‘Geen Vincenzo Nibali in Italiaanse selectie voor Olympische Spelen’

dinsdag 1 juni 2021 om 09:51
‘Geen Vincenzo Nibali in Italiaanse selectie voor Olympische Spelen’

foto: Cor Vos

Vincenzo Nibali hoopt deze zomer in Tokio Olympisch kampioen te worden, maar volgens La Gazzetta dello Sport maakt de ervaren Italiaan straks geen deel uit van de definitieve selectie voor de Spelen.

De Italiaanse sportkrant laat vandaag weten dat de selectie voor de Olympische wegrit zal bestaan uit de volgende renners: Girorevelatie Damiano Caruso, Gianni Moscon, Alberto Bettiol, Giulio Ciccone en Davide Formolo. Nibali, die vijf jaar geleden nog de absolute kopman was tijdens de Spelen in Rio de Janeiro, is momenteel eerste reserve.

“In 2016 ging Nibali als Girowinnaar naar de Olympische Spelen, nu is zijn situatie een stuk minder rooskleurig”, laat Cassani weten in gesprek met de roze sportkrant. “Het is afwachten hoe Vincenzo zich over een paar dagen voelt. Ik kom op zondag 20 juni met de definitieve selectie naar buiten”, houdt de keuzeheer de deur nog op een kier.

Filippo Ganna, de regerende wereldkampioen tegen de klok, is al zeker van deelname aan de Olympische tijdrit. Moscon en Bettiol liggen nog in de weegschaal voor het tweede ticket.

Dit artikel delen:

19 Reacties

Duh 1 juni 2021 om 09:58

Ik dacht dat de tijdrijders ook in de wegritselectie moesten zitten. Voor de wereldkampioen een extra TT plek?

AWestie 1 juni 2021 om 10:06

Inderdaad: Ganna moet dan ook bij het lijstje Caruso et al. staan

josi 1 juni 2021 om 10:09

Ik vroeg me ook al af hoe dat zat. Dacht dat je als deelnemer aan de TT verplicht was om ook in de wegwedstrijd te starten.

Ronellenfitsch 1 juni 2021 om 10:32

Gaat over het totaal aantal wielrenners, gebruikt Italië niet alle baanplekjes?

Thoin 1 juni 2021 om 10:33

Tenzij Ganna ook op de baan gaat meedoen natuurlijk ;)

Landeirovic 1 juni 2021 om 10:00

Waarom Afffini lf Sobrero niet voor de tijdrit?

Viktrodriguez 1 juni 2021 om 10:04

Omdat ze waarschijnlijk meer kansen in de wegrit zien met Bettiol en Moscon erbij dan Affini of Sobrero ipv een van hen voor de tijdrit.

Abdoe 1 juni 2021 om 10:07

Ziet er niet best uit voor de Haai. De enige die misschien nog plaats zou kunnen maken is Formolo, omdat deze ook uit vorm lijkt. Maar dan zie ik eerder bijv Ulissi hem vervangen.

RidderSchwobin 1 juni 2021 om 10:30

Of Moscon moet iets uit zijn hoge hoed toveren, maar verder lijkt het mij niet een selectie waar Nederland van wakker moet liggen.

josi 1 juni 2021 om 10:32

In Italië zullen ze ook wel niet wakker liggen van de selectie van Nederland, vermoed ik.

RidderSchwobin 1 juni 2021 om 10:45

Nee? Geen slapeloze nachten over Yoeri Havik?

Scorel 1 juni 2021 om 10:31

Nizzolo ipv Formolo zou ik zeggen .

lo squalo dello Stretto 1 juni 2021 om 10:49

Zou zonde zijn. Qua vorm zou je hem misschien niet meteen selecteren maar het blijft wel een winnaarstype. De kans is misschien groter dat Ciccone of Caruso hoger eindigen dan Nibali gezien de huidige vorm. Maar de kans is ook groter dat Nibali wint in een eendagskoers dan dat Ciccone of Caruso dat doen.

Romāns Vainšteins 1 juni 2021 om 10:50

Italianen hebben best een leuk team en weten er altijd een prima koers van te maken in het nationale tricot.

Sagan=hulk 1 juni 2021 om 11:27

Italianen zijn inderdaad een zegen voor nationale wedstrijden. Komen altijd met een strijdplan af en bepalen hoe de koers in elkaar valt, denk maar aan het EK in Alkmaar. En zelfs op de Europese Spelen in Minsk reden ze vol voor de winst.

squadra 1 juni 2021 om 11:23

Ik zou Nibali altijd meenemen. Als het nu echt een kopman is waar je als knecht ook niks aan hebt dan kan ik het nog begrijpen, want zijn beste tijd zit er natuurlijk wel op. Maar Nibali durft zichzelf ook weg te cijferen als hij weet dat een ander beter is. Het is ook een zwaar parcours met 5000 hoogtemeters en 240km. Als ik dan moet kiezen tussen Formolo, Ciccone of Nibali dan zou ik nog altijd voor Nibali gaan. Ik zou het persoonlijk echt jammer vinden, zo’n groot renner verdiend in ieder geval een herkansing voor 2016 en een waardig afscheid.

Huubi 1 juni 2021 om 13:49

Volgens mij gaat Ganna ook de baan op voor Italië.

Lay On 1 juni 2021 om 15:10

Toch triest voor een man als Ganna dat er geen individuele achtervolging meer is op de Spelen. Bij de ploegachtervolging mag Italie 3 willekeurige renners in Ganna’s slipstream laten starten. Als ze dat 4 km volhouden mogen ze mee een gouden medaille ophalen.

Le Blaireau FR 1 juni 2021 om 16:03

Is er dan geen afdaling om anderen of zichzelf te doen vallen?

Toch wel grappig. Na Rio is heel vaak gezegd dat Nibali of Henao hadden gewonnen als ze niet waren gevallen. Voornamelijk om GVA te downgraden.

Maar zeggen dat Evenepoel zou gewonnen hebben in Lombardije als hij niet was gevallen was is een doodzonde van de hoogste orde.

Headlines

Materiaalzone

Populair