Geraint Thomas eindwinnaar Ronde van Romandië, slottijdrit is voor Cavagna

zondag 2 mei 2021 om 15:03
Geraint Thomas eindwinnaar Ronde van Romandië, slottijdrit is voor Cavagna

foto: Cor Vos

Geraint Thomas is de eindwinnaar van de Ronde van Romandië 2021. De Brit van INEOS Grenadiers eindigde als derde in de afsluitende tijdrit in Fribourg en wist zo Michael Woods op de slotdag uit de gele leiderstrui te rijden. De dagzege ging naar de Fransman Rémi Cavagna.

In Fribourg zochten we, na een proloog en vier ritten-in-lijn, naar een opvolger van Primož Roglič als eindwinnaar van de Ronde van Romandië. Michael Woods mocht na winst in de koninginnenrit naar Thyon 2000 als leider aan de afsluitende chrono beginnen, maar het verschil met de op papier veel betere tijdrijder Geraint Thomas was slechts elf seconden. De Brit van INEOS Grenadiers was dan ook de gedoodverfde favoriet om de ronde alsnog te winnen.

Makkelijk was de afsluitende tijdrit, exact 16,19 kilometer lang, zeker niet. Na een start in dalende lijn volgde een kasseienklimmetje van 700 meter lang. Daarna werd ten zuidoosten van de stad Fribourg een golvende omloop afgelegd richting het enige tussenpunt van de tijdrit (in Tentlingen) om vervolgens te eindigen met een lokale helling in het centrum van Fribourg. Rode lantaarn Claudio Imhof mocht als eerste een eindtijd neerzetten.

Rémi Cavagna realiseert toptijd
Een landgenoot van Imhof was verantwoordelijk voor de eerste richttijd. De beloftevolle Stefan Bissegger, afgelopen dinsdag nog vijfde in de proloog in Oron, bleef net boven de 22 minuten en was flink sneller dan erkende hardrijders als Filippo Ganna en Alex Edmondson. Ganna, de regerend wereldkampioen tegen de klok, bleek aan de streep zelfs een halve minuut langzamer dan Bissegger. Die laatste won eerder dit jaar al de individuele tijdrit in Parijs-Nice.

Rémi Cavagna – foto: Cor Vos

Bissegger mocht dus plaatsnemen in de hotseat, maar moest nog wel tandenknarsend toezien hoe erkende tijdrijders als Stefan Küng en Rémi Cavagna het er vanaf brachten in de omgeving van Fribourg. De Franse kampioen Cavagna schuwde de risico’s niet in de afdalingen, raasde als een bezetene over het parcours en wist aan de streep een nieuwe toptijd te realiseren. De renner van Deceuninck-Quick-Step bleek nog eens zes seconden sneller dan Bissegger.

Dennis bijt tanden stuk op eindtijd Cavagna 
Europees kampioen Küng, die vrijdag nog hard ten val kwam in de verregende etappe rond Estavayer, moest aan het eerste tussenpunt al twintig tellen toegeven op de tijd van Cavagna. De Zwitser van Groupama-FDJ slaagde er, mede door de veranderende weersomstandigheden, niet meer in om nog tijd terug te winnen en dus zat er niet meer in dan een verre ereplaats. De volgende klant die een gooi kan doen naar de ritzege: Rohan Dennis.

De Australiër was eerder deze week al winnaar van de proloog en maakte de afgelopen dagen indruk als meesterknecht van ploeggenoot Geraint Thomas. Dennis had echter wel de pech dat hij de tijdrit na een lokaal regenbuitje moest afwerken, waardoor hij wat meer zekerheid moest inbouwen, met name in de laatste dalende kilometers naar de finish. Aan het tussenpunt was het verschil (+5 seconden) nog altijd speelbaar.

Geraint Thomas – foto: Cor Vos

Thomas op weg naar eindwinst  
Maar ook Dennis gaf ontzettend veel terrein prijs in deel twee van de tijdrit. Aan de streep werd de schade opgemeten en bleek de tweevoudige wereldkampioen tegen het uurwerk 35 tellen te traag om de tijd van Cavagna te verbeteren. Voor die laatste was het inmiddels aftellen geblazen. Ilan Van Wilder was de volgende renner die binnenkwam en de Belg van Team DSM wist te verbazen met de voorlopig derde eindtijd, op slechts 18 seconden van Cavagna.

De beste klassementsrenners in deze Ronde van Romandië waren inmiddels ook begonnen aan hun tijdrit. Het was vooral uitkijken naar het duel tussen leider Woods en uitdager Thomas. Aan het enige meetpunt was het verschil tussen beide mannen al opgelopen tot iets meer dan een halve minuut. Thomas, die duidelijk op weg was naar de eindzege, wist met 13:48 zelfs enkele honderdsten onder de tijd van Cavagna te duiken. Was de Brit op weg naar een dubbelslag?

Eindwinst voor Thomas, Cavagna pakt dagzege 
Dat bleek uiteindelijk te hoog gegrepen voor Thomas, aangezien de Brit in de laatste kilometers nog wat tijd moest toegeven op Cavagna. Thomas wist uiteindelijk de op twee na snelste tijd te realiseren, op minder dan twintig seconden van de Franse etappewinnaar, maar dit was uiteraard wel ruim voldoende voor de eindzege. Richie Porte en Fausto Masnada wisten door een goede tijdrit nog op te schuiven naar de plekken twee en drie.

Het eindpodium – foto: Cor Vos

Marc Soler wist zijn vierde stek in het algemeen klassement vast te houden, terwijl Woods na een mindere tijdrit is teruggevallen naar plek vijf. Wilco Kelderman deed in de afsluitende tijdrit aan damage control en verlaat de Ronde van Romandië als nummer tien in het eindklassement.

Eindklassement flag-ch Ronde van Romandië 2021
1. flag-gb Geraint Thomas (INEOS Grenadiers) in 17u59m57s
2. flag-au Richie Porte (INEOS Grenadiers) op 28s
3. flag-it Fausto Masnada (Deceuninck-Quick-Step) op 38s
4. flag-es Marc Soler (Movistar) op 39s
5. flag-ca Michael Woods (Israel Start-Up Nation) op 43s
6. flag-au Ben O’Connor (AG2R Citroën) op 45s
7. flag-es Ion Izagirre (Astana-Premier Tech) op 1m08s
8. flag-au Lucas Hamilton (Team BikeExchange) op 1m22s
9. flag-it Damiano Caruso (Bahrain Victorious) op 1m30s
10. flag-nl Wilco Kelderman (BORA-hansgrohe) op 2m20s

Dit artikel delen:

58 Reacties

Dikke vrouw 2 mei 2021 om 15:07

Dik dik verdient voor remi

Veloburto 2 mei 2021 om 20:20

VerdienD!!

Rufusvb 2 mei 2021 om 15:09

Edit: Daar kunnen wij helaas niks aan doen. Is een bug bij PCS.

Marik 2 mei 2021 om 15:11

Dit was het einde van een bijzonder saai rondje. Op naar de Giro!

Tony 2 mei 2021 om 18:21

Zeker een zeer saaie ronde met een teleurstellende Jumbo Visma. Ik hoop dat ze in de Giro wat beters laten zien.

Guushovd 2 mei 2021 om 15:19

Wow ik heb zelden zo weinig genoten van een mooie rittenkoers:

1. Ik trek Ineos gewoon niet zo goed. Het meeste geld, de meest berekende benadering en het onvoorstelbare vermogen om keer op keer een Brit (de tour) te laten winnen (en dan denk ik ook vooruit)
2. De neutralisatie in de koninginne etappe was slecht uitgevoerd. Het voelde als koersvervalsing en ik kon er niet meer inkomen.
3. Eurosport die weer eens de belangrijkste etappes niet uitzendt op 1 (Ja, ja de player, maar ik maak zelf wel uit waar ik mijn geld aan uitgeef)
4. De dagen dat Eurosport het wel uitzondt. V. Bellegem en Traksel zijn op zichzelf al niet de beste commentatoren, maar hun chemie had een ph van 1
5. Het gevoel dat het einde van de hoogtijdagen van de Nederlandse ronderenners voorlopig nadert werd weer eens versterkt.

Rufusvb 2 mei 2021 om 15:31

Ik vind Romandië eigenlijk altijd wel een saai rondje: typisch tussendoortje/opbouwkoers voor de klassementsmannen: geen onnodig risico nemen en redelijk voorspelbaar.

Laatste keer dat ik van Romandië heb genoten was in 2007: toen ene Thomas Dekker het rondje won, op dat moment de hoop voor het Nederlandse wielrennen.

Romano1800 2 mei 2021 om 15:42

Maarja waar jij ineos niet echt trekt dat is jou mening ook , heb ik helemaal niks met TJV . Ik vind hun ook vreselijk met hun gecontroleerde koeren en roglic 1km voor de top laten demarreren. Plus geen enkele Nederlandse kopman vooruit geschoven. Maar ieder zo ze mening

antilek 2 mei 2021 om 15:48

Punt 5 is het meest verontrustend.

Panache 2 mei 2021 om 15:50

Ik vind Ineos eigenlijk al bijna een vol wielerjaar best aantrekkelijk koersen.

raymond75 2 mei 2021 om 15:52

1 tm 5, nou nou, last van Corona stress ?

Sammysosa 2 mei 2021 om 15:56

Ik vond deze ronde (vergeleken met eerdere jaren) juist prima te pruimen.

1. Het koersen van INEOS kun je van houden of niet, maar dit was een redelijk open koers waarbij INEOS als team uitstekend presteerde.
2. Ik vond de aanval van Soler in etappe 3 tof, en de koninginnenrit zeer vermakelijk, met veel aanvallen waar wel degelijk serieus koers werd gemaakt.
3. Je bepaalt zeker zelf waar je je geld aan uitgeeft, maar wielrennen is geen gratis product. Noch voor organisatoren, noch voor ploegen. Je hoeft ook geen geld aan HBO uit te geven, maar je moet niet zeuren dat je dan Games of Thrones niet kunt zien.
4. Je commentaar op het commentaar deel ik. Zouteloos. Maar NOS is nog dramatischer en ook Sporza boet op kwaliteit in zolang Wuijts daar zit. Het moet professioneler en het moet aantrekkelijker voor de kijker. En daar moet de kijker ook gewoon voor betalen.
5. Dit is bijzonder pijnlijk, maar er valt ook wel wat op af te dingen. Kelderman is van nature een afwachtende en enigszins flegmatieke renner, als die in zo’n kort rondje één keer de boot mist is het gelijk ook klaar. Kruijswijk is slecht/niet in vorm. Maar dat hoeft ook niet, die rijdt voor die ene grote ronde per jaar. Het is nog niet zo lang geleden dat het land op zijn kop stond voor een 7e en 9e plek in het AK voor Bau en Lau. We leven in een serieuze glorietijd, beter genieten we ervan zo lang het duurt.

Bontempi 2 mei 2021 om 16:03

Eens met alle 5 de punten:-).

Sven.99 2 mei 2021 om 16:07

Helemaal mee eens

Koers 2 mei 2021 om 16:08

Waar ik me wel aan stoor is het door elkaar heen praten, waarna beiden stil zijn om de ander aan het woord te laten. Dat is natuurlijk nu even zo omdat ze thuis werken, maar ik heb het idee dat dat probleem er minder is bij Van Belleghem/Kroon (iets met internetverbinding ofzo?). Hopelijk zitten ze tijdens de Giro gewoon weer op kantoor met een schotje ertussen anders wordt het lang verhaal nu Giro alle ritten integraal gaat uitzenden. Een beetje lopende discussie is dan wel eens fijn om aan te horen maar niet als die steeds stil slaat.

harryjohan71 2 mei 2021 om 16:15

Een jonge Nederlander wordt 11e in Romandië en hier volgt de opmerking dat het einde van Nederlandse ronderenners nabij is. Soms kan ik het niet volgen.

Guushovd 2 mei 2021 om 16:23

@Romano, klopt mijn mening, beweer ook niets anders. Het gaat ook over Wielrennen, dat is hobby en ontspanning. Als het niet leuk is (kijken, doen of analyseren) is het beter om iets anders te gaan doen.

@Raymond, mijn bijnaam bij vrienden is Guus 'punt 1 t/m 5' Hovd.

Franco Ballerini 2 mei 2021 om 16:47

Natuurlijk moet je zelf weten waar je jouw geld aan uitgeeft, maar wees dan überhaupt blij dat Eurosport nog wat uitzendt met de vreselijke Traksel op de koop toe. Hoeveel Nederlanders zijn er geïnteresseerd in dit rondje? Als het er 50.000 zijn is het veel, vermoed ik. Voor circa 3 euro per maand gelden punt 3 en 4 al niet meer. Plus ook nog eens geen reclames. Punt 2 heeft geen enkele invloed gehad dus is ook spijkers op laag water zoeken. Punt 1: Ineos was superieur, maar ik heb dit jaar meer genoten van deze ploeg dan in alle voorgaande Sky/Ineos jaren. Punt 5: denk uitzondering Dumoulin weg en de hoogtijdagen zijn al een jaar of 30 voorbij.

vevie 2 mei 2021 om 16:52

Hij gaat sowieso mee doen voor de overwinning in de Tour, dat staat wel vast. Ze zullen ook met een sterk team aan de start verschijnen. Toch is hij echt wel minder favoriet dan Pogacar en Roglic. Intern zal hij het door z’n tijdrit wel winnen van Carapaz.

Kelder is de Man 2 mei 2021 om 17:47

Ik doe op ES iedere koers een andere taal. Gewoon voor het vakantiegevoel.

Guushovd 2 mei 2021 om 18:05

@Kelder is de man.
Haha, die vind ik mooi. Misschien ga ik dat ook proberen.

Kelder is de Man 2 mei 2021 om 18:12

Guushovd
Je steekt er ook nog wat van op. De laatste km’s schakel ik wel naar de Britten.

Tony 2 mei 2021 om 18:24

En Trakse die steld dat Kruijswijk op koers ligt voor de Giro ?????

platteprijs 2 mei 2021 om 18:44

Eens met de 5 punten.

Wim Kruithof 2 mei 2021 om 19:35

Sammysosa, volledig met je eens.

Theo H 2 mei 2021 om 19:45

@FrancoBallerini: Ik kreeg vandaag gewoon Mathieu op de Zwift tijdens Romandië. Minder reclame zeker, maar helemaal geen kan ik niet bevestigen.

Veloburto 2 mei 2021 om 20:23

En anders kijk je gewoon op tiz.cycling. Altijd gratis topstream en met chill commentaar van Sean Kelly en Brian (achternaam vergeten)

Kelder is de Man 2 mei 2021 om 20:41

Veloburto
Smith. Rob Hatch vind ik erg fijn met z'n zo goed mogelijke rennersnamenuitspraken. Reichenbach lukt nog niet helemaal helaas.

Franco Ballerini 2 mei 2021 om 21:36

@Theo H: Dan heb je waarschijnlijk de verkeerde stream geselecteerd. Er zijn meestal twee streams op de player: één gelijk aan de TV uitzending (gemarkeerd E1 of E2) en één uitsluitend voor de player (gemarkeerd E). Bij deze laatste staat vaak ook “Zonder breaks”. Ik heb dit seizoen alle wielerwedstrijden gezien zonder ook maar één seconde reclame.

Theo H 2 mei 2021 om 23:05

@FrancoBallerini: Oké, dat zou inderdaad kunnen. Ik klik na inloggen gewoon op de eerste stream die ik zie. Volgende keer eens beter opletten. Dank voor de tip!

Rufusvb 2 mei 2021 om 15:21

De hele TJV ploeg vandaag ‘vrij’ genomen?
Het hele seizoen rijden ze met de tijdritten top uitslagen, maar nu lijkt het of ze het helemaal hebben laten lopen.

Die Cavagna is wel een beest hoor, chapeau!

antilek 2 mei 2021 om 15:50

Waarschijnlijk heeft sde TJV een groeps ATV opgenomen.

ProfrondeZevenbergen 2 mei 2021 om 17:15

Zonder Roglic of van Aert is het armoede bij TJV. De andere renners zijn helaas niet echt kopman waardig. Er is hoop. Veel slechter dan dit, kan/zal het waarschijnlijk niet meer worden.

Murcia 2 mei 2021 om 15:27

Cavagna krijgt zijn beloning, In plaats van energie te verspelen in eerdere etappes door in vluchtgroepjes te zitten nu zijn energie opgespaard voor deze tijdrit. Keurig gedaan, Bissegger netjes tweede die is een nieuwe ster aan het tijdritfirmament aan het worden.
Mijn persoonlijke hoogtepunt was de ITT van Ilan, laat Remco en Wout maar alle aandacht pakken maar ook deze vlaamse renner gaat een topper worden.
G. verder in control en dik verdiend eindwinnaar van deze ietwat saaie ronde.

Peter Lippens 3 mei 2021 om 09:00

maar zo heeft hij toch al enkele mooie ritten gewonnen door in de vlucht mee te gaan, Cavagna is nu éénmaal lid van de Wolfpack en das wat anders dan bij Ineaus of TJV, die maken tenminste toch koers

Dikke vrouw 2 mei 2021 om 15:37

Ook Fausto en Mattia lijken meer dan klaar voor de giro

plattenband 2 mei 2021 om 15:44

ik zie Mattia niet op de lijst staan voor de Giro. Foutje of verkeerde inschatting van de ploeg?

Inderdaad eindelijk voor Rémi !
Niks moet frustrerender zijn dan een mooie tijdrit verliezen met enkele honderdsten omwille van een inhaalmanoevre.

nickdt 2 mei 2021 om 15:54

Volgens mij gaat Cattaneo niet naar de Giro.

Cochise 2 mei 2021 om 20:49

Ik dacht dat Cattaneo (en Mauri) op reserve stonden. Beide eigenlijk al te veel gekoerst dit voorjaar om ook nog eens mee te nemen naar de Giro. Catteneo leek wel over z’n vormpiek heen in de Ardennenklassiekers maar deed het hier dan toch goed. Of dat een reden zal zijn om een van de andere geselecteerden te vervangen betwijfel ik.

Panache 2 mei 2021 om 15:54

Ilan van Wilder krijgt een plusje op zijn rapport. ‘Proces verloopt goed, een pluim’ verwacht ik minimaal als begeleidende tekst. Leuke renner.

Melkzuur 2 mei 2021 om 18:03

Ilan Van Wilder, Thymen Arensman, Marco Brenner: alledrie hebben ze erg goed gepresteerd voor hun leeftijd. Nu maar afwachten of ze nog allemaal voor DSM fietsen in 2023.

de nieuweMerckx 2 mei 2021 om 19:29

Het zou natuurlijk kunnen dat ze bij DSM straks de waarden van Ilan niet meer vertrouwen…

Merzbow 2 mei 2021 om 22:19

@Panache

Wat jij zegt. Had gisteren meer van hem verwacht. Maar deze tijdrit was zeker en vast heel knap.

Sven.99 2 mei 2021 om 16:09

Na het prachtige voorjaar met ook veel mooie rittenkoersen was dit echt een flutweek. Veel renners zijn er ook niet beter door geworden met deze omstandigheden.
De enige vraag die mij bijblijft: wat is er met Ganna aan de hand? 3 tijdritten op rij ver van de winst af na zo lang ongeslagen te zijn geweest.

harryjohan71 2 mei 2021 om 16:28

Het is lastig om aan de top te blijven. Op zich denk ik dat dit voor Ganna wel goed is dat hij nu verliest. Het werd een beetje te vanzelf sprekend. Het wordt spannend op de OS. Het aantal gegadigden voor podium nemen alleen maar toe

Wheely 2 mei 2021 om 16:50

DQS en Ineos toch weer enorm gescoord dit rondje, rest van de ploegen mogen blij zijn met een ritzege of wat kruimels.

Verweggistan 2 mei 2021 om 18:00

Winnen ze bij Ineos ook eens een rittenkoers.

Tony 2 mei 2021 om 18:10

Wat een saaie ronde,met een teleurstellende Jumbo Visma.Ik hoop dat ze in de Giro meer in hun mars hebben.

WernerFranke 2 mei 2021 om 18:11

Froome is slechter dan in augustus 2011

Tony 2 mei 2021 om 18:13

Wat een saaie ronde,met een teleurstellende Jumbo Visma. Ik hoop dat ze in de Giro wat beters kunnen laten zien.

Wim Kruithof 2 mei 2021 om 19:45

Dat lijkt veel gepaard te gaan bij velen (saai en teleurstellend Jumbo-Visma), dat vind ik opvallend.

Er was heroïek, er was koude en takkeweer, kont-schuiver Küng en Thomas deed een Martin-tje. Mooie solozege Soler en met de Wilder en Arensman twee talenten uit de Lage Landen die een mooie koers rijden.

Tel er de beeldschone omgeving bij op en meer heb ik niet nodig om van te genieten. Ook wanneer Jumbo-Visma inderdaad tegenvalt.

edit: niet dat ik geniet van valpartijen, integendeel, maar saai is het toch niet te noemen.

Wheely 2 mei 2021 om 20:07

@Wim Kruithof
+1 was best een fraai rondje met eens een keer wat andere hoofdrolspelers dan de usual suspects.

S'mon 2 mei 2021 om 18:16

Leuk dat de jonkies zich deze week hebben laten zien!

Tony 2 mei 2021 om 18:16

Wat een saaie tour,met een teleurstellende Jumbo Visma. Ik hoop dat ze in de Giro meer kunnen laten zien.

VerstandOpNul 2 mei 2021 om 18:58

Ik kan zien dat je je woorden zorgvuldig kiest.. ;-)

Wat TJV betreft: ik ben wel benieuwd naar George Bennett..

Basementman 2 mei 2021 om 18:49

De laatste 2 etappes heb ik, door de voorkeur van Eurosport ‘home of cycling’ aan MotoGP, online via cycling today gekeken. Wat een wereld van verschil qua intensiteit in het commentaar. Nu kan ik de nuchtere kant ook wel eens waarderen, maar de Britse heren gaven toch wel wat meer gevoel van koers. Wellicht voor herhaling vatbaar tijdens de Giro.

Cochise 2 mei 2021 om 20:50

Zit Eurosport 2 (waar de laatste twee ritten gewoon live gingen) dan enkel in België bij de standaard zenders?

Murcia 2 mei 2021 om 21:26

Denk het wel, Ik zit bij KPN en daar zit Eurosport 2 in het Pluspakket. Zal bij Ziggo niet veel anders zijn. De klanten worden zorgvuldig uitgeknepen voor wat betreft de zenders in de pakketten.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair