Gerben de Knegt: “Hebben meerdere keren over de plank gesproken, dus dat mag het niet zijn”

maandag 26 juli 2021 om 11:06
Gerben de Knegt: “Hebben meerdere keren over de plank gesproken, dus dat mag het niet zijn”

foto: Cor Vos

Gerben de Knegt stond na afloop van de olympische mountainbikewedstrijd de NOS te woord over de valpartij van Mathieu van der Poel. “Ik stond in het bos toen het gebeurde, dus ik kan moeilijk oordelen. Hij gaf aan dat hij dacht dat er een plankje lag. We hebben daar meerdere keren over gesproken, dus dat zou het niet mogen zijn”, zei de bondscoach.

“Als je hier voor de winst wil rijden, dan mag er niks fout gaan. Natuurlijk hoop je op een Van der Poel-wonder, maar je wist na de val dat hij niet meer voor de prijzen ging rijden. Dat is natuurlijk wel een domper. Je zal aan hem moeten vragen wat er is misgegaan.”

Toch wijt De Knegt het niet aan de voorbereiding van zijn pupil. Naar eigen zeggen stonden alle lichten bij Van der Poel “op groen.” “Hij heeft meer rondes verkend dan ooit. Waar hij in een wereldbekerwedstrijd vier tot vijf rondjes verkent, heeft hij nu wel twaalf rondes verreden. En we hebben filmpjes van het parcours gemaakt. Hij was echt fris, maar een klein foutje en het is gedaan.”

Breuk of barstje in de heup?
De Knegt sprak nog wel met MVDP na de wedstrijd over zijn pijn. “Hij heeft behoorlijk last van zijn heup. Hij klaagde over de pijn, dus het zou een barst of scheurtje in zijn heup kunnen zijn. De foto’s in het ziekenhuis moeten het uitwijzen.”

Dit artikel delen:

67 Reacties

Jaepa 26 juli 2021 om 11:12

Bizarre fout, lijkt toch echt de fout van MvdP zelf. Hij wist als enige niet dat de plank weg was, terwijl ze het er meerdere keren over gehad hebben. Op Twitter zegt vdP juist dat er niets is gezegd??

SoloSlim 26 juli 2021 om 13:20

De broertjes Roodhooft hadden in eerdere interviews al aangegeven dat VdP nooit oplet tijdens voorbeschouwingen en tactische besprekingen.. Waarschijnlijk hier zelfde probleem geweest, met spijtige afloop.

Staf V 26 juli 2021 om 16:14

Als die plank er nog gelegen had dan zou hij die niet geraakt hebben, bekijk de beelden maar eens terug, het liep mis omdat hij zijn voorwiel naar beden drukt en dan nog een tik van die rots krijgt onder zijn achterwiel en zo achteraan omhoog gekatapulteerd wordt.

Aerosolo 26 juli 2021 om 11:12

En artikel nummer 5 over De Val binnen 3 uur.
Wat een klucht.

Koers 26 juli 2021 om 11:32

Zolang jij blijft klikken, blijven zij ‘droppen’.

Turtlehead 26 juli 2021 om 12:08

Ik wacht nog op een bericht met de reactie van pap Adri :)

Aerosolo 26 juli 2021 om 12:11

Misschien wil Lefevere ook nog wat kwijt.

Aerosolo 26 juli 2021 om 12:12

@Koers,
Minimaal 1 bericht had gewoon een update kunnen zijn.

nickdt 26 juli 2021 om 12:37

Heeft Merckx al gereageerd dat het karma was omdat ie uit de Tour stapte.

vanSpringel 26 juli 2021 om 13:23

@Turtlehead; Vader heeft ook al gereageerd.

Staf V 26 juli 2021 om 16:09

@ Turtl, je weet toch al wel wie zijn fout het gaat zijn volgens vader….

Michelangelo 26 juli 2021 om 11:14

Benieuwd of we er ooit achter komen wat er PRECIES gezegd is over de plank. Want dat kan van alles zijn, varierend van “Mathieu, die plank is weg in de wedstrijd, heb je dat begrepen? Please confirm!” tot “Mathieu, ik weet niet, maar heel misschien halen ze de plank wel weg. Maar dat zien we wel in de wedstrijd”.

Maar waarschijnlijk blijft het net zo vaag als bij de tactiek van de damesploeg en de precieze communicatie die daar heeft plaatsgevonden tijdens de wegwedstrijd.

Aerosolo 26 juli 2021 om 11:17

Milan Vader legde hem uit waarom alle anderen sprongen, terwijl er een plank lag. Dan moet dat toch duidelijk zijn. Tenzij hij eigenwijs is en last heeft van jet-lag.

