Geen diskwalificaties na spoorwegincident
maandag 13 april 2015 om 09:46

Geen diskwalificaties na spoorwegincident

Parijs-Roubaix werd gisteren opgeschrikt door een opmerkelijk incident. In het peloton ontstond chaos toen bij een spoorwegovergang de slagbomen dichtgingen. Waar renners volgens de regels diende te stoppen, riskeerden zij hun levens door toch de oversteek te maken. De jury heeft na de wedstrijd besloten niemand te diskwalificeren.

Het voorval gebeurde op 85 kilometer van de finish. Hoewel UCI-regels voorschrijven dat het verboden is gesloten spoorbomen te passeren, greep de wedstrijdjury niet in. “Het peloton stevende met vijftig kilometer per uur op de overweg af en pas op tien meter begon de bel te rinkelen”, zegt jurylid Guy Dobbelaere tegen Sporza. “Op tien meter kan een peloton niet stilstaan. En als iedereen in de remmen zou gegaan zijn, zouden er renners op de sporen terecht zijn gekomen. Het was ook onmogelijk om die renners er uit te vissen. We beschikten niet over transponders. Ik denk dat we de meest logische oplossing genomen hebben. De renners die al over waren, hebben we laten wachten. Ik denk niet dat die beslissing het koersverloop beïnvloed heeft.”

Op sociale media verschenen kort na het incident verontwaardigde reacties van personen uit het wielermilieu. De willekeur van de jury viel niet bij iedereen even goed. Drievoudig Roubaix-winnaar Fabian Cancellara twitterde dat volgens de regels drie vierde van het peloton gediskwalificeerd moest worden. Volgens koersdirecteur Thierry Gouvenou was dat niet mogelijk. “In theorie moeten alle renners die overgestoken zijn bij gesloten slagbomen uit de wedstrijd gezet worden. In de praktijk bleek dat deze keer onmogelijk, omdat we niet alle renners die in fout waren konden identificeren.”

[poll=21]

RIDE Magazine
29 Reacties
13-04-2015 12:13
Dat de organisatie rekening houdt met de dienstregeling, geloof ik graag. Dat dit niet werkte omdat er later werd gestart, geloof ik echter niet. Er is altijd een flinke afwijking door sneller of langzamer rijden, dus er moet sowieso een alternatief scenario klaarliggen. Op het moment dat het peloton op pakweg vijf kilometer van een overweg komt, is toch wel na te gaan of er een probleem gaat ontstaan? Dan kun je op dat moment de koers al neutraliseren en het hele peloton plus een eventuele kopgroep barrage laten maken, tot de trein is gepasseerd. Dat is eerlijk en veilig voor iedereen.
13-04-2015 13:04
Dat bijvoorbeeld een Elmiger zou gewonnen hebben bij diskwalificatie is ook niet waar. De renners die stil moesten staan zijn namelijk na de trein ook bijna allemaal over de spoorweg gegaan toen de bomen nog dicht waren. Er kan altijd nog een trein komen, dus zij waren eigenlijk net zo fout. Raar ook dat de motoren niet gewacht hebben met doorlaten tot de bomen omhoog waren en het rode licht uit was.
13-04-2015 17:17
Ze zijn daar aan een verschrikkelijk ramp ontsnapt. Wat als er midden op de spoorweg een valpartij was gebeurd door die kamikazes? Je mag er toch niet aan denken!
13-04-2015 20:10
Ik heb nooit veel respect gehad voor internationale juryleden, maar zelfs het laatste greintje respect is bij deze verdwenen.Wat een lafaards ! Ze kennen de reglementen en negeren ze bewust. Je zou soms kritiek krijgen in de discussie die erop volgt… Moeten er eerst doden vallen, voordat ze de regels gaan hanteren. Wel als het wat hard waait lopen lullen over afgelasten en inkorten, maar als het echt gevaarlijk wordt, zijn we niet thuis. En oei oei als er een paaltje op de weg staat. Dan komt het verwijtend vingertje naar de organisatie. Bah Bah Bah…wat een stelletje volgevreten losers ! Wanneer durft de UCI eindelijk eens verantwoordelijkheid te nemen. En bij voorbaat excuses voor mijn geïrriteerd taalgebruik...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine