George Bennett is de nieuwe wegkampioen van Nieuw-Zeeland

zondag 14 februari 2021 om 08:13
George Bennett is de nieuwe wegkampioen van Nieuw-Zeeland

foto: Cor Vos

Op het Nieuw-Zeelands kampioenschap tijdrijden moest hij nog genoegen nemen met een zilveren medaille, maar in de wegrit was het wel raak voor George Bennett. De renner van Jumbo-Visma won met ruime voorsprong op Mark Stewart en Michael Torckler.

De renners kregen een wedstrijd van 174,4 kilometer voorgeschoteld met start en finish in Cambridge. Bennett was onderweg erg bedrijvig en bleek uiteindelijk over de beste benen te beschikken. De 30-jarige klimmer van Jumbo-Visma, die zich nog nooit eerder wist te kronen tot Nieuw-Zeelands kampioen op de weg, slaagde erin om een ferme solo uit zijn benen te schudden.

Aan de streep bleek het verschil tussen Bennett en zijn eerste achtervolgers bijna twee minuten. Het is voor de kersverse kampioen dus zijn eerste wegtitel, nadat hij in 2013 en 2020 al eens een zilveren medaille mocht ophalen. Opvallend genoeg wist een Brit de zilveren plak te veroveren, met de uit Schotland afkomstige Stewart.

Wat blijkt nu: Stewart verblijft al bijna een jaar in Nieuw-Zeeland. De renner van Ribble Weldtite besloot in maart zijn Nieuw-Zeelandse vriendin en wielrenster Emma Cumming op te zoeken, maar slaagde er door de lockdown in Nieuw-Zeeland niet meer in om weer terug te vliegen naar Europa. Stewart heeft nu blijkbaar dispensatie gekregen om mee te doen aan het Nieuw-Zeelands kampioenschap.

Bij de elitevrouwen ging de zege naar Georgia Williams. De 27-jarige renster van Team BikeExchange, die afgelopen vrijdag ook al goud wist te veroveren op het Nieuw-Zeelands kampioenschap tijdrijden, bleek in een sprint sneller dan Kate Mccarthy. Sharlotte Lucas wist bijna veertig seconden later de bronzen medaille te veroveren.

Ook de beloften streden vandaag voor de nationale wegtitels. Georgia Danford was de beste bij de U23-vrouwen, voor Henrietta Christie en Annamarie Lipp. Bij de mannen ging de titel naar Jack Drage, die in een sprint wist af te rekenen met Keegan Hornblow. Reuben Thompson (brons) was de derde renner op het podium.

Dit artikel delen:

33 Reacties

fietsvriend 14 februari 2021 om 08:40

Is dat een mooi shirtje? All Black of zien we sterretjes?

Leuk voor hem, sympa renner. Was toch wat geweest als het naar een Brit was gegaan.

Fast Freddy 14 februari 2021 om 09:25

All black neem ik aan. Lekker warm in de zomer :p
Alhoewel een All white summer edition ook wel cool zou zijn.

Jandepandaman 14 februari 2021 om 09:41

Wit met strepen zal het worden vermoed ik

Romāns Vainšteins 14 februari 2021 om 09:42

Dat gaan ze inclusief tenenkrommende brandingriedel evenzo vernaggelen als Roglic’ outfit.

Dr op en dr over 14 februari 2021 om 09:42

Ik hoop dat Jumbo het kampioenen truitje van Nieuw Zeeland zoveel mogelijk intact houdt. Een wit truitje met daarop het blad van de zilvervaren.

Vindt het een van de mooiste en meest opvallende nationale truitjes.

Maar dat zal wel goedkomen, over het algemeen zijn ze bij Jumbo-Visma best wel trots op hun nationale kampioenen en laten ze de truitjes grotendeels intact. :-)

P.S AL moet ik Vainsteins wel gelijk geven dat het truitje van Roglic nergens op leek vorig seizoen. Dat deed gewoon zeer aan de ogen.

tendam 14 februari 2021 om 10:30

@romans
Ipv in je standaard negatieve stuip te schieten kun je ook gewoon even kijken of ze misschien al een Nieuw-Zeelandse kampioen hadden rondrijden… want dat was namelijk zo, met Finn Fisher-Black. En die had een mooi tenue, moet ik zeggen.

rahimns 14 februari 2021 om 12:14

Over smaak valt altijd te twisten maar dat shirt van Roglic is mede door hem en op wens van de Sloveense bond ontworpen, dus de ploeg heeft de wensen van de bond gerespecteerd. Verder heeft de ploeg altijd mooie nationale kampioenschapsshirts gehad. Oa die van Dylan en Jansen waren echt wel heel netjes. Ik ga ervan uit dat ze ook Bennett met een mooi shirt zullen eren.

FritsvanHoefelen 14 februari 2021 om 09:21

“Mark Stewart geen kampioen van Nieuw-Zeeland”

ivo001 14 februari 2021 om 12:16

De enige juiste titel :)

Jandepandaman 14 februari 2021 om 09:42

Zit even terug te kijken. Een na laatste ronde lag hij 2min achter de voorste groep. Finisht 1:48min, dan rijd je die laatste ronde dus 3:48 sneller, gretig was ie duidelijk wel haha

lander luypaert 14 februari 2021 om 09:46

Gohh ja, won dan ook van Janneke en Mieke.

Jandepandaman 14 februari 2021 om 09:48

Tja zo kan je het bekijken. Ik vind het met zo’n verschil toch knapZ Iedereen kijkt in deze koers naar je, dat is lastiger dan je denkt.

kleomantre 14 februari 2021 om 09:51

en henk en ingrid zagen dat het goed was

dumoman 14 februari 2021 om 09:58

@lander luypaert, alsdus onze toetsenbord held

tendam 14 februari 2021 om 10:27

Janneke en Mieke waar hij nog nooit van wist te winnen. Hij moet daar opboksen tegen de lokale teams, en dat is altijd zeer moeilijk gebleken.

lander luypaert 14 februari 2021 om 10:27

Ik weet het dat ik een held ben :) De prestatie is uiteraard knap! Al had hij in dit deelnemersveld altijd moeten winnen.

Verweggistan 14 februari 2021 om 09:56

Dat BlackSpoke cycling maakte een sterke indruk in de NZ-classic. Ik had wel verwacht dat zij hun overtal zouden kunnen uitspelen, of in ieder geval een podiumplaats zouden behalen.

xistnc 14 februari 2021 om 10:19

Ze hebben met 14 man het wedstrijdverloop ook helemaal naar hun hand gezet. Overtal in een grote kopgroep, waardoor Bennett in de achtervolging veel werk moest doen. Hij bracht Spokes-kopman en TT-kampioen Gate in een zetel vooraan, maar die kon daar vervolgens niks uitrichten.

Guushovd 14 februari 2021 om 10:09

Deel één van je opmerking is waar, deel twee is treurig. Doodgaan aan een longziekte in een ziekenhuis, dat is mensonwaardig (als je dat woord in deze context überhaupt wilt gebruiken).

En een doekje voor je mond is totaal iets anders als een muilkorf. Zowel letterlijk als figuurlijk (zoals blijkt uit jouw vrijheid om zoiets doms te posten).

Wheely 14 februari 2021 om 10:20

“Stewart slaagde er door de lockdown in Nieuw-Zeeland niet meer in om weer terug te vliegen naar Europa”

Nou ik denk dat hij gewoon dacht ik blijf lekker in Nieuw-Zeeland, groot gelijk!

tendam 14 februari 2021 om 10:29

Mensonwaardige muilkorf… wat zijn mensen toch totaal opgehitst in deze supergepolariseerde tijden. Dit gaat echt nergens meer over :)

Joaquim Agostinho 14 februari 2021 om 10:45

Een lampje is natuurlijk maar een heel klein lichtje…

Marik 14 februari 2021 om 11:18

Deze titel is hem gegund. Sympathieke renner vind ik hem.

HoofdIsVrij 14 februari 2021 om 12:20

Ik hoop inderdaad ook op een mooi shirt. Bij Archbold viel het shirtje wel helaas een beetje weg.

Opvallend overigens dat zowel Bewley, Archbold, Scully, Bevin als Bauer er niet bij was. Van die namen heeft alleen Scully al een wedstrijd gereden in Europa.

Renzeva 14 februari 2021 om 20:27

Ja, Bennett heeft 2 weken (of tien dagen) in quarantaine gezeten in een hotel hiervoor. Wat een overgave hè :)

YogiBear 14 februari 2021 om 12:40

Lampje blijkt jammergenoeg ook niet het grootste licht.

lampje 14 februari 2021 om 13:18

Tja wat de een “normaal” vindt, vindt de ander een teken van onderdrukking en het resultaat van massabedrog.

Maillot à Pois 14 februari 2021 om 14:17

Jack Drage versloeg Hornblow niet in de sprint voor de U23 titel, hij had 3’41” voorsprong.
De beloften reden mee in dezelfde race als de elite, Drage won daar wel het sprintje voor de 6de plek in de race.

Derierre de la course 14 februari 2021 om 14:30

Wat de een "normale mening" vindt, vindt de ander compleet doorgeslagen complotdenken.

KennyKlimmen 14 februari 2021 om 14:33

Tof man, en met publiek aan de zijlijn. Goed geregeld daaro

Draadband 14 februari 2021 om 15:51

Betreurenwaardige reacties op lampje. Guushovd noemt het mensonwaardig om dood te gaan in een ziekenhuis aan een longziekte. Waar slaat dat op ? Is het waardiger om thuis dood te gaan aan een longziekte ? Of In een ziekenhuis aan een andere ziekte ? Of om het even waar door een verkeersongeval, zelfdoding, etc ? Of insinueerd Guushvd dat lampje hat doodgaan aan longziektes bagateliseert ? Wat lampje van longziektes vindt kunnen we uit zijn opmerking niet opmaken.
J Agostinho en Y Bear hebben niets zinnigs te zeggen, en in plaats van zo verstandig te zijn dan hun mond te houden, vinden ze het nodig een inhoudsloze kleinerende opmerking te maken … treurig.
Het is prima om verspreiding van besmettelijke ziektes tegen te gaan. Het dragen van een lap stof over mond en neus in de buitenlucht draagt daar echter niet toe bij, in feite heeft het allenmaar nadelige consequenties.
En @ tendam, dit gaat wel degelijk ergens over. In de vorige eeuw verplichte een bepaald regime leden van een bepaalde bevolkingsgroep om een lapje stof op hun overkleding te dragen. De meerderheid van het volk, en ook leiders van omringende landen, vonden dat acceptabel: het is toch maar een lapje stof, baat het niet dan schaadt het niet, wat kan daar nou tegen zijn ? We weten allemaal waar dat op uitdraaide.
Een gelover in geraffineerde complotten ben ik niet, maar ik weet wel dat demagogen er handig in zijn massahysterie te creeren en voor hun doeleinden te gebruiken.

Guushovd 14 februari 2021 om 16:19

@draadband

Wow, treurig. Ik hoop dat je niet zo geradicaliseerd bent als je overkomt.

‘het begon met mondkapjes, het eindigde met Auschwitz?’ Serieus?

Fijn voor Lampje, dat hij verdedigt wordt met dat soort argumenten.

Draadband 14 februari 2021 om 21:47

@Murcia: Vraag me af wie de overwinning van George Bennett kaapt om te trollen. Lampje maakt een opmerking over een zeer actueel onderwerp. Een onderwerp waarover we bijna dagelijks hier op Wielerflits lezen. Lampje maakt zijn opmerking in het kader van dit artikel. Dat is geen trollen. Dan komen er reacties op lampje, waarin haar/hem een houding en/of mening wordt toegedicht over volksgezondheid, waar lampje mijns inziens niets over heeft gezegd. Dat noem ik dus trollen.
@Guushovd: Ik verdedig lampje niet, lampje heeft immers niets geschreven dat verdedigd behoeft te worden.
edit wf: je hebt gelijk, dergelijke opmerkingen horen niet huis op een wielersite

Headlines

Materiaalzone