Geraint Thomas: “Ik voelde mij duidelijk nog niet 100%”

donderdag 1 juli 2021 om 09:02
Geraint Thomas: “Ik voelde mij duidelijk nog niet 100%”

Thomas op archiefbeeld - foto: Cor Vos

Geraint Thomas was normaal gezien een van de topfavorieten voor de tijdrit naar Laval geweest, maar de Britse kopman van INEOS Grenadiers kwam maandag zwaar ten val en was dus nog niet 100%. Hij realiseerde uiteindelijk de zestiende tijd, waarmee hij ruim een minuut op Tadej Pogačar verloor.

“Ik denk dat ik de beste tijdrit heb gereden die ik kon. Ik begon een beetje te conservatief – maar meer kon ik ook niet”, vertelde Thomas in een bericht van zijn ploeg. “Ik voelde mij duidelijk nog niet 100%, maar ik wil daarover niet te lang doorgaan. Ik probeerde te doen wat ik kon en het was echt niet genoeg.”

Dat het glooiende parcours van de tijdrit in de Dauphiné meespeelde in zijn gedachten, vertelde hij. “En ik wist dat als je te hard ging er op dit parcours echt geen ruimte was om te herstellen, want er waren niet zo veel afdalingen. Ik heb dus geprobeerd om wat meer flatline te gaan. Ik denk dat het tempo goed genoeg was, alleen had ik niet genoeg kracht.”

Thomas voelde zich ’s ochtends verschrikkelijk toen hij wakker werd, maar toen hij eenmaal op gang kwam ging het beter. “Het is gewoon een van de dingen waarmee je moet dealen – ik moet gewoon blijven vechten, denk ik.” In het klassement staat de Brit nu twaalfde, drie plekken achter zijn ploeggenoot Richard Carapaz.

Porte: ‘Fijn dat ik een droge run kon rijden’ – foto: Cor Vos

Richie Porte was op de negende plaats de beste INEOS-renner in de uitslag. “Het was een goede prestatie”, zei de Australische renner. “Het was fijn dat ik een droge run kon rijden, nadat het wat was opgeklaard. Toen ik nog in de bus zat en naar de tijdrit aan het kijken was, was het niet het mooiste weer, zeker niet voor de arme jongens die in de regen moesten rijden. Voor mij was het prima weer. Vooraf had ik nog mijn wiel gewisseld omdat de wind na de verkenning aantrok.”

Na vijf dagen staat Porte 25e in het klassement, op vier minuten van het geel. “Ik sta niet op de plaats waar ik zou willen zijn omdat ik door de val in de eerste etappe achteropraakte, maar het is wat het is. Ik weet niet of de andere ploegen mij nu meer vrijheid gaan geven, maar het is een tactische kaart die we hebben. Uiteindelijk ben ik hier voor Carapaz en G als het nodig is, ik ken mijn taak in deze wedstrijd.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

Ketjap Manis 1 juli 2021 om 09:10

Met deze conclusie Porte proberen terug te krijgen in het klassement door middel van een aanval?

Harm Zijlstra 1 juli 2021 om 09:18

De eerste drie van Ineos werden 9e, 16e en 23e in de tijdrit. Toch een beetje magertjes voor het team dat hier door de kenners VERUIT het sterkste wordt genoemd.

Aart van Woud 1 juli 2021 om 12:14

In de breedte zijn ze dat ook wel. Individueel zeker niet.

Romāns Vainšteins 1 juli 2021 om 09:33

Als ze de benen h3bben om aan te gaan kan Ineos zeker 1 van deze mannen terug in de buurt bij Pogacar krijgen en die minuut nog wat terugnemen. Dat ‘s werelds beste piepjong kan immers niet alles terugpakken natuurlijk.

Turtlehead 1 juli 2021 om 09:38

Ik denk dat Carapaz in topvorm wellicht de enige is die bergop bij Pogacar weg kan rijden. Alleen moet ie dan niet tot de laatste km wachten, want dan is ie geklopt.

Romāns Vainšteins 1 juli 2021 om 10:16

Ik doel echt op om en om (veel) eerder te gaan, dan moet UAE forcen op een snelheid dat Pogacar (nog) niet alleen zit. De rest doet geen moer dan behalve meepeddelen lijkt me. Jumbo overigens hetzelfde principe, die hebben ook 3 man.

xistnc 1 juli 2021 om 09:40

Ineos heeft aanvalslust beloofd. Gezien de huidige stand van zaken in het AK zullen ze inderdaad moeten aanvallen. Bondgenoten in overvloed, al zit een deel daarvan natuurlijk vooralsnog evenzeer in de lappenmand.

hjjanssen1973 1 juli 2021 om 09:57

Carapaz nu de enige kopman…

F4L 1 juli 2021 om 09:58

Erg nobel dat Porte zegt dat hij hier in dienst is van Thomas en Carapaz maar hij lijkt toch echt beter dan Thomas.

Ze zouden misschien kunnen gaan voor de tactiek dat ze renners vooruitsturen en dan Carapaz laten aanvallen (alleen vraag ik mij af of hij Pogacar kan lossen). Alternatief is Porte van ver laten aangaan.

nickdt 1 juli 2021 om 10:13

Misschien combine sluiten met Jumbo Visma. Porte en Kruijswijk meesturen in een vroege vlucht om Pogacar zenuwachtig te maken.

Peetvader 1 juli 2021 om 10:01

Ik denk dat Thomas misschien wel harder gekwetst is door zijn valpartij dan bvb Roglic (een geluxeerde schouder). Dit resultaat is dan ook niet onlogisch. Alleen zie je hier in de reacties niets over zijn verwonden, en bij Roglic gaat het enkel daar over.

Edwin Jansen 1 juli 2021 om 10:53

Lijkt me logisch dat als je met een schouder die uit de kom is geweest op een tijdritfiets gaat zitten op het ligstuur dat dat zeer gaat doen en natuurlijk is Geraint ook gestuiterd en geschaafd. Het lijkt me niet zinvol om een klassement op te gaan maken van wie het slechts er aan toe is. Dat is geen wedstrijd.

Peetvader 1 juli 2021 om 14:45

Viel me gewoon op dat onder het artikel van Roglic enkel reacties verschijnen in de zin van: wat knap dat hij nog doorrijdt en schitterende prestatie gezien zijn val.

Onder dit artikel enkel artikels over de prestatie en niets over zijn val.

Murcia 1 juli 2021 om 15:01

Dat lijkt mij niet zo raar, Roglic viel vaker en harder en daar komt bij dat Thomas ook voor de val al minder was dan de Slovenen. Op de Mur de Bretagne was het al matig en verloor hij op de gevallen Roglic en in aanloop naar de Tour was hij in de Dauphine ook niet super. Daar komt nu nog bij dat Roglic gehavend en wel na diens tweede val flink harder reed dan de één keer gevallen G. Dan is het verschil in reacties wel verklaarbaar.

Krakowic 1 juli 2021 om 10:05

Denk dat niets een entente van Ineos en TJV nog in de weg staat. Laat ze samen dat hele cluppie van Oe-A-E maar lekker oproken. Ik vermoed dat de grote verschillen in week 1 van deze tour alleen maar tot meer spektakel gaat leiden in de komende weken. INEOS was toch al voornemens om attractiever te gaan koersen, mits een beetje goede benen voor hun vier kopmannen zie ik ze echt wel attractief gaan koersen.

IlPirata 1 juli 2021 om 10:39

De dag nadien dat Porte wat tijd had verloren, was hij aan het knechten voor Thomas/Carapaz. Dat hadden ze bij Ineos anders moeten aanpakken, natuurlijk niet wetende dat Thomas ook zou gaan vallen. Dat dan weer wel.

vincenzo 1 juli 2021 om 10:52

Dat knechten van Porte was een “Dumoulin actie”. Nutteloos en dom.

IlPirata 1 juli 2021 om 12:02

@vincenzo Ik begreep er ook weinig van ,want Porte is gewoon erg goed in orde.
(Gezien zijn recente uitslagen van de laatste 2 maanden dan)

Edwin Jansen 1 juli 2021 om 10:51

Wat is het toch een gekke wereld die profwielrennerij. Je bent kopman bij een team en wordt derde in de tour en gaat daar weg om voor veel geld weer terug te keren als zeer luxe knecht en dan rijd je al je kopmannen in de Dauphine er af en wint de race. In elke andere ploeg was je dan kopman voor de tour geweest, maar nu doet hij het met zinnen als “Ik ken mijn taak”. Maar goed ik ben Richie niet.

vincenzo 1 juli 2021 om 11:39

“If I were a rich(ie) man …”

denistel 1 juli 2021 om 12:03

gewoon lekker wat gaan aanvallen en dan maar zien wat Pogacar er
mee doet.

Jungle Man 1 juli 2021 om 12:46

Helaas hebben de eerste etappes er voor gezorgd dat de TdF een klein beetje een loterij is. Neemt niet weg dat met de juiste stuurmanskunst en koersinzicht ook wellicht sommige valpartijen vermeden kunnen worden.
het blijft toch eeuwig zonde dat er toch al een aantal renners door valpartijen op achterstand staan. Dit komt de spanning niet ten goede.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair