Gefrustreerde Wilfried Peeters: “Een waaierkoers liegt nooit”

donderdag 7 april 2022 om 09:58
Gefrustreerde Wilfried Peeters: “Een waaierkoers liegt nooit”

foto: Cor Vos

Quick-Step Alpha Vinyl stelde in de Scheldeprijs opnieuw teleur. Het wil het hele Vlaamse voorjaar al niet echt vlotten voor de Belgische ploeg, maar gisteren misten de mannen van Patrick Lefevere ook nog eens collectief de eerste waaier. “We hadden altijd iemand mee moeten hebben”, stelt ploegleider Wilfried Peeters in gesprek met Het Nieuwsblad.

Castelli

“Er stond vijf beaufort, dat is gewoon man tegen man. Een waaierkoers liegt nooit. Je weet dat het in de Scheldeprijs na de start al beslist kan zijn. Dat is nu gebeurd”, aldus Peeters, die naar eigen zeggen gefrustreerd achter het stuur van de ploegleiderswagen zat.

Toch heeft Fitte zijn renners na afloop geen donderpreek gegeven. “Brullen doe ik niet. Het moet allemaal menselijk blijven. De jongens doen hun best. Iedereen kent de situatie waarin we zitten. Elke dag krijg ik telefoon dat er iemand ziek is”, wijst hij erop dat de ploeg veel invallers in moet zetten. “Je wil dat de ploeg een sterke ketting vormt. Wij komen overal één schakel tekort. Vandaag hebben we dat jammer genoeg opnieuw gezien.”

Fabio Jakobsen was uiteindelijk de eerste renner van Quick-Step Alpha Vinyl in de uitslag. De Nederlander werd vijftiende.

Dit artikel delen:

38 Reacties

Dikke Vrouw 7 april 2022 om 10:18

Pfoe de fitte is boos en maar terecht ook !! Ze moeten maar es met de grote borstel door hun voorjaar ploeg. Het niveau van vele is niet wolf waardig

0
Wheely 7 april 2022 om 10:21

“Brullen doe ik niet. Het moet allemaal menselijk blijven. De jongens doen hun best. Iedereen kent de situatie waarin we zitten. Elke dag krijg ik telefoon dat er iemand ziek is”

Klinkt heel lief juist.

0
Dikke Vrouw 7 april 2022 om 10:26

Binnenin zal hij vast koken. Verder is het ook mijn mening

0
Wheely 7 april 2022 om 11:05

Kan geen kwaad dat ze even droog staan naar mijn idee, die overwinningen komen vanzelf weer.

0
Panache 7 april 2022 om 13:21

Geen twijfel, hij heeft er de buik vol van.

0
Jacco van Stierop 7 april 2022 om 13:48

Moet bij hem altijd denken aan restaurant ‘Le Loup Gourmand’ in Stavelot.

0
harryjohan71 7 april 2022 om 10:31

QSA blijft zich maar verschuilen achter de ziektes. Dit geldt echt voor alle ploegen. Een invaller moet in staat zijn andere renners te vervangen. Als dit niet het geval is, ben je als team niet sterk genoeg. Zowel in Frankrijk als in België ontbreken ze in de eerste waaiers. Dit ligt heus niet alleen aan ziektes. Maar ja, zolang ze niet presteren in België zal elke keer verwezen worden naar ziektes. Mijns inziens een zwakte bod.

0
Napoleon 7 april 2022 om 10:50

Ik ben eigenlijk benieuwd wie hier had moeten starten, maar vanwege ziekte afwezig is?

De renners die hier reden zijn in ieder geval allemaal minimaal een maand volop in koers, die zouden gewoon fit moeten zijn.

0
harryjohan71 7 april 2022 om 10:53

@Napoleon Dat is ook de reden waarom ik het een zwakte bod vind. Vanaf omloop het volk gebruiken ze dit al als excuus

0
Maillot à Pois 7 april 2022 om 10:56

Je hebt gelijk dat die ziektes vaak vermeld worden, maar er wordt ook wel telkens gezegd dat dat geen excuus mag zijn voor de mindere prestaties. In dit specifieke artikel valt dat deel van de quote nu weg, maar op Sporza staat het een stuk uitgebreider.

Het klopt wel dat ook de gezonde renners niet op de afspraak zijn in de finale. Volgens mij geeft dat ook aan dat het ‘Wolfpack’ idee niet helemaal een fabeltje is, en dat het ook geen toeval is dat veel renners minder presteren als ze naar een andere ploeg trekken. Het sterke collectief is de afgelopen jaren de sleutel tot het succes gebleken in het voorjaar. Als er schakels in het collectief ontbreken, blijken de kopmannen niet over die individuele klasse te beschikken om alsnog om de zege mee te strijden.

0
Wheely 7 april 2022 om 10:59

Misschien heerst er nu wel een virus wat wolven extra hard raakt…

0
bertus11-11 7 april 2022 om 11:32

Maillot, het punt is dat ze het wel iedere keer noemen, om daarachter aan te zeggen dat het geen excuus mag zijn, maar ondertussen hebben ze het de volgende keer weer over. Het is mij een raadsel waarom die ploeg niet zo functioneert als afgelopen jaren. Misschien de sleet er in? Misschien moeten ze eens grondig doorselecteren? Alle druk ligt nu bij Alaphilippe en die lijkt me wel aardig in vorm.

0
Adorni 7 april 2022 om 11:51

QS heeft een kern van meer dan 15renners voor de klassiekers. Er zijn geen ploegen die zo een brede klassieke selectie hebben.
Hoeveel van hun renners zijn er op dit moment daadwerkelijk uit door ziekte of blessures?

Ze stonden gisteren niet met een veel zwakkere selectie aan de start als andere jaren. Ze zijn de beste ploeg ter wereld, waarbij je verwacht dat de bank ook hun kansen grijpt als ze die krijgen.
Met mannen als Keisse, Stybar en Morkov ook héél véél ervaring om te weten hoe je moet meezitten in een waaierwedstrijd. Enkele jaren geleden zouden ze zelf met 6 renners op 17 meezitten in de eerste waaier.

0
quickstep_wolfpack 7 april 2022 om 11:51

Het gaat er natuurlijk om wie er ziek zijn. Asgreen lampaert Stybar Senechal alaphilippe allemaal ziek pech of gevallen waardoor ze niet in topvorm of zelfs helemaal niet starten . Dat zijn net de mannen die het in het Vlaamse voorjaar moesten doen. Alleen Fabio is bespaard gebleven in die presteerd dan ook als enige constant sterk. Alaphilippe heeft dan het geluk dat zijn doelen later in het voorjaar lagen en dat hij om die reden eigenlijk alleen strade niet kon presteren in Milaan San Remo niet kon rijden. Denk dat hij er wel gaat staan . Voor de Vlaamse mannen werd het gewoon te kort dag om in topvorm in vorm te geraken. Al vind ik ziektes voor Schelde prijs geen excuus ze zaten er gisteren gewoon niet bij. Maar voor derest van het voorjaar is het quick step niet echt bespaart gebleven

0
harryjohan71 7 april 2022 om 12:23

@Quickstep – Wolfpack Asgreen, Stybar, Senechal & Alaphilippe (vanaf begin februari) hebben bijna alles gereden waarvoor ze ingepland stonden. Waarom deze renners dan steeds genoemd worden bij de zieken, kan ik dan ook niet volgen. De pech van Asgreen in Vlaanderen als excuus gebruiken, klopt ook niet. Asgreen kon de eersten daarvoor al niet volgen. Ook Lampaert heeft gewoon Omloop en Kuurne gereden en is daarna pas ziek geworden.

0
kleomantre 7 april 2022 om 14:34

@bertus11-11: Ze zijn wel een dokter met een smetteloze reputatie kwijtgeraakt aan Movistar.

Movistar starte goed met een uitstekend rijdende Valverde die werk maakte van de Strade en ook Mas leek in orde. Maar omdat Valverde ondertussen alweer ziek is afgehaakt in Catalonië en Mas in een rittenkoers waar hij goed leek te gaan een nare smakkerd maakte, is het tezamen met de aangehaalde grote ziekenboeg bij DQS, nog te vroeg om conclusies te trekken. Zie ook Lotto die voortvarend startte aan het seizoen en nu wat verder kunnen die ook maar moeilijk meekomen.

Niettemin zegt een duiveltje in m’n achterhoofd dat de huidige lijn nog wel wordt doorgetrokken.

0
Ton van Wieringen 7 april 2022 om 10:43

Genoten van de Scheldeprijs die nu eens niet eindigde in een massaspurt. Genoten ook van Kristoff die dus meer kan dan spurten. Dat QSA niet dominant is, maakt de voorjaarsklassiekers veel boeiender.

0
uitdewaaier 7 april 2022 om 10:51

Helemaal mee eens Ton.

0
FDJ 7 april 2022 om 11:02

De vruchten van het Evenepoel overhypen worden hier geplukt. Sinds dat hij bij de ploeg zit, is de klassiekerkern steeds verder uitgehold en zijn er ook de nodige renners gekomen ter ondersteuning van Evenepoel. De klassiekerkern is er door uitgehold en niet adequaat doorgeselecteerd en de beste klassementsman (Almeida) is de tent uitgejaagd na die schijnvertoning in de Giro.

Als je het lijstje ziet dat de afgelopen jaren vertrokken is dan is dat onvoldoende opgevangen. Gilbert, Jungels, Terpstra. Neem daar dit jaar dan de zieke Declerq bij en je mist 4 belangrijke schakels. Alaphilippe slaat het Vlaamse voorjaar over zelfs.

Blijft staan dat Asgreen een absolute topper is, Stybar de sleet erop begint te komen en Lampaert en Senechal renners zijn die bij andere ploegen nooit dezelfde erelijst gehad zouden hebben, maar vooral geprofiteerd hebben van de sterkte van de ploeg.

Er is dus onvoldoende doorgeselecteerd in de klassiekerkern, waar er wel de nodige klimknechten rondom Evenepoel gekomen zijn met Masnada, Van Wilder en Vervaeke.
Uiteindelijk zullen ze tot de conclusie komen dat Evenepoel een leuke renner is voor rondjes van een week zonder echte bergrit en met tijdrit.

Het is te hopen dat ze streng zijn in de evaluatie en de voorjaarskern in de ploeg weer weten te versterken anders wordt volgend jaar een herhaling en de achterstand op Jumbo steeds groter.

0
Limal 7 april 2022 om 11:34

Ik denk dat het niet onderschat mag worden wat de invloed is geweest van het opkomen van Alpecin en Wanty. Vroeger gingen alle beloftevolle Belgische ‘kasseitalenten’ automatisch naar Quick-Step of (2e keus) Lotto, nu spelen die ploegen in dezelfde categorie als QSA. Ook buitenlandse teams trekken trouwens meer en meer kasseispecialisten aan – denk aan de uitgebreide voorjaarskernen bij TJV, Ineos, AG2R en TotalEnergies, maar ook verstekelingen bij o.a. Cofidis, Bora, Arkéa… Uiteraard groeien de jonge beloftes niet allemaal door tot toppers (dat is sowieso heel weinigen gegeven) maar waar QSA vroeger van een ‘natuurlijk’ selectieproces kon profiteren hebben ze nu gewoon veel meer concurrentie.

Als je de transfers door de jaren heen bekijkt zie ik overigens geen significante groei van de klimkern ten koste van de klassiekerkern:
https://www.procyclingstats.com/team/quick-step-alpha-vinyl-2022/transfers

0
Jean Dumas 7 april 2022 om 12:38

Ze zijn nu aan het herpositioneren met Remco, bv in de Waalse periode als koppel met Flip. In de loop van het seizoen komen ze er wel achter dat dit relatief gemakkelijk te realiseren is, en als de ronde-aspiraties een beetje bezinken zal Pat wel doorselecteren voor het volgende Vlaamse voorjaar. Dat moet nu echt gebeuren, met een tweede kopman naast Asgreen en vervanging van Stybar.

0
Panache 7 april 2022 om 13:33

Zie jij werkelijk niets scheef in de transfers Limal?

Als kanshebber/talent in het klassieke Vlaamse voorjaar zijn gehaald:
2016 Jungels (werd volgens mij later pas een heuvelrenner, maar kan mij vergissen)
2017 Gilbert
2018 Asgreen, Senechal, Viviani
2019 —
2020 Ballerini
2021 —
2022 —

Als kanshebber/talent voor het Waalse werk en ronden zijn gehaald:
2016 Dan Martin, De Plus
2017 Gilbert, Mas, Schachmann
2018 Narvaez
2019 Evenepoel
2020 Almeida, Masnada, Cattaneo, Bagioli, Vansevenant
2021 —
2022 Van Wilder

0
Diskob 7 april 2022 om 13:46

@Panache Hé ik wist niet dat Narvaez nog voor Quick-Step had gereden. Vooral kleinere rondes gereden blijkbaar, en na één jaar al naar Sky verkast.

0
Limal 7 april 2022 om 14:00

@Panache, ik zei dat de klimkern niet significant gegroeid is t.o.v. de kasseikern. Met andere woorden, je moet niet enkel kijken naar wie er gehaald is, maar ook naar wie er (weer) vertrokken is. Van de 13 klimmers die je vermeldt zijn er 7 weer vertrokken, van de 6 kasseirenners zijn er 3 vertrokken. Daarnaast vertrokken er sinds eind 2015 ook nog de toppers Trentin en Boonen (kasseien) versus (klimmers) Uran, Kwiatkowski, De la Cruz, Brambilla en Mas, terwijl Gaviria, Jakobsen, Honoré, Vernon, Steimle en Van Tricht mede binnengehaald werden als opkomend talent voor het Vlaamse werk. je lijstje is dus opmerkelijk selectief.

Conclusie: geen substantiële verandering in de klim/kassei-balans.

0
Panache 7 april 2022 om 14:22

Bij mijn weten (maar ik weet niet alles) is Honoré als Waalse man binnen gehaald na zijn overwinning in Circuit de Wallonie 2018.
Gaviria heb je een punt (gaat over 2016), Jakobsen niet want die is gewoon als sprinter gehaald.
Steimle is gehaald als knecht (niet als talent/kanshebber waar mijn lijst betrekking op heeft) bovendien zie ik hem als heuvelrenner.
Vernon kan ik nog niet plaatsen qua type renner, Van Tricht zie ik als heuvelrenner/sprinter maar kan je zeker multifunctioneel inzetten met allroundcapaciteiten.
Hoe selectief je het ook mag vinden: de afgelopen 4 jaar is Ballerini de enige werkelijke versterking van het Vlaamse blok gebleken.
Terwijl er in het heuvelsegment wél wordt doorgeselecteerd gebeurt dat in de Vlaamse kern amper en daar volgt nu de rekening voor.

0
Maillot à Pois 7 april 2022 om 14:25

Mmja, van waar Panache begint, ontbreken bvb ook nog Van Lerberghe en Cavagna in ’t lijstje. Anderzijds, het feit dat er minder vernieuwd wordt in de voorjaarskern geeft mijns inziens inderdaad toch wel een shift in focus aan, waardoor er minder overschot is als er schakels wegvallen.

Of het een onrealistische verwachting is dat iemand als Asgreen zijn prestaties later nog overdoet, weet ik niet. Net als vele QuickStep renners in het verleden is hij iemand die presteert dankzij het sterke blok achter hem. FDJ stelt dat renners als Lampaert bij een andere ploeg nooit het palmares dat ze nu hebben bij elkaar hadden gereden. Dat is absoluut juist, maar het is bij Quickstep nooit anders geweest. Ook jongens als Terpstra of Fitte Peeters zelf hadden bij andere ploegen nooit de grote koersen kunnen winnen die ze nu gewonnen hebben.

0
Limal 7 april 2022 om 14:40

Steimle deed het volgende in één van zijn eerste koersen als stagiar bij DQS:
https://www.procyclingstats.com/race/kampioenschap-van-vlaanderen/2019/result

Vlak voordat hij mocht 'stagiairen' bij DQS reed Honoré 5e in de Kattekoers (i.e. de 'baby' Gent-Wevelgem) en het jaar ervoor 8e in zowel de RVV als LBL voor beloften. Die is dus zeker aangetrokken als polyvalent talent met het idee dat hij ook kon doorgroeien in de kasseiklassiekers.

Vernon wordt aanzien als sprinttalent dat uiteindelijk ook in de klassiekers tot zijn recht zou kunnen komen: https://sporza.be/nl/2021/10/15/deceuninck-quick-step-ethan-vernon-britse-neoprof/

Bij Jakobsen heb ik geen idee over het initiële plan (maar won dit jaar Kuurne) en Gaviria was inderdaad de man die alles zou gaan kunnen toen hij gehaald werd.

Dat de klassieke kern stabieler blijft dan de klimkern is zeker een feit. Of dit wil zeggen dat er minder doorgeselecteerd wordt of dat het komt omdat de klimmers sneller andere oorden opzoeken (zeker het geval en verstaanbaar voor Almeida) is een andere kwestie. Na de Vlaamse campagne 2021 was er trouwens helemaal geen reden om veel te veranderen.

0
Panache 7 april 2022 om 15:34

Je kan de situatie ook vanuit een andere invalshoek benaderen (MITS het team verlangt naar succes in het Vlaamse voorjaar): is het nodig om door te selecteren of is de kern an sich in orde en is hetgeen we dit jaar zagen pure pech?
Je kan ook zeggen: schuif Alaphilippe en Evenepoel naar het Vlaamse voorjaar, dat kan. Echter zit je vervolgens met het feit dat er in de heuvels en kleine ronden minder prestaties komen. Je lost dan niets op maar schuift met het succes en je schuift dan ook met de teleurstellingen.
Heeft Quickstep met een fitte selectie momenteel de juiste renners om op alle gebieden een goede sterke rol te vervullen? Ik ben van mening van niet.

0
Dikke Vrouw 7 april 2022 om 11:12

Wie zijn eigenlijk de revelaties van het voorjaar die ze voor volgend jaar kunnen binnen hengelen ? Zijn die er wel ?
Bini ja maar die is niet haalbaar, of wanty of naar de woestijn
Madouas misschien ?

0
Adorni 7 april 2022 om 11:52

Waarom is Bini niet haalbaar?
Volgend jaar extra hoofdsponsors Soudal en Tormans.
Lijkt mij dat het budget fors de hoogte ingaat.

0
Limal 7 april 2022 om 11:52

Madouas zou idd een mooie zijn (en een maatje van Alaphilippe ook?) maar die ligt, net zoals Bini, nog vast t.e.m. 2024.

Voor de rest zie ik niemand die het op termijn misschien kan opnemen tegen de supermannen WvA, MvdP, Pidcock en Pogi (+ Roglic mocht die ooit beslissen naar Vlaanderen af te zakken). Hun beste troef blijft dus Asgreen, best aangevuld met Alaphilippe.

Voor een bredere ondersteuning (ter vervanging van bvb Steels, Steimle en Cerny) zouden mannen als Capiot, Tiller, Vauquelin, Louvel en Wright interessant kunnen zijn, maar die liggen allemaal onder contract t.e.m. 2023/2024. Dries Van Gestel is wél einde contract, dus dat lijkt een optie. Een andere die mij in het vroege voorjaar is opgevallen en die misschien ook op de kasseien tot zijn recht kan komen is Connor Swift, maar dat is al een verre gok. Een optie voor op de langere termijn is misschien Alec Segaert, maar dan moeten ze die wel wegkapen bij Lotto.

0
Maillot à Pois 7 april 2022 om 12:03

Ik heb het gevoel dat Madoaus het prima naar zijn zin heeft bij FdJ.
Is dat een maatje van Alaflip trouwens?

0
Jean Dumas 7 april 2022 om 12:42

Bini is geen type Lefevere. Philipsen wel denk ik.

0
Limal 7 april 2022 om 13:08

Ah, ik dacht dat Philipsen nog enkele jaren contract had en daarom vaak gesuggereerd werd dat Merlier wel eens naar QSA zou kunnen gaan, maar ze zijn beide einde contract volgens PCS. Dan lijkt het mij eigenlijk logischer dat Alpecin er alles aan doet om Merlier te houden (voor de vlakke sprint) en Philipsen naar QSA trekt om medekopman te worden in de koersen waar hij nu achter Van der Poel 'gevangen' zit. Er van uitgaande dat Philipsen nog steeds de 'lichtere' kasseikoersen (Kuurne, G-W…) ambieert, want dit voorjaar is dat niet echt een succes gebleken…

0
Michelangelo 7 april 2022 om 13:14

Dit is het gevolg van op meerdere paarden wedden als je het mij vraagt. QS wil sprinten, kasseiklassiekers winnen, Waalse klassiekers winnen, kleine rondjes winnen en grote rondjes winnen. Maar tot op heden is het geen enkele ploeg gelukt om al deze dingen op topniveau te doen.

Simpelste oplossing: rondewerk laten varen, en Evenepoel en Alaphillipe veel meer inzetten in de Vlaamse klassiekers. Zouden allebei een hele goede toevoeging geweest zijn aan de huidige kern.

Verder leunde dit jaar alles op Asgreen. Die heeft vorig jaar zijn wonderjaar gehad, maar is het echt de veelwinnaar? En de rest eromheen is al jaren “OK”, maar zeker niet wonderbaarlijk. En al helemaal niet met heel veel groeipotentieel meer zo lijkt het. Senechal, Stybar, Lampaert e.d. acteren al heel lang op hetzelfde niveau, en eigenlijk geldt dat ook voor de lijn daarachter (Cerny, V Lerberghe e.d.).

En verder vind ik dit eigenlijk wel vermakelijk. Vroeger deelde QS de klappen uit, maar nu zitten ze in de hoek waar de klappen vallen. Heerlijk verfrissend, zeker nu de andere Belgische ploegen juist wel goed draaien.

0
Panache 7 april 2022 om 13:28

Een ploeg die al jaren voornamelijk investeert in heuvelrenners en sprinters, haar beste allrounder inzet in de voor hem geschikte Waalse voorjaarsperiode en qua speerpunten voor Vlaanderen bij ouderdom weigert door te selecteren en onrealistisch nogmaals hoopt op Kasper Asgreen die boven zichzelf uitstijgt, ja zo’n ploeg zal ook op verwachte wijze presteren. Fans geniet van een mooie optreden in heuvelritten, tijdritten en sprints, de rest kan een streep door voorlopig.

0
Blackcanyon 7 april 2022 om 19:38

Fitte kan natuurlijk niet zo hard zijn tegen zijn renners. Hij is zelf al jaren niet meer fit. Hij is alleen nog snel bergaf en naar t frietkot voor een frikandel.

Jammer dat de voorloper van El Tractor wat te weinig aan zijn eigen onderhoud heeft gedaan.

0
mokum the best 7 april 2022 om 21:00

Fitte Peters heeft zelf een fout gemaakt. Dat ze renners in de 2waaier zitten kan altijd gebeuren. Er kunnen er immers maar 10 in de waaier. Maar Fitte laat ze mannetjes rijden 3man op kop en daarna 2 van Lotto. Ze komen tot op 20 seconden. Als die domoor dan Jacobsen er bij had gezet. Had het hooguitnog 10 km gedeurd en waren ze erbij. En begon de koers op nieuw met 4 man van hem erbij. Dat Jacobsen zich moest sparen is gelul. In de 1ste waaier zaten ook 5 sprinters die al 160 km vol op de kop meereden. Dus Fitte eigenschuld dikke …..

0

Headlines

Populair

Materiaalzone