Gazprom-RusVelo mogelijk niet welkom in Tour of Norway

maandag 28 februari 2022 om 10:46
Gazprom-RusVelo mogelijk niet welkom in Tour of Norway

Eirik Lunder - foto: Cor Vos

Gazprom-RusVelo was als een van de eerste ploegen aangekondigd voor de komende Tour of Norway, maar de deelname van het Russische ProTeam staat op de helling. Als gevolg van de Russische inval in Oekraïne is het team mogelijk niet welkom in de zesdaagse ronde.

Gazprom-RusVelo staat voor het eerst sinds 2018 op de deelnemerslijst voor de Tour of Norway. Dat de Noor Eirik Lunder voor de ploeg rijdt was een van de redenen om het Russische ProTeam uit te nodigen, laat wedstrijddirecteur Roy Hegreberg weten in gesprek met Landevei. De neoprof koerste de afgelopen seizoenen voor Team Coop en is nauw verbonden aan de wielercommunity in Rogaland, waar de laatste twee etappes van de ronde doorheen trekken.

Echter is de ploeg mogelijk niet langer welkom. Sponsor Gazprom is namelijk een aardgasbedrijf waarin de Russische overheid een meerderheidsbelang heeft en dat heeft de organisatie van de Tour of Norway, in het licht van de gebeurtenissen van de voorbije dagen in Oekraïne, in een lastig pakket gebracht. “Dat was niet meegerekend toen we de ploeg uitnodigden”, zegt Hegreberg op de wielerwebsite.

“We zijn bereid om bij te dragen wat we kunnen. Als er iets is waar we de aandacht voor kunnen vragen, doen we dat”, vertelt de koersdirecteur. Op de vraag of er sprake is van het intrekken van de uitnodiging voor de ploeg, antwoordt hij instemmend. “Ja, dat klopt.”

Moeilijk
Vooralsnog heeft de Tour of Norway nog geen definitieve streep door de deelname van Gazprom-RusVelo gezet. De organisatie is namelijk gebonden aan contracten en de reglementen. “Het is onduidelijk of de ploeg eigendom is van de Russische staat of het een rijke Rus is die het bezit, of dat het slechts een sponsor is – het maakt het moeilijk. We moeten uitzoeken wat de situatie is en welke opties we hebben. We hebben nog ongeveer negentig dagen tot het evenement.”

De Tour of Norway (2.Pro) staat op de kalender voor 24-29 mei.

Dit artikel delen:

40 Reacties

Dikke Man 28 februari 2022 om 10:54

Ik heb het vermoeden dan Blanco binnenkort terugkomt in het peloton.

0
Koers 28 februari 2022 om 11:10

En dan shirtjes zonder de Russische sponsoren, dat zou wellicht kunnen, al zijn er mogelijk wel wat problemen. 9 van 21 coureurs zijn Russisch, de staf is volgens Procycling volledig Russisch. Geen idee of de knapen in de auto daar bij horen. De vraag zal zijn wie je niet op je feestje wilt. Zijn dat alleen de logo’s of ook renners en/of begeleidend personeel?

0
reusjen 28 februari 2022 om 11:14

Ik denk dat het uitsluiten 2 doelen kan dienen. Enerzijds stop je het promoten van Rusland, wat simpelweg vanuit moreel oogpunt ongewenst is. Daarnaast is het een manier om het Russische volk te bereiken. Als het volk de nadelige gevolgen niet meer pikt heb je een kans dat Poetin zal moeten inbinden.

0
Dikke Man 28 februari 2022 om 12:07

Ik heb het hier over het uitsluiten van Russische sponsoren en zeker van staatsbedrijven. Met het uitsluiten van Russische sporters, en daarmee het straffen van onschuldigen, zijn we het ijzeren gordijn onnodig hoog aan het maken en gaan we mee in de onwettelijkheid. Op deze manier krijgt Poetin zijn gelijk en wordt het Russische volk inderdaad overal ‘onterecht’ buitengesloten. Het zou averechts werken.

0
De Cabybara van de Conradkade 28 februari 2022 om 10:56

Lijkt mij een zaak voor de UCI, niet een beslissing dat zo’n klein rondje zelf moet nemen.

0
Wheely 28 februari 2022 om 11:03

Die Noren weten prima wat ze moeten doen, daar hebben ze die laffe Zwitsers niet voor nodig.

edit: De Zwitserse regering volgt zowaar het beleid van de EU, wellicht dat de UCI nu ook stelling durft te nemen.

0
Michelangelo 28 februari 2022 om 11:13

tot op heden blinken wereldwijde sportbonden uit in onvermogen om duidelijk stelling te nemen. Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. En grote sportbonden zijn toch afhankelijk van fout geld. Of denk je dat het WK in Qatar destijds echt was om het fietsen te promoten bij de jurkdragende mensen ter plaatse?

0
KimJungPoels 28 februari 2022 om 10:57

Lijkt mij dat zo’n klein rondje prima deze beslissing zelf mag nemen als statement. Ook als de UCI dat na laat.

Hoe vaker Gazprom de mogelijkheid ontzegd wordt zichzelf via de sport te tonen hoe beter.

0
Rondje 25 28 februari 2022 om 10:58

Eerlijk gezegd ben ik voor weigering van alle sporters op internationaal gebied.
Dat betekent niet dat ik de sporters veroordeel, maar meer als statement naar de Russische politieke leiders.
Rusland moet op allerlei gebied totaal geïsoleerd/geweerd worden.
Niet alleen met sport, maar ook in in -en export , financieel gebied.
Zo vind ik het besluit van de FIFA onbegrijpelijk om voor te stellen dat Rusland onder een andere voorwaarde wel zou kunnen voetballen tegen Polen. De FIFA legt de verantwoordelijkheid bij de landen zelf neer. Dit is absoluut onaanvaardbaar.

0
josi 28 februari 2022 om 11:05

Eens. Het is jammer dat sporters daar dan onder moeten lijden, maar dat valt natuurlijk in het niet bij het lijden van al die onschuldige burgers in de Oekraïne.

0
Michelangelo 28 februari 2022 om 11:16

Helemaal eens.
Jammer voor de sporters in kwestie, maar van mij zou bij iedere Rus het visum ingetrokken moeten worden, of je nou voor of tegen Poetin bent.

Want sport is politiek, en het beste voorbeeld van isolement is dat je niet meer welkom bent op een platform dat moet verbroederen. Dat gaat een heel duidelijk signaal afgeven naar Poetin maar vooral naar hun eigen bevolking.

En uiteindelijk is interne onvrede in Rusland zelf de oplossing van deze crisis.

0
KimJungPoels 28 februari 2022 om 11:21

Nadeel daarbij vind ik wel dat die paar prominente Russen die je hebt zich dan ook niet uit kunnen spreken voor de vrede/tegen de oorlog. Lange termijn weet ik niet of het zoden aan de dijk zet om de gehele Russische bevolking verder van je te distantieren puur omdat het Russen zijn.

Zelf zie ik eigenlijk liever dat er distantiering plaats vindt ten aanzien van het beleid van Putin en zijn boevenbende, maar dat er toenadering gezocht wordt richting de Russen met een moderne denkwijze. Op die manier hoeft beide samenleving wellicht niet nog een eeuw voor elkaar te vrezen onder het juk van de staatspropoganda van beide kampen.

0
Koers 28 februari 2022 om 11:57

Goed punt van Kimjung, dat een Rus na een overwinning zich uitspreekt is natuurlijk ook belangrijk. Al vraag ik me af of dat nog door sijpelt in Rusland. Aan de andere kant komt het ook wel aan als er gewoon nergens meer een Rus te zien is.

0
Murcia 28 februari 2022 om 11:04

Gaan niet mogen meedoen en terecht, sport en politiek zijn niet los van elkaar te zien en het is redelijk absurd om te doen alsof deze ploeg niet een onderdeel is van de Russische staat die op dit moment een soeverein land naar de gallemiezen helpt. Wat ik trouwens enorm heerlijk vind is dat alle grote sportbonden die nu al jaren miljoenen van Poetin incasseren en grote evenementen toewijzen aan Rusland met hun bek vol tanden staan en wel moeten toestaan dat finales worden geschrapt en sponsorbijdragen teruggestort. Het geeft een heerlijk gevoel bij mij dat bv de Poolse bond de FIFA nu zo onder druk kan zetten en gewoon zegt niet te gaan spelen tegen Rusland. Ook niet nadat Infantino met dat wanstaltige compromis van een andere naam en neutraal terrein was gekomen.

0
reusjen 28 februari 2022 om 11:07

Ik hoop inderdaad van harte dat ze voet bij stuk houden. De KNVB kan hier nog een puntje aan zuigen, die komen alweer met een waardeloze reactie voor wat betreft het vrouwen wk.

0
Murcia 28 februari 2022 om 11:13

@reusjen
De KNVB is helaas een zeer laffe organisatie, net als de Nederlandse regering kiest men er altijd voor om pas stoer te doen als 246 andere landen/bonden hen al zijn voorgegaan. Principes zijn pas waardevol als je tegen onrecht op staat als de rest het (nog) niet doet. De Nederlandse koopmanshouding gaat straks na twee weken al leidden tot het gebruikelijke gejank van LTO Nederland en VNO-NCW over al die arme ondernemers die niks meer kunnen leveren aan de Russische bevolking en dat we toch weer uitzonderingen moeten gaan maken voor de bloemenveiling in Aalsmeer en dat soort sectoren.

0
Romerike 28 februari 2022 om 11:17

Sport en Staat zijn inderdaad aan elkaar verbonden en dan zeker in Rusland. Zo zijn meerder Russische langlaufers tijdes de OS bevorderd tot kapitein in het Russische leger puur vanwege hun prestaties. Prestatties die ze officieel niet eens voor Rusland hebben geleverd

0
Michelangelo 28 februari 2022 om 11:17

Hoera voor Murcia!!! En Reusjen natuurlijk

0
reusjen 28 februari 2022 om 11:06

Ik vind het wel mooi dat ze dit in ieder geval uitspreken en hopelijk kunnen ze het ook uitvoeren. Het zou de UCI sieren als ze hier voor rugdekking gaan zorgen.

0
Dikke Vrouw 28 februari 2022 om 11:15

Hoog tijd om alle russen uit de sport te gooien. Eerst die doping zaken nu dit

0
reusjen 28 februari 2022 om 11:51

Ik merkte het van de week ook bij mezelf toen ik schansspringen zat te kijken. Dan staat er een Rus vrolijk in de camera te glimlachen en zwaaien na de sprong en dat voelt gewoon niet oké. Ik weet dat die mensen er misschien ook niet achter staan en niet persé schuldig zijn, maar ik zet mn tv op zo’n moment toch af.

0
Gunther Leonhardt 28 februari 2022 om 12:11

Werd US Postal in 2003 ook verbannen nadat de VS Irak binnenviel voor drogredenen?
Ik dacht namelijk dat Armstrong dat jaar de Tour won.
Hou politiek uit de sport en vice versa.

0
Murcia 28 februari 2022 om 12:27

Armstrong won dat jaar de Tour niet, wel even bijblijven met de ontwikkelingen sindsdien of wil je misschien ook niet dat Justitie zich bemoeit met georganiseerd dopinggebruik. Verder vind ik whataboutism altijd een wat goedkope manier om te verhullen dat je achter (in dit geval) het Russische regime (lees Poetin) en diens acties staat. Wees dan zo moedig en sta pal voor deze leider in woord en gebaar.

0
Gunther Leonhardt 28 februari 2022 om 12:39

Ik vind gewoon dat gelijke acties gelijke sancties verdienen en hier is duidelijk sprake van twee maten en twee gewichten.
Je loze beschuldigingen mag je achterwege laten.

0
Dikke Vrouw 28 februari 2022 om 12:47

Gunther oekraine is europa en de inwoners zijn christelijk

0
lo squalo dello Stretto 28 februari 2022 om 13:07

+1 vor Gunther. Om nog maar te zwijgen over alle Amerikaanse dopinggevallen de voorbije jaren… Niemand die zegt dat Amerikanen uit sportcompetities geweerd moeten worden.

0
Murcia 28 februari 2022 om 13:21

Één uit de de oude doos, de dopinggevallen in de VS werden niet door de staat georganiseerd zoals de Russen wel deden en klokkenluiders werden daar door Justitie ingezet om de schuldigen te vervolgen terwijl Poetin de klokkenluiders van het Staatsdopingprogramma op de dodenlijst heeft gezet. Een verschil dat iets zegt over de intenties van het regime. Maar mensen staat het natuurlijk altijd vrij om alternatieve waarheden te geloven.

0
Mwielerfan 28 februari 2022 om 14:00

Nu grote toernooien steeds meer tot schurkenstaten beperkt worden, is het wel heel krampachtig om te doen alsof sport en politiek gescheiden zijn. Sterker nog, sporters roepen zelf vaak om steun van de overheid en dus van politiek

0
Gunther Leonhardt 28 februari 2022 om 14:03

@Murcia: Ik heb geen enkel probleem met de sancties tegen de Russische sportbonden omwille van doping. Dat is gerelateerd aan de sport en de Russen hebben een vuil spel gespeeld.
Dit conflict is veel complexer dan onze media laat uitschijnen. Ik pleit er dan ook voor als er geen sprake is van sportieve fraude, de poltiek te scheiden van de sport. Voor Rusland en ook voor Qatar.
Kijk naar Berlijn 1936. Wie koesteren we? Hitler of Jesse Owens? Met een boycot was die laatste nooit een legende geworden.

0
Murcia 28 februari 2022 om 14:16

1936, mag ik je helpen herinneren dat er toen in Duitsland iets aan de gang was dat de Jodenvervolging heette? Vele Duits-Joodse topsporters mochten niet eens meedoen aan de OS en waren al gevangen gezet. Een paar symbolische deelnemers, om te laten zien dat men echt deze bevolkingsgroep niet aan het terroriseren was. Een gotspe om dit als voorbeeld te nemen van dat je politiek en sport kunt scheiden. Voor alle slachtoffers zoals topatlete Lili Henoch is er geen grotere belediging over hun wrede lot denkbaar dan te zeggen dat het een zegen was om deze OS door te laten gaan.

0
reusjen 28 februari 2022 om 14:41

Ik neem aan dat je zelf wel wat cruciale verschillen tussen deze 2 conflicten kunt vinden toch? En al helemaal als we het hebben over wat we weten/wisten 5 dagen na de invasie. Je doet alsof dit een 1 op 1 kopie is en dat is simpelweg te zot voor woorden.

0
Marco 28 februari 2022 om 14:44

Is er ook iemand die interesse heeft in de-escalatie?

0
Michiel 1 maart 2022 om 13:01

Totaal manke vergelijking

0
Romāns Vainšteins 28 februari 2022 om 14:49

Dit is inderdaad de route in plaats van het laatst nog gedropte, onzalige plan om het binnen de koers op te lossen met terughalen van vluchten.

0
Daren Cole 28 februari 2022 om 17:34

Wat kunnen die renners daar nu aan doen?

0
vanSpringel 1 maart 2022 om 12:51

P L U S 10

0
Baard 1 maart 2022 om 01:46

Triest, laat de sporters toch buiten de politiek…

0
vanSpringel 1 maart 2022 om 12:51

P L U S 10

0
Michiel 1 maart 2022 om 12:59

Het is triest dat de Oekraïne wordt aangevallen zonder legitieme redenen door een doorgeslagen dictator. Dan moet je alles uit de kast halen ok ze te treffen. Alles. Ik verbaas me dat jullie medelijden hebben met Russische sporters

0
klootje kriekeljon 1 maart 2022 om 13:03

Poll uitslag WF: het kan dan wel oorlog zijn, maar het moet wel een beetje sportief blijven allemaal.

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone