Zelden knappen sporters op van dit soort discussies in hun carrière.
    30-07-2019 11:57
    Eens dat veel van het bovenstaande speculatie is. Zelfs welk recht van toepassing is, is speculatie. Een Duitse licentie betekent weinig over welk recht van toepassing is.
30-07-2019 11:51
Ik begin steeds minder sympathie voor Dumoulin te krijgen. Beetje huilebalk is ie aan het worden. Tuurlijk laat Sunweb hem niet zomaar gaan. Die hebben in hem geïnvesteerd en gecultiveerd. Daar wil je dan ook iets voor terugkrijgen. Ik voorzie eenzelfde scenario als met Kittel eigenlijk. Zijn beste jaren liggen al achter hem vrees ik.
    30-07-2019 12:12
    Het is maar goed dat je snel van de boom valt zuurpruim. Hoe kun je pruimen met augurken vergelijken?
    30-07-2019 12:20
    Vorig jaar 2e in de Giro en Tour, een hele lastige combinatie.

    Dit jaar weggevallen door pech en daarna geknoei. Denk dat Tom nog zeker jaar of 3-4 op topniveau mee kan.
    30-07-2019 12:26
    De transfer van Van Aert is hem anders tot nu toe niet slecht bevallen. Toegegeven, de situatie was iets anders aangezien Van Aert geconfronteerd werd met een nieuwe situatie (de overgang naar een fusieteam) en Dumoulin niet. Maar toch, om nou te zeggen dat een geruchtmakend overstap betekent dat je niet meer top kan zijn...
    30-07-2019 12:38
    Wat zijn precies die investeringen die Sunweb gemaakt heeft dan ? Want dat hoor ik nu zoveel mensen roepen.

    Zijn jaarsalaris is +/- anderhalf miljoen per jaar. Wat uiteraard een mooi loon is, maar niet te vergelijken met de lonen van bijvoorbeeld een Thomas, Froome, Nibali, Bernal en nog een hele zooi aan renners. Dus in dat opzicht zit Sunweb voor een dubbeltje op de eerste rij.

    Daarnaast roept Sunweb al twee jaar dat er echte versterking bergop gehaald zou worden, en toen waren Oomen en Kelderman al in loondienst. Uiteraard hebben ze een prachtige jeugdopleiding waarvan ik hoop dat ze daar vooral mee door blijven gaan, want er rijden daar enkele prachtige talentjes. Maar van die "knulletjes" kan je niet verwachten dat ze hun kopman in een zware derde week kunnen bijstaan in het hooggebergte, toch ?

    Voor dat soort werk heb je een paar mannen met ervaring nodig, mannen die de klappen van de zweep kennen en genoeg inhoud hebben om hun kopman bij te staan aan het einde van een zware ronde. Heren die dus zelf in staat zijn een top tien te rijden in een grote ronde maar zich al hebben neergelegd bij de rol van knecht. (Zie Caruso, Pozzovivo bij Bahrain. Bilbao en Fraile bij Astana of een Poels en anderen bij Ineos.).
    Met alle respect voor de desbetreffende heren, maar ik reken Vervaeke, Roche en Bakelants niet tot die categorie.

    Dus vraag ik me hardop af wat nu die grote investeringen zijn die Sunweb heeft gedaan voor Dumoulin ?

    Het kan natuurlijk zijn dat ik als leek sommige zaken over het hoofd zie ? Graag had ik daar dan ook wat uitleg over.

    Bij voorbaat dank. :)
    30-07-2019 12:45
    Volgens mij wordt deze hele soap vooral uit tweede hand de wereld in geslingerd en heeft Dumoulin nooit hoogstpersoonlijk voor een camera of een krant gezegd dat ie weg wil. Verder lijkt het er sterk op dat wat er ook precies moge spelen, goede kans dat wij maar een fractie meekrijgen van de inhoud en details. Dus om hem op basis daarvan maar meteen een "huilebalk" te noemen, tja.
30-07-2019 12:48
Van juridische zaken heb ik geen verstand. Wel heb ik ondervonden dat de rechtspraak niet intuitief logisch is, en niet automatisch eerlijk; het gaat om regels en volgen daarvan. En die ken ik hier niet.

Hopelijk fietst Dumoulin dit jaar nog, en kan ie dit juridisch gezeik naast zich neerleggen.
30-07-2019 12:54
Een aantal punten van belang :

A) Dumoulin is de beste rondrenner in Nederland. Natuurlijk willen ze hem bij Sunweb liever behouden.

B Hij heeft een doorlopend contract waar veel geld mee gemoeid gaat. Dat is een niet ondeduidend punt waar men niet zo overheen zal stappen dus.

C) Dumoulin wil echt weg kennelijk. Een renner in de ploeg houden die met tegenzin daar fietst, is voor niemand fijn. Het leidt niet tot goede prestaties.

D) Zonder Dumoulin is de ploeg dit jaar een schim van zichzelf in de grote rondes. Dat in combinatie met de blessures van Kelderman en Oomen. Als Dumoulin weggaat moet / moeten er dringend nieuw kopman(nen) aangetrokken worden voor volgend seizoen.

Men zal er wel uitkomen. Maar het kan even duren gezien de belangen.
    30-07-2019 15:02
    Het is de vraag of dat heel handig is. Hoe langer je wacht, hoe meer potentiële vervanger al onder contract staan.
30-07-2019 13:25
Misschien ruilen voor Groenewegen en Teunissen en van Sunweb weer een sprintersploeg(+) maken.

Laten we hopen dat ze er samen uitkomen. Het zou zonde zijn als de Nederlandse ploegen/wielrenners rollend over straat gaan.
    30-07-2019 16:38
    Sam Oomen is eer natuurlijk ook nog, maar of hij de ploeg kan 'dragen'?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine