Geraint Thomas voorziet geen problemen in Tour met Chris Froome

maandag 11 februari 2019 om 16:18

foto: Cor Vos (archief)

Het gedeelde kopmanschap tussen Geraint Thomas en Chris Froome in de Tour de France gaat geen problemen opleveren. Dat zegt de Tourwinnaar van 2018 tegen AS. “Als we eerlijk zijn en niet tegen elkaar rijden, maar samen, dan kan het werken”, zegt Thomas.


Thomas ziet geen beren op de weg binnen Team Sky. Vorig jaar had Chris Froome voor de Tour nog de Giro d’Italia gereden en gewonnen, waarna Thomas in de Tour de beste van de twee bleek. Komend jaar zetten beide Britse kopmannen in op La Grande Boucle.

“Ik kijk niet naar mogelijk conflicten”, aldus Thomas. “Chris is waarschijnlijk een van de beste wielrenners voor drieweekse rondes. Hij heeft er zes verzameld tot nu toe en ik twijfel er niet aan dat hij een vijfde Tour wil winnen.”

Monaco
De relatie tussen Froome en Thomas is ‘heel goed’, geeft de Welshman aan. “De media loopt graag te koop met geruchten, door te speculeren met verhalen die niet de realiteit weerspiegelen. Ik begrijp dat je moet publiceren en verkopen, maar voor de goede orde: Froome en ik zullen samen dineren, wat drinken en veel lachen als we elkaar tegenkomen in Monaco.”

Geraint Thomas is zijn seizoen afgelopen week begonnen in de Ronde van Valencia. Verder dan een 44ste plek in het algemeen klassement kwam hij niet. Chris Froome begint deze week in de Tour Colombia 2.1.

Dit artikel delen:

19 Reacties

achtpuntzes 11 februari 2019 om 16:22

Geraint Thomas met zijn strakke groene broek (die stond m goed)

Johnny7 11 februari 2019 om 16:33

Standaard praatje richting de media en fans.

Natuurlijk zijn er problemen of gaan die er komen als ze allebei voor plek 1 rijden in de Tour. Ze willen allebei winnen. Ik vind het ook een vreemde actie van Sky…

Jori 11 februari 2019 om 16:42

Ging vorige tour ook goed. Toen was Froome minder en reed ook uitstekend voor het team, nu is er grote kans dat Thomas dat wordt, die ook altijd braaf voor Froome heeft geknecht.

Enige echte probleem wat er kan ontstaan, is als ze de plekken 1 en 2 hebben. Dat is een luxe en zolang de ploegleiding dat scenario goed doorspreekt, is er geen vuiltje aan de lucht

josi 11 februari 2019 om 16:41

Er zullen geen problemen zijn zolang 1 van de 2 duidelijk beter is dan de ander.

Jan Blokland 11 februari 2019 om 16:50

Verleden jaar ging het toch ook goed. Dus waarom nu dan niet? De koers wijst vanzelf wel uit wie de kopman wordt in het verloop van de Tour. En als ze 1 en 2 staan zou het alleen een probleem kunnen zijn als er enkele seconden tussen zit. Zodra het meer als een minuut is zal dat wel meevallen.

ikbenprocycling 11 februari 2019 om 16:55

Sportief valt vast weer niets tegen Sky te beginnen door de andere contenders.
Ze hebben een soort 'Midas Touch' daar. Plannen en winnen is iets zekers.
Alleen zeldzame pech of stommiteit kan dat dwarsbomen. Ik zou daarom stiekem graag zien dat dit soort van Britse duo zichzelf op onwaarschijnlijke wijze uitschakelt in de 2019 Tour door bijv. zoiets als 'locking handlebars' (hoe zeg je dat in het NL?), of een of andere lullige 'touch of wheels'. Ook leuk, ergens slippen bergafwaarts, waarbij de een de ander toevallig meeveegt.
Zonder serieuze fysieke schade, dat dan weer wel. Alleen beiden 'bruised egos' en een verder kansloze Tour 2019.

LennartZ 11 februari 2019 om 16:59

Wat een sportieve gedachten van iemand met zo een username.

On topic; ik zie van het huidige peloton eigenlijk alleen Dumoulin en Simon Yates als echte concurrentie voor Froome en in mindere mate Thomas. Aangezien zij alles op de Giro zetten acht ik de kans vrij klein dat we een spannende tour kunnen verwachten.

ikbenprocycling 11 februari 2019 om 17:01

Ik ben inderdaad voor cycling, maar dat betekent niet automatisch ook pro Sky.
Maar prima dat jij houdt van saaie politiek correcte forumvulling.

Retro Lex 11 februari 2019 om 17:10

Wat er ook gebeurd met die 2 het peloton zal toch braaf op ze wachten

LennartZ 11 februari 2019 om 17:35

Mwoah, ik heb het zelf ook totaal niet op Sky. Maar dat betekend niet dat ik hoop dat ze op hun muil gaan. Redelijk onsportieve gedachte.

Romāns Vainšteins 11 februari 2019 om 17:43

Heerlijk ja, met zijn tweetjes in een waanzinnige mongolenwaaier op 28:04 binnenkomend, in een rit die vooraf als verreweg de saaiste werd voorspeld.

ikbenprocycling 11 februari 2019 om 19:03

OK die van RV is het optimale scenario.

PS Lennart, de voorbeelden die ik noemde zijn ook gewoon part of cycling

Romāns Vainšteins 11 februari 2019 om 21:11

Het is natuurlijk geenszins uitgesloten dat Froomey & his Washcloth in die mongolenwaaier terecht zijn gekomen na een vieze (sturen in elkaar) valpartij …

FDJ 11 februari 2019 om 17:02

Ik voorzie ook geen problemen. Itt tot Froome lijkt Thomas het na succes niet hebben op kunnen brengen de hele winter vol door te trainen. Tegen een trainingsbeest als Froome moet je dan van hele goede huize komen wil je dat nog gaan inhalen. Vooral bergop echt geschrokken van Thomas.

rahimns 11 februari 2019 om 17:05

Edit redactie: Tikfout, is aangepast.

EricV 11 februari 2019 om 17:19

Froome mocht vorig jaar de tour niet winnen maar nu alle heisa weer weg is lijkt het me duidelijk wie er dit jaar gaat winnen

vevie 11 februari 2019 om 20:12

Ja, Froome wint gewoon de Tour. Zoals hier boven al gezegd: alleen door pech of een valpartij wint er iemand anders dan een Sky-renner. Vooral nu hij zich echt alleen richt op de Tour is het gewoon eigenlijk een zekerheid dat hij gaat winnen. Hoezeer de concurrentie ook elk jaar denkt Sky te kunnen kloppen, het gaat niet gebeuren. Die staan allebei op het podium straks.

roveroog 12 februari 2019 om 11:39

Ik denk eigenlijk dat het Froome niet gaat lukken, dit jaar. De koek is een keer op. Ik verwacht dat hij niet goed genoeg zal zijn dit jaar.