‘Fusie Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma komt er niet, ook Amazon haakt af’
Breaking De veelbesproken fusie tussen Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma gaat er volgens Sporza toch niet komen. Ze melden dat manager Patrick Lefevere en geldschieter Zdenek Bakala toch samen zouden doorgaan tot en met 2025.
WielerFlits heeft inmiddels een bevestiging van direct betrokkenen dat de fusie van de baan is. Er was vooral ongenoegen bij enkele partners en sponsors van de ploegen over het samengaan van Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. Vanmiddag werden de renners en het personeel van Jumbo-Visma ingelicht dat er van een fusie geen sprake zal zijn.
Voor de camera van Sporza reageerde ploegleider Davide Bramati van Soudal Quick-Step opgelucht: “Dit is goed nieuws voor iedereen. Niet enkel voor ons, maar ook voor het wielrennen zelf. Dat zullen veel mensen in de wielerwereld wel beamen.”
“Ik denk dat het duidelijk is en dat is voor iedereen het beste zo”, aldus Frans Maassen, ploegleider van Jumbo-Visma tegenover Het Nieuwsblad.
Afgelopen zaterdag vertelde Lefevere nog het volgende in zijn column in Het Nieuwsblad: “Na de letter of intent is het allemaal te lang blijven aanslepen. Maar dit mag geen drie dagen meer blijven duren. Maandag zou er al veel meer duidelijkheid moeten zijn.”
Volgens Sporza zouden Lefevere en Bakala nu hun project tot het einde van 2025 dan toch verderzetten. Wel zou Bakala willen afbouwen en zouden nieuwe extra investeringen om de ploeg rond Remco Evenepoel te versterken niet langer mogelijk zijn.
Deze nieuwe wending komt er nadat Lefevere afgelopen week de plannen rond de fusie nog bevestigde. “Richard Plugge en ik hebben een uurtje gepraat. Daarna is er wat tijd over gegaan. Ik heb er Quick-Step en Soudal bij betrokken. Richard is bij Visma langsgegaan. Tot er op een bepaald moment een letter of intent is getekend om samen te gaan. Het opzet was om tot een constellatie te komen waarin Bakala, Robert van der Wallen en Richard Plugge de aandelen zouden verdelen. Ik zou die van mij verkopen.”
Dat de onderhandelingen over een mogelijke fusie al redelijk vergevorderd waren, bewijzen de gesprekken tussen Jumbo-Visma en Specialized, het fietsenmerk van Soudal Quick-Step dat verbonden is met Remco Evenepoel. Ook met Evenepoel zelf zat de Nederlandse ploeg al rond de tafel. Terwijl Richard Plugge de internationale wielerunie UCI al op de hoogte had gebracht van de plannen.
Update om 16.45 uur: Amazon haakt af
Ook Amazon is afgehaakt als co-sponsor, bevestigen bronnen aan WielerFlits nadat het AD dit als eerste naar buiten bracht. Het Amerikaanse e-commerce bedrijf zou een van de belangrijke sponsoren zijn geweest voor de nieuwe fusieploeg.
Amazon zou geen titelsponsor zijn geworden, maar wel co-sponsor. Deze nieuwe samenwerking zal er dus niet komen na de recente wending.
Er zijn legio andere renners die ook op Specialized fietsen. En die in mijn ogen een stuk sympathiekere uitstraling hebben dan Remco. Zeker nu Roglic ook op een Speci gaat fietsen. Of als Vingegaard met TJV ineens op Specialized zou rondrijden. Remco is zeker een bijzonder persoon in het wielrennen, maar voor een bedrijf als Specialized lijkt hij me zeker niet onmisbaar of onvervangbaar.
Ik ben dan ook benieuwd waar dit vandaan komt.
Die kwade fietssponsor is zo boos dat ze (Pon) de nieuwe naam sponsor worden naast Visma.
"Over het waarom van het afspringen is geen honderd procent duidelijkheid. Maar dat er juridische spitstechnologie nodig zou zijn om de fusie tussen de twee vooraanstaande wielerteams te realiseren, stond al meteen vast. En het is vermoedelijk op die juridische elementen dat de deal is vastgelopen"
"Alleen al het ontbinden van het contract van Cervélo bij het team van Plugge leek een te lastige dobber. Het Nederlandse bedrijf PON, eigenaar van Cervélo en al jaren bij het team van Plugge betrokken, stond niet te springen om ruimte te maken voor Specialized""
Plugge heeft zo als het er nu naar uitziet zijn budget voor de volgende jaren.
Patrick Lefevere heeft duidelijk gemaakt dat hij stopt in 2025. Quick Step Light is typisch Lefevere hij laat mensen niet in de steek en hij schakelt snel.
Soudal liet aan Evenpoel weten dat hij tot 2027 de tijd heeft om de tour te winnen.
Ik zou denken dat Evenepoel de grootste verliezer is met Patlef en Bakkala op plek 2. Evenepoel kan niet naar een sterkere ploeg en er is geen geld voor versterkingen. Patlef en Bakkala krijgen geen smak geld en zien het einde van de het contract van Evenepoel en dus de verminderng van de waarde van hun ploeg dichterbij komen. En ze zitten met een kopman die niet bij ze wil blijven.
Grote verliezers zijn volgens mij Lefevere, Soudal, en Evenepoel, die nu in een sterfhuis zitten.
Sponsor Soudal een groter probleem is voor TJV.
Geen lange termijn sponsor Soudal 15mm en Jumbo einde 2024 einde. Nee ze komen er geweldig uit en het salaris wat ze besparen met Roglic ( ook veel minder overwinningen hierdoor) plus de afkoopsom die vangen een minimaal bedrag van 150 miljoen op. Nou zeg.
Contracten bij Blanco worden als 5:jaar ingezet en Soudal wilde mee en na het schijnt Amazon eerst ook. Minstens 15 miljoen per sponsor is 15O mm Rekenen is zo moeilijk niet HJ Vliet. Bij Blanco balen ze nu flink.
Dat ploeg SQS er veel slechter uitkomt is duidelijk. TJV loopt Soudal mis en Amazon, tel op je winst, Alleen, zie het AD over megafusie. Mogelijk gaat nu PoN het gat opvullen wat Jumbo achterlaat hoewel de uitgedrukt in geld leveren die al rijdend materieel zoals auto's die ten laste van hun budget gaan niet Skoda zelf als fabrikant. Zo werkt dat. Vraag, gaan ze echt bedrag Jumbo aanvullen of is dat minus rijdend materieel en de Cervelo fietsen etc.?
Al met al wanneer de kansen van de "fusie overname" erbuiten gelaten worden en je dus niet bijdrage Soudal en Amazon (mogelijk vanwege uitspraak Lefevre dat voor 4 namen er ben plaats is afgehaakt). als kans rekent dan verandert er nu op dit moment