Richard Plugge: “Jongeren hebben geen Nederlandse voorbeelden uit de Tour nodig”
Richard Plugge in gesprek met Wilco Kelderman - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
zondag 19 januari 2025 om 09:34

Richard Plugge: “Jongeren hebben geen Nederlandse voorbeelden uit de Tour nodig”

Interview Visma | Lease a Bike is voorlopig niet van plan om Nederlanders te selecteren voor de Tour de France 2025. De Nederlandse ploeg kondigde dinsdag de plannen aan voor komend seizoen en navraag leerde dat het team met acht buitenlanders naar Frankrijk trekt. Dat heeft behoorlijk wat tongen losgemaakt. Ploegbaas Richard Plugge doet er in gesprek met WielerFlits zelfs nog een schepje bovenop.

Kopman Jonas Vingegaard (Denemarken), Wout van Aert, Tiesj Benoot, Victor Campenaerts (allen uit België), Matteo Jorgenson, Sepp Kuss (beiden uit de Verenigde Staten), Christophe Laporte (Frankrijk) en Simon Yates (Groot-Brittannië) vertegenwoordigen komende zomer het Nederlandse vlaggenschip in de Tour. Een opvallende keuze, eens te meer omdat Plugge op vraag van WielerFlits stelde dat de Nederlanders in zijn ploeg niet goed genoeg waren: “Wij denken dat we op dit moment met andere renners meer kans maken. Met de acht coureurs die we nu gekozen hebben, zijn we het beste in staat om de Tour te winnen”, liet hij weinig ruimte voor twijfels over.

Het maakte de tongen behoorlijk los. Ex-renners Stef Clement (“Het begrip ‘Nederlandse’ ploeg heeft geen enkele waarde meer”) en Tom Dumoulin (“Als je de jeugd echt wil aanspreken, helpt dit niet. Ik was vroeger ook voor de Nederlandse renners in de Tour. Dat betekent echt wel iets”) trokken fel van leer en ook Michael Boogerd (“Nee, ik vind dit niet normaal. En ja, ik vind dit heel jammer. Het toont eens te meer dat Visma | Lease a Bike niet wakker ligt van het niveau, de uitstraling of de identiteit van het Nederlandse wielrennen”) voegt zich bij dat rijtje. Wij plaatsten eveneens vraagtekens bij het feit de Plugge helemaal geen Nederlander meeneemt naar de Tour.

Met Ready2Race en andere initiatieven maak jij je hard om meer Nederlandse kinderen op de fiets te krijgen. Hoe leg je dit dan uit? Hebben zij dan geen voorbeelden nodig, renners waarvan kinderen fan kunnen zijn?
“Ja, maar daar zijn we inmiddels ook wel achter. Kinderen van 13 of 14 jaar die fietsen zijn vooral zelf de grote winnaars. Pas als ze wat verder komen in het wielrennen, kijken ze verder. Pin me niet vast op het totale aantal, maar we hebben een groep van een kleine 20.000 kinderen langs zien komen bij onze initiatieven. Die vragen we uiteraard ook heel vaak iets. Niemand van hen kent Tom Dumoulin, Dylan Groenewegen of Steven Kruijswijk. Niemand.”

Verbazingwekkend. Zijn Nederlanders in de Tour voor dat programma niet juist belangrijk?
“Nou, nee. Totaal niet, echt 0,0. Jongeren hebben geen Nederlandse voorbeelden uit de Tour nodig. Totdat ze mogelijk gaan wielrennen. Dan zijn ze een jaar nieuweling, dan plakken ze misschien wel posters boven hun bed.”

Richard Plugge – foto: Cor Vos

Kennen ze Visma | Lease a Bike dan wel?
“Nee, ook niet. Maar ook geen enkele andere ploeg. Wat dat betreft val ik misschien wat in herhaling. Maar onze concurrentie is niet Team Picnic PostNL, UAE Emirates of Alpecin-Deceuninck. Ja, sportief op de weg natuurlijk wel. Maar qua sport vechten we tegen voetbal en Formule 1. Als je vraagt waar over tien jaar onze sport is, dan moeten we ervoor zorgen dat we kunnen concurreren met een Formule 1-team en een voetbalclub. 

In België zal dat anders zijn, maar in Nederland is dat nu wel de situatie. Altijd ook zo geweest, behoudens de jaren tachtig misschien. Toen kon Joop Zoetemelk niet zomaar over straat. Dat is nu totaal niet meer zo. Tom Dumoulin kan prima door het centrum lopen in Amsterdam, net als Dylan Groenewegen. Eén of twee zullen denken: ‘hé, daar loopt-ie’. Maar verder herkent niemand ze. Voor het wielrennen is dat hét probleem. Daar moeten we aan werken.”

Hoe creëer je dan sterren?
“Door ze vaker tegen elkaar te laten rijden. Door ze ook herkenbaar vaker tegen elkaar te laten rijden. En niet in onduidelijke series en onduidelijke wedstrijden, die ervoor zorgen dat ze minder vaak op verschillende plekken aanwezig zijn. Dat is mijn visie.”

Moet je dan meer als ploeg een merknaam opbouwen, of juist als individuele renner? Ik bedoel: het merk Mathieu van der Poel zal groter zijn dan zijn Alpecin-Deceuninck-ploeg, of Wout van Aert en Visma | Lease a Bike?
“Dat zou kunnen. Maar om de concurrentiestrijd met die andere sporten aan te kunnen gaan, moeten we voor elkaar krijgen dat Mathieu vaker tegen Wout rijdt. En Tadej Pogačar vaker tegen Jonas Vingegaard. Zo kan ik nog wel even doorgaan met een rijtje. Zij moeten veel vaker tegen elkaar strijden. Alleen zit het hem niet alleen daar in, maar nog in veel meer zaken. Denk ook aan herkenbaarheid.

We hebben nu 185 koersdagen in de WorldTour. De Netflix-fan heeft geen flauw benul. Ik hoef jou niet uit te leggen hoe het zit. Maar een Netflix-fan die snapt niet hoe belangrijk de Ronde van het Baskenland of de Ronde van Catalonië is. Niemand. De mensen die daar wonen weten hoe groot die wedstrijden zijn. Maar in Nederland denkt mijn buurvrouw: ‘wat is dat?’. Dat groot maken, door te zeggen: we hebben geen 185 WorldTour-dagen, maar negentig of tachtig dagen maximaal. Waarbij alle wedstrijden aan elkaar gelinkt zijn en de grootste sterren van onze ploeg daar ook allemaal en altijd starten. Daar zit de winst in.”

Plugge in aanwezigheid van UCI-baas David Lappartient tijdens Parijs-Roubaix – foto: Cor Vos

Zoals in de Champions League, bijvoorbeeld?
“Ja, dan creëer je stemming. Maar in de wielersport is het juist minder. Jouw stuk mag maar duizend woorden lang zijn, maar geen tweeduizend. Dat is niet zonder reden. Op een gegeven moment haken lezers af, omdat het te veel is.”

Toch zijn die initiatieven er wel geweest. Ik denk bijvoorbeeld aan de Hammer Series, maar dat is ook in schoonheid gestorven. Aan wat denk jij dan wel?
“Je moet een duidelijk format hebben, dat iedereen kan begrijpen. Er zijn nu koersen van zes dagen, zeven dagen, negen dagen. Daar zit geen uniformiteit in. De Hammer Series waren mooi, maar ook complex. Het was onduidelijk voor fans. Ik denk dat je trouw moet blijven aan de kern van het wielrennen. Je moet dichtbij de koers van vandaag de dag blijven. Je wilt de huidige fans ook niet kwijtraken. Maar voor nieuwe liefhebbers, moet je wel durven te veranderen.

Neem bijvoorbeeld de Ronde van Vlaanderen. Tien jaar geleden hebben ze de finale veranderd, maar het is nog altijd De Ronde. Iedereen was tegen die parcourswijziging met de lokale rondes, het was ongeveer de Tweede Revolutie in België in die tijd. Maar tegenwoordig zou het de Derde Revolutie betekenen als je het weer terugdraait naar het oude parcours. Iedereen ziet nu namelijk dat deze variant beter is. Als je naar dit soort formats kijkt, heb je in de eerste plaats een duurzamere toekomst als koers. Je verlicht zo de druk op het verkeer in die regio en het maakt parcoursen ook veiliger. Maar ook voor fans is het leuker om naar te kijken: je ziet ze nu soms wel drie keer, in plaats van één keer.”

Het is sowieso iets dat – zeker in Nederland – speelt: koersen op omlopen. Hoe kijk jij daarnaar?
“Als fan zou ik bang zijn dat er over tien jaar heel veel koersen niet meer bestaan. Veel wedstrijden kunnen tegen die tijd niet meer georganiseerd zijn zoals dat nu is, vanwege de druk op het wegennet en alle wetgeving en regels vanuit lokale overheden. Het zal steeds moeilijker zijn om te finishen in stadscentra, vanwege de geringe veiligheid. Als fan – dat ben ik ook! – zou mij dat zorgen baren. Koersen op deze wijze zal stoppen, op een gegeven moment. Het is al heel moeilijk om wedstrijden nu veilig te maken. Dan kunnen we wel drie of vijf kilometer per uur minder hard fietsen, maar het is nog steeds niet veilig om voor een stadhuis te finishen met allerlei paaltjes en kasseien op de weg. Dát is het grote probleem voor het wielrennen.

Ik zou me als fan dus afvragen hoe we het plezier van de wielersport kunnen behouden. Ik zou blij zijn als er mensen zijn die dat willen veranderen om het beter te maken. Dan haal ik nog maar eens dat voorbeeld van de Ronde van Vlaanderen aan: op het begin denk je dat die verandering niet goed is, maar tien jaar later kijk je daar anders op terug. Of mensen zouden accepteren om te moeten betalen op lokale rondes om de renners te zien? Dat weet ik niet. Misschien hoeft dat ook niet. Maar het is nog altijd leuker om de coureurs drie keer te zien in plaats van één keer. 

Voor organisatoren is het ook makkelijker om wedstrijden te organiseren. Dat is enorm belangrijk, want zonder organisatoren hebben we geen wedstrijden. Wij hebben de organisatoren onwijs hard nodig. Ze doen tot op heden echt geweldig werk. Maar ze hebben het wel steeds moeilijker en moeilijker. Neem nu Parijs-Nice. Het is vrijwel onmogelijk om een slotrit in en rond Nice te organiseren, met alle verkeersobjecten. Het is echt steeds moeilijker en moeilijker.”

Als ik dit zo hoor: bestaat wielrennen in het jaar 2050 dan nog?
“Dat denk ik wel. Honderd jaar geleden mocht je in Nederland alleen op de baan koersen. Op de openbare weg was dat verboden. Toen dacht iedereen dat baanwielrennen nooit zou verdwijnen of nooit minder zou leven dan toen. Nu is het wielrennen er nog altijd, maar doen we het niet meer alleen op de baan en juist voornamelijk op de weg. Er zal altijd een grote competitie op de fiets zijn. Daar ben ik van overtuigd. Zakelijk is de wielersport ook echt groot voor heel veel mensen en heel veel bedrijven. Dat zal niet gemakkelijk verdwijnen. Niet in jouw leven, in ieder geval.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
95 Reacties
17-01-2025 17:16
Ik vind dat al deze drama rond het niet selecteren van Nederlanders in de Tour een focus is op een symptoom in plaats van op het grotere probleem. Dat is namelijk dat er een gebrek aan aanwas in Nederland is. Door een slechtere basis is het logisch dat er minder goede Nederlandse wielrenners zijn. Dan volgt het vanzelf dat als je een van de twee beste ploegen ter wereld hebt, daar minder Nederlanders zullen rijden op topniveau. Visma krijgt nu kritiek dat ze geen Nederlanders selecteren, maar zij lijken met de een van de weinige te zijn die het onderliggende probleem aanpakken: constante investeringen in jeugdprogramma's in Nederland om kinderen te enthousiasmeren en te behouden voor het wielrennen, het organiseren van een Ronde van Nederland, etc. Dat is voor mij het ophouden van een Nederlandse identiteit als ploeg, en dat doen ze zelfs zonder grote Nederlandse sponsoren.

Ik zou zelfs nog een stapje verder durven te gaan mbt het niet selecteren van Nederlanders voor de Tour. Juist omdat ze dat doen, kunnen ze een van de twee beste teams blijven zijn, waardoor ze internationaal sponsors kunnen vinden, die er in Nederland kennelijk niet meer zijn, om de ploeg financieel op het zelfde niveau te houden, waardoor eerder genoemde investeringen in het Nederlandse wielrennen kunnen blijven komen. Want ik verwacht dat als er financieel pas op de plaats gemaakt zou moeten worden, doordat er met kleinere sponsoren verder gegaan zou moeten worden, deze investeringen niet direct in het team, maar in het hele Nederlandse wielrennen, de eerste zijn die eraan gaan.
    17-01-2025 18:28
    Hear, hear. Applaus voor dit essay.
    17-01-2025 20:02
    Hear hear!
    17-01-2025 20:02
    Ik ook eens met bovenstaande. Bovendien vind ik dat het niet alleen VisLab's verantwoordelijkheid is om de jeugd aan het sporten/wielrennen te krijgen. Maar daar gaat dit kabinet weer 28 miljoen op bezuinigen want het is wel Holland boven alles, maar niet als er voor betaald moet worden.
    Goed onderbouwd verhaal ook van Plugge, hoewel ie met die ene quote boven het artikel wel in een heel slecht licht word gezet. Youri doet me een beetje aan mijn vrouw denken. Die kan ook zo lekker uit een prima onderbouwd verhaal één zinnetje halen en je daar dan keihard op pakken.
    Wel fijn dat wielerflits ff verhaal gaat halen bij de baas van VisLab want het maakt wat los hiero allemaal. Kom maar door met die reacties, ik zit op 't puntje van mijn stoel.
    18-01-2025 08:17
    Volledig eens met dit verhaal.
    18-01-2025 10:27
    Zen, geniale vergelijking, ik moest lachen.
17-01-2025 17:39
Het mountainbiken en cyclocross heeft door vd Poel een enorme impuls gekregen. Met name het aantal mountainbikers bij de jeugd nam explosief toe, dus Plugge geen idee waarom jij denkt dat dit hier niks mee te maken heeft
    17-01-2025 18:15
    Deo
    Dat heb je heel goed verwoord, in West Brabant staan er elke week honderden kinderen aan de start bij een veldrit . Ze willen allemaal vd Poel worden maar dat weet de heer Plugge niet.
    17-01-2025 18:51
    @Deo ook als Van der Poel een Italiaan was geweest hadden veel Nederlanders Van der Poel willen zijn. Op het voetbal veld wil iedereen Messi zijn en niet een Nederlandse spits in de eredivisie. Als iedere Nederlandse veldrijder Ronhaar had willen zijn, had ik je gelijk gegeven. Net als bij atletiek Bol zorgt voor dat mensen aan hardlopen gaan niet de middelmaat. Een extra Nederlandse renner in de Tour gaat echt niet voor meer kijkers zorgen, tenzij het Van der Poel is. Heel misschien Kooij in de sprintetappes. Daar blijft het echt wel bij.
    17-01-2025 19:26
    Ik zou ook nog steeds wel VDP willen zijn, al ben ik al heel lang geen kind meer....;)
    17-01-2025 20:12
    Mij lijkt niks strontvervelender dan MvdP of Max zijn, die wonen ook zeer bewust niet in NL
    17-01-2025 23:40
    @cycling mee eens met dat vd Poel groter is in dat opzicht. Ik kan mij overigens best vinden in de keuzes van Visma, maar Plugge's argument vind ik nergens op slaan. Het is niet voor niks dat de Tour van Bau en Lau, nooit vergeten gaat worden. Denk maar aan vorig jaar toen Jorgenson en Kelderman in de kopgroep zaten, dan heeft toch iedereen liever dat Kelderman het zou moeten afmaken.
    18-01-2025 08:19
    Plugge heeft het dus over kinderen die voor het eerst kennismaken bij de wielersport op hun evenementen. Dat zijn dus níet kinderen die al bij veldritten staan, lid zijn van een wielerclub, etc etc. Groot verschil.
    18-01-2025 08:40
    @Leo en daarom slaat Plugges opmerking eigenlijk nergens op, want hij veralgemeniseert dit naar de hele Nederlandse jeugd. Jammer dat de verslaggever daar niet op ingaat.
    18-01-2025 12:05
    @platteprijs

    Meer tekst/inhoud lezen, minder laten leiden door schreeuwerige koppen boven artikelen.
17-01-2025 16:53
Waarom is het per se een probleem dat wielrennen geen enorm grote sport is? Niet elke sport hoeft gigantisch te zijn. Niche sporten hebben ook hun charmes (en het is wel meer dan een nichesport). Natuurlijk voor iemand als Plugge is het heel belangrijk dat de sport groter wordt, want dat verhoogt zijn eigen waarde.

Overigens kan je het niet hebben van Nederlanders in de Tourploeg misschien wel goedpraten, ik begrijp ergens dat je de beste wilt zijn en wilt winnen en dat dat op dit moment niet gaat met Nederlanders, maar als je in je eigen opleidingsploeg maar 1 Nederlander hebt verraadt dat wel dat je het ook niet echt kan schelen en je weinig in zit met het opleiden van Nederlanders. Op dat vlak snap ik de kritiek van sommigen wel. En ik ben geen Nederlander dus het kan me weinig schelen (ook al heb ik wel sympathie voor ploegen met een bepaalde nationale identiteit).
    17-01-2025 19:00
    Zij zijn op dit moment wel de enige ploeg die in Nederland in de hele piramide actief zijn, dus dat het hen niet kan schelen is klinkklare onzin. Dan is er geen enkele Nederlandse ploeg die het Nederlandse wielrennen iets kan schelen.
    18-01-2025 01:43
    Ze zijn in de hele piramide actief om de beste jongeren in de wereld te rekruteren vanop jonge leeftijd, niet om Nederlandse jongeren op te leiden, dat is het punt. Ze trekken hun strategie van bij de profs gewoon door.

    En ja, dat is inderdaad het grote probleem, er lijkt geen enkele Nederlandse ploeg die zich nog inzet om Nederlanders de best mogelijke opleiding te geven, zoals bijvoorbeeld Lotto dat doet in België. DSM lijkt er een beetje meer op te gaan focussen, maar dat is het. Ook één van de redenen waarom de internationale strategie van TDT niet echt enorm goed onthaald werd door sommige Nederlandse wielervolgers. Ze leken in een gat te duiken dat er is sinds het verdwijnen van Roompot, maar dat blijkt dus niet zo.
17-01-2025 16:54
Over enkele jaren (misschien nog wel eerder) is deze ploeg geen Nederlands team meer.
Blijkbaar is het buitenland zaligmakend voor Plugge c.s..
Het schept wel duidelijkheid dit artikel; de blik van management en staf kent een volledige focus op prestaties.
De namen zijn onbelangrijk, want de jeugd kent de renners toch niet...

