Geen hoofdrol voor Visma | Lease a Bike in LBL, maar toch kijkt ploeg terug op ‘prima wedstrijd’
Visma | Lease a Bike hoopte met Tiesj Benoot, Ben Tulett en Attila Valter als vooruitgeschoven pionnen een rol van betekenis te kunnen spelen in de finale van Luik-Bastenaken-Luik, maar de Nederlandse ploeg kwam aan de finish niet verder dan een dertiende plaats. Toch blikt ploegleider Arthur van Dongen tevreden terug op het optreden van zijn renners.
“We kunnen terugkijken op een prima wedstrijd”, geeft Van Dongen aan op de website van Visma | Lease a Bike. “In de finale waren we vertegenwoordigd door drie renners in het peloton. Ben (Tulett, red.) leverde een knappe prestatie op La Redoute, waar hij – op een ontketende Tadej Pogacar na – met de besten bovenkwam.”
“Ben kwam vervolgens helaas net tekort om de duo-aanval van Giulio Ciccone en Ben Healy te beantwoorden. Jammer genoeg konden we niet meedingen voor het podium, maar de jongens hebben opnieuw gestreden”, besluit van Dongen.
Geen topgevoel bij Benoot
Benoot eindigde in Luik als dertiende en was daarmee de beste Visma-renner in de daguitslag. Toch kende Belg – die op weg lijkt naar Decathlon AG2R La Mondiale – geen superdag. “Ik beschikte niet over een topgevoel vandaag, maar slecht was het zeker niet”, zei hij na afloop. “Het positioneren was niet eenvoudig.”
“Op La Redoute zat ik iets te ver, maar ik voelde me beter naarmate de wedstrijd vorderde. Uiteindelijk kwam ik met Ben en Attila in de derde groep terecht. Met die grote groep sprintten we nog voor de ereplaatsen, maar een nieuwe toptienplaats zat er net niet in.”
Daarentegen hebben ze met blessures van Wout, Laporte en een mindere Van Baarle, ook wel een beetje pech nochtans. En een superbudget zoals UAE hebben ze evenmin. Plus het omschakelen na vertrek van Zeeman. Denk niet onbelangrijke factor. Ineos btw geeft eigenlijk ook niet meer thuis, behalve met Ganna dan.
We hebben het niet over een klein ploegje, maar één met de grootste budgetten van het peloton. Mag best wat meer verwacht worden, dit was een heel mager voorjaar.
Helemaal niet als het gevolgen zou kunnen hebben voor zijn baan.
Punt is dat VLab zich steeds meer focust op het (grote) rondewerk.
Van Aert zou het hier kunnen, maar dan moet hij wel Vlaanderen of Roubaix skippen.
Vingegaard geloof ik niet in. Dat is echt een pure klimmer. Jorgenson kan het zeker, maar ook hij zal dan andere koersen moeten laten vallen.
Net als Evenepoel komt ook Wout terug van veel blessureleed. Ook vrij logisch dat hij ondanks z'n constante hoge vormpeil niets heeft gewonnen dit voorjaar. Wout en Remco zullen zeker nog verbeteren dit seizoen. Wout is een allround klasbak die niet per se RVV of PR moet skippen om evt Luik te kunnen winnen.
De keuzes van Visma om bepaalde renners niet in deze klassiekers op te stellen is onbegrijpelijk. Dit zijn grote wedstrijden en dan kom je met een veredeld B-team aan de start. Stel gewoon Vingegaard en Jorgensson op met WVA als meesterknecht. Zij hebben wedstrijdkilometers en hardheid nodig i.p.v. altijd maar op een berg te bivakeren. Alle respect voor Pogacar, Evenepoel en ook een Healy die altijd willen koersen.
Visma dient zich echt te herbronnen en zich niet alleen te focussen op de Tour de France met daarnaast de Giro en Vuelta.
in de Amstel 114de werd, terwijl Pogacar deze in '23 won en 2de werd in '25?
Of in LBL, waar Vingegaard 84ste werd......en Pogacar deze ondertussen 3x won?
Of in de Waalse Pijl ook op een 84ste plek eindigde.........en Pogacar deze 2x won?
Ik vermoed dat Vingegaard aan deze resultaten, een trauma overgehouden
heeft en verdere afgang wou voorkomen, door niet meer deel te nemen.
Verder weer je bekende leugens met dat gelul over koersdagen. Vingegaard komt normaal aan ruim 60 dagen incl 2x grote ronde, Van Aert rijdt niet minder dagen (maar skipt alleen San Remo en Luik) en Jorgenson heeft een prima voorjaar gereden met PN winst, omloop tm Vlaanderen meegedaan.
Hooguit Kelderman/Lemmen kan je hier nog opstellen, maar die richten zich dit jaar op de Giro.
Zingle is weggevallen.
Vingegaard heeft 10 wedstrijddagen to zijn val. vdP heeft er 12, dus maar 2 meer. Was Vingegaard niet gevallen, dan had hij er meer gehad.
WvA heeft er zelfs 14, dus meer als VdP.
Ze rijden dus gewoon genoeg, maar worden wel verweten dat ze alleen trainen.
Terwijl ze gewoon ongeveer (zoniet meer) wedstrijddagen hebben als andere toppers.
@laatste man jij vindt dat Benoot een verdienstelijk voorjaar heeft gereden. Zelf had hij zich tot meer in staat geacht in de klassiekers, maar het is er niet uitgekomen. Maar ja als de ploegleiding vindt dat de ploeg een prima wedstrijd heeft gereden, dan is wel duidelijk dat de ambities zich op een laag niveau bevinden en lijkt het erop de de topploeg Visma even pas op de plaats maakt. Benieuwd hoe de Dauphine en Giro gaan uitpakken.