Geen Tim Wellens in Tour de France: “Lichaam reageert niet zoals ik wil”

donderdag 17 juni 2021 om 19:22
Geen Tim Wellens in Tour de France: “Lichaam reageert niet zoals ik wil”

foto: Cor Vos

Tim Wellens geeft noodgedwongen forfait voor het kampioenschap van België van komende zondag in Waregem. Ook in de Tour de France zal hij niet van start gaan. Wellens is al enige weken op de sukkel met zijn gezondheid en voelt zich niet in staat voldoende diep te gaan tijdens zware inspanningen.

“Momenteel reageert mijn lichaam niet zoals ik wil op de trainingsprikkels. De wattages, nodig om goed te presteren in de Tour, kan ik momenteel niet trappen,” zo vertelt een aangeslagen Wellens in een perscommuniqué van zijn ploeg Lotto Soudal. “Ik weet zelf nog niet wat de reden is. Iets is niet in orde en dat moet worden opgelost. Ik ben nu naar België aan het reizen om extra onderzoeken te laten verrichten.”

“Ik heb in samenspraak met de ploeg besloten om geen risico’s te nemen voor de rest van het seizoen. Toch starten in de Tour zou ons nog verder van huis kunnen brengen. Teamarts Steven Bex vult aan. “Bloedanalyses toonden tot dusver geen anomalieën. Tim is ook covid-negatief. Hij ondergaat nu een aantal noodzakelijke extra onderzoeken. We hopen snel meer duidelijkheid te krijgen.”

Andere doelen na de Tour
Volgens teambaas John Lelangue is het een verstandige beslissing van Wellens om te passen voor de Tour. “In de Tour is er geen tijd om de kat uit de boom te kijken. Het seizoen is overigens nog helemaal niet voorbij voor Tim. Kijk maar naar wat hij vorig jaar nog realiseerde in de Vuelta. Het belangrijkste voor ons is dat Tim snel weer de oude wordt.”

Wellens: “Ik ga nu goed rusten zodat ik het goede gevoel kan terugvinden. Uiteraard ben ik teleurgesteld niet mee te doen aan de belangrijkste wedstrijd van het jaar, maar er komen inderdaad nog mooie andere wedstrijden na de Tour. Daar ga ik nu op focussen. Ik wens mijn ploegmaats oprecht het allerbeste. Vanuit Monaco zal ik supporteren voor Lotto Soudal.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

Murcia 17 juni 2021 om 19:30

Klote voor Tim, maar voor de strategie van de ploeg veranderd er niet zoveel. Alle ballen op Ewan en verder proberen om mee te zitten in de vlucht tijdens de overgangsetappes.

kristofdd 17 juni 2021 om 19:37

Jammer, na een prima start in besseges toch iets te weinig kunnen brengen voorlopig

Chaba 17 juni 2021 om 20:08

Altijd voor het voorjaar sterk. Jammer dat hij voor de rest zo wispelturig is.

Verweggistan 17 juni 2021 om 19:44

Wellens niet dus.

Wildebert 17 juni 2021 om 19:49

Leuk gevonden!

Panache 17 juni 2021 om 20:00

Is ook veel te warm voor hem zo’n Tour.

Titaantje 17 juni 2021 om 20:29

ja de vuelta was echt bibbertje-koud vorig jaar…

Turtlehead 17 juni 2021 om 21:28

Nee, lekker thuis in Monaco trainen is dan n stuk beter natuurlijk…

Panache 18 juni 2021 om 08:14

Google maar eens en er gaat een wereld voor je open. Tim Wellens houdt gewoon niet van warmte. Zal er eentje uit plukken:

Tim Wellens: “Ik heb de voorbije Tour harder afgezien van de warmte dan gisteren. Als ik kan kiezen rijd ik liever niet rond in 40 graden. Maar in de Tour de France is het niet simpel om er echt iets aan te doen. Omdat er zo veel belangen bij zijn. We hebben het er met de ploeg over gehad maar er gaat altijd een ploeg zijn die er baat bij heeft om vandaag in de hitte te rijden. Of renners die de warmte graag hebben. Het is héél moeilijk om allemaal samen te spannen.”

evelineroos 17 juni 2021 om 20:27

Zou hem graag eens bij een fatsoenlijke ploeg zien.

kristofdd 17 juni 2021 om 20:29

Denk niet dat Wellens bij een betere ploeg voor hem kan zitten. Past niet echt in een keurslijf

Magician 17 juni 2021 om 21:06

Dan zie je hem niet meer, want dan is het gewoon een van de velen in het treintje.

Thoin 17 juni 2021 om 21:49

Welke ploeg dan? Elke ploeg hoger dan Lotto moet hij knechten… DQS, Ineos, Jumbo, UAE… De enigste ploegen waar hij kan doen wat hij wil zijn plegen zoals Cofidis-Lotto-EF. Hij doet wat hij wil en wordt nog eens goed betaald

Vinyakke 17 juni 2021 om 22:21

En wint elk jaar een koers of 2/3. Dat kunnen er niet te veel zeggen zonder sprint in de benen!

Vinyakke 17 juni 2021 om 22:01

Aangezien tosh al met de petanqueballen aan het gooien is op Twitter zal Wellens dan ofwel door van moer ofwel door kron vervangen worden schat ik. Doe mij maar kron!

Thoin 18 juni 2021 om 00:12

Tosh zat bij de oorspronkelijke 8 e. Ewan-De Buyst-Kluge-De Gendt-Gilbert-Degenkolb- Van Der Sande en Wellens. Ik gok ook op Kron!

Vinyakke 18 juni 2021 om 08:13

Check je Twitter even, volgens mij wordt het sweeny. Toch wat de keuze voor enkel een plan A zonder B. Vreemde keuze…

Thoin 18 juni 2021 om 08:58

Zou dit niet de voorstelling van het team zijn? Iedereen post een foto met een Franse inbreng? Sweeny zou normaal naar de Vuelta gaan als lead-out voor Ewan zodat De Buyst en Kluge geen drie rondes moeten rijden. Idd vreemd

Thoin 18 juni 2021 om 09:03

Misschien laten ze Degenkolb thuis? Of Kluge? Anders is het inderdaad veel hetzelfde. Achja zijn ook ooit met Greipel-Sieberg-Henderson-Bak-Roelandts en Hansen gegaan met dan Van Den Broeck en Vanendert…

Vinyakke 18 juni 2021 om 09:39

Gilbert, Degenkolb en de gendt zijn zowat nog de enige alternatieven in ontsnappingen. Degen naar de vuelta en kron naar de tour is voor mij ok. We zullen zien, sweeny en tosh al zeker dus.

Thoin 18 juni 2021 om 10:05

Nu ook Van Moer zijn Dauphiné beertje gedeeld…

Trouwens, jij had toch geen Social Media? haha

Vinyakke 18 juni 2021 om 12:04

Twitter heb ik wel om wat actua te volgen. Soort Gazet voor mij, verder inderdaad geen social media nee ;)

Bruud 18 juni 2021 om 09:51

Diagnose na uitgebreide analyse: kapotte powermeter.

Romāns Vainšteins 18 juni 2021 om 10:26

Wellens is een renner die op water en brood rijdt en daar geen consessies bij maakt. Des te knapper dat hij nog zo veel koersen wint.

Reiger 18 juni 2021 om 14:08

Het lijkt mij ook dat hij in de Tour niet veel te zoeken heeft nu Caleb Ewan kopman is.
Hij zal dan toch in het treintje moeten plaats nemen en 3 weken in dienst rijden. Dan kom je alsnog uitgereden de Tour uit. Dit is voor zijn persoonlijke ambities beter. Hij rijdt immers altijd een goed najaar met bijvoorbeeld de BINCKBANK Tour. Dat is voor de ploeg ook veel waard denk ik. Kan hij zich lekker uitleven met zijn strijdlust en rijden voor eindwinst.

Headlines

Materiaalzone

Populair