Geletruidrager Alaphilippe: “De tijdrit ligt me wel”

vrijdag 19 juli 2019 om 09:19
Geletruidrager Alaphilippe: “De tijdrit ligt me wel”

foto: Cor Vos

Julian Alaphilippe verdedigt vandaag een voorsprong van 1:12 op regerend Tourwinnaar Geraint Thomas. De grote vraag is of de Fransman na de individuele tijdrit ook nog in het geel rijdt. “Ik ga vandaag echt alles geven”, zo vertelt Alaphilippe. “Ik wil de gele trui met trots verdedigen.”


De 27-jarige renner uit Saint-Amand-Montrond staat niet te boek als een pure tijdrijder, maar Alaphilippe heeft in het verleden al goede tijdritten gereden. Denk maar aan het voorbije Critérium du Dauphiné, toen de renner van Deceuninck-Quick-Step zevende werd in een individuele tijdrit van iets meer dan 26 kilometer.

Verder won hij eind januari al een tijdrit in de Vuelta a San Juan. “Het is echt een veeleisend parcours”, zo analyseert Alaphilippe de tijdrit in en rond Pau. “Het gaat constant op en af, met in de finale nog een heel steil knikje. Daar zullen de benen echt exploderen. Het parcours ligt me wel”, aldus de Fransman.

Druk van de natie 
Alaphilippe hoopt natuurlijk de gele trui te behouden, maar dan zal de Fransman wel de schade moeten beperken op zijn voornaamste concurrent Thomas. “Ik voel de druk van de natie op mijn schouders, maar ik ga alles geven. Ik heb een goede reden om mezelf pijn te doen, aangezien ik het geel draag.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

Ebel geemen 19 juli 2019 om 09:30

Echt respect voor deze man, een renner die koerst met zijn hard! En ook wil werken voor een Viviani. Je kan van hem vinden wat je wil maar hij maakt de tour wel spannender!

nobrakes 19 juli 2019 om 09:56

Hij gaat inderdaad heel hard met koersen met zijn hart ;)

nummer3 19 juli 2019 om 10:02

Spannender gaat hij deze tour niet maken, leuker wel.

TheBFG 19 juli 2019 om 10:44

Hoe maakt hij het spannender?
0 kans dat die na dit weekend nog steeds in het geel staat, en in de afgelopen week is er niemand geweest die dicht bij genoeg staat die hem heeft willen of kunnen aanvallen.
Het is wel leuk natuurlijk, want het is ook een sympathieke kerel die het goed staat, maar spannender, nee dat niet.

katerkop 19 juli 2019 om 10:01

“Ik voel de druk van de natio op mijn schouders…” Dat klinkt wel heel dramatisch. Frankrijk gaat echt niet ten onder als je vandaag het geel verliest

Spruch 19 juli 2019 om 10:06

Dan ken je de Fransen en Frankrijk niet. Daar wordt dit zeker zo gevoeld. De druk van de natie wordt door de Franse pers echt wel op hem gelegd, dus logisch dat hij zo’n uitspraak doet. Hoort bij de beleving van sport.

WernerFranke 19 juli 2019 om 10:39

Nochtans kun je van Alaphilippe geen Tourzege eisen, was zelfs verre van een outsider op voorhand. Dat hij er vroeg of laat doorzakt is geen schande in zijn geval.

Secondant 19 juli 2019 om 10:30

Ik verwacht niet dat Alaphilippe de trui verliest. Als er iets op het spel staat weet hij altijd wel een degelijke tijdrit af te leveren. Zie hem zelfs wel gewoon top 10 eindigen in de tijdrit. Morgen wordt echter andere koek, als Kruijswijk alles en iedereen naar gruzelementen rijdt.

Jungle Man 19 juli 2019 om 11:57

Renners zoals Alaphilippe, Sagan, vdPoel, in mindere mate van Avermaet, deGendt zijn sieraden voor de sport. Van mij mag Alaphilippe het geel naar Parijs brengen; hoewel ik dat niet zie gebeuren. Alles beter dan zo’n gerobotiseerde, met metertjes gestuurde Ineos trein.

thorsen 19 juli 2019 om 12:58

Hij reed een hele goede tijdrit in de Dauphine, dus ik verwacht dat hij de trui wel kan behouden.

Na vandaag staat Kruijswijk trouwens gewoon 2e of 3e (hoop ik).

Romāns Vainšteins 19 juli 2019 om 14:01

Is het helemaal uitgesloten dat deze man in het geniep gewoon opgevoerd is tot een tourwinnaar? Zou toch mooi zijn.

Samlambeej 19 juli 2019 om 14:20

Men gaat ervan uit dat de energie die hij gestoken heeft in zijn ritoverwinning en de De Gendt-rit heb gaan opbreken.

Wheely 19 juli 2019 om 14:48

Bij Quickstep kun je dat uitsluiten ja.

dikkechaap 19 juli 2019 om 15:10

Ik zie hem wel een Voecklertje doen: veel langer meegaan dan iedereen verwacht en gewoon een dikke top10 rijden uiteindelijk.

Pedalo 19 juli 2019 om 14:03

Ja