‘George Bennett verlaat UAE Emirates, mogelijke overstap naar Soudal Quick-Step’
dinsdag 8 augustus 2023 om 11:43

‘George Bennett verlaat UAE Emirates, mogelijke overstap naar Soudal Quick-Step’

George Bennett rijdt in 2024 niet meer voor UAE Emirates. Dat schrijft Ciro Scognamiglio, journalist bij La Gazetto dello Sport, op X. Soudal Quick-Step zou een van de (voornaamste) kandidaten zijn om de Nieuw-Zeelander over te nemen.

De Belgische ploeg zoekt naar klimknechten om de kern rond Remco Evenepoel te versterken. Bennett vervulde die rol in het verleden bij Jumbo-Visma. Sinds 2022 heeft de inmiddels 33-jarige renner die taak ook bij UAE Emirates, maar daar heeft hij voorlopig zijn oude niveau nog niet gehaald. Vorig jaar viel hij vroeg uit in de Tour de France, terwijl hij dit jaar zelfs nog helemaal geen grote ronde reed. Onlangs werd hij wel zevende in de Ronde van Oostenrijk.

Soudal Quick-Step heeft ook interesse in Mikel Landa, die welwillend staat tegenover een overstap. Patrick Evenepoel, de vader en manager van Remco Evenepoel, hoopt dat de ploeg rond zijn zoon nog versterkt wordt. Hij liet onlangs zijn onvrede blijken in meerder interviews. “Er werden nog geen betere klimmers aangetrokken”, zei hij in gesprek met Het Laatste Nieuws. “Er waren jongens bereid om te komen, maar allerlei omstandigheden gooiden blijkbaar roet in het eten. We weten niet hoe de vork precies in de steel zit. Ik denk dat het dan toch logisch is dat we ons vragen beginnen te stellen.”

RIDE Magazine
28 Reacties
08-08-2023 12:01
Op fysiek vlak niet die topknecht meer, maar wel iemand die de interne keuken kent bij TJV en UAE en best wat kennis en ervaring kan meebrengen over het voorbereiden op en rijden van grote rondes.
08-08-2023 12:00
Hij werd heel veel bombarie binnengehaald bij UAE. Hij zou een sleutelrol in de tourploeg vervullen en ook veelvuldig voor eigen kans mogen gaan. Daar is helemaal niks van terecht gekomen, jammer voor hem. Als voornaamste herinnering aan hem heb ik die rare lombardije van 2020, waarin hij 2e werd
    08-08-2023 12:13
    Mee eens. Hij kon blijven bij Jumbo maar stond erop om naar UAE te gaan. Meer salaris, neem ik aan. En de belofte om meer voor eigen kans te rijden. Waarom hij dan zo anoniem rond heeft gereden weet ik niet precies. Covid en blessures wellicht.
    08-08-2023 12:26
    En de herinnering 'he did a Landis'-quote over Froomes Giro-solo.
    08-08-2023 12:33
    2020 was het coronajaar, waar Jumbo Visma klaarblijkelijk haar renners veel beter heeft klaargestoomd voor het seizoen dat toen in augustus startte. Wout won Strade en San Remo, Bennett bijna Lombardije.
08-08-2023 11:57
Jumbo heeft het uitstekend ingeschat twee jaar geleden door afscheid te nemen van Bennett, want sindsdien heeft hij weinig meer klaargespeeld. En dat is best een knappe beslissing meegegeven dat Bennett in 2020 nog tweede was in Lombardije.
    08-08-2023 12:11
    Ik meen wel dat Bennett zelf weg wilde bij Jumbo. Maar desondanks zullen ze daar niet rouwig zijn gezien zijn resultaten van de laatste twee jaar.
    08-08-2023 12:26
    zijn er veel die de laatste 5/6 jaar zijn vertrokken bij jumbo die elders even goed of beter reden?

    powless is verbeterd en met wat goede wil kan je zeggen dat groenewegen min of meer even goed is gebleven, maar de rest valt toch meestal tegen, minder resultaten terwijl ze meer vrijheid en mogelijkheden kregen
    08-08-2023 12:55
    Ik vraag mij af of Bennett ooit nog op het Jumbo niveau komt.
    08-08-2023 13:14
    Chris Harper niet gezien in de TdF? Die is helemaal opgebloeid, Eenkhoorn idem dito!
    08-08-2023 13:23
    Eenkhoorn en Harper zijn weliswaar opgebloeid in dat ze meer in beekd rijden vanwege de vrijheid die ze nu hebben, maar qua niveau zijn ze denk ik relatief gelijk gebleven, in de zin dat ze niet meer gegroeid zijn dan dat de rest van het peleton. Harper was in de Vuelta van 2022 ook heel goed en Eenkhoorn was in 2021 en 2022 in de klassiekers ook al wel een erg sterke knecht.
    08-08-2023 15:16
    Het ligt aan je referentie methode: de Plus bv was al helemaal weg qua niveau bij Jumbo, toen naar Ineos nog 2 jaar niks, maar nu weer top 10 GT niveau. Van der Hoorn heeft een heleboel meer mooie overwinningen en koersen gereden dan hij bij Jumbo ooit heeft gedaan.
08-08-2023 13:26
Je kan het ook positief bekijken . De train methodes bij uae sloegen niet aan bij hem hij kan het vast nog
08-08-2023 12:29
Dit is misschien wel de grootste flop die ik heb gezien. Werd naar de ploeg gehaald als meesterknecht in de Tour en heeft vervolgens geen deuk in een pakje boter gereden ook door blessures dat weet ik ook wel. Daarnaast snap ik wel een beetje dat Lefevre hem wil halen hij heeft veel kennis van TJV en UAE dus kan wel belangrijk zijn voor het proces met Soudal Quickstep. Misschien dat hij op 34 jarige leeftijd nog een paar leuke koersen mag rijden in zijn laatste jaren
08-08-2023 17:22
Als Quick Step denkt dat ze hiermee een echte versterking hebben binnengehaald dan gaat dat lelijk tegenvallen. Bennett is, zoals sommigen hier al terecht aangeven, al een tijdje over zijn hoogtepunt heen. Die gaat niet zoveel toevoegen in de klimtrein.
08-08-2023 11:48
Hoppa , tweede grote naam check
    08-08-2023 11:49
    Ik vraag mij af welk niveau Bennett, toch al 34 jaar volgend jaar, nog kan halen. Landa daarentegen een mooie klimknecht om tot eind 2026 voor evenepoel te rijden. Daarna is hem weg vrees ik
    08-08-2023 12:12
    Hij wordt genoemd bij SQS zoals elke renner die wat kan klimmen er genoemd wordt. Lijkt me vooral een poging om een mooi contract los te weken daar (als Lefevere niet toehapt is het wéér een knecht voor Remco die openlijk via de media werd aangeboden maar die Lefevere niet binnenhaalde).
    Lefevere zal nu zelf ook wel even nadenken. Met Jakobsen en Schmid een spurter en klassiek renner laten gaan, Landa binnengehaald, allemaal voor Remco, als die vertrekt is z'n ploeg helemaal een zootje. Die wil nu eerst garanties van de Evenepoels voor hij versterkingen vastlegt.
    08-08-2023 12:15
    @Dikke Vrouw Dit klinkt dan eerder als een noodsprong en heeft volgens mij alleen ten doel in de interne keuken van UAE en JV te kijken. Zelfde zet als bij het binnenhalen van een diëtiste van JV. Patrick Evenepoel krijgt op basis van deze acties steeds meer gelijk dat SQS achter de feiten aanloopt als ze Bennett binnen halen
    08-08-2023 12:27
    "Die wil nu eerst garanties van de Evenepoels voor hij versterkingen vastlegt."

    In feite is het lopende contract deze garantie. Er is geen sprake van een vaste afkoopsom (sommigen suggereren dat het de jaarsalarissen zijn van de looptijd, maar dat is onzin). Verkoop van Evenepoel moet in overeenkomst met drie partijen (huidige ploeg, nieuwe ploeg, Evenepoel zelf) en daar is geen breekijzer aanwezig, bij niemand.
    08-08-2023 13:00
    @Panache: als u ontslag wil nemen, moet uw actuele werkgever dan ook akkoord gaan? Uiteraard niet. Wielrenners hebben een arbeidsovereenkomst zoals eender welke andere werknemer. Anders is er sprake van slavernij. Indien een werknemer wil ontslag nemen, kan dat natuurlijk maar dan zal er een opzegvergoeding moeten worden betaald. Die zou dan door bv. zijn nieuwe werkgever kunnen worden betaald.
    08-08-2023 13:28
    @Panache ...élk contract (binnen de Belgische wetgeving) kan beëindigd worden, ook contracten van bepaalde duur. Dat kan eenzijdig door één van de betrokken partijen, werkgever of werknemer dus, of in onderling overleg.
    Uiteraard hangen hier wel voorwaarden aan, en aangezien opzegtermijnen weinig waarschijnlijk zijn, zullen opzegvergoedingen betaald moeten worden (door diegene die het contract wenst te beëindigen).
    Het gaat trouwens over 1 werkgever en géén 2 werkgevers, in dit geval de ploeg van Lefevere. Soudal kan aankloppen bij Lefevere omdat die een contract met hem hebben, Lefevere kan aankloppen bij Evenepoel. En Remco zelf die zou zijn nieuwe werkgever kunnen vragen alle kosten op zich te nemen, zoals dat in het verleden ook al gebeurde met andere renners.
    Als er géén akkoord gevonden kan worden, dan komt dit voor de arbeidsrechtbank.
    Ik ken de precieze details niet van het contract, maar er is altijd de mogelijkheid om dit te beëindigen.
    Het enige (mogelijke) struikelblok, is hoe de UCI hier op reageert, maar ook dat kan aangevochten worden.
    08-08-2023 13:46
    @tramontana, zouden andere grote ploegen dan ook niet lobbyen bij het uci dat ze de regels nauwgezet volgen? Want als je een renner van dit kaliber (qua prijs) laat vertrekken zonder gevolgen, ook al zeggen de regels van wel, dan heb je een mooi precedent en krijg je waarschijnlijk meer 'inbreuken'. Een Jumbo heeft veel budget maar aan een Bahrein kunnen ze niet tippen als die los gaan om een tdf te winnen en een ploeg leeghalen, ik neem nu Jumbo omdat die momenteel de beste renners en structuur hebben op ééntje na (en die zit bij de ploeg met veel oliedollars). In andere sporten weet ik wel dat de kampioensploeg gewoon letterlijk leeg gekocht is door een kapitaalkrachtigere concurrent...
    08-08-2023 14:45
    Ik ben wel heel benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt. Ook in De Tribune ging het hierover, en ik denk dat alles wat er nu gebeurd is niet goed is voor de onderlinge verhoudingen binnen de ploeg.

    En vwb Bennett: op basis van zijn afgelopen 2 seizoenen vraag ik me af wat hij gaat toevoegen aan hetgeen er nu al rijdt bij QS. De nodige jaren ervaring, maar verder? Het is niet een type met een grote motor als pakweg Gesink, die je zowel op de klimmen alsook op het vlakke kunt gebruiken. Het is geen topklimmer meer die er nog bij zit als er nog maar 15 man over zijn. Dus wat voegt het toe??
    08-08-2023 16:41
    @Yeez

    Je hebt het over dat Bennett volgend jaar al 34 jaar is, maar zegt wel dat Landa een goede knecht is. Die is volgend jaar ook 34 en is bovendien een paar maanden ouder dan Bennett. Dus je argument over Bennett slaat eigenlijk nergens op.
    08-08-2023 17:25
    Tuurlijk wel, omdat Landa simpelweg een veel betere renner is dan Bennett.

    Bennett op zijn beste niveau is ongeveer net zo goed als Landa nu.
    08-08-2023 17:27
    @ken dcq ...vroeg of laat komt er misschien nog eens een "Bosman-arrest", wie weet. Veel van die arbeidscontracten in de sport zijn aan te vechten voor de Raad van State, omdat ze niet altijd conform zijn met de basisarbeidswetgeving.
    De mogelijkheid om contracten van bepaalde duur te kunnen opzeggen, is altijd mogelijk. En dit staat in principe ook los van de deal die Lefevere met Soudal maakt. "We sponsoren voor x-aantal miljoen enkel als Remco zich verbindt met de QS-ploeg" is bijgevolg heel tricky als je het mij vraagt.
    08-08-2023 21:57
    Er is ook geen enkel sponsorcontract waarin staat dat ze enkel een bepaald bedrag geven als Remco er zit. Het is wel altijd zo dat de waarde van een sponsorcontract gelinkt is aan de exposure van een ploeg. Het lijkt mij logisch dat een hoofdsponsor meer betaald als er meer exposure is anders hadden ze net zo goed een kleinere ploeg kunnen sponsoren. Het niet meer onder contract hebben van grote renners en vervolgens nergens in beeld rijden laat dus wel degelijk de waarde van een ploeg zakken. Dus ja indirect betaald Soudal meer omdat Remco er zit.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine