Geraint Thomas knipoogt na Hautacam-rit: “Hebben jullie genoten van mijn aanval?”

vrijdag 22 juli 2022 om 08:57
Geraint Thomas knipoogt na Hautacam-rit: “Hebben jullie genoten van mijn aanval?”

foto: Cor Vos

Geraint Thomas was donderdag opnieuw de derde beste klassementsrenner in de Tour de France. De kopman van INEOS Grenadiers kon echter niet wedijveren met Jonas Vingegaard en Tadej Pogačar, al plaatste hij op de Col de Spandelles wel een aanval. “Iedereen heeft het er maar over wanneer ik ga aanvallen. Nou, hier was mijn aanval speciaal voor de tv-kijkers thuis”, grapt hij.

Heel lang hield de demarrage van Thomas geen stand, want even later vlogen Pogačar en Vingegaard hem weer voorbij. Uiteindelijk kwam de Welshman als vierde over de streep op Hautacam, op 2.54 minuut van ritwinnaar Vingegaard. Thomas staat nog altijd derde in het klassement, op acht minuten van de Deense geletruidrager. Zijn voorsprong op de nieuwe nummer vier David Gaudu is ruim drie minuten.

“Ik had zo mijn ups en downs vandaag”, vertelde Thomas nog tegen de pers na de streep. “Ik voelde mij goed en toen het spektakel begon, besloot ik mijn eigen tempo te rijden. Dat is waarom ik voorbij die jongens reed op een gegeven moment. Ik had eigenlijk genoeg van al die aanvallen die zij plaatsten, dus reed ik gewoon door op mijn tempo.”

“Op de laatste klim wilde ik bij ze blijven tot het steile deel, omdat het tot daar een stuk sneller zou gaan. Daarna koos ik voor mijn eigen snelheid, al had ik wel wat problemen daarmee. Ik kreeg nog een slecht momentje, maar kwam er nog wel doorheen”, aldus Thomas, die op Twitter ook nog refereerde naar zijn aanval.

Dit artikel delen:

12 Reacties

EricV 22 juli 2022 om 09:19

Mooie vent. En hoe hij ook zou rijden 3e was t hoogst haalbare

0
Gijsbert Van Beers 22 juli 2022 om 09:27

Precies dat.

Thomas is nooit de springveer geweest. En in deze TdF zijn er gewoon 2 heel duidelijk beter EN explosiever bergop.

0
de wegkijkers 22 juli 2022 om 09:49

Super reactie hij weet zelf hoe goed hij achter die 2 beesten van renners presteerd. Top !

0
SolitaryShell 22 juli 2022 om 10:54

Dat Thomas mano a mano niet ging wegrijden, dat snappen we. De kritiek ging vooral om dat niemand uit en met die ploeg ook maar iets heeft geprobeerd om de Tour te kunnen winnen.

En zo zwak was die ploeg niet. Als je dan niet verder komt dan met zijn allen volgen, volgen, volgen tot je er af gereden wordt, tsja.

0
ProScoritoManager 22 juli 2022 om 11:13

@SolitaryShell
Je geeft zelf toe dat de met afstand sterkste man van Ineos het altijd zou afleggen tegen de 2 mannen boven hem. Hoe kun je dan alsnog die kritiek goedpraten?
En nu niet komen met dat afgezaagde ‘offer Yates op in een vlucht vooruit zodat ie als springplank voor Thomas kan dienen’. Dat gaat niet helpen voor iemand die op waarde 8 minuten klop krijgt van de gele man.
Echt, vertel het me. Want voor zover ik het zie kun je net zo goed boos worden op Lotto dat niks, maar dan ook echt niks heeft geprobeerd om de Tour te kunnen winnen.

0
BvD13 22 juli 2022 om 11:26

Ik ben het met je eens, maar zou mooi zijn als zij ook met 2 of 3 mannetjes gingen aanvallen net zoals Jumbo heeft gedaan. Koers was al superleuk om te volgen, Ineos er zo bij zou het nog leuker gemaakt hebben misschien. Of ze het dan gered zouden hebben….. kleine kans, maar leuk zou het wel zijn

0
SolitaryShell 22 juli 2022 om 12:21

Zelfs Movistar en Arkea-Samsic hebben meerdere keren iets geprobeerd. Heeft niets opgeleverd, maar dat is het punt niet. Het was bij INEOS gewoon apathischer dan apathisch.

Roglic wist ook dat hij zelf kansloos was, toch trok hij geblesseerd en al ten aanval voor de ploeg, meerdere keren. Een Yates zou ook kunnen proberen de boel op stelten te zetten bijvoorbeeld. Succes niet gegarandeerd, maar dan heb je in ieder geval er voor gestreden en krijg je niet van die hilarische uitspraken als 'De Tour winnen wordt nu wel moeilijk'. Dat kan dan nooit het doel van de ploeg zijn geweest. Als je niet waagt, dan kun je ook niet winnen.

En het is helemaal prima als je mindere ploeg zegt 'wij gaan onze derde plaats niet hypothekeren, dus we doen niets', maar dit is INEOS. Die kunnen als ploeg met het grootste budget van de wereld en louter toprenners toch niet op voorhand genoegen nemen met een volstrekt kleurloze derde plaats?

0
Murcia 22 juli 2022 om 12:27

Eens met SolitaryShell hier. INEOS heeft een hele matige ronde gereden, de aanvalletjes van de knechten was al een zwaktebod maar als rijkste ploeg genoegen nemen met 1 hele knappe prestatie van Pidcock en verder leunen op het ploegenklassement en de derde plek van G. doet mij meer aan Movistar denken dan aan de beloofde strijdlust van de rijkste ploeg op deze aardbol. Net als in de Giro was het saai en ondergingen ze de koers ipv die te maken.

0
vevie 22 juli 2022 om 11:25

Respect voor deze reactie. Ondanks dat ik hem een boring AK man vind heb ik wel respect voor hem. Hij is wel een doorzetter en zeker geen opgever. Hij zal echter ook wel snappen, dat geeft hij nu ook aan, dat men niet warm van zijn rijden wordt. Thomas zijn naam op de startlijst zorgt niet voor opwinding of blijdschap. Hij zal het altijd goed doen, maar nooit je verrassen met een gewaagde aanval of een slimmigheidje.

0
jooprioolpijp 22 juli 2022 om 12:19

Yep. Itt een paar jaar geleden, toen hij echt de indruk gaf geen zin in fietsen meer te hebben, haalt hij er nu weer alles uit. Niet spannend, wel heel goed want best of the rest.

0
Comments 22 juli 2022 om 11:42

Tophumor ..

0
Kopinkas 22 juli 2022 om 11:43

In de twee beslissende Pyreneeënritten als derde in het klassement telkens 4de, na de ongenaakbare top twee én de rode-loper-uitrol-topknecht (McNulty dan wel Van Aert). Dan weet je het wel.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone