Geen GP Québec en Montréal in 2020

donderdag 23 juli 2020 om 16:06
Geen GP Québec en Montréal in 2020

Matthews en Van Avermaet zijn de laatste winnaars in Canada -foto: Cor Vos (archief)

De kogel is door de kerk: de organisatie van de Grand Prix de Québec en Montréal heeft laten weten dat beide wedstrijden toch niet doorgaan in 2020. Een definitieve beslissing zou aanvankelijk worden genomen op 31 juli, maar de organisatie verschaft nu al duidelijkheid.

De organisatie erkende vorige week al dat er de nodige problemen zijn. Zo hebben ploegen te maken met reisbeperkingen en is het voor buitenlanders bij aankomst in Canada tot 31 augustus (en wellicht ook in september) verplicht om veertien dagen in quarantaine te gaan. Verder zijn grootschalige evenementen tot minstens 31 augustus verboden.

Koersdirecteur Serge Arsenault had echter nog de stille hoop om de Canadese klassiekers te organiseren in 2020, maar de organisatie beseft nu dat het onmogelijk is om aan alle veiligheidsvoorschriften te voldoen. De Grand Prix de Québec stond gepland voor vrijdag 11 september. Twee dagen later stond de WorldTour-wedstrijd in Montréal op het programma.

Michael Matthews won de voorlopig laatste editie van de wedstrijd in Québec, Greg Van Avermaet was vorig jaar de beste in Montréal.

Dit artikel delen:

34 Reacties

xistnc 23 juli 2020 om 16:09

Mooi, dan kan Bling gewoon naar de Tour.

Rafał Kišerlovski 23 juli 2020 om 21:13

Bling was al naar de Tirreno gestuurd.

Yeez 23 juli 2020 om 16:22

Geen verrassing. Was toch alleen maar een hoofdbreken voor alle ploegen

vanSpringel 23 juli 2020 om 16:28

Waarom sta ik hier niet van te kijken ?

Wheely 23 juli 2020 om 16:38

Nou dr is 1 forumlid bij wie de champagne vanavond open gaat.

aardappeljager 23 juli 2020 om 16:55

Vraag me af wie dat zou zijn

ProfrondeZevenbergen 23 juli 2020 om 18:30

Dat is alvast geen moeilijk raadseltje. Ik denk dat hij het al aan het vieren is.

Titaantje 23 juli 2020 om 16:45

Nu hopen dat de UCI en de Europese bond eenzelfde realisme kunnen laten zien en de EK en WK planning wat opschuiven (WK TT) of opschorten (EK)

Coureurs du Courage 23 juli 2020 om 16:47

Jammer voor het Canadese wielrennen, maar volkomen begrijpelijk met de huidige, overvolle wielerkalender in het achterhoofd.

hardfietser 23 juli 2020 om 16:57

Het geeft eens te meer aan dat de nieuwe wielerkalender er 1 is van de hoop en heel veel schietgebedjes doen als er een wedstrijd doorgang mag vinden.

Romāns Vainšteins 23 juli 2020 om 17:00

Jammer, ze hadden er een nieuwe editie van kunnen maken met esthetisch hoogstaande beelden vanuit het achterland en een enkele finish ronde in de stad, met dit jaar dan een volledig Canadees peloton aan de start om de sport nationaal weer wat op te krikken. Maar van fantasieloze initiators die niet verder denken dan dokken om naampjes hamsterradrondjes door hun saaie centra te laten blaffen kun je natuurlijk geen wonderen verwachten.

assen 23 juli 2020 om 17:06

Ik verwacht hetzelfde als in maart/april, dwz, 1 voor 1 afgelasten van WT koersen. Strade Bianchi zal wel doorgaan, vermoed ik.

Max1 23 juli 2020 om 17:31

Het best is dat het volledige seizoen in Europa afgewerkt wordt en dan nog enkel in gebieden waar de coronacijfers per 100 000 inwoners onder een bepaalde drempelwaarde liggen. Helaas wordt het wielerseizoen in mineur. Grote rondes helemaal organiseren wordt moeilijk, maar waarom zou de Tour dit jaar niet ingekort kunnen worden, 10, 12 of 14 ritten in plaats van 21 ? Het zou niet ideaal zijn maar alles beter dan geen Tour.

Fred Postma 23 juli 2020 om 17:45

Geen paniek. De Fransen gaan dit gewoon organiseren. Je kent ze toch.
Al moeten ze iedereen verbieden om op straat te komen , pas de probleme .

Fred Postma 23 juli 2020 om 17:42

Beter zo dat gereis over de grote plas kunnen we nu wel even laten. Focus op Spanje Italië Frankrijk.

fringale 23 juli 2020 om 18:12

Is het zo vreemd om zich af te vragen waarom men geen “spatbordje” overweegt. Stukje (doorschijnend) plastiek dat aan de bril bevestigt wordt, over het neusbeen loopt en dan met de neusvleugels mee breder wordt en de mond (enigszins) beschermt. Geen zicht natuurlijk, maar dat denk ik van sommige tenues en rijstijlen ook. Of gewoonweg ondenkbaar om wille van de benodigde zuurstof ?

Jean Dumas 23 juli 2020 om 18:17

Mijn gevoel heeft altijd gezegd: seizoen overslaan. Het heeft iets pervers dat op elkaar proppen van wedstrijden terwijl de zorgen elders liggen.

Fred Postma 23 juli 2020 om 19:39

Dat kun je vinden maar voetbal golf form 1 motorracen MLB NBA gaan ook gewoon weer door, dus waarom wielrennen met die prachtprotocollen anders behandelen. Gelijke monniken gelijke kappen.

freirefreire 23 juli 2020 om 20:35

@Fred Postma Ik denk dat Dumas dat ook bedoelt: álles uitstellen en dit als een verloren seizoen beschouwen, voor álle sporten. Dat idee heeft het echter afgelegd tegen de macht van het geld: veel sportploegen en organisatoren, in veel verschillende sporten, vallen simpelweg om als er te lang geen koers is en anderen (lees: topvoetbalclubs, de UEFA en de FIA) kunnen het vooruitzicht van het binnenharken van miljoenen niet weerstaan.

Fred Postma 23 juli 2020 om 21:22

Macht van het geld ??macht van het geld ?Waar betaald u de hypotheek mee ? Met doperwten?
Er moet verdient en geleefd worden.
Anders kunnen we nu al een flat opzoeken.

Brabander 23 juli 2020 om 21:48

Je kan je ook niet alleen maar met ‘zorgen’ bezighouden. Ontspanning moet er ten allen tijde zijn. We zijn wel ver door aan het slaan

KimJungPoels 24 juli 2020 om 00:27

Ja laten we een jaartje gewoon volledig skippen. En als het volgend jaar niet beter is dan doen we het gewoon nog eens…

Panache 24 juli 2020 om 09:37

De suggestie alleen al, om 2020 als verloren jaar te zien… Dan heb je wel erg weinig besef van de staat van deze wereld en de geschiedenis van de laatste 140 jaar dat het wielrennen bestaat. Corona is een fikse tik op de wang in de 12e ronde van een bikkelharde bokswedstrijd die nog 80 ronden gaat duren. Voor sommigen misschien de eerste tik waar ze mee te maken krijgen, maar binnen de geschiedenis van een totaal ander kaliber.

Onie 23 juli 2020 om 18:49

Prima beslissing. Een heel circus voor twee koersen de wereld over vliegen past niet in deze tijd en gezien de volle kalender zullen ze ook niet direct gemist worden.

Jan Blokland 23 juli 2020 om 21:10

Vrees toch dat er nog veel afgelast gaat worden.
Zelfs de TOUR is geen Zekerheidje als het virus zo blijft ontwikkelen als nu.
En daar ben ik best bang voor als iedereen straks weer gaat reizen na de vakantie om huiswaarts te keren. Als de TOUR niet doorgaat, kan je beter een streep zetten onder het seizoen.

Fred Postma 23 juli 2020 om 21:19

Wees gerust de tour gaat door. Ik mail met Macron en die heeft het me verzekerd. Ca va .

Brabander 23 juli 2020 om 21:49

Mooi zo. Ik word een bietje moedeloos van al die onheilstijdingen. Koersen

Jan Blokland 23 juli 2020 om 22:45

Tweede coronagolf was ook een onheilstijding. Maar steeds meer besmettingen bewijzen het tegendeel. Het is nog geen tweede golf, maar als er niet ingegrepen wordt gaat dat wel gebeuren.

Fred Postma 23 juli 2020 om 22:52

Je kan toch niet alles tegenhouden.
In mondkapjeslanden loopt het nog sneller op. Niet klagen maar dragen.
1 % van de besmette mensen gaat eraan dood. Niks aan te doen .We moeten verder.
Hupsakee wij eisen wielrennen op tv ! nu !

simplex 23 juli 2020 om 23:31

@Fred. Dan hoor jij bij de onwezenlijk geschatte 99% met een juist en onaandoenlijk profiel voor corona? En hoor jij, bij de weet ik hoeveel % mensen die hun eigen geneugten (zelfs wielrennen en dan alleen maar willen kijken) laten prevaleren boven een serieuze bedreiging van gezondheid van andere risicogroepen en economie en het leven voor deze pandemie?
Kunnen we er met z’n allen niet op een meer verstandige wijze proberen uit te komen zodat iedereen kansen krijgt om om het oude leven voor corona terug te krijgen?
Kijk maar even wat oude filmpjes terug om je behoefte te bevredigen.
En “nu!”.Als je zoiets uitspreekt doe dan even een mondkapje op als je het tegen ons hebt.

Fred Postma 23 juli 2020 om 23:45

Ja en jij denkt dat je eeuwig leven kan in de kelder met een mondkapje op en bovenop een stapel ingeblikte bonen ? Not my kind of life. Nogmaals alle sporten beginnen weer dus ook wielrennen met goede protocollen van uci en aso . Gelijke monniken gelijke kappen. Karakter tonen ipv wegkruipen
Tip : dinsdag ronde van Burgos bij Ziggo .

Brabander 24 juli 2020 om 00:04

Ik ga met je mee hoor, Fred. We kunnen wel eeuwig alles uit blijven stellen. Eerst zou het een paar weekjes zijn, maar het wordt langer en langer. Straks blijkt dat vaccin niet te werken ofzo. Hou toch op. Waar je nog het meest ziek van wordt is al die angst die de media over ons uitstrooien. Gezond eten, beweging en ontspanning is wat de mensch nodig heeft. Geen mondkapjes, anderhalve meter, handen 'kapot wassen' en wagonladingen stress over ons heenkieperen.
Koersen! En snel een bietje

Fred Postma 24 juli 2020 om 00:05

Zo is het Brabander. Maar die protocollen zijn goed want we willen geen overwelmde ic s.

Jan Blokland 24 juli 2020 om 10:28

Brabander en Fred, het mag duidelijk zijn dat jullie het doorgaan van sportwedstrijden prevaleren boven gezondheid.
Als je ziet wat er nu gebeurd in Belgie, Frankrijk en Spanje , mag je daar niet aan voorbij gaan. Dat het voor jullie te lang duurt, Oké.
Voor mij duurt het ook te lang. Maar er is vanaf het begin al aangegeven dat dit niet zomaar een virus is.
Respect naar de burger is meer op zijn plaats dan er maar gewoon schijt aan hebben. Mij gebeurt niets dus so what.
Van mij mag de Ronde van Burgos ook doorgaan, laat dat duidelijk zijn. Maar wel op een verantwoorde manier.
En als dat dan een eeuwigheid duurt zoals jullie dat benoemen, dan duurt dat maar een eeuwigheid.
En Fred: Dat je zegt dat alle wedstrijden in andere sporten allemaal weer doorgaan is natuurlijk niet zo. Dat weet je zelf ook wel. Er wordt nog heel veel afgelast. Kijk maar naar tennis, formule 1 (alleen Europa) beperkt zonder publiek (dat kan op een circuit), zwemmen, marathons, atletiek om er maar een paar te noemen.
Wielrennen gaat op de openbare weg. Je zou kunnen zeggen dat het moet lukken, maar je weet ook dat dit niet lukt bij een bergetappe zoals in de TOUR straks. Staan mensen ook weer als een kudde op elkaar. Totaal geen discipline. Dat zie je ook terug in de Horeca en op stranden.
M.a.w. je kunt niet zomaar alles naast je neerleggen. En dat willen jullie wel. En die protocollen zijn nou eenmaal ook onderdeel van het niet doorgaan van sportwedstrijden. Hoe vervelend het ook is. Ook ik vind dat. Maar het is niet anders.

Headlines

Materiaalzone

Populair