Alfons Haavers 26 juli 2021 om 11:22

‘Mathieu, ik weet niet, maar heel misschien halen ze de plank wel weg. Maar dat zien we wel in de wedstrijd.’

Lijkt me vrij vergezocht dat er op deze manier gecommuniceerd wordt op de OS, waar jaren naartoe wordt gewerkt.

$kedel 26 juli 2021 om 11:23

van der Poel heeft duidelijk niet opgelet.. Die conclusie mag je onderhand gerust trekken;)

Michelangelo 26 juli 2021 om 11:30

@$kedel,
Dat is ook mijn meest waarschijnlijke oorzaak. Maar Matje is ook geen dommekloot. Als er zoals De Knegt meerdere malen is gesproken over de plank, dan vraag ik me toch echt af hoe expliciet deze communicatie is geweest. Of hij Mathieu van het plankje heeft zien rijden tijdens de verkenning, en gezegd heeft: “Matje, die moet nog een keer, want die plank is er niet in de wedstrijd.”

Maar tot op heden lijkt de wielersectie niet uit te blinken in communicatie….

Marco 26 juli 2021 om 11:41

@Michelangelo er is geen logische reden, ook niet als er nog aanpassingen waren, waarom testen zonder planken en koersen met planken..
Je zou juist moeten testen met die planken als ze er tijdens de koers liggen omdat je dan wilt weten of die planken goed zijn

Vdp had het altijd moeten weten.. en dat weet jij ook.. Als het Remco was, dan moet die domme kloot van een voetballer ook niet op een MTB gaan zitten..

Het is heel jammer maar ook Superman VdP slaat de “plank” wel eens mis

dit is mijn achterwiel 26 juli 2021 om 12:00

@marco. Die planken zijn hulpmiddelen zodat je ook rustig over die rotspartij kan om rustig te kunnen exploreren. Dan halen ze die in de wedstrijd weg. Dat gebeurt vaker en een all-in mtb-er is zich hier wellicht meer van bewust dan een part timer.

Romāns Vainšteins 26 juli 2021 om 13:28

Jaja, de grote verdediger is er weer.

Ze hebben gewoon gezegd ‘plank is weg, plank is weg, geen plank meer, die plank ligt er straks niet, ze hebben net de plank weggehaald’ en hij toen van ‘joa, kweeda. T’ies me duidelijk’.

Met 5-4=1 en plankgate zijn we qua andere tijden sport wel flink getrakteerd zeg!

Pole Pole 26 juli 2021 om 13:36

Wat er PRECIES is, is dat PRECIES elke mountainbiker het wist, behalve zijne arrogantie “japanse gevangenis niet aan mij besteed” Mathieeu Van der Poel.

Lalsacien 26 juli 2021 om 13:56

@Pole Pole je hebt het er maar moeilijk mee. Compensatie gedrag?

Pole Pole 26 juli 2021 om 16:36

Meteen de wereld inroepen:

“Ik zal terugkeren!”

Dat is compensatiegedrag.

Simon1 26 juli 2021 om 11:14

Echt de begeleiding van team nl.. holy moly

Wheely 26 juli 2021 om 11:26

Koos Moerenhout offeren alleen mocht niet baten, de hoogste tijd dat we chef Pieter van den Hoogenband himself voor de leeuwen werpen.

madeinstars 26 juli 2021 om 11:41

Tja, het is ook wel een beetje wet van Murphy natuurlijk. Zeg niet dat dingen niet beter kunnen, of dat er niet grondig geëavaluurd moet worden, maar er komt ook wel wat pech bij kijken. En als je eenmaal in de hoek zit waar de klappen vallen, dan is daar soms lastig uit te komen.

De hele OS valt het kwartje tot nu toe eigenlijk constant de verkeerde kant op voor TeamNL.

dit is mijn achterwiel 26 juli 2021 om 12:01

Ik vind die pvdh behoorlijk onzichtbaar.

josi 26 juli 2021 om 11:14

Een parlementarir onderzoek lijkt me op zijn plaats. Dit moet tot de bodem worden uitgezocht.

vroege vlucht 26 juli 2021 om 12:56

De bodem heeft Mathieu al onderzocht. Nu het stuk er naar toe nog.

jp.vanoosterhout 26 juli 2021 om 11:22

wat is team nl aan het blunderen zeg eerst de dameswielrensters,nu van der poel de mannen hockeyers ! nou dit word vast geen medaillerecord ! van den hoogenband moet iedereen eens even wakker schudden !!

xistnc 26 juli 2021 om 11:24
Quote:
Hij klaagde over de pijn, dus het zou een barst of scheurtje in zijn hoop kunnen zijn

Wel iets meer dan een barst of scheurtje in zijn hoop. Maar hopelijk valt zijn heup mee.

Dion 26 juli 2021 om 11:30

Een artikel nalezen gebeurt zelden hier. Kan er altijd wel één of twee fouten in vinden.

Turtlehead 26 juli 2021 om 12:10

@Dion: is ook niet erg: we zijn hier om te reageren, dat lezen doen we er een beetje bij ;)

Fretteketet 26 juli 2021 om 11:36

Kut voor VDP maar echt beresterk van Pidcock! Doorgewinterde MTB’ers die gewoon les krijgen van een wegfieters/crosser….. mooi!

biggy 26 juli 2021 om 11:40

Aan de beelden te zien was vdP er echt van overtuigd dat de plak er nog zou liggen. Hij zat veel te ver voorover maar dat was geen enkel probleem geweest als die plank er nog lag.

Er over gesproken hebben of letterlijk vertellen “Matje, let op die drop.. die plank ligt er straks niet meer” zijn twee verschillende zaken. Hoewel uit het gesprek met Vader het er wel op lijkt dat het wel degelijk gezegd is.

De beelden zijn duidelijk. Matje wist het tijdens de race echt niet. Dat kunnen twee dingen zijn:

– Er is niet duidelijk over gesproken
– Hij is het zelf vergeten

Uit de interviews lijkt het op optie twee. Wat een dood zonde….

WoutMathieu 26 juli 2021 om 11:43

Niet echt geluisterd lijkt het meer op.

Spartacus 26 juli 2021 om 12:10

Interessant voer voor sportpsychologen: bij extreem focussen werkt je brein toch anders en sla je niet alles automatisch op wat tot je komt. Het kan dus best zijn dat het zeker gezegd is tegen Van der Poel, maar dat hij het niet opgeslagen heeft.

Velominatus 26 juli 2021 om 12:24

Vader heeft gezegd dat de plank bij het testevent er bij de verkenning lag, maar tijdens de wedstrijd niet meer. Mathieu heeft hier niet de conclusie uit getrokken dat dit nu weer zou gebeuren.

Tony 26 juli 2021 om 11:49

Niks geen plank. Hij heeft als enigste deze fout gemaakt.

platteprijs 26 juli 2021 om 12:04

Dat is makkelijk. Als hij de enige is, dan is hij meteen ook de enigste.

Romāns Vainšteins 26 juli 2021 om 13:32

Enige kolderiekiteit kan de actie niet ontzegd worden nee.

notriple 26 juli 2021 om 17:58

Het is enige Tony.

platteprijs 26 juli 2021 om 11:50

Het wordt druk evalueren bij de KNWU. Arme Thorwald.

Anton van Valouwe 26 juli 2021 om 11:58

En die heeft al een kop of hij vannacht bezoek van een vampier heeft gehad.

platteprijs 26 juli 2021 om 12:03

Anton, dat heb je dan op mij voor. Ik heb Thorwald Veneberg vanochtend niet gezien.

Thijs E 26 juli 2021 om 12:04

Dumoulin straks 8e of 11e in de tijdrit, dan kunnen we weer over tot de orde van de dag. Ik hoop wel op een medaille voor de vrouwen in de tijdrit.

De Siepel 26 juli 2021 om 12:13

Zelf ooit eens naar Hong Kong gevlogen. Eerste paar dagen ben je echt van de leg. Anders kan ik het niet verklaren. Daar train je dan jaren voor…

Anton van Valouwe 26 juli 2021 om 12:14

En je moest in Tokyo zijn.?

lo squalo dello Stretto 26 juli 2021 om 13:06

Ik voor mijn werk jaarlijks 2-3x naar Thailand. In business class nota bene maar dan nog voelde ik het wel een paar dagen. 100% fris ben je dan nooit.

MoveOn 26 juli 2021 om 12:13

Voor de val ook al een paar kleine foutjes. Niet scherp helaas.

xistnc 26 juli 2021 om 12:19

Die waren van het type foutjes die iedereen maakte, zeker in de beginfase met iedereen kort op elkaar.

Nadat hij weer was opgestapt hield hij een rondje gelijke tred met de koplopers. Pas toen hij begon met het inhalen van achterblijvers begon hij seconden te verliezen.

Turtlehead 26 juli 2021 om 12:17

Plank voor de kop gehad, helaas. Ik zou heel graag een live ‘mindread’ willen hebben gehad van het moment dat ie over de rand komt vliegen.

‘Holy [email protected]€ waar is die plank? Op de YouTube clip in mijn garage lag ie er nog’.

vanSpringel 26 juli 2021 om 13:25

Ik heb zo'n vermoeden dat vdP die plank uit Japan mee naar huis gaat nemen en ritueel achter in z'n tuin gaat opstoken.

Sai baba, sai baba

Marco 26 juli 2021 om 12:27

Dit komt geheid in de oudejaarsconference, zoiets als:

Had Mathieu de plank maar gehad die Baudet voor zijn hoofd heeft.

Of een carnavals hit.. Heb jij mijn plankje gezien ik ben hem kwijt of iets als er staat een plank in de gang oh oh een plank in de gang

platteprijs 26 juli 2021 om 12:35

Over anderhalve week is iedereen dit al weer vergeten.

Marco Willems 26 juli 2021 om 12:39

Sinterklaashit ben je vergeten: De plank van Van der Poel, Van der Poel, Van der Poel, de plank van Van der Poel die lag er niet, ging op zijn smoel.

Misschien kan Mathieu zelf een remake van "Where's your head at" maken met "That ramp" ipv "your head"

Platwalsers 26 juli 2021 om 12:39

Dat is voorlopig nog niet vergeten. Categorie Hilbert vd Duim https://www.youtube.com/watch?v=uLGigQYBc8s

Marco 26 juli 2021 om 13:05

Sven Kramer foute wissel Vancouver 2010 (de beelden)

https://www.youtube.com/watch?v=bgg-kvkUuNM

Romāns Vainšteins 26 juli 2021 om 13:34

Nee, dit vergeet men niet. Eventueel kan ik er af en toe bij helpen ook.

Wie REV s Lombardijeval dom vond,…

Pelsluis 26 juli 2021 om 13:20

Het was geen plankje en ook geen plank. Het was een wat vgns mij ramp heet. In NL msn vlonder. Ter grootte van een behoorlijke tafel.
Vader heeft gezegd dat ze hem bij het test event hadden weggehaald. Dat is wat anders dan zeggen dat het nu zou gebeuren.
Als het vdP GOED duidelijk was gemaakt had hij natuurlijk de sprong gaan oefenen. Als dat niet meer kon omdat hij het pas vandaag had gehoord dan had hij de chickenrun genomen. Waar niemand bij stilstaat of die er was….
Voordat vdP ging verkennen had de boel door de coach met hem moeten worden doorgenomen. Daarbij was die ramp zo ong. het belangrijkste ding.
Ik vermoed een enorm gepruts.
Nog over keuze rijden of springen: rijden is sneller (of niet langzamer) en minder riskant.

Romāns Vainšteins 26 juli 2021 om 13:35

Heerlijk dit type schuld doorschuiven.

Deel Koeper 26 juli 2021 om 13:43

Blijkbaar moet je aan een volwassen man van 26 na een briefing vragen om hij wel goed heeft geluisterd en of hij kan herhalen wat hij heeft gehoord, alsof het een skatertje van 13 is.

Murcia 26 juli 2021 om 13:37

Hoe ongelooflijk knullig ook, maar dit lijkt mij toch echt een fout van Matthieu zelf. Als er nu nog een stuk of vijf op hun muil waren gegaan dan kun je nog spreken van verkeerde info maar hier lijkt het er gewoon op dat het hem is verteld maar niet tot hem doordrong aangezien hij de enige was die tuimelde.

Marco 26 juli 2021 om 14:55

Niemand heeft het daar tot nu toe over, maar er staan links en rechts van de weg BORDEN.. grote borden met pijlen erop.. Pas op er komt een gat aan….

kijk naar film van parcours… https://youtu.be/DUIqbTG4hKE?t=458

belangrijk.. stel je film start niet goed.. op 7.38 min zie je die borden staan…

JTR 26 juli 2021 om 14:15

Een typisch iets voor iemand met ADHD. Daar moet de begeleiding ook op letten en op anticiperen. Neem zo een coureur nog even apart, ook al heet hij vdP. Nu mogen hij en het team 3 jaar lang

JTR 26 juli 2021 om 14:16

LEREN van hun fouten !

Davide Lappartiente 26 juli 2021 om 15:33

Gerben had nooit mogen toelaten dat Matje tijdens de bespreking zat te Fortniten. Een echte onprofessionele bondscoach die er niks van kent.

Posterix 26 juli 2021 om 18:01

Zoals gewoonlijk , wat een sneu zooitje bankcommentatoren hier. Social media wappies!

Headlines

Materiaalzone

Populair