George Bennett over Giro: “Jonge renners moeten hun kansen ook grijpen”

woensdag 3 maart 2021 om 09:43
George Bennett over Giro: “Jonge renners moeten hun kansen ook grijpen”

foto: Cor Vos

George Bennett is in de Giro d’Italia de kopman van Jumbo-Visma, maar de Nieuw-Zeelander is niet van plan om binnen zijn ploeg de “autoritaire leider” te zijn. “Ik ga niet aan iedereen vragen om elke dag bij me te blijven.”

Met ook renners als Chris Harper, David Dekker, Edoardo Affini en Tobias Foss aan de start, hoopt Bennett ook op kansen voor zijn ploeggenoten. “Voor hen zou het fantastisch zijn. Ze zijn super sterk en ik ben er helemaal oké mee als ze ook de mogelijkheid krijgen om voor eigen kans te gaan.”

Over zijn eigen kansen is de Nieuw-Zeelands kampioen nog niet uit: “Vorig jaar zei de ploeg tegen me dat als ik in de Giro d’Italia dezelfde vorm heb als tijdens de Gran Piemonte en de Ronde van Lombardije, ik dicht tegen de besten zit. Maar ik weet het niet.”

“Ik denk dat ik dat wel kan, maar als ik dan naar de startlijst kijk met Egan Bernal, Thibaut Pinot, Mikel Landa, Emanuel Buchmann en Remco Evenepoel… Er staan zoveel wereldtoppers aan de start. Het is alsof iedereen over de Tour heen is en heeft besloten om naar de Giro te gaan”, aldus Bennett bij CyclingNews.

Achtste plaats in Giro d’Italia van 2018
Het is niet de eerste keer dat Bennett het kopmanschap in een grote ronde krijgt. De inmiddels 30-jarige renner was in de Giro d’Italia van 2018 ook kopman. “Ik vond dat een heel vette ervaring. In de eerste tien dagen deed ik mee voor het podium, maar daarna zakte ik door mechanische problemen en ziekte terug naar de achtste plaats.”

“Ik heb me daarna lang afgevraagd of mijn motor wel groot genoeg is. Maar in de laatste twee jaar is er veel veranderd en heb ik me verder ontwikkeld, op het gebied van training. We gaan zien wat er gebeurt. Ik kijk er in ieder geval naar uit.”

Dit artikel delen:

39 Reacties

bartp25 3 maart 2021 om 09:53

Sympathieke renner, 1 die voor mij de groei van deze ploeg laat zien. Werd in 2015 overgenomen van Cannondale als nobody omdat ze te weinig renners hadden en heeft zich waanzinnig ontwikkeld (misschien niet in de vorm van overwinningen maar als renner zelf). Is van grote waarde geweest de afgelopen grote rondes en volledig terecht dat hij nu voor eigen kans mag rijden.

harryjohan71 3 maart 2021 om 10:00

Vorig jaar heeft hij in Piemonte (1e) en Lombardije (2e) toch mooie resultaten behaald. In de Tour kon hij helaas niet aan de verwachtingen voldoen door een valpartij. Goed om te horen dat hij kopman in de giro blijft en niet als knecht in de Tour wordt ingezet. Positief dat hij ook aangeeft dat de 'jonge' renners hun kans mogen gaan. Hij is in ieder geval heerlijk realistisch.

bartp25 3 maart 2021 om 10:05

Uiteraard vorig jaar 2 zeer mooie resultaten behaald, maar ook realistisch om te zeggen dat het dat ook wel een beetje bij is gebleven bij daadwerkelijk overwinningen. Daarnaast kan ik me een overwinning herinneren in de tour of California.
Is geen veelwinnaar, maar wel iemand die zich zeer goed heeft ontwikkeld.

S'mon 3 maart 2021 om 10:14

Heeft in 2020 evenveel gewonnen als pakweg Peter Sagan en Michael Matthews ;)

bartp25 3 maart 2021 om 10:35

Ja zo ken ik er nog wel een paar S’mon. Bennett heeft in 2020 meer overwinningen behaald dan Cavendish.

S'mon 3 maart 2021 om 10:51

Vandaar de knipoog.

6feet 3 maart 2021 om 14:47

Als ze binnen de ploeg net zo denken over hem als hier op WF, dan gaan ze vanzelf wel voor hem knechten.

Frits van Jumbo 3 maart 2021 om 17:32

Bartp25 ‘daar is het wel een beetje bij gebleven’ eh… daarna raakte hij geblesseerd en toen was het seizoen over. Laat toch zeker zien dat hij de capaciteiten bezit

KimJungPoels 3 maart 2021 om 10:07

Renner die zich enorm goed heeft ontwikkeld. Ben zeer benieuwd wat hij in de Giro kan en is voor mij best een outsider. Wel heeft hij natuurlijk gelijk dat het veld in de Giro met Bernal, Yates, Pinot, Buchmann, Vlasov, Landa, Martinez, Sivakov, Bardet, Nibali, Ciccone, Mollema, Carthy, Almeida, Evenepoel beter dan ooit is.

Als hij het niveau van vorig jaar echter drie weken kan vasthouden, en dat is wel een grote als natuurlijk, dan zit podium er mogelijk wel in denk ik.

harryjohan71 3 maart 2021 om 10:16

Vorig jaar waren we na de eerste week ook al 5 podiumkandidaten (Yates, Kruijswijk Lopez, Vlasov en Thomas) kwijt. Daarom leek het deelnemersveld aan het eind van de giro ook zwak. Nibali zie ik trouwens niet meer als een kandidaat voor het podium.

KimJungPoels 3 maart 2021 om 10:22

Dat is zeker waar, maar als je er nu vijf weg haalt dan blijft er nog altijd een hele mooie groep over. Vorig jaar was het daarmee wel een heel eind op, al denk ik dat Hindley en Tao inmiddels ook gewoon echt in het rijtje mogen van podiumkandidaten in dit soort velden.

harryjohan71 3 maart 2021 om 10:28

Ik ben benieuwd naar hoe Hart en Hindley in Paris -Nice presteren. Op basis van hun prestaties in de Giro moeten ze daar ook top 5 – 10 rijden. Ik weet alleen niet wie kopman is bij DSM (Benoot of Hindley), maar ik verwacht dat er voor Benoot en Hindley een kwestie wordt van volgen. De teams van Ineos en JV zijn te sterk in Paris – Nice om van ver aan te vallen, tenzij hun renners meezitten.

KimJungPoels 3 maart 2021 om 10:31

Yep, gaat een interessante ronde worden daar. Voor Hindley natuurlijk pas zijn eerste koers van het jaar, dus even afwachten hoe dat uitpakt. Hart heeft al wel wat kilometers gemaakt, waarin hij OK was maar zeker niet heel indrukwekkend nog.

Met Roglic en Schachmann staan er twee jongens bij die zeker al wat tijd zullen pakken op Hart en met name Hindley in de tijdrit, dus ze zullen dat goed moeten maken. Al denk ik dat het voor Hart, Hindley en Schachmann in principe een strijd gaat worden met o.a. Porte, Gaudu, Vlasov en eventueel Benoot e.d. voor plek 2, achter Roglic.

Panache 3 maart 2021 om 10:32

Bernal, Yates, Pinot, Buchmann, Vlasov, Landa, Martinez, Sivakov, Bardet, Nibali, Ciccone, Mollema, Carthy, Almeida, Evenepoel

1x podium en 3x top10 in 2020? Dat noem ik niet de beste deelnemerslijst ooit. Het zit vol met ‘over de top’ en ‘te vroeg’ en ‘niet geschikt voor drie weken’.

KimJungPoels 3 maart 2021 om 11:01

Als je specifiek alleen naar renners kijkt die podium hebben gereden in 2020 in een GT is het inderdaad echt een slecht deelnemersveld.

Maar dat slaat dusdanig nergens op dat ik niet eens zin heb in te beargumenteren waarom niet.

Panache 3 maart 2021 om 11:29

Ah ik zie het al: jij bent van de superlatieven. Er zit heel wat tussen een slecht deelnemersveld en het beste ooit, toch?

KimJungPoels 3 maart 2021 om 11:31

Ik kan geen enkel giro deelnemersveld vinden wat in de breedte beter was dan dit veld voorafgaand aan de Giro. Dus vind ik het het beste ooit op dit moment. Zeker omdat de Giro de laatste jaren sowieso al serieus genomen wordt dan voorheen.

Wel nog even afwachten wie er daadwerkelijk aan de start staan natuurlijk.

Panache 3 maart 2021 om 11:53

2018? Met de inschatting van toen uiteraard (dus zonder Cathy die daar bijv ook reed).
Chaves, Pinot, Dumoulin, Simon Yates, Lopez, Bilbao, Ciccone, Carapaz, Woods, Bennett, Froome, Aru.
Toen had je met Froome/Dumoulin de beste AK-mannen van die periode, terwijl de twee beste van nu (Roglic, Pogacar) de Tour rijden.

Romāns Vainšteins 3 maart 2021 om 12:05

Hoe meet je zo’n veldbreedte precies?

KimJungPoels 3 maart 2021 om 12:45

2018 was wel een goed veld ja, al moet je daar natuurlijk wel in meenemen dat een Yates voorafgaand aan die giro bijvoorbeeld nog lang niet de status had die hij daarna kreeg. Wat nog wel meer gold voor Carapaz. En Bilbao was toen nog helemaal niet echt bekend als klassementsman.

Zo’n breedte is puur gevoel RV.

kleomantre 3 maart 2021 om 13:58

@Panache wat KimJungPoels zegt.

Carapaz was toen een nobody en Yates moesten we het ook nog maar eens van zien. Chaves was toen al terugkerend van z'n Pfeiffer of wat het ook was, dus die was status van topdeelnemer ook niet waard. Lopez had leuke dingen laten zien in bv Zwitserland en een keer 8ste in de Vuelta, maar was verder nog nieuw ( wel getalenteerd). Ciccone was nauwelijks doorgebroken. En Bilbao was ook nog niet gekend voor een klassement.

Feitelijk baseer je de sterkte dan op Froome, Dumoulin en Aru. Daar is iets voor te vinden, maar de argumentatie is flinterdun. Niet al te sterk om namen aan te voeren die vooraf ook niet als echte kanshebber/sterke AK-man te boek staan.

Stel dat Tao Hart, Hindley en Kelderman de komende jaren 1 of meerdere GC's winnen en/of meerdere podiums pakken dan is in jouw beredenering in 2023/2024 de Giro van 2020 ineens een bijzonder sterk deelnemersveld geworden dat maar moeilijk te overtreffen valt.

Panache 3 maart 2021 om 14:29

Maar wat hebben Vlasov, Martinez, Sivakov, Ciccone, Evenepoel dan gepresteerd in een grote ronde? Dan mogen deze namen ook geroyeerd worden tot ze zich bij de elite voegen op basis van prestaties in plaats van verwachting.

Renzeva 3 maart 2021 om 14:44

Niks,
ben het dan ook met je eens, panache, dat er veel over de top of te vroeg bij zit…
Ik zou Yates, Buchmann en Carthy het meeste geven tot nu toe… zou dus Bennett goed bij kunnen komen.

kleomantre 3 maart 2021 om 20:45

@panache. Ja KimJungPoels overdrijft wel wat. Bernal moeten we even van zien hoe die terugkeert, Nibali is het de vraag van of Corona z’n jaar verknalde of het toch op is. In principe hoge kwaliteit maar met een maar. Yates en Pinot zijn toppers en smaakmakers maar buiten 1x Yates het nog niet kunnen thuisbrengen. Mollema, Landa en Buchmann zijn sterke top10 vullers maar dus niet meteen winnaars. Almeida, Evenepoel, Vlasov en Martinez kunnen hun belofte inlossen maar mag je nog maar beperkt meerekenen. Mee eens dat het niet per se het sterkste veld is. Mocht Nibali het nog in zich hebben en Bernal niet een eendagsvlieg blijkt dan is het natuurlijk niet zwak.

TrEb 3 maart 2021 om 10:11

Goeie teamspeler bij Jumbo.

josi 3 maart 2021 om 10:30

Lijkt me realistisch. De ploeg moet niet alles op het klassement van Bennett gooien. Ze zullen de koers ook niet hoeven te dragen, dus kunnen best proberen om ook voor dagsucces te gaan. Als het ene niet lukt, lukt het andere misschien wel.

toiletduck 3 maart 2021 om 10:37

Sympathieke kerel volgens mij. Heeft altijd netjes zijn werk gedaan. Ik hoop dat hij hoge ogen gaat gooien. Wie weet, volgens mij is hij sinds die 8ste plek nooit echt in orde geweest als kopman voor een grote ronde met zn rugproblemen en programmawijziging vorig jaar.

Krakowic 3 maart 2021 om 11:01

Vind het echt knap hoe TJV ervoor zorgt dat Bennett bij de ploeg blijft en zich ook blijft doorontwikkelen. Denk uiteindelijk wel dat zijn hoogste toegevoegde waarde schuilt in het knechten voor een kopman in de grote rondes en als mede-kopman in de (semi-)heuvelklassiekers. Maar juist door hem het kopmanschap in de Giro te gunnen, houd je zo’n renner binnen en ook nog eens gemotiveerd.

Daarnaast een terechte bescheiden opstelling richting de Giro. Denk dat hem ook wel is verteld dat ze niet alles op alles gaan zetten voor zijn klassement. Zou mooi zijn als hij die achtste plek nog kan verbeteren in het AK, al wordt top vijf, laat staan podium, wel lastig denk ik.

Poeksel 3 maart 2021 om 11:13

Dat laatste had ik vorig jaar voor Hart, Hindley en Kelderman ook gezegd ;)

toiletduck 3 maart 2021 om 12:27

@Poeksel: haha idd, dat is toch een van de dingen die wielrennen zo’n mooie sport maken

horsm 3 maart 2021 om 12:16

Sympathieke en geestige kerel. Omdat hij veel blessures, gedoe en operaties heeft gehad is het moeilijk in te schatten waar zijn plafond zit. Hij oversteeg zichzelf vorig jaar in Piemonte en Lombardije, maar ik denk niet dat het makkelijk gaat zijn om dat niveau weer te halen.

bartp25 3 maart 2021 om 12:29

Of, dat is juist zijn daadwerkelijke niveau en door al het ongemak heeft hij dat nooit weten te bereiken en hij gaat juist bevestigen nu. Is ook een optie.

Wheely 3 maart 2021 om 12:36

Ben vooral benieuwd of hij zich dit seizoen opnieuw als eendagsrenner weet te tonen. Dat heeft hij eigenlijk alweer laten zien in het nationaal kampioenschap, nu kijken of hij opnieuw de aansluiting maakt met de top.

kelderfan 3 maart 2021 om 12:50

Dat zie ik ook zo, want zijn doel lijkt mij de OS.

Murcia 3 maart 2021 om 13:22

Ontzettende leuke kerel, al een aantal keren in interviews en podcast blijk gegeven van een blik op de wereld die groter is dan het wielerwereldje. Vorig jaar erg goed begonnen en door de val in de Tour weer wat weggezakt maar een renner die wel elk jaar beter wordt. Ook realistisch, hij is niet een renner voor het podium in de Giro en dan is het beter om niet het hele team elke etappe weer ten dienste van hem te stellen.

Marco Willems 3 maart 2021 om 14:15

Tour 2019 begin hij ook sterk totdat hij zijn klassement vergooide in de waaierrit. Doet ie dat niet en rijdt hij een prima tijdrit paar dagen later dan heb je toch andere status in die ronde. Vind het een fijne vent en hoop dat hij een super Giro gaat rijden.

jooprioolpijp 3 maart 2021 om 15:20

Lijkt me een beetje een renner als een Italiaanse sportauto. Als alles werkt fantastisch, maar de kans dat het 3 weken werkt is vrij klein. Qua intrinsieke kwaliteiten zie ik hem in dit deelnemersveld echt wel top 5-3 rijden.

JasperMollema 3 maart 2021 om 16:44

Voor mij is Bennett zeer zeker wel een serieuze top-5 kandidaat als die heel blijft. Van al die genoemde namen die meedoen zijn er altijd wel een paar die wegvallen.

xistnc 3 maart 2021 om 17:58
Quote:
Over zijn eigen kansen is de Nieuw-Zeelands kampioen nog niet uit

Wat staat hier?

Headlines

Materiaalzone

Populair