Geen WK MTB voor Mathieu van der Poel door rugproblemen, wel Benelux Tour

zondag 22 augustus 2021 om 17:33
Geen WK MTB voor Mathieu van der Poel door rugproblemen, wel Benelux Tour

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel slaat het WK mountainbike van eind augustus in Val di Sole, Italië over. Rugproblemen zorgen ervoor dat hij met zijn ploeg Alpecin-Fenix keuzes heeft moeten maken. Wel rijdt Van der Poel later de Benelux Tour in opbouw naar het najaar, als hij wil scoren op het WK en in Parijs-Roubaix.

“Mathieu heeft de laatste weken last van een rugblessure”, schrijft Alpecin-Fenix in een verklaring. “De situatie is aan het verbeteren, maar het WK mountainbike in Val di Sole komt te vroeg voor de wereldkampioen veldrijden. Zijn intentie is om zich nu voor te bereiden op het volgende deel van het seizoen, inclusief Parijs-Roubaix, via de Benelux Tour. Daar is hij titelverdediger.”

Mountainbike-bondscoach Gerben de Knegt begrijpt de keuze van Van der Poel om het WK over te slaan. “Natuurlijk hadden we met Mathieu in goeden doen een medaillekandidaat gehad. Maar met het oog op zijn en onze ambities voor de nabije en verdere toekomst, is het verstandig dat Mathieu nu niets forceert”, laat De Knegt weten via de KNWU.

Dit artikel delen:

30 Reacties

Jan 22 augustus 2021 om 17:35

Hopelijk blijft het hier bij

Turtlehead 22 augustus 2021 om 18:28

Ja, wat extra rust, ook voor de terugschakeling naar de wegfiets. En dan ff opbouwen en knallen op WK en PR.
Ben benieuwd!

Oostzee 22 augustus 2021 om 17:38

Ai, geen revanche. Hopelijk komt hij dit snel te boven.

Tonydepony 22 augustus 2021 om 17:40

Vdp vs Evenepoel in de benelux tour

De Cabybara van de Conradkade 22 augustus 2021 om 17:42

Opvallend dat Paris-Roubaix wordt genoemd en niet het WK.

Franco Ballerini 22 augustus 2021 om 17:42

Including.

edr1986 22 augustus 2021 om 18:08

Lijkt me logisch. Is een persbericht van de ploeg die niet over de selectie van het WK gaat.

Franco Ballerini 22 augustus 2021 om 17:44

Ik probeer het positief te zien: gelukkig laat hij het mountainbiken schieten en geeft hij de prioriteit aan de weg.

Canyonracer 22 augustus 2021 om 17:59

Ik zou niet weten wat daar positief aan is…

Deel Koeper 22 augustus 2021 om 21:39

Hij schrapt gewoon wat te vroeg komt om te focussen op iets waarvoor hij mogelijk wel hersteld zal zijn. Draai de timing om en de weg schuift opzij voor de MTB.

Derierre de la course 22 augustus 2021 om 21:45

Volgens mij alleen omdat dat als eerst komt. Maak je geen illusies.

IlPirata 22 augustus 2021 om 17:51

Als hij Parijs-Roubaix maar in goede doen kan starten.

Willem Kieft 22 augustus 2021 om 18:15

Is de Benelux Tour ooit in Lux geweest?

Rom 22 augustus 2021 om 19:06

Nee, je hebt gelijk. De organisatie heeft echter wel de ambitie om vanaf volgend jaar ook door het Groothertogdom Luxemburg te rijden.

Koers 22 augustus 2021 om 18:16

ai, jammer. Had hem er graag revanche zien nemen.

Reiger 22 augustus 2021 om 18:17

Dan is de diagnose van dokter Reiger dat hij eerder last krijgt van zijn rug op de MTB dan op zijn wegfiets. Wel een puntje om rekening mee te houden in de toekomst.
Alles op de weg vanaf nu. Dit advies is free of charge..

Michelangelo 22 augustus 2021 om 18:54

Hopelijk neemt Matje jou niet te serieus Reiger. Want ik zou het wel mooi vinden als hij ooit wereldkampioen zou kunnen worden in alle disciplines. Dan liever wat minder op de crossfiets, een goed voorjaar, dan in de zomer naar de MTB (de TdF is een zwaar overschat spektakel), om weer af te sluiten met de racefiets op het WK.

