‘Gesprekken Team Sunweb en management Tom Dumoulin verlopen moeizaam’
Een vertrek van Tom Dumoulin bij Team Sunweb is allerminst in kannen en kruiken. De gesprekken tussen de wielerploeg en het management van de Nederlandse klassementsrenner verlopen stroef, schrijft De Limburger.
De Limburgse klassementsrenner wil van zijn lopende contract af om over te stappen naar Jumbo-Visma, maar zijn huidige werkgever laat dit niet zomaar gebeuren. Sunweb wijst erop dat het geen toestemming geeft voor andere teams om contact te hebben met Dumoulin.
De Giro-winnaar van 2017 zou eenzijdig zijn contract op kunnen zeggen, maar hier ziet Sunweb niets in. Een afkoopsom zou uitkomst kunnen bieden, maar ook hier is geen sprake van daar Jumbo-Visma zich nog niet officieel heeft gemeld voor Dumoulin.
De partijen proberen in ieder geval een langdurend juridisch geschil te vermijden, maar het is voorlopig niet te voorspellen wanneer beide partijen eruit zullen zijn. “Het is een delicate kwestie, die tijd vergt”, reageert Spekenbrink kort in de Limburgse krant.

Helemaal te vergelijken met een "normale baan"' is het niet. Daar heb je bv. een concurrentiebeding.
Nou, zet dat erin bij Tom Dumoulin, dan is 'ie het haasje.
Er zal alleen meer spelen of een clausule zijn whatever dat ontslag nemen nog niet het gekozen pad is.
Dit jaar valt Dumoulin weg en dan valt het allemaal vies tegen. Dan moet je het doen met een ritje in de Giro en Nokere Koerse.
Dit soort berichtjes horen bij het spel. Dat Tom weggaat is allang duidelijk voor iedereen. Iedereen wil voor zichzelf het beste eruit halen. Omdat niemand hier lijkt te willen procederen en iedereen dat wel van elkaar weet, duurt het ff.
Sunweb heeft wel een gigantisch probleem. Geschikte vervangers die binnen het budget passen van Sunweb zijn niet vrij. De ploeg weer even ombouwen naar een ploeg voor andere koersen, is ook niet zo simpel.
Uiteindelijk zullen ze wel uitkomen bij figuren als Kittel en Poels.
+2
:)
Maar dan heb je een gang naar de rechter.
Lijkt me dat iedereen dat zal willen voorkomen.
Ik ben voor meer macht bij werknemers, maar een ploeg/bedrijf hoeft zich niet in allerlei bochten te wringen om jan en alleman met al hun nukken en impulsiviteit bij elke turn te pleasen.. want meneer anoniem vindt het bad optics hoe ze als dwarsligger overkomen
ik denk dat ze daar al lang wat snelle marketing jongens hebben laten uitzoeken wat de sponsoring van een wielerploeg oplevert en wat de negatieve gevolgen zouden kunnen zijn bij een dopinggeval oid (niet een op een vergelijkbaar maar komt wel in de buurt bij als dumo gepakt zou zijn)
zolang de baten de kosten dekken is er niks aan de hand, je verwacht te veel van 'de publieke opinie', heb nog nergens echt #geensunwebvakantie of whatever voor boycott gezien dus valt wel mee.
Daar is dit seizoen dus absoluut geen sprake van. Zeven overwinningen in totaal geloof ik? Tot dusver vrijwel onzichtbaar en geen enkele rol van betekenis gespeeld in de twee grote rondes. Geknoei met een knie, en de daaromtrent gedane communicatie. En als klap op de vuurpijl je belangrijkste renner kwijtraken aan de concurrent. Ik weet niet hoelang Sunweb aan de ploeg verbonden is, maar ik veronderstel dat de evaluatie toch iets anders zal verlopen dan voorgaande jaren.
Het team zal best wat krediet opgebouwd hebben, maar dat kan ook zo maar weer als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Ik ben dan ook niet de doelgroep van Sunweb. Ik boek sowieso geen vakanties aangezien ik getrouwd ben met een vrouw uit zuid Europa. Ik stap zondagochtend vroeg in m'n auto, kachel naar Zuid-Frankrijk, zeg bonjour tegen m'n schoonouders en trek een biertje open aan het zwembad in de tuin :).
Maar goed, je kunt publieke opinie ook onderschatten natuurlijk. Waarom zou je anders een wielerploeg sponsoren? Of je moet denken dat het wielerpubliek nog niet weet wat Jumbo en Sunweb voor bedrijven zijn.
Denk dat met alle negativiteit t.o.v. Sunweb het allemaal ook nog wel meevalt op dit moment. Zal er toch ook vanaf hangen hoe de hele situatie zich verder gaat ontwikkelen.
Negatieve aandacht is ook aandacht klinkt leuk als het om naamsbekendheid gaat maar is in het geval van Sunweb onzin natuurlijk. Denk niet dat Buckler heel blij was met de aandacht die ze kregen door Youp van het hek bijvoorbeeld.
oh wait...
Welke andere ploegen zouden dan eventueel in de race zijn?
Totdat Sunweb en Dumoulin eruit zijn, zal Plugge zich er niet openlijk mee bemoeien.
Bovendien denk ik zo maar dat een éne Frits hier meer zeggenschap in heeft dan Richard Plugge.
Jumbo is dit jaar een van de 3 a 4 beste ploegen, waar komen die ook weer vandaan in 2015 en 2016? 17 was al wat beter maar pas vanaf vorig jaar lijkt het daar ook ergens op. Als je de waan van de dag laat regeren kan tom nog steeds beter naar ineos of movistar want daar winnen ze grote rondes
1 vd beste ronderenners die er is. Die krijgt bijna overal dezelfde rol als bij sunweb
Overstap naar Jumbo of INEOS is een positieverbetering en 'n financiële verbetering. En dan hebben we het nog niet eens over de fouten die Sunweb heeft gemaakt.
Voor Sunweb is het wel een aderlating. Zonder Dumoulin heeft de ploeg geen klassementstoppers meer. De vraag is zo onderhand wat Sunweb nu precies wil. Met Katusha, Dimension Data en CCC beetje lachertje van het WT peloton.
En als Dumoulin de Tour wil winnen, zal hij een sterkere ploeg om zich heen moeten hebben.
Neem aan dat als hij daar beetje moet knechten, hij daar sowieso niet naar toe gaat.
Sunweb; had een waanzinnig succesvolle ploeg. Met Kittel en Degenkolb als exponenten. Tot in 2015 Dumoulin zich ontpopte tot ronderenner. Bijna won hij zonder noemenswaardige voorbereiding de Vuelta. Dat greep Giant/Alpacin aan om de ploeg om te bouwen naar een rondeploeg, ipv klassiekers en sprints. Kittel en Degenkolb wilden toch al weg, dus twee vliegen in een klap. Nu moest wel de hele ploeg verbouwd worden. Een tweede ronderenner werd aangetrokken in Wilco Kelderman, tevens beoogd meesterknecht. Uiteindelijk hebben ze zelfs potentiele winnaars als Matthews omgebouwd naar knechten bergop. Alles is gebouwd om Dumoulin. Alles. Als Dumoulin niet wint, blijft er bijna niks over. Als Dumoulin weggaat dus ook niet.
Vanuit Dumoulin is er ook iets voor te zeggen. In 2015/2016 aangegeven dat hij zich wilde toeleggen op het rondewerk. Nadat hij de Olympische Spelen gereden zou hebben. Daarvoor zijn vanuit het management toezeggingen gedaan. Versterkingen kwamen, maar mondjesmaat. Het was het altijd net niet. Bij een pure prof als Dumoulin moet je daarmee niet aankomen. Veelzeggend was ook dat Dumoulin zélf tegen zijn eigen knecht Ten Dam zei: ga maar ergens anders heen. Dat was niet omdat hij dat leuk vond. Er was toen al iets loos. Verder was er nog een wissel van fietsmerk. Daar was ook iets mee. En toen kwam dit jaar. Kelderman raakte geblesseerd, en toen moest Oomen komen, waar men intern al van wist dat de liesslagader opspeelde. Tom wilde voor de Giro, intern riep Spekenbrink dat álles op voor het geel zou moeten wijken. Intussen steken ze bij TJV Dumoulin de ogen uit met een sublieme strategie/tijdritfiets en ploegenondersteuning.
Samengevat; Sunweb denkt: ja doei, wij hebben alles aan de kant gezet voor een team rond Dumoulin, en nu wil je weg. Dumoulin heeft het gevoel; de hele ploeg hangt aan mij, en ik moet het alleen doen
Dus patstelling!
+1
Nog los van de vraag of dit klopt, geeft deze discussie Sunweb een reden om er samen met Dumoulin uit te komen. In het wielrennen worden de regels over contracten voor bepaalde / onbepaalde tijd aan de laars gelapt. Als het komt tot een rechterlijke uitspraak, gaat dat bredere gevolgen hebben voor Sunweb en het wielrennen.
De grote vraag is natuurlijk of men trek heeft dit bij de rechter uit te gaan vechten. Je kunt dan misschien een heel "transfersysteem" op z'n kop zetten.
Verder wil ik ook nog wel van je aannemen dat renners twee overeenkomsten met een ploeg hebben. Ik zie alleen niet dat de tweede overeenkomst in strijd met het arbeidsrechter er voor kan zorgen dat de eerste overeenkomst alleen opzegbaar is met wederzijds goedvinden. De waarde van dat eventuele tweede contract is in dat geval nog al betrekkelijk.
Als hij of Sunweb van het contract afwil, kan dat met wederzijds goedvinden. Als Sunweb niet instemt en ook niets valt te verwijten in de zin van goed werkgeverschap, zal een afkoopsom, lees schadevergoeding, hoogstwaarschijnlijk uitkomst bieden. Misschien staat de afkoopsom in het contract, anders daarover onderhandelen. Het kan ook zo zijn dat er bepaalde voorwaarden in het contract staan, zoals: in geval TD zich financieel of sportief wezenlijk kan verbeteren, hij weg mag / kan. Mss is dan de afkoopsom lager.
Hoe het overigens precies zit, weten alleen de betrokkenen. In dit opzicht is namelijk veel te lezen dat Sunweb fouten heeft gemaakt, etc. Dat staat allerminst vast. Het is slechts door de media gebracht nieuws. En die schrijven alleen omdat de kranten vol moeten voor lezers en advertenties. Dus afwachten maar
Mogelijke (klim)versterkingen voor volgend seizoen: Dombrowski, Zoidl, Thalmann, Hollenstein (wegkapitein), Schlegel, Steimle (sprinter).
Voorbeeld Giroselectie: Kelderman, Matthews, Kämna, Zoidl, Hindley, Bol, Bakelants, Hollenstein.
Voorbeeld Tourselectie: Dumoulin, Oomen, Kelderman, Dombrowski, Haga, Arndt, Kragh Andersen, Roche.
Overigens denk ik ook dat het hele spelletje van wel/niet rond zijn met TJV een rol zal spelen in de opstelling van Sunweb.
Hier dus ook.
hehehe ;)
Veel speculaties maar zonder het contract te kennen is het lastig om de mogelijkheden te beoordelen.
Belangrijkste vraag is of er nog een basis is voor samenwerking en prestaties. Nu alles op straat ligt lijkt dit er niet meer te zijn.
Als die er niet meer is lijkt elk contract waardeloos.
Uitkomst staat vast, de weg er naar toe moet nog blijken. Zelden knappen sporters op van dit soort discussies in hun carrière.
Dit jaar weggevallen door pech en daarna geknoei. Denk dat Tom nog zeker jaar of 3-4 op topniveau mee kan.
Zijn jaarsalaris is +/- anderhalf miljoen per jaar. Wat uiteraard een mooi loon is, maar niet te vergelijken met de lonen van bijvoorbeeld een Thomas, Froome, Nibali, Bernal en nog een hele zooi aan renners. Dus in dat opzicht zit Sunweb voor een dubbeltje op de eerste rij.
Daarnaast roept Sunweb al twee jaar dat er echte versterking bergop gehaald zou worden, en toen waren Oomen en Kelderman al in loondienst. Uiteraard hebben ze een prachtige jeugdopleiding waarvan ik hoop dat ze daar vooral mee door blijven gaan, want er rijden daar enkele prachtige talentjes. Maar van die "knulletjes" kan je niet verwachten dat ze hun kopman in een zware derde week kunnen bijstaan in het hooggebergte, toch ?
Voor dat soort werk heb je een paar mannen met ervaring nodig, mannen die de klappen van de zweep kennen en genoeg inhoud hebben om hun kopman bij te staan aan het einde van een zware ronde. Heren die dus zelf in staat zijn een top tien te rijden in een grote ronde maar zich al hebben neergelegd bij de rol van knecht. (Zie Caruso, Pozzovivo bij Bahrain. Bilbao en Fraile bij Astana of een Poels en anderen bij Ineos.).
Met alle respect voor de desbetreffende heren, maar ik reken Vervaeke, Roche en Bakelants niet tot die categorie.
Dus vraag ik me hardop af wat nu die grote investeringen zijn die Sunweb heeft gedaan voor Dumoulin ?
Het kan natuurlijk zijn dat ik als leek sommige zaken over het hoofd zie ? Graag had ik daar dan ook wat uitleg over.
Bij voorbaat dank. :)
Hopelijk fietst Dumoulin dit jaar nog, en kan ie dit juridisch gezeik naast zich neerleggen.
A) Dumoulin is de beste rondrenner in Nederland. Natuurlijk willen ze hem bij Sunweb liever behouden.
B Hij heeft een doorlopend contract waar veel geld mee gemoeid gaat. Dat is een niet ondeduidend punt waar men niet zo overheen zal stappen dus.
C) Dumoulin wil echt weg kennelijk. Een renner in de ploeg houden die met tegenzin daar fietst, is voor niemand fijn. Het leidt niet tot goede prestaties.
D) Zonder Dumoulin is de ploeg dit jaar een schim van zichzelf in de grote rondes. Dat in combinatie met de blessures van Kelderman en Oomen. Als Dumoulin weggaat moet / moeten er dringend nieuw kopman(nen) aangetrokken worden voor volgend seizoen.
Men zal er wel uitkomen. Maar het kan even duren gezien de belangen.
Laten we hopen dat ze er samen uitkomen. Het zou zonde zijn als de Nederlandse ploegen/wielrenners rollend over straat gaan.