Futuristische tijdrithelm Visma | Lease a Bike (voorlopig) goedgekeurd door UCI
Foto: Bram Berkien
maandag 18 maart 2024 om 11:26

Futuristische tijdrithelm Visma | Lease a Bike (voorlopig) goedgekeurd door UCI

Goed nieuws voor Visma | Lease a Bike. De futuristische tijdrithelm die de renners voor het eerst droegen in Tirreno-Adriatico, is door de UCI voor tenminste één jaar goedgekeurd. Dat meldt Sporza. De Internationale Wielerunie startte een onderzoek nadat er veel te doen was over de nieuwe helm van de Nederlandse ploeg.

Naar aanleiding van de opvallende tijdrithelmen tijdens de individuele tijdrit in Tirreno-Adriatico, kondigde de UCI aan om het nieuwe materiaal kritisch onder de loep te nemen. De UCI doelde daarbij op de nieuwe Giro helmen van Visma | Lease a Bike, maar ook op de Rudy Project Windgream HL 85-helm (gebruikt door Bahrain Victorious) en de Poc Tempor-helm (meerdere ploegen maken gebruik van deze tijdrithelm). Daarnaast besloot de bond de ‘helmsok’ van producent Specialized te verbieden vanaf 2 april.

Volgens de wielerbond ligt de focus bij de ontwikkeling van deze helmen niet op de primaire beschermingsfunctie, maar op het bevorderen van de prestaties. Ook haalde de UCI het punt van commerciële beschikbaarheid aan. De helmen moeten volgens het reglement beschikbaar zijn voor verkoop.

Bij Visma | Lease a Bike hoeven ze zich echter geen zorgen te maken dat de helm dit jaar niet meer gebruikt mag worden, blijkt nu. De UCI heeft het prototype goedgekeurd voor de periode van 18 januari 2024 tot en met 17 januari 2025. “Na die periode moet het prototype volgens de geldende voorwaarden voor iedereen te koop zijn”, benadrukt de UCI de eigen regels nog eens tegenover Sporza. De helmen mogen gebruikt worden op de weg, niet op de piste.

RIDE Magazine
22 Reacties
18-03-2024 11:43
Dit moet je niet willen. Ongeacht hoeveel tijd ze in R&D stoppen moet je ergens de limiet leggen qua visualisatie en uitstraling van de sport an sich. Dit heeft niks meer te maken met fietsen als je zo'n helm op zet. Bouw dan direct maar een pak met een aerodynamische staart en een fiets met een aerodynamisch omhulsel. Waar leg je de grens?
    18-03-2024 11:50
    De grens ligt daar waar de UCI de kaders heeft gesteld. En deze helm valt binnen de kaders. Grote onzin dat het niets met fietsen te maken heeft, dit is gewoon materiaalontwikkeling. Ze fietsen ook niet met een lekkere warme slobbertrui aan, al vonden sommige lieden dat 80 jaar geleden waarschijnlijk ook passender dan die weinig verhullende lycra waar we nu mee rijden.
    18-03-2024 12:25
    Als die kaders dan maar wel regelmatig worden herbekeken, aan de hand van de actualiteit. Deze helm, bijvoorbeeld, vraagt om actualisatie van het kader. Je moet namelijk niet willen dat de sport belachelijk wordt gemaakt. Daar is de UCI voor, want als je het aan de renners en ploegen overlaat wordt het een losgeslagen bende.
    18-03-2024 12:55
    @revket, inderdaad je moet ook wat voorkomen dat alles in het belachelijke wordt getrokken onder het mom van 'innovatie'. Als je ziet wat er in het Ironman-circuit rondrijdt qua fietsen, omdat de regels daar soepeler zijn, dat zijn soms pure gedrochten en om eerlijk te zijn heb ik mijn twijfels of het visuele 'aerodynamische' ook effectief 'aerodynamisch' nut heeft daar.
    18-03-2024 13:16
    De kaders van de UCI zijn altijd rekkelijk geweest. Kijk maar naar de fietsen van Graeme O'bree waarmee hij de werelduurrecords reed. Zag er gewoon belachelijk uit, maar was retesnel. Mochten deze helms een commercieel succes worden, dan worden de kaders weer wat rekkelijker. Aero 3.0 enz
    18-03-2024 13:50
    Esthetiek: beauty is in the eye of the beholder. als het werkt en veiligheid bevordert vinden we het over een paar jaar normaal. Vroeger vonden we een helm op überhaupt geen porem, en kijk waar we nu zijn.
    Kortom: maak je zorgen over veiligheid, de rest van de wereld vind wielrennen er sowieso al niet uitzien.
    18-03-2024 15:14
    Het gaat niet zo zeer om beauty maar vooral om herkenbaarheid en echtheid. Naar wie of wat zitten we te kijken?
18-03-2024 13:47
Veel reageerders die blijkbaar van de UCI een soort mode politie willen maken.
    18-03-2024 13:55
    +1 als het werkt en veilig is, wie ben ik dan?
18-03-2024 11:30
Dus veel fophef van de UCI. What else is new?
18-03-2024 11:43
Is dit nieuws?, moet toch sowieso zijn goedgekeurd door de UCI voordat het gebruikt wordt ??
    18-03-2024 13:29
    Was en is een prototype. Dat ze cnf CE 1078? veilig zijn gekeurd, gecertificeerd - hetgeen VLab stelde-, wilde nog niet zeggen dat ze goedgekeurd waren binnen de kaders van de UCI.
18-03-2024 14:01
Kaders van de UCI bepalen de speelruimte van de fabrikant. Het is aan fabrikanten om (net als in de F1) binnen het reglement het maximale te doen om te presteren. En aan de UCI om goede kaders te stellen, en indien nodig, de kaders te herzien of mazen in het reglement te dichten als er "onacceptabele dingen" worden gemaakt.