Reiger 22 augustus 2021 om 18:59

Vooruit. Ik schrijf wel een attestje dat hij 1 keer wereldkampioen MTB mag worden en dat zou dan het supertrio volmaken want ik schat in dat hij volgend jaar in een mooie regenboogtrui het seizoen zal aanvangen.

Deel Koeper 22 augustus 2021 om 21:47

Die lijstjes beginnen steeds vroeger en vroeger. Vroeger ging iemand voor alle grote rondes, WK in alle disciplines of winst in alle monumenten als ze over de helft zaten.

Bij de huidige generatie moet je er eentje winnen en het is voor velen gewoon een kwestie van tijd vooraleer alles kan worden afgevinkt. In theorie, in praktijk is ’t meestal al een groot succes als ze een tweede kunnen binnenhalen.

Derierre de la course 22 augustus 2021 om 21:49

Heb je bedacht dat ze deze misschien skippen omdat het de wedstrijd is die chronologisch het eerst komt?

De Melkboer 23 augustus 2021 om 16:24

@Reiger
Nadat hij zijn Gouden plak eigenlijk had kunnen ophalen, schat jij dat hij bij aanvang van volgend seizoen in een regenboogtrui start?

Het volgend crossseizoen bedoel je dan? Denk ergens eind november gaat ie die idd aantrekken, beenstukken en al!

Mocht het om een vergissing gaan en je het over een wegtrui hebt, zet je alvast een trapje klaar? Het hoogste schavotje is best hoo-oog..

Viktrodriguez 22 augustus 2021 om 18:40

Tja, kan me ook niet voorstellen dat dat constant rijden op dat oneffen MTB-terrein met zijn lengte en bouw zo heel gezond is.

Michelangelo 22 augustus 2021 om 19:19

Ik weet niet in hoeverre lengte een factor is. Kijk in de cyclocross wereld hoeveel kleine mennekes daar last hebben van hun rug.

Nu weet ik niet wat de oorzaak is van deze blessure, maar om hem zo maar even te koppelen aan zowel zijn lengte als aan het MTB-en vind ik wat kort door de bocht.

Ik denk wel dat wielrennen van de 3 disciplines het “zachtst” is voor de rug. MTB en cyclocross zijn explosiever, op ongelijker terrein, en maken meer gebruik van power uit het zadel (en dus de onderrug). Enkel steile kasseiklimmen in het wegwielrennen worden zittend op vol vermogen genomen, alle andere klimmen wordt toch meestal staand op de pedalen gas gegeven.

Merlinappa 23 augustus 2021 om 08:02

Ik heb geen idee wat lengte en bouw met oneffen terrein te maken heeft. Hij rijdt volgens mij al z’n hele leven lang op oneffen terrein, op nog smallere bandjes en zonder vering ook.

Turtlehead 23 augustus 2021 om 08:39

Zou het ook kunnen dat hij hard gevallen is op die rug, ergens ver weg? Laten we zeggen… Japan?

girardengo 22 augustus 2021 om 19:01

Keerpunt? Vanaf nu alleen weg en veld? Van mij mag het.

Franco Ballerini 22 augustus 2021 om 19:17

Om geen tweede Pinot te worden is het wellicht beter de boel niet te forceren en een punt achter dit seizoen te zetten. Rugklachten en wielrennen… veel slechter kan het vrijwel niet.

ChefSpijker 22 augustus 2021 om 21:19

Bij Pinot is het misschien wel meer een mentaal dan fysiek probleem. Ook al is de rug op zichzelf een fysiek probleem, het lijkt erop dat het toch vooral door stress veroorzaakt wordt.

Adorni 22 augustus 2021 om 22:23

Het WK mtb laten schieten en 2dagen later wel de BeneTour rijden.
Was het geen optie om de Tour of Britain te rijden? 5-12 september, een week langer rust en ook daar is hij titelverdediger.

Merlinappa 23 augustus 2021 om 08:03

Logisch, MTB is simpelweg zwaarder voor je rug. In de benelux tour kan je nog een beetje relaxt losfietsen en kijken hoe het gaat, zonder dat je weer ergens op een rots flikkert.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair