Gebroken sleutelbeen Schachmann na botsing met auto in Lombardije, UCI start onderzoek

zaterdag 15 augustus 2020 om 21:27

De Ronde van Lombardije is in een klein drama geëindigd voor Maximilian Schachmann. De Duits kampioen botste in het slot van de wedstrijd op een auto die het parcours was opgereden. Bij een controle in het ziekenhuis is een sleutelbeenbreuk vastgesteld, maakt de ploeg bekend.

In de voorlaatste kilometer ging het gruwelijk mis voor de 26-jarige renner van BORA-hansgrohe. Vanuit het niets verscheen er aan de rechterkant van de weg een auto op het parcours. Schachmann probeerde op de dalende weg de auto links in te halen. Precies op dat moment leek de bestuurster in de gaten te hebben dat er iets mis was en stuurde naar links een zijstraat in. Schachmann was kansloos en kon de auto niet meer ontwijken.

Na de botsing stapte hij vrij snel weer op de fiets om uiteindelijk als zevende te finishen. Achteraf blijkt dat hij die laatste meters volbracht heeft met een breuk in zijn rechterssleutelbeen.

UCI start onderzoek
De mondiale wielerbond UCI laat in een persstatement weten het incident te onderzoeken. “Wedstrijden op de WorldTour-kalender zijn van het hoogste niveau en zijn verplicht de route te allen tijde af te sluiten. De UCI overweegt een klacht tegen RCS Sport (wedstrijdorganisatie, red.) in te dienen bij de disciplinaire commissie.”

De winnaar van Parijs-Nice moet door de kwetsuur naar alle waarschijnlijkheid de Tour de France missen.

Dit artikel delen:

26 Reacties

Turtlehead 15 augustus 2020 om 21:32

Bijltjesdag vandaag…

Wheely 15 augustus 2020 om 22:07

Bizar inderdaad hoeveel renners er vandaag wat te verduren hebben gehad! Het lijkt wel of we de valpartijen van het gemiste seizoen ook aan het inhalen zijn.

Frank V 15 augustus 2020 om 21:35

Rotdag met al die goeie renners die uitvallen.

Murcia 15 augustus 2020 om 21:37

Lekker voor Bora, op een dag misschien wel 3 toprenners kwijt voor langere tijd. Verschrikkelijk zo kort voor de Tour.

Poeksel 15 augustus 2020 om 21:41

Medekopmannen.

bilthoven 15 augustus 2020 om 21:42

Wat een pech voor deze man! Was aan een uitstekend seizoen bezig en het Tourprofiel leek uitermate geschikt voor hem. Had waarschijnlijk één of 2 ritten kunnen winnen en misschien nog wel voor de groene trui kunnen gaan. Als Buchmann ook niet in de Tour zou kunnen starten, moet Sagan vol aan de bak. En die lijkt tot nu toe niet in goede doen…..

Serse Coppi 15 augustus 2020 om 21:51

Ik zie heel weinig kansen voor iemand van zijn profiel (en het huidige deelnemersveld).
Rit 4 kan nog lukken met die helling (7 km aan 6.7%) als de echte klimmers hun benen stilhouden. Voor de rest zie ik rit 12 ook als mogelijk maar daar blijft het bij. Geen kandidaat voor groen in mijn ogen!

zotvankoers 16 augustus 2020 om 07:28

Sagan was toch wel degelijk op niveau in Sanremo he

Michelangelo 15 augustus 2020 om 21:43

Wat kun je doen als organisatie? Bij iedere oprit een manneke neerzetten? Dat is gewoon niet te doen.

Voor mij als koersliefhebber onbegrijpelijk dat je niet weet dat er een wielerwedstrijd langs komt. Maar ja, mijn moeder zou ook zomaar de auto kunnen pakken en vertrekken, want die geeft niks om wielrennen en zou niet eens weten dat er een wedstrijd door haar eigen voortuin gaat.

Dit soort dingen maakt de koers de koers…. net als een jaar of 2 geleden de auto die op het parcours van de RVV terecht kwam.

S. Morgenstern 15 augustus 2020 om 21:47

Een koers goed afzetten is al jaren te doen. Dat het ook mis kan gaan, toont niet het tegendeel aan en is geen aanleiding om fatalistisch te reageren op dit soort situaties. De organisatie moet gewoon heel goed gaan kijken waarom dit mis is gegaan en daar lessen uit trekken.

Michelangelo 15 augustus 2020 om 21:54

@Morgenstern,
Hoe realistisch is het om een koers van 250 km af te zetten? En dan bedoel ik niet de kruisingen, want dat is meestal geregeld. Maar iedere oprit afzetten…. lijkt mij toch echt mission impossible.

S. Morgenstern 15 augustus 2020 om 21:58

Mensen die aan het parcours wonen vooraf goed inlichtingen.

Merlinappa 15 augustus 2020 om 22:12

Ja, het is vrij normaal om mensen die aan het parcours wonen in te lichten inderdaad. Briefje in de brievenbus.

Panache 16 augustus 2020 om 09:13

Dat briefje in de brievenbus is zo gedaan. Heb je daarna 100% zekerheid? Nee.

denistel 15 augustus 2020 om 21:45

Tour dit jaar valt volgens mij ook weinig te halen voor Sagan
etappes allemaal super pittig.

Mario de Vries 15 augustus 2020 om 21:45

Wat een gedoe man. In eerste instantie al die valpartijen rot voor al die renners, maar dan ook al die wedstrijdjes hier op flits wie het hardst ken schreeuwen en ergens het meest schande van durft te spreken, al dat zondebokzoekerij en beschuldiginge naar zus en zo, wat een massa-hysterische maatschappij leve we toch in

Valvuillerdemoz 15 augustus 2020 om 21:50

Allemachtig, hoe kan je dit nou laten gebeuren?! Een auto op het parcours in een WT koers, nota bene! Gelukkig was het in dit geval nog een nietsvermoedende chauffeur en niet iemand die het op wielrenners heeft gemunt vanwege zijn geloof of zo…
Als er iets duidelijk wordt deze laatste week is dat er in de organisatie van wielerwedstrijden niemand echt de veiligheid van de wielrenners hoog in het vaandel heeft.

Mario de Vries 15 augustus 2020 om 21:58

Er gebeurt nou eenmaal wel eens wat in het leven. Doet allemaal nou eens niet zo hysterisch

Verweggistan 15 augustus 2020 om 21:54

Zijn er nog toprenners die wel nog heel zijn?

debarreman 15 augustus 2020 om 22:33

K voor Schachmann en Bora.

Ik heb de UCI niets horen zeggen over die plastic constructie in Polen bij de finish. Nu wel een klacht over de organisatie.

Paul Bus 16 augustus 2020 om 00:14

Dit is erger dan de val van Remco,die afdaling is ingcalculeerd,een auto plots op parcours is wanbeleid organisatie

zotvankoers 16 augustus 2020 om 07:30

Wat een dwaze opmerking

Cap 16 augustus 2020 om 09:37

zotvankoers, organisatietechnisch bedoelt ie…

girardengo 16 augustus 2020 om 00:37

Het seizoen wordt weer ontsierd door vele ongelukken. Diverse situaties, maar de constante is: te weinig aandacht voor de veiligheid, zoals in voorgaande jaren.

Marszzz 16 augustus 2020 om 01:12

Vorig jaar was exact hetzelfde het geval in de beloftenversie. En werden dezelfde vragen over de veiligheid gesteld.

maklukzat 16 augustus 2020 om 11:17

Cycloversie paar jaar terug (ook georganiseerd door RCS) zelfde verhaal. Auto’s in Como die zo maar afgesloten gedeeltes oprijden. Levensgevaarlijke situaties. Italianen hebben lak aan regels.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair