Geraint Thomas: “Het voelde alsof ik meer over had in mijn tank”

zondag 21 juli 2019 om 19:17
Geraint Thomas: “Het voelde alsof ik meer over had in mijn tank”

foto: Cor Vos

Geraint Thomas denkt dat hij meer had kunnen geven in de vijftiende etappe van de Tour de France. De kopman van Team Ineos zag Julian Alaphilippe lossen, maar volgens Thomas had het verschil groter kunnen zijn. “Het voelde alsof ik meer over had in mijn tank. Dat is veelbelovend, maar ook frustrerend”, vertelt hij tegen het AD.


“Dat ik vandaag goed gefinisht ben, is mentaal goed”, aldus Thomas, die op de Tourmalet juist tijd verloor. “Misschien had ik eerder van Alaphilippe weg moeten springen, want ik had goede benen. Natuurlijk verloor ik liever geen tijd op Thibaut Pinot, maar ik heb vertrouwen dat ik nog sterker word.”

Thomas gaat als nummer twee de slotweek in, met een achterstand van 1:35 op gele trui Julian Alaphilippe. Steven Kruijswijk is de nummer drie. “Hij is een grote bedreiging”, doelt Thomas op de Nederlander. “Maar ik voel mij goed en Egan Bernal (vijfde op 2:02, red.) rijdt sterk. Ik kijk uit naar de derde week. We zitten in een goede positie.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

Gilberto 21 juli 2019 om 19:20

Ja, daar hebben we helaas het laatste nog niet van gezien..

vevie 21 juli 2019 om 19:29

Nee, zeker niet. De kans is groot dat hij opeens vliegt in de derde week. Ze zullen hem aanstaande donderdag, maar vooral zaterdag echt moeten slopen. Alaphilippe is een goede daler dus wellicht kan hij de rest in de afdaling van de Galibier flink onder druk zetten. En 33,4 km klimmen naar Val Thorens zou de klimmers toch beter moeten liggen dan de allrounders, zoals Thomas en Fuglsang.

KnightBiker 21 juli 2019 om 20:41

+1 Vevie – Alaphilipe hangt In De touwen maar is verre van K.O. Niemand kan het zich veroorloven om Alaphilipe op de baggage drager mee te nemen naar De Galibier.

roeleur 21 juli 2019 om 19:29

“Het voelde alsof ik meer over had in mijn tank. Dat is veelbelovend, maar ook frustrerend”. Blijkbaar koerst hij niet op intuïtie maar op wattage-meters en planning.

Groningen 21 juli 2019 om 19:34

Juist, beetje treurig voor de sport, al zou het mooi zijn als hun vooraf bepaalde wattage niet voldoende blijken, kijken of ze kunnen improviseren en vooral of ze het lef daarvoor hebben

ivo001 21 juli 2019 om 20:04

In een interview gaf hij aan dat hij de concurrentie niet naar Egan Bernal wilde toe rijden.
Daarom wachte hij op de aanval van Kruijswijk.

Groningen 21 juli 2019 om 20:59

Dat klinkt plausibel, jammer inderdaad dat er in het artikel hier niet wat verder op ingegaan wordt. Dank voor deze info

rennerske 21 juli 2019 om 19:32

Een EU-alliantie ( Buchmann, de Fransen, Landa en Kruijswijk) o.l.v. de gewiekste generaal om de Britse hegemonie eindelijk te breken.

Franco Ballerini 21 juli 2019 om 19:59

Groot Brittannië hoort ook bij Europa.

rennerske 21 juli 2019 om 20:04

@ Franco: je hebt gelijk, doelde op het naderende fiasco m.b.t. de Brexit.

EddyB1958 22 juli 2019 om 07:43

Ik dacht dat Groot Brittannië een Amerikaanse enclave binnen Europa was.

assen 21 juli 2019 om 19:35

Met 35 graden en boven de 2000 m NAP ziet de wereld er toch anders uit.

Cap 21 juli 2019 om 20:19

De ervaring leert dat een rustdag de renners van Ineos goed doet, de wonderdokters zullen hun werk weer goed doen.

Covadonga 21 juli 2019 om 21:13

In andere jaren hadden ze de beste renner in de ploeg. Dat lijkt dit jaar iets anders te liggen. Best boeiend.

Peter Lippens 21 juli 2019 om 21:14

De voorspelde hittegolf zal zeker een rol spelen, ik vraag me af als het te heet wordt of ze daar ritten voor gaan inkorten ofzo …

Bummetje 21 juli 2019 om 21:26

Wie kan er goed tegen de hitte? Steven niet vrees ik… Egan voor tourwinst dan maar?

havana 21 juli 2019 om 21:43

Steven kan juist goed tegen de hitte en GT juist minder.

opdekant1 21 juli 2019 om 21:50

Leve het broeikaseffect!

Gebruikersnaam 21 juli 2019 om 22:05

Iedereen weet dat dat bleke roodharigen gedijen in de hitte!

vincenzo 21 juli 2019 om 21:45

Pinot presteert ook minder goed bij heet weer.

Chaba 22 juli 2019 om 08:07

Tja, ik ben bang dat hij straks gewoon aan blijft plakken bij de beste renners nadat Alaphilippe eruit zakt. En gezien zijn huidige positie zou dat betekenen dat hij nog wint ook. Dat zou voor mij wel een anti-climax zijn deze Tour. Dan nog liever dat hij straks iedereen op een hoop rijdt.

ThorHushovd 22 juli 2019 om 09:21

Ontzettend leuke tour tot nu toe. Leuker dan de giro zelfs, dat was afgelopen jaren wel anders. Als je een script mocht schrijven, dan deze! En als Thomas toch aan het langste eind trekt, prima: niks anti-climax. De tour is in jaren niet zo enerverend geweest… we hebben nog 6 serieuze kanshebbers op eindwinst bij de tweede rustdag! Hoe tof :)

rennerske 22 juli 2019 om 09:33

@Thor. En zo ist.

Jean Dumas 22 juli 2019 om 10:48

Donderdag gaat Ineos Flip eraf pacen. Drie grote cols de tijd voor. En als het niet lukt Bernal meesturen in de vroege vlucht op een van de andere dagen. Dan gaan Cruising Stevie en Pinot ook wieberen.