Vergelijkingen met Champions League en Formule 1; Plugge zoekt driftig naar de pot met goud aan het einde van de regenboog.
    17-01-2025 17:09
    Ik ben bezig met het boek over deze ploeg. Ik snap best het gemopper over deze keuzes. Maar hoeveel kinderen op plein zie je lopen met NL shirt? Ze willen allemaal een Barca, United of Real shirt hebben met hun buitenlandse held. Ik denk dat hier te veel oudere zitten die nog in de jaren 80 leven. Incl. myself.
    17-01-2025 21:58
    Als jeugdtrainer herken ik het beeld van Plugge niet. Kids vanaf 10/11 jaar hebben wel degelijk voorbeelden in het peloton. Zij kennen de ploegen en de grote renners heel goed en identificeren zich hiermee. Opvallend is dat ze niet perse met Nederlanders identificeren, maar vooral met de bijzondere renners.
    17-01-2025 22:35
    Amstel, Plugge heeft het over de ready to racers, wiens vaders waarschijnlijk F1 en voetbal kijken en dus nog nooit wielrennen op tv hebben gezien. Die kids gaan ook helemaal niet op wielrennen, uitzonderingen daargelaten. Er is inderdaad wel degelijk een andere groep die zich wel met de pro’s indentificeerd. Voor hen zijn renners als Groenewegen of Jakobsen wel degelijk voorbeelden.
    18-01-2025 08:16
    @Amstelsilver

    Plugge heeft het dan ook over kinderen die bij hun evenementen voor het eerst in aanraking komen met de wielersport. Dat zijn niet de kinderen die jij traint.
    18-01-2025 09:28
    Dat begrijp ik. Maar voor wie wil je voorbeelden creëeren? Zoals in een ander draadje, wil je de sport groter maken of wil je de echt gemotiveerden aanspreken, inspireren en hun dromen voeden?
    18-01-2025 09:36
    Bierbrouwer
    Nooit in West Brabant gefietst zeker, elke jeugd renner rijd in een shirt van M vd Poel. Zelf in het regenbogen shirt.
    18-01-2025 10:35
    @Pol volgens mij gaat het hierom dat de jonkies met truien van absolute wereldtop willen rijden. Van der Poel is wereldkampioen. Net zoals je meer Visma-LaB truien ziet, als truien van de andere Nederlandse WT-ploeg. Ik weet niet eens de naam van de ploeg in 2025.
    18-01-2025 12:06
    @Amstelsilver

    Beide kan tegelijk.
    18-01-2025 12:20
    De romantiek van het wielrennen heeft sowieso alleen een bestaan bij fans en journalisten. In het wielerwereldje zelf gaat het alleen om winnen en geld.
    19-01-2025 10:33
    Die Plugge zit er ook alleen maar voor z’n eigen bankrekening hoor!!!
17-01-2025 16:58
wielrennen is voor het publiek. Nederlands publiek kijkt (en luistert) met hoop op nederlands succes. dat betekent een nederlandse renner die wint. PUNT
    17-01-2025 17:08
    Voor jou persoonlijk punt. Ik volg een ploeg en niet persé individuele renners. Ik maak me ook niet druk of Feyenoord wel of geen Nederlanders opstelt. Hetzelfde met Donar. Er zijn er hier (blijkens de reacties) ook een aantal fan van UAE en Pogacar. Ook geen Nederlander of een Nederlandse ploeg.
    18-01-2025 00:45
    Wielerteams met voetbalclubs vergelijken is onzin. Bij het wielrennen gaat de loyaliteit naar de renner uit, niet naar het team. In het voetbal is het precies het tegenovergestelde. Geen Feyenoord fan die voor Ajax werd toen Berghuis de overstap maakte. Integendeel, Berghuis werd massaal uitgekotst. Als Van Aert van ploeg verandert gaan zijn fans zonder enige aarzeling met hem mee. Die hebben geen enkele loyaliteit aan Visma.
    18-01-2025 09:30
    @Oblomov Je generaliseert op basis van je eigen mening. Zo werkt dat dus in ieder geval bij mij niet. Verder ken ik in mijn omgeving een aantal anderen voor wie dat ook niet zo werkt. Ik kan me voorstellen dat dat voor een aantal toppers wel zal gelden (zou het zelf niet erg vinden als Roglic de Tour wint, maar zie nog liever Vingegaard winnen). Was echter zelf ook voor Rabobank, met alle buitenlandse toppers. Verder denk ik dat de enige NL renner bij Visma die echt enthousiasme in/voor de Tour kan veroorzaken, Kooij is. En breder gezien, kom je niet veel verder dan Van der Poel en wellicht Mollema maar bv een Arensman of Van den Broek ook niet. Kelderman, Van Baarle of Lemmen gaan echt niet meer enthousiasme en aandacht voor wielrennen of de Tour opleveren naar mijn mening. De spoeling wat betreft Nederlandse toppers waar de jeugd enthousiast van wordt, is gewoon heel dun op het moment. Natuurlijk had ik dat graag anders gezien, maar de Tour is niet het podium om dan maar Nederlanders op te stellen; daar ga je voor je sterkste opstelling. De discussie is daarbij voornamelijk over Campenaerts en die is mede mee omdat hij exact dezelfde framemaat als Vingegaard heeft. Behalve Tijmen Graat is er geen Nederlander die dat heeft.
    18-01-2025 17:47
    Dat is geen mening, maar een feit. Fans van voetbalclubs blijven die club trouw. In het wielrennen gaat bij het overgrote deel van de fans de loyaliteit uit naar renners. Je maakt mij niet wijs dat er, zelfs op dit forum (waar een kleine minderheid actief is die zich aan die regel onttrekt), ook maar één malloot te vinden is die Mollema die overwinning in Lombardije niet gunde omdat hij niet meer voor de ploeg Plugge reed (die daar met Roglic ook een kanshebber had).

    Wielrennen is gewoon een rare sport waar er in teamverband gereden wordt, maar vervolgens individuele overwinningen toegekend worden. Die vreemde situatie staat identificatie met teams in de weg. Want waarom zou iemand zich tot één team beperken, terwijl je ook her en der je favoriete renners kunt hebben. De Hammer-series waren een poging daar verandering in te brengen, maar dat is op een flop uitgelopen.
17-01-2025 17:15
Interessant interview. Dat had ik niet verwacht na die ronkende kop en loeiende inleiding.
17-01-2025 18:33
“Door ze vaker tegen elkaar te laten rijden. Door ze ook herkenbaar vaker tegen elkaar te laten rijden."

Misschien eens beginnen met je eigen superster die in alle eendagskoersen schittert door afwezigjeid.
    17-01-2025 19:15
    @De blindenloterij volgens mij gaat Vingegaard in de Dauphine, Tour en de Vuelta de strijd aan met Pogacar. In de eendags wedstrijden zijn andere renners welke de strijd aangaan met Pogacar. Vingegaard heeft daar niet de kwaliteiten voor. Je zegt toch ook niet dat van der Poel moet strijden tegen Pogacar voor het Algemeen Klassement in de Tour. Ik snap die discussie niet van het moeten rijden van monumenten door de klassementsrenners.
    17-01-2025 22:05
    Ik zie niet in waarom hij dat niet zou kunnen. Hij trapt toch geweldige wattages? Als je de Tour kunt winnen dan maak je echt wel kans in LBL en Lombardije. Verder is hij ook nog wel explosief en kan in de Tour vaak als enige Pogi volgen. Dat zag je vorig jaar ook in het openingsweekend.
17-01-2025 17:09
Liever een hele mooie strijd tot het einde tussen Visma en UAE zonder NL-ers, dan op dat vlak geen strijd maar wel 1 etappe overwinning voor een NL-er.
Voor de jeugd maakt het geen drol uit natuurlijk, net als in de voetballerij waar Messi, Mbape grotere helden zijn dan Woutje Weghorst. En al had Nederland wel een type Messi dan waren de meeste voetbal veldjes alsnog vaak leeg of bezet door (blowende) hangjongeren.
17-01-2025 18:43
Edit redactie: Tot ziens.
    17-01-2025 19:04
    Dat heb je hem ook weer met zijn zoals altijd niet onderbouwde reacties.
    17-01-2025 20:08
    Ik zou een lekker een biertje gaan doen met Marc Madiot, die is het helemaal met je eens. Hij schijnt tijdens de tour nog wel eens een momentje vrij te hebben
17-01-2025 22:40
Het is natuurlijk wel onzin.
Ik en mijn vrienden keken elke klassieker en rit van de tour om te kijken of Breukink, Boogerd, Dekker, den Bakker, Voskamp, Blijlevens, Hoffman etcetera nog konden winnen.
Ik Boogerd na als ik de dijk of de duinen in klom. We zijn hem achterna gefietst toen hij een training deed langs ons huis. En ik heb mijn ouders gesmeekt om naar Valkenburg te gaan in 98. Ik heb gehuild toen ik aankwam in de camper, toen bleek dat hij 1 km lek stond.
Daarna heb ik alle uitslagen van Eltink, Flens, Engels, de Groot, Wielinga etc bijgehouden en daarna weer 'kindervreugde' gevoeld als de naam van Weening voorbij kwam. De ijsmuur van Kruijswijk is na de teen van Casillas en de hattrick van Moura de grootste sportdeceptie van mij ooit.

Door al deze mannen fiets ik nu op een stalen ros met een carbon voorvork.

Nu ben ik te oud geworden voor chauvinisme en geniet van alle renners die zichzelf helemaal overgeven aan de fiets en de natuur.

Maar zonder Boogerd en Dekker had ik nooit geweten hoe heerlijk het is om te fietsen.
17-01-2025 16:52
Kunnen we niet meteen door naar het charme-offensief waar een kirrende vingy aan de lopende band haringen naar binnen werkt?
    17-01-2025 16:59
    Dat deed hij op de visafslag al.
    Zou hij daardoor ontdekt zijn?
    17-01-2025 20:05
    Zou Thijmen Graat zich zorgen maken?
    17-01-2025 20:49
    Pascal Poisson deed dat al in de jaren 80.
    17-01-2025 23:56
    Pascal deed het in zijn broek voor Philippe Poissonnier.
    18-01-2025 14:25
    Ik denk het niet. Poisson won een stuk meer dan Poissonnier.
17-01-2025 17:19
Haha Plugge is duidelijk gepikeerd. Wat Plugge vindt, maakt helemaal niet uit. Straks als hij nieuwe sponsors nodig heeft dan zal blijken of hij een punt heeft.
    17-01-2025 18:56
    Een potentiële Nederlandse sponsor zoaks jumbo was zal zich toch wel 3 keer bedenken om als sponsor in te stappen. Dit team heeft maar weinig positieve exposeren naar mogelijke Nederlandse mensen.
17-01-2025 17:35
Kijk, dit zijn de artikelen die we willen zien op WF.
17-01-2025 20:53
Die man is wel een beetje wereldvreemd.
17-01-2025 22:24
Die Plugge snapt er weinig van. Bovendien, ook met al die buitenlanders in de Tour zal de tweede plaats het hoogst haalbare zijn. De komende jaren zal pogacar de Tour domineren.
18-01-2025 11:59
Niet voor niks is Pogi al jaren populairder dan de robots van Vismalab
17-01-2025 19:13
De meeste zure reacties komen van de Pogacar / UAE fans.

Als de Nederlanders zo goed zijn verwacht ik dat ze de hele Giro overhoop rijden, en in dienst van andere ploegen veel winnen in de Tour. Ik zal ze graag zien in de Vuelta. Maar ze zijn momenteel gewoon niet goed genoeg om voor de klassement topploeg Visma-lab in de Tour te starten.

Ik geniet van de ploeg. De twee Tour overwinningen, de Giro en de vele Vueltas hebben mij heel veel plezier gebracht. Zou me niks meer hebben gedaan als die toppers een Nederlands vlaggetje achter hun naam hadden. Dit zijn stuk voor stuk sympathieke jongens die ik op tv zie.
18-01-2025 11:04
Och, ik bekijk het heel simpel, Plugge is eigenhandig het Nederlandse wielrennen de nek aan het omdraaien, in 2013 heeft hij zijn eerste ziel al aan Belkin verkocht (vraag het Lars Boom maar) zonder de licentie over te dragen, maar als volgend jaar of iets later iemand uit de "zandbak" die licentie wil overnemen voor een belachelijk bedrag zal Plugge daar geen moeite mee hebben en hebben we dus geen "Nederlandse" ploeg meer.
Als Mathieu van der Poel stopt stopt zo ongeveer het Nederlandse wilelrennen.
Jumbo en later Visma hadden genoeg geld om een opleidingsploeg met uitsluitend Nederlandse wielrenners op te leiden.
Welke Nederlander wordt er nu warm van of staat op de banken te springen als Vinnegard de Tour wint?
IK bewonder echt de klasse van de renners van van Visma, heb daar veel respect voor, maar gevoelsmatig doen ze mij niets.
    18-01-2025 11:15
    Ik word daar wel warm van, zoals al eerder aangegeven hierboven. Als de discussie in brede zin gaat over het Nederlandse wielrennen, kun je natuurlijk Plugge van alles kwalijk nemen, maar moet je volgens mij meer bij de politiek en de samenleving zijn. Visma investeert als enige nog steeds in de volledige pyramide. Wat we echter wel hebben; minder gymlessen op school, lidmaatschappen van clubs die fors duurder zijn geworden door allerlei fiscale en wettelijke maatregelen. Amateur wielerwedstrijden op de openbare weg die steeds moeilijker te organiseren zijn en fiscale maatregelen die een Nederlandse renner relatief duur maken tov een Buitenlandse renner (of hij houdt netto minder over, of hij moet in het buitenland gaan wonen). Maw we hebben geen topsport en topwielrennen klimaat. Dan vind ik persoonlijk dat de Tour niet het podium is om dan maar een Nederlander mee te nemen en denk ik dat de stap van Visma, om meer kleine wedstrijden te gaan rijden, een goede eerste is om talent meer kansen te geven.
    18-01-2025 11:17
    @Urbansteel er staan genoeg Nederlandse wielerfans te juichen als VLaB de Tour wint. Ik geniet van de prestaties van Vingegaard en Visma-LaB in de Tour de afgelopen jaren.
    18-01-2025 11:18
    T
    18-01-2025 17:52
    @Cycling
    Precies, een hele Brabantse bedrijfsruimte vol aan fans (nou ja, half vol)...
17-01-2025 18:28
Ik heb een vraagje aan alle Nederlanders welke enkel Nederlanders in hun Nederlandse ploegen willen , en ook aan Belgen welke enkel Belgen in hun Belgische ploegen willen ..... velen onder ons spelen /gokken /pronostieken op wedstrijden zoals op PCS , Scorito , De GOUDEN Tour/Giro/Vuelta/Klassiekers , etc....
Stellen jullie dan ook enkel en alleen landgenoten op ???
Ik denk dat jullie ,net als de patrons van Visma Lab, ergens aan een wedstrijd deelnemen, je wilt winnen !!!!
Dus ben ik zeker dat jullie dan ook renners opstellen van andere nationaliteiten.

I rest my case!! GEEUW lol
18-01-2025 01:27
“We hebben een groep van een kleine 20.000 kinderen langs zien komen bij onze initiatieven. Niemand van hen kent Tom Dumoulin, Dylan Groenewegen of Steven Kruijswijk. Niemand.” Wauw. Dat kan toch niet waar zijn?
18-01-2025 06:38
Jonge nederlandse wielerfans kijken niet naar de tour vanwege een Nederlandse knecht op kop van het peloton. Die kunnen wellicht wel opkijken naar een Van der Poel. Maar daarvan vinden we het logisch dat ie de tour overslaat omdat het niet bij m past. Allemaal selectieve verontwaardiging wat mij betreft.
17-01-2025 19:23
Het is voor mij zoals voetbal. Voor het Bosman-arrest had elke club zijn iconen en was voornamelijk regionaal mbt de selectie. Daar kon je je vervolgens een stuk meer mee identificeren dan een vreemdelingenlegioen. Soms zijn er cultfiguren, maar als de speler in kwestie verhuist dan is de liefde vrij snel bekoeld ook. Gaat er een Nederlandse speler of coach naar het buitenland dan blijf je het toch een beetje volgen, in tegenstelling tot die buitenlander.

Maw we miss Rabo.
    17-01-2025 21:36
    Mmmmm, ik ben rond Indurain wielersport gaan volgen, 1992. Destijds was het al best een internationaal gedoe toch? Ik heb niet, itt tot het Vitesse van 92-95, een gevoel dat er veel veranderd is (stond destijds regelmatig voor 3 gulden bij de Latuheru-cornervlag). Wielrennen heeft nooit dat clubberige gehad voor mij.
    18-01-2025 07:38
    Als het me goed bijstaat mocht je tot ergens halverwege jaren '90 max 3 buitenlanders opstellen in een elftal. Niet heel lang daarvoor zelfs maar 1. Je mocht er wel meerdere in de selectie hebben. Neem AC Milan, met Gullit, Rijkaard, v Basten, Savicevic en Boban. 5 buitenlanders, maar plek voor 3 in de opstelling.

    Pre-Aalbers Vitesse was natuurlijk ook ontzettend regionaal met Cocu, Bos, Laamers, vd Looi, Makaay, enz. Elke ploeg in de jaren '90 had minimaal 1 regionale cultheld. de Wolf, Boerebach, Harry vd Laan, Dirk Heesen, Lokhoff, vd Luer. Dat soort gedoe. Dan had je spelers die in hun hele leven bij 1 of 2 clubs hadden gevoetbald. Ipv de broodvoetballers nu. Dat had zijn charme, zoals het oude wielrennen ook. Niet goed of slecht, maar rood of blauw. Welke kleur vind jij mooi?
    18-01-2025 08:49
    Ambivalent: bij voetbal, waar de lokalen achter de hekken staan, zou ik eerder geneigd zijn om niet zozeer land- dan wel streekgenoten te zien (gok ik, want na wat Vitesse als jonge tiener ben ik rigoreus met voetbal gestopt). Wielrenners zie ik toch als een soort wereldreizigers/burgers die in toevallige samenstellingen seizoenen aanvliegen.
18-01-2025 07:07
Gelukkig evolueert het vrouwenwielrennr
18-01-2025 08:13
@Redactie:
De Hammer Series is niet in schoonheid gestorven, maar doordat de UCI het maar niks vond en allerlei verboden opgooide. Helaas, want het was een geniaal concept.

Verder een leuk interview, Plugge haalt goede punten aan en ik kan zijn gedachtegang volledig begrijpen. Hopelijk kan hij in de toekomst met One Cycling oid hier een mooi voorbeeld stellen. Doe alleen toch eens niet zo'n ongenuanceerde beeldvormende kop boven dit soort artikelen WF, daar help je niemand mee.
18-01-2025 10:39
Mathieu trekt het hele Nederlandse wielrennen. Het maakt weinig uit of er een Nederlandse knecht wordt opgesteld door Visma in dit tijdperk.

Reacties zijn gesloten.