‘George Bennett verlaat UAE Emirates, mogelijke overstap naar Soudal Quick-Step’
George Bennett rijdt in 2024 niet meer voor UAE Emirates. Dat schrijft Ciro Scognamiglio, journalist bij La Gazetto dello Sport, op X. Soudal Quick-Step zou een van de (voornaamste) kandidaten zijn om de Nieuw-Zeelander over te nemen.
De Belgische ploeg zoekt naar klimknechten om de kern rond Remco Evenepoel te versterken. Bennett vervulde die rol in het verleden bij Jumbo-Visma. Sinds 2022 heeft de inmiddels 33-jarige renner die taak ook bij UAE Emirates, maar daar heeft hij voorlopig zijn oude niveau nog niet gehaald. Vorig jaar viel hij vroeg uit in de Tour de France, terwijl hij dit jaar zelfs nog helemaal geen grote ronde reed. Onlangs werd hij wel zevende in de Ronde van Oostenrijk.
Soudal Quick-Step heeft ook interesse in Mikel Landa, die welwillend staat tegenover een overstap. Patrick Evenepoel, de vader en manager van Remco Evenepoel, hoopt dat de ploeg rond zijn zoon nog versterkt wordt. Hij liet onlangs zijn onvrede blijken in meerder interviews. “Er werden nog geen betere klimmers aangetrokken”, zei hij in gesprek met Het Laatste Nieuws. “Er waren jongens bereid om te komen, maar allerlei omstandigheden gooiden blijkbaar roet in het eten. We weten niet hoe de vork precies in de steel zit. Ik denk dat het dan toch logisch is dat we ons vragen beginnen te stellen.”
powless is verbeterd en met wat goede wil kan je zeggen dat groenewegen min of meer even goed is gebleven, maar de rest valt toch meestal tegen, minder resultaten terwijl ze meer vrijheid en mogelijkheden kregen
Lefevere zal nu zelf ook wel even nadenken. Met Jakobsen en Schmid een spurter en klassiek renner laten gaan, Landa binnengehaald, allemaal voor Remco, als die vertrekt is z'n ploeg helemaal een zootje. Die wil nu eerst garanties van de Evenepoels voor hij versterkingen vastlegt.
In feite is het lopende contract deze garantie. Er is geen sprake van een vaste afkoopsom (sommigen suggereren dat het de jaarsalarissen zijn van de looptijd, maar dat is onzin). Verkoop van Evenepoel moet in overeenkomst met drie partijen (huidige ploeg, nieuwe ploeg, Evenepoel zelf) en daar is geen breekijzer aanwezig, bij niemand.
Uiteraard hangen hier wel voorwaarden aan, en aangezien opzegtermijnen weinig waarschijnlijk zijn, zullen opzegvergoedingen betaald moeten worden (door diegene die het contract wenst te beëindigen).
Het gaat trouwens over 1 werkgever en géén 2 werkgevers, in dit geval de ploeg van Lefevere. Soudal kan aankloppen bij Lefevere omdat die een contract met hem hebben, Lefevere kan aankloppen bij Evenepoel. En Remco zelf die zou zijn nieuwe werkgever kunnen vragen alle kosten op zich te nemen, zoals dat in het verleden ook al gebeurde met andere renners.
Als er géén akkoord gevonden kan worden, dan komt dit voor de arbeidsrechtbank.
Ik ken de precieze details niet van het contract, maar er is altijd de mogelijkheid om dit te beëindigen.
Het enige (mogelijke) struikelblok, is hoe de UCI hier op reageert, maar ook dat kan aangevochten worden.
En vwb Bennett: op basis van zijn afgelopen 2 seizoenen vraag ik me af wat hij gaat toevoegen aan hetgeen er nu al rijdt bij QS. De nodige jaren ervaring, maar verder? Het is niet een type met een grote motor als pakweg Gesink, die je zowel op de klimmen alsook op het vlakke kunt gebruiken. Het is geen topklimmer meer die er nog bij zit als er nog maar 15 man over zijn. Dus wat voegt het toe??
Je hebt het over dat Bennett volgend jaar al 34 jaar is, maar zegt wel dat Landa een goede knecht is. Die is volgend jaar ook 34 en is bovendien een paar maanden ouder dan Bennett. Dus je argument over Bennett slaat eigenlijk nergens op.
Bennett op zijn beste niveau is ongeveer net zo goed als Landa nu.
De mogelijkheid om contracten van bepaalde duur te kunnen opzeggen, is altijd mogelijk. En dit staat in principe ook los van de deal die Lefevere met Soudal maakt. "We sponsoren voor x-aantal miljoen enkel als Remco zich verbindt met de QS-ploeg" is bijgevolg heel tricky als je het mij vraagt.