Geen Laurens De Plus in Tirreno, ook Giro d’Italia komt in het gedrang

Geen Laurens De Plus in Tirreno, ook Giro d’Italia komt in het gedrang

© Cor Vos

vrijdag 4 september 2020 om 11:23

Laurens De Plus werkt hard aan zijn comeback, maar ziet zijn terugkeer in competitie toch opnieuw uitgesteld. De klimmer van Jumbo-Visma was voorzien voor de Tirreno Adriatico als voorbereiding op de Giro, maar hij is nog steeds niet competitieklaar.

Laurens De Plus presteerde vorig jaar indrukwekkend als rechterhand van Steven Kruijswijk, die derde eindigde in de Tour de France. Maar 2020 dreigt een groot fiasco te worden voor de getalenteerde klimmer. Begin dit jaar gaf hij snel op in de UAE Tour met maagklachten, later begon hij te kampen met heupproblemen.

Intussen blijft zijn terugkeer in het peloton steeds uitgesteld. Nu moet de Ninovieter ook verstek geven voor de Tirreno Adriatico, de laatste voorbereidingskoers voor de Giro d’Italia. Ook zijn deelname aan de Ronde van Italië komt op die manier in het gedrang.

“Laurens is inderdaad nog niet wedstrijdfit”, klinkt het bij Jumbo-Visma. “Hij werkt aan zijn rentree. Wanneer en waar dat is, wordt eerstdaags bekeken met de coaches.” De Plus, die uitgerekend vandaag 25 wordt, heeft ervoor gekozen om de pers niet te woord te staan zolang hij niet competitieklaar is.

Dit artikel delen:

54 Reacties

Marik 4 september 2020 om 11:30

Ook een vreemde gang van zaken dit. Waarom praat Laurens niet met de pers, wat is er echt aan de hand?
Daarnaast vraag ik me af in hoeverre De Plus nu echt blij is met zijn overgang naar INEOS. Los van zijn bankrekening lijkt hij er verder niet echt op vooruit te gaan. Binnen INEOS moet hij in het gelid, net zoals hij dat vaak bij TJV had gemoeten. Echter, bij TJV had hij in bepaalde koersen echt wel voor eigen kansen mogen rijden en ik vraag me af welke ruimte hij daarvoor krijgt bij INEOS.

bomb ba 4 september 2020 om 11:39

Lijkt erop dat deze blessure misschien wel aanleiding is voor de transfer naar Ineos. Zou hij ooit nog op niveau komen?

venloos 4 september 2020 om 11:30

Heel apart verhaal. Zeker omdat dit de laatste maanden van zijn contract zijn. En als hij er dan ook nog voor kiest om de pers niet te woord te staan denk ik dat het niet (alleen) om de heupblessure gaat.

Jungle Man 4 september 2020 om 15:17

Vaag, een blessure is op een gegeven moment toch geheeld, zou je denken.

Yeez 4 september 2020 om 11:30

Teunissen gaat met een halve knie naar de Tirreno en De Plus is al maanden “niet wedstrijdklaar”

harryjohan71 4 september 2020 om 12:03

Wie zegt dat Teunissen niet wedstrijd fit is voor Tirreno?

Turtlehead 4 september 2020 om 11:31

Dank voor de update, rechtstreeks vanuit de bron. Helaas weinig te melden, maar dat is in dit geval ook nieuws.
Ik hoop dat we deze gast na een lange revalidatie- en trainingsperiode opnieuw zien schitteren, maar dit seizoen is wel zo’n beetje over wat kansen betreft ben ik bang (zeker als er nog wat koersen sneuvelen in het Corona-geweld).

TijmenCamps 4 september 2020 om 11:31

Tja, bij Ineos zal die ook moeten knechten voor Bernal, Carapaz, Thomas(wellicht), Sivakov en Yates.

Niet dat dit wat met dit bericht te maken heeft, groetjes @Yeez!

SprintMaster 4 september 2020 om 11:32

Zou hij spijt hebben van zijn overstap? Lijkt er wel op.

Yeez 4 september 2020 om 11:33

Waarom? Omdat die nu niet koerst? Rare redenatie

hartstikkebedankt 4 september 2020 om 11:32

Vuelta dan maar, om nog iets aan deze jongen te hebben dit seizoen

Dveck 4 september 2020 om 11:32

Dit stinkt

Matxin 4 september 2020 om 11:37

Lol, dit zaakje stinkt aan alle kanten. Hij post ook niks meer op social media of Strava, en het feit dat hij de pers niet te woord wil staan zegt ook wel genoeg.

Krul 4 september 2020 om 11:53

Waar rook is, is vuur.

appiett 4 september 2020 om 12:51

Ben wel benieuwd, wat je daarmee wil zeggen:
-> Hij zit niet lekker in zijn vel
-> Het is een carrière bedreigende blessure.
-> Jumbo wil niet een van zijn sterkste renners opstellen?
(dat lijkt mij zelf zeer onwaarschijnlijk, voor de tour zou het kunnen met Ineos verhaal. Maar wat zou het uitmaken als hij de Tirreno rijdt?)
-> De luxemburgse maffia zit achter hem aan?

Zou je wat duidelijker willen zijn, want het zegt mij niet genoeg.

Panache 4 september 2020 om 12:53

Waarom zou het stinken? Een blessure faken (om iets ergers te verbloemen) is zeer eenvoudig. Dat achterdochtige komt een beetje simpel over.

Dario Koelkast 4 september 2020 om 11:40

Als die daadwerkelijk geblesseerd is, geloof je het inderdaad bijna niet. Is Kruijswijk al fit genoeg om hem te vervangen en zo op te warmen richting Giro?

Fassa Bortolo 4 september 2020 om 11:40

Het kan natuurlijk ook gewoon om een bepaalde privé situatie gaan in plaats van dat het 'stinkt'. We weten het niet, dus laten we wachten tot er meer bekend is.

Baukema Tomoulin 4 september 2020 om 11:43

Ik denk vooral motivatieproblemen voor de Plus. Geblesseerd (geweest), heeft a een ander contract voor volgend jaar en hoeft TJV niks meer te bewijzen. Gelukkig kan Kruijswijk de Giro doen want zonder de Tour renners, de klassiekerkern, Groenewegen en de Plus zou het behoorlijk mager worden voor de Giro.

AnderJ 4 september 2020 om 11:46

Dit proeft inderdaad alsof er (wat) meer speelt. Benieuwd of een of andere wielerjournalist het verhaal te horen kan krijgen uit een andere bron dan van de ploeg.

kleomantre 4 september 2020 om 11:48

Misschien schommelen de bloedwaarden wel :P

Maar je gaat denken aan iets in de privé-sfeer idd dat er bij komt.

SnellePelle 4 september 2020 om 11:51

Hij doet een Dumoulinetje. Die kon ook niks meer bij Sunweb totdat hij overeengekomen was om te vertrekken. Toen ging het herstel ineens heel hard en kon hij ineens weer trainen.

Zegt alles over de ware aard.

AnderJ 4 september 2020 om 12:01

@SnellePelle: eeehhmm, Dumoulin heeft bij TJV ook geruime tijd aan de kant gestaan omdat hij bij nader inzien nog niet genoeg hersteld was.

kleomantre 4 september 2020 om 12:05

De ketonen vielen nog niet meteen goed, moest-ie weer wat voedselconsultaties extra hebben. Je wil niet iedere keer de berm vuil maken immers.

tendam 4 september 2020 om 12:23

Het zegt vooral veel over de ware aard van een Sunweb-fan als je dat denkt. Dumoulin heeft jarenlang je ploegje gedragen, beetje respect misschien?

SnellePelle 4 september 2020 om 14:09

Ten dam,
Je kan het ook opdraaien: de ploeg heeft hem jarenlang geholpen om te komen waar hij nu is.

Vervolgens raakt hij in onmin met de ploeg en kan ineens niks meer tot het contract ontbonden is. Lekker ventje..

Krul 4 september 2020 om 11:51

Wat is taal toch een bijzonder ding. Een inwoner uit Ninove heet een Ninovieter, haha.

Jean Dumas 4 september 2020 om 12:02

Nooit geweten, die houden we erin.

KnightBiker 4 september 2020 om 14:15

Is het niet: Ninovetier?

Kannibaal van Schepdaal 5 september 2020 om 09:36

Neen, Ninovieter is correct.

koos1 4 september 2020 om 12:07

Je zou denken dat zijn blessures toch wel hersteld moeten zijn. Dat hij zelf geen commentaar wil geven klinkt beetje als een mentaal probleem of iets in privé sfeer. Vrees dat hij geen koersen meer gaat rijden dit jaar.
Zonder koersritme word de Giro heel lastig en als hij al zal starten vrees ik een snelle opgave. Zonder (een sterke) de Plus word het voor Kruijswijk wel mager qua klimploeg.

harryjohan71 4 september 2020 om 12:12

Ineos gaat de Giro dragen. Kruijswijk kan gewoon zijn karretje aan het treintje van Ineos hangen.

elrio 4 september 2020 om 12:17

Want het is Kruijswijk nooit overkomen dat ie een Giro heeft verloren omdat ie niet genoeg knechten had…

Dr op en dr over 4 september 2020 om 12:14

Dan Dumoulin maar uit de Tour halen over een weekje om De Plus te vervangen. Tom zou dan precies genoeg in vorm moeten zijn om in de Giro (die op z’n lijf geschreven is) te kunnen knallen.

hehehe ;)

Nee even serieus … erg zonde dat laurens zo’n seizoen heeft, want persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van deze jonge knaap. Sowieso erg spijtig dat hij Jumbo-Visma verlaat, samen met Kuss en Oomen had hij de aankomende seizoenen voor opvolging van Primoz, Steven en Tom kunnen zorgen.

molovin 4 september 2020 om 12:20

Ik denk dat Roglic en Dumoulin nog wel wat jaartjes duur zullen vlammen.

Dr op en dr over 4 september 2020 om 12:36

@ Molovin ..> Ja een paar jaartjes nog wel inderdaad.

Dit blijft sowieso koffiedik kijken uiteraard, want de ene renner is de andere niet. Maar mannen als Horner, Voigt en Valverde die op hun veertigste nog prijzen pakken zijn natuurlijk wel uitzondering.

Ik moet bijvoorbeeld nog maar zien wat een Nibali, Thomas en Froome nog presteren dit jaar. Het kan ook zomaar dat ene seizoen “te veel” zijn. En aangezien Roglic en Kruijswijk de dertig al voorbij zijn, en ook Dumoulin dadelijk dertig wordt, is het natuurlijk niet heel gek om al aan opvolging te denken.

Tenslotte zal je die opvolgers ook eerst enkele seizoenen moeten laten “rijpen”. Niet alle jonge renners staan d’r gelijk, zoals bijvoorbeeld een Pogacar en/of Evenepoel.

Wat dat betreft zijn ze bij Ineos dan weer wel sterk bezig als je kijkt wat die aan jong talent aankopen. (En nu hoeft dat kopen niet persé hoor voor mij, zie persoonlijk liever ploegen hun renners zelf opleiden.)

Hollow Knight 4 september 2020 om 12:28

Lijkt wel een geheime dopingschorsing uit te zitten, zoals ze vaak doen in het tennis.

Met maffia baas Lappartient verrast niets me nog.

Matxin 4 september 2020 om 12:43

Jup, dit schreeuwt silent ban.

lander luypaert 4 september 2020 om 12:29

Maar gaat hij officieel naar Ineos of zou er nog een verrassing kunnen komen?

xistnc 4 september 2020 om 12:54

Zijn broertje vertelde dat hij (= Jasper) mechaniker zou kunnen worden bij Ineos. Dat lijkt me toch een redelijke hint.

Wheely 4 september 2020 om 13:17

Dan hoop ik maar voor ze dat die blunder tijdens EK te wijden was aan die official.

Stacey Dijkstra 4 september 2020 om 12:31

Ik geloof hier niks van. Die wordt gewoon weggepest na zijn overstap naar Ineos. Je hoort ook niks van hem zelf.

SolitaryShell 4 september 2020 om 14:47

Klopt helemaal. Kijk ook maar naar Amund Grøndahl Jansen, gaat ook weg en moest meteen zijn fiets inleveren van de ploegleiding. Die rijdt dus ook nergens meer.

Dikke Vrouw 4 september 2020 om 12:50

Dit stinkt. Nog steeds niet wedstrijdklaar, geen nieuws over de evolutie mogelijk blessure. Heel vreemd verhaal

madeinstars 4 september 2020 om 13:02

Het lijkt hier wel een QAnon forum… Wat een complottheorieën voor een renner die gewoon niet fit genoeg is om te racen.

AnderJ 4 september 2020 om 13:05

@madeinstars: een statement van De Plus zelf of een uitleg waarom De Plus niet fit is zou daarbij helpen. Maar wellicht is hij niet fit omdat hij tijdens de Corona-break vanwege zijn transfer er minder dan volledig voor is gegaan. Geen reden om zout in die wonde te wrijven.

Ligthning 4 september 2020 om 13:55

@madeinstars
Het is net omdat er niet open gecommuniceerd wordt en omdat De Plus zelf verbod gekregen heeft van Jumbo, om verklaringen af te leggen, dat wel degelijk kan geconcludeerd worden dat er schimmel aan de klink is. Deze laatste "prulverklaring" van Jumbo, met enkel de vermelding dat De Plus niet wedstrijdklaar is (nog steeds niet ?), verhoogt het vermoeden dat er iets mis is. Ofwel met de gezondheid (maar waarom daarover niet communiceren zoals iedereen dat doet), ofwel met de relatie tussen ploeg en renner. Bijzonder kwalijke zaak en een smet op het blazoen van Jumbo-Visma.

Deel Koeper 4 september 2020 om 14:38

Ik daag Jumbo uit om de volgende keer dat hij ergens niet start, te proberen om nóg vager en nietszeggender te zijn in hun omschrijving.

Chippen 4 september 2020 om 14:43

misschien doen ze een thomas dekkertje. rare waarden vastgesteld, alles onder de mat en als het later alsnog uitlekt, is de schorsing voor zijn volgende ploeg.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair