Futuristische tijdrithelm Visma | Lease a Bike (voorlopig) goedgekeurd door UCI
Goed nieuws voor Visma | Lease a Bike. De futuristische tijdrithelm die de renners voor het eerst droegen in Tirreno-Adriatico, is door de UCI voor tenminste één jaar goedgekeurd. Dat meldt Sporza. De Internationale Wielerunie startte een onderzoek nadat er veel te doen was over de nieuwe helm van de Nederlandse ploeg.
Naar aanleiding van de opvallende tijdrithelmen tijdens de individuele tijdrit in Tirreno-Adriatico, kondigde de UCI aan om het nieuwe materiaal kritisch onder de loep te nemen. De UCI doelde daarbij op de nieuwe Giro helmen van Visma | Lease a Bike, maar ook op de Rudy Project Windgream HL 85-helm (gebruikt door Bahrain Victorious) en de Poc Tempor-helm (meerdere ploegen maken gebruik van deze tijdrithelm). Daarnaast besloot de bond de ‘helmsok’ van producent Specialized te verbieden vanaf 2 april.
Volgens de wielerbond ligt de focus bij de ontwikkeling van deze helmen niet op de primaire beschermingsfunctie, maar op het bevorderen van de prestaties. Ook haalde de UCI het punt van commerciële beschikbaarheid aan. De helmen moeten volgens het reglement beschikbaar zijn voor verkoop.
Bij Visma | Lease a Bike hoeven ze zich echter geen zorgen te maken dat de helm dit jaar niet meer gebruikt mag worden, blijkt nu. De UCI heeft het prototype goedgekeurd voor de periode van 18 januari 2024 tot en met 17 januari 2025. “Na die periode moet het prototype volgens de geldende voorwaarden voor iedereen te koop zijn”, benadrukt de UCI de eigen regels nog eens tegenover Sporza. De helmen mogen gebruikt worden op de weg, niet op de piste.
Kortom: maak je zorgen over veiligheid, de rest van de wereld vind wielrennen er sowieso al niet uitzien.
Ik gruwel van de Specialized-sok, en ben qua esthetiek blij dat die verboden is. En blijkbaar is er ook een onderdeel in het reglement dat dit ziet als een onnodig onderdeel van een helm, enkel bedoeld voor niet-veiligheidszaken.
De tijdrithelmen an sich hoeven van mij verder niet mooi te zijn. Het mag best aerodynamisch, als het maar veilig is. En ik heb meer moeite met renners die vanuit aerodynamisch oogpunt niks anders doen dan naar beneden kijken ipv vooruit (denk Kung op het EK) dan met een goede aerodynamische helm die dat gedrag voorkomt.
En als we dat "met z'n allen" niet willen, dan moeten we terug naar hele minimale afmetingen van een helm. En wie weet ook wel stoppen met dichte wielen of hoge velgen. Zou ik ook niet tegen zijn, zolang de kaders maar helder zijn.
Dat gaat storm lopen...
(Ik denk dat een aantal triatleten er wel voor te vinden zijn…)
Gelukkig maken ze tijdritten al steeds korter.