Richard Plugge: “Jongeren hebben geen Nederlandse voorbeelden uit de Tour nodig”
Interview Visma | Lease a Bike is voorlopig niet van plan om Nederlanders te selecteren voor de Tour de France 2025. De Nederlandse ploeg kondigde dinsdag de plannen aan voor komend seizoen en navraag leerde dat het team met acht buitenlanders naar Frankrijk trekt. Dat heeft behoorlijk wat tongen losgemaakt. Ploegbaas Richard Plugge doet er in gesprek met WielerFlits zelfs nog een schepje bovenop.
Kopman Jonas Vingegaard (Denemarken), Wout van Aert, Tiesj Benoot, Victor Campenaerts (allen uit België), Matteo Jorgenson, Sepp Kuss (beiden uit de Verenigde Staten), Christophe Laporte (Frankrijk) en Simon Yates (Groot-Brittannië) vertegenwoordigen komende zomer het Nederlandse vlaggenschip in de Tour. Een opvallende keuze, eens te meer omdat Plugge op vraag van WielerFlits stelde dat de Nederlanders in zijn ploeg niet goed genoeg waren: “Wij denken dat we op dit moment met andere renners meer kans maken. Met de acht coureurs die we nu gekozen hebben, zijn we het beste in staat om de Tour te winnen”, liet hij weinig ruimte voor twijfels over.
Het maakte de tongen behoorlijk los. Ex-renners Stef Clement (“Het begrip ‘Nederlandse’ ploeg heeft geen enkele waarde meer”) en Tom Dumoulin (“Als je de jeugd echt wil aanspreken, helpt dit niet. Ik was vroeger ook voor de Nederlandse renners in de Tour. Dat betekent echt wel iets”) trokken fel van leer en ook Michael Boogerd (“Nee, ik vind dit niet normaal. En ja, ik vind dit heel jammer. Het toont eens te meer dat Visma | Lease a Bike niet wakker ligt van het niveau, de uitstraling of de identiteit van het Nederlandse wielrennen”) voegt zich bij dat rijtje. Wij plaatsten eveneens vraagtekens bij het feit de Plugge helemaal geen Nederlander meeneemt naar de Tour.
Met Ready2Race en andere initiatieven maak jij je hard om meer Nederlandse kinderen op de fiets te krijgen. Hoe leg je dit dan uit? Hebben zij dan geen voorbeelden nodig, renners waarvan kinderen fan kunnen zijn?
“Ja, maar daar zijn we inmiddels ook wel achter. Kinderen van 13 of 14 jaar die fietsen zijn vooral zelf de grote winnaars. Pas als ze wat verder komen in het wielrennen, kijken ze verder. Pin me niet vast op het totale aantal, maar we hebben een groep van een kleine 20.000 kinderen langs zien komen bij onze initiatieven. Die vragen we uiteraard ook heel vaak iets. Niemand van hen kent Tom Dumoulin, Dylan Groenewegen of Steven Kruijswijk. Niemand.”
Verbazingwekkend. Zijn Nederlanders in de Tour voor dat programma niet juist belangrijk?
“Nou, nee. Totaal niet, echt 0,0. Jongeren hebben geen Nederlandse voorbeelden uit de Tour nodig. Totdat ze mogelijk gaan wielrennen. Dan zijn ze een jaar nieuweling, dan plakken ze misschien wel posters boven hun bed.”

Richard Plugge – foto: Cor Vos
Kennen ze Visma | Lease a Bike dan wel?
“Nee, ook niet. Maar ook geen enkele andere ploeg. Wat dat betreft val ik misschien wat in herhaling. Maar onze concurrentie is niet Team Picnic PostNL, UAE Emirates of Alpecin-Deceuninck. Ja, sportief op de weg natuurlijk wel. Maar qua sport vechten we tegen voetbal en Formule 1. Als je vraagt waar over tien jaar onze sport is, dan moeten we ervoor zorgen dat we kunnen concurreren met een Formule 1-team en een voetbalclub.
In België zal dat anders zijn, maar in Nederland is dat nu wel de situatie. Altijd ook zo geweest, behoudens de jaren tachtig misschien. Toen kon Joop Zoetemelk niet zomaar over straat. Dat is nu totaal niet meer zo. Tom Dumoulin kan prima door het centrum lopen in Amsterdam, net als Dylan Groenewegen. Eén of twee zullen denken: ‘hé, daar loopt-ie’. Maar verder herkent niemand ze. Voor het wielrennen is dat hét probleem. Daar moeten we aan werken.”
Hoe creëer je dan sterren?
“Door ze vaker tegen elkaar te laten rijden. Door ze ook herkenbaar vaker tegen elkaar te laten rijden. En niet in onduidelijke series en onduidelijke wedstrijden, die ervoor zorgen dat ze minder vaak op verschillende plekken aanwezig zijn. Dat is mijn visie.”
Moet je dan meer als ploeg een merknaam opbouwen, of juist als individuele renner? Ik bedoel: het merk Mathieu van der Poel zal groter zijn dan zijn Alpecin-Deceuninck-ploeg, of Wout van Aert en Visma | Lease a Bike?
“Dat zou kunnen. Maar om de concurrentiestrijd met die andere sporten aan te kunnen gaan, moeten we voor elkaar krijgen dat Mathieu vaker tegen Wout rijdt. En Tadej Pogačar vaker tegen Jonas Vingegaard. Zo kan ik nog wel even doorgaan met een rijtje. Zij moeten veel vaker tegen elkaar strijden. Alleen zit het hem niet alleen daar in, maar nog in veel meer zaken. Denk ook aan herkenbaarheid.
We hebben nu 185 koersdagen in de WorldTour. De Netflix-fan heeft geen flauw benul. Ik hoef jou niet uit te leggen hoe het zit. Maar een Netflix-fan die snapt niet hoe belangrijk de Ronde van het Baskenland of de Ronde van Catalonië is. Niemand. De mensen die daar wonen weten hoe groot die wedstrijden zijn. Maar in Nederland denkt mijn buurvrouw: ‘wat is dat?’. Dat groot maken, door te zeggen: we hebben geen 185 WorldTour-dagen, maar negentig of tachtig dagen maximaal. Waarbij alle wedstrijden aan elkaar gelinkt zijn en de grootste sterren van onze ploeg daar ook allemaal en altijd starten. Daar zit de winst in.”

Plugge in aanwezigheid van UCI-baas David Lappartient tijdens Parijs-Roubaix – foto: Cor Vos
Zoals in de Champions League, bijvoorbeeld?
“Ja, dan creëer je stemming. Maar in de wielersport is het juist minder. Jouw stuk mag maar duizend woorden lang zijn, maar geen tweeduizend. Dat is niet zonder reden. Op een gegeven moment haken lezers af, omdat het te veel is.”
Toch zijn die initiatieven er wel geweest. Ik denk bijvoorbeeld aan de Hammer Series, maar dat is ook in schoonheid gestorven. Aan wat denk jij dan wel?
“Je moet een duidelijk format hebben, dat iedereen kan begrijpen. Er zijn nu koersen van zes dagen, zeven dagen, negen dagen. Daar zit geen uniformiteit in. De Hammer Series waren mooi, maar ook complex. Het was onduidelijk voor fans. Ik denk dat je trouw moet blijven aan de kern van het wielrennen. Je moet dichtbij de koers van vandaag de dag blijven. Je wilt de huidige fans ook niet kwijtraken. Maar voor nieuwe liefhebbers, moet je wel durven te veranderen.
Neem bijvoorbeeld de Ronde van Vlaanderen. Tien jaar geleden hebben ze de finale veranderd, maar het is nog altijd De Ronde. Iedereen was tegen die parcourswijziging met de lokale rondes, het was ongeveer de Tweede Revolutie in België in die tijd. Maar tegenwoordig zou het de Derde Revolutie betekenen als je het weer terugdraait naar het oude parcours. Iedereen ziet nu namelijk dat deze variant beter is. Als je naar dit soort formats kijkt, heb je in de eerste plaats een duurzamere toekomst als koers. Je verlicht zo de druk op het verkeer in die regio en het maakt parcoursen ook veiliger. Maar ook voor fans is het leuker om naar te kijken: je ziet ze nu soms wel drie keer, in plaats van één keer.”
Het is sowieso iets dat – zeker in Nederland – speelt: koersen op omlopen. Hoe kijk jij daarnaar?
“Als fan zou ik bang zijn dat er over tien jaar heel veel koersen niet meer bestaan. Veel wedstrijden kunnen tegen die tijd niet meer georganiseerd zijn zoals dat nu is, vanwege de druk op het wegennet en alle wetgeving en regels vanuit lokale overheden. Het zal steeds moeilijker zijn om te finishen in stadscentra, vanwege de geringe veiligheid. Als fan – dat ben ik ook! – zou mij dat zorgen baren. Koersen op deze wijze zal stoppen, op een gegeven moment. Het is al heel moeilijk om wedstrijden nu veilig te maken. Dan kunnen we wel drie of vijf kilometer per uur minder hard fietsen, maar het is nog steeds niet veilig om voor een stadhuis te finishen met allerlei paaltjes en kasseien op de weg. Dát is het grote probleem voor het wielrennen.
Ik zou me als fan dus afvragen hoe we het plezier van de wielersport kunnen behouden. Ik zou blij zijn als er mensen zijn die dat willen veranderen om het beter te maken. Dan haal ik nog maar eens dat voorbeeld van de Ronde van Vlaanderen aan: op het begin denk je dat die verandering niet goed is, maar tien jaar later kijk je daar anders op terug. Of mensen zouden accepteren om te moeten betalen op lokale rondes om de renners te zien? Dat weet ik niet. Misschien hoeft dat ook niet. Maar het is nog altijd leuker om de coureurs drie keer te zien in plaats van één keer.
Voor organisatoren is het ook makkelijker om wedstrijden te organiseren. Dat is enorm belangrijk, want zonder organisatoren hebben we geen wedstrijden. Wij hebben de organisatoren onwijs hard nodig. Ze doen tot op heden echt geweldig werk. Maar ze hebben het wel steeds moeilijker en moeilijker. Neem nu Parijs-Nice. Het is vrijwel onmogelijk om een slotrit in en rond Nice te organiseren, met alle verkeersobjecten. Het is echt steeds moeilijker en moeilijker.”
Als ik dit zo hoor: bestaat wielrennen in het jaar 2050 dan nog?
“Dat denk ik wel. Honderd jaar geleden mocht je in Nederland alleen op de baan koersen. Op de openbare weg was dat verboden. Toen dacht iedereen dat baanwielrennen nooit zou verdwijnen of nooit minder zou leven dan toen. Nu is het wielrennen er nog altijd, maar doen we het niet meer alleen op de baan en juist voornamelijk op de weg. Er zal altijd een grote competitie op de fiets zijn. Daar ben ik van overtuigd. Zakelijk is de wielersport ook echt groot voor heel veel mensen en heel veel bedrijven. Dat zal niet gemakkelijk verdwijnen. Niet in jouw leven, in ieder geval.”
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Domme opmerking, alles is te koop, als die geweldige sportfanaten vandaag 500 miljoen bieden aan Plugge verkoopt hij gewoon de hele zaak en voor die jongens uit de zandbak zijn 500 miljoen een peuleschil.
Ze hebben al een Formule 1, Supercopa de España 2025, Parijs Dakar.
Zie hieronder wat je met geld kunt doen zonder ook maar een grote sportnatie te zijn.
Welke sportevenementen organiseert Saoedi-Arabië in 2025?
Op de rug van het drukste sportjaar dat Saoedi-Arabië ooit heeft gehad, onderbroken door het nieuws van het succesvolle 2034 FIFA World Cup-bod van het land, ziet de 2025-kalender er even vol uit met competitie van wereldklasse.
Het Koninkrijk begint met de Dakar Rally in januari en zal de komende 12 maanden veel van de grootste namen in de sport organiseren en de toonaangevende atleten van de wereld verwelkomen in een reeks evenementen.
Januari
Dakar Rally (3-17 januari): Het sportieve jaar begint opnieuw met de Dakar Rally 2025, die voor het zesde jaar op rij in Saoedi-Arabië wordt georganiseerd. De 2025-route begint in de zuidwestelijke stad Bisha, in de provincie Asir, en ziet coureurs het enorme lege kwartaal van het koninkrijk door 12 etappes, voordat ze de finishlijn in Shubaytah bereiken.
Supercoppa Italiana (januari 2-5): Het eerste feest van het buitenlandse voetbal dat aankomt op de kusten van het Koninkrijk is de 2025 Supercoppa Italiana, die de Serie A-kampioen Inter Milan en runner-up AC Milan tegen Coppa Italia-winnaar Juventus en runner-up Atalanta in het King Saud University Stadium in Riyad plaatst.
Supercopa de España (8-12 januari): Terugkerend naar Saoedi-Arabië voor de vijfde keer in zes jaar, brengt de Supercopa de España een kwartet van de beste clubs van Spanje samen. Regerend La Liga-kampioen Real Madrid en runner-up Barcelona worden vergezeld door Copa del Rey-winnaar Athletic Bilbao en runner-up Mallorca voor het vierteamtoernooi - dat plaatsvindt van 8-12 januari in het King Abdullah Sports City Stadium in Jeddah.
UIM E1 World Championship Jeddah (24-25 januari): Het tweede seizoen van het UIM E1 World Championship begint in Jeddah in januari, omdat de Saoedische stad de innovatieve elektrische racebootserie terug naar de kustlijn verwelkomt. De 2024 race en uiteindelijk de inaugurele kampioenschap titel werd gewonnen door Emma Kimiläinen en Sam Coleman van Team Brady, eigendom van de legendarische Amerikaanse voetballer Tom Brady.
Februari
UFC Fight Night: Adesanya vs Imavov (1 feb.): Het Ultimate Fighting Championship is terug in Riyadh voor de tweede keer na UFC op ABC: Whittaker vs Aliskerov dat afgelopen juni in de hoofdstad van Saoedi-Arabië werd gehouden. Het evenement, dat plaatsvindt in de anb Arena, zal UFC-middengewichtkampioen Israel Adesanya zijn titel zien verdedigen tegen Nassourdine Imavov, terwijl Ikram Aliskerov en Andre Muniz naar verwachting ook tegen elkaar zullen strijden in een verplaatste wedstrijd.
Jeddah ePrix (14-15 februari): De Formule E debuteert in 2025 in Jeddah, na zes jaar racen in Diriyah, met twee races op het Jeddah Corniche Circuit, dezelfde locatie die wordt gebruikt voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië in de Formule 1.
De Saudi Cup (21-22 februari): De 2025 Saudi Cup, 's werelds rijkste paardenrace en misschien wel de grootste datum op de racekalender, is terug op de King Abdulaziz Racetrack in Riyad in februari. De beste volbloeden en jockeys ter wereld zullen afdalen naar de Saoedische hoofdstad om een recordprijsfonds te achtervolgen tijdens de racevergadering van meer dan $ 38,1 miljoen, waarvan $ 20 miljoen gereserveerd voor de gelijknamige Saudi Cup zelf.
April
AFC Asian U17 Cup (3-20 april): De helderste jonge voetbalsterren in Azië nemen in april de velden van het Koninkrijk, omdat de AFC Under-17 Asian Cup voor het eerst sinds 1992 in Saoedi-Arabië wordt georganiseerd.
Grand Prix van Saoedi-Arabië (18-20 april): Voor de vijfde keer organiseert Jeddah de Formule 1 Grand Prix van Saoedi-Arabië op het Jeddah Corniche Circuit. Vorig jaar won de race van 2024-kampioen Max Verstappen van pole position voor Red Bull, waarbij de Nederlander zijn 100ste carrièrepodium opeiste.
Mei
AFC Champions League Elite Finals (25 april - 25 mei). 4): De finale van het inaugurele seizoen van de AFC Champions League Elite zal zich afspelen in Saoedi-Arabië nadat de Asian Football Confederation (AFC) vorig jaar grote veranderingen heeft aangebracht in de structuur van zijn toernooien. In de grootste opschudding in twee decennia is de omgedoopt AFC Champions League Elite nu de grootste clubvoetbalcompetitie van het continent.
Augustus
FIBA Asia Cup (5-17 augustus): Voor het eerst sinds 1997 zal Saoedi-Arabië de FIBA Asian Cup organiseren, terwijl de toonaangevende basketbalspelers van het continent de overwinning behalen.
November
Rally Saoedi-Arabië (27-30 november): Het World Rally Championship (WRC) keert voor het eerst terug naar het Midden-Oosten sinds Jordanië in 2011 een evenement organiseerde, terwijl de Rally van Saoedi-Arabië in Jeddah het gordijn naar beneden brengt over het WRC-seizoen van 2025. Het is het eerste evenement van een 10-jarige overeenkomst tussen de WRC en de Saudi Automobile and Motorcycle Federation (SAMF).
WTA Tour Finals (november 3-9): Voor een derde achtereenvolgende jaar, 's werelds beste acht tennissers zal het seizoen eindigende WTA Tour Finals spelen in de King Saud University Indoor Arena in 2015.
December
ATP Next Gen Finals (TBD): De acht meest opwindende jonge spelers in het wereldtennis komen samen voor de ATP Next Gen Finals, die voor het derde opeenvolgende jaar in Jeddah worden gehouden.
FIFA bevestigt: WK 2034 in Saudi-Arabië
Ik hou niet zo van opmerkingen dom noemen, dus daar ga ik ook niet in mee. Maar als je er iets genuanceerder naar kijkt dan lijkt mij VLAB juist een van de weinig ploegen die níet gevoelig is voor oliegeld.
Nu zijn mijn kinderen in de atletiek lekker bezig maar dien je als buitenstaander op atletiek.nu in te loggen om te kijken wat hun uitslagen van het afgelopen weekend waren.
Kortom vroeger kwam de sport zo naar je toe en leefde het veel meer onder de mensen.
Ongeveer alle kranten tijdschriften in Belgie en Nederland en NU.nl zijn in handen van de DPG Media groep, DPG Media groep bepaald wat jij leest, bijna alle kranten zijn het zelfde, DPG Groep heeft het monopolie, de Telegraaf valt er gelukkig buiten.
Eigenaarschap
Volgens cijfers van de Vlaamse Regulator voor de Media was in 2022 98,91% van DPG Media in handen van de holding Epifin,[2] die op zijn beurt gecontroleerd wordt door de STAK Epifin, een Stichting Administratiekantoor naar Nederlands recht.[1] Door het gebruik van deze constructie blijven de aandeelhouders verborgen,[1] maar algemeen wordt aangenomen dat verschillende telgen van de familie Van Thillo de belangrijkste begunstigden zijn.[1][2]
DPG Media
https://nl.wikipedia.org/wiki/DPG_Media
Ik zeg nergens dar ik niet geniet als iemand ergens een geweldige sportprestatie neerzet, maar ik word er gevoelsmatig niet warm of koud van.
Als Visma-LaB straks in de zandbak handen komt ben je dan nog fan van die club?
Zou het zelfde zijn als Ajax ineens Feijenoord gaat heten en Feijenoord Ajax.
IK zei als Ajax Amsterdam ineens Feijenoord Amsterdam gaat heten, dan wel Feijenoord Rotterdam ineens Feijenoord Amsterdam
Tuurlijk kan iedereen fan zijn van UAE