Ik gruwel van de Specialized-sok, en ben qua esthetiek blij dat die verboden is. En blijkbaar is er ook een onderdeel in het reglement dat dit ziet als een onnodig onderdeel van een helm, enkel bedoeld voor niet-veiligheidszaken.

De tijdrithelmen an sich hoeven van mij verder niet mooi te zijn. Het mag best aerodynamisch, als het maar veilig is. En ik heb meer moeite met renners die vanuit aerodynamisch oogpunt niks anders doen dan naar beneden kijken ipv vooruit (denk Kung op het EK) dan met een goede aerodynamische helm die dat gedrag voorkomt.

En als we dat "met z'n allen" niet willen, dan moeten we terug naar hele minimale afmetingen van een helm. En wie weet ook wel stoppen met dichte wielen of hoge velgen. Zou ik ook niet tegen zijn, zolang de kaders maar helder zijn.
18-03-2024 11:43
Als ie ooit wordt afgekeurd dan kan je 'm zo doorverkopen aan de productie designer van Star Wars
18-03-2024 12:18
Uiteindelijk een kwestie van wennen, volgend jaar weet niemand nog beter. Als deze helm blijkbaar gewoon net zo veilig is als de andere helmen en kennelijk meer mogelijkheid biedt om rechtdoor te kijken in de aero-zithouding, is het verder puur een kwestie van smaak. Ik betwijfel of ik het zelf mooi ga vinden, al viel het in de fietshouding nog best mee.
18-03-2024 12:37
waarom maar goedkeuring voor 1 jaar. denken we er volgend jaar soms anders over bij de UCI?
    18-03-2024 12:46
    Eerst even het hele artikel lezen. Nieuw materiaal wordt altijd eerst tijdelijk goedgekeurd, zodat het getest kan worden in de wedstrijd. Na een jaar moet het product voor iedereen te koop zijn en dan wordt het definitief goedgekeurd.
18-03-2024 12:25
"Ook haalde de UCI het punt van commerciële beschikbaarheid aan. De helmen moeten volgens het reglement beschikbaar zijn voor verkoop"

Dat gaat storm lopen...
    18-03-2024 12:40
    Carnaval is nog ver weg.
    18-03-2024 13:53
    Die regels worden al jaren omzeild door het product op de website te zetten als bestelbaar met een hele lange wachttijd en een hele hoge prijs.
    (Ik denk dat een aantal triatleten er wel voor te vinden zijn…)
18-03-2024 13:31
Belachelijk, slechte reclame voor het wielrennen dit soort onzin.
18-03-2024 16:56
Niet zozeer modepolitie maar ik ben tegen vanwege het artificiele aspect. Hoofdbescherming wordt omgebouwd naar aanvullend lichaamsdeel. Nare onzin waar je vanaf moet en beter de regels op aanpast. Gaat nog wel gebeuren ook wanneer ze straks nog verder gaan en een helm in de vorm van Evenepoel in aerohouding opzetten of er eentje op de bek klapt en dat ding tot fijnstof implodeert.

Gelukkig maken ze tijdritten al steeds korter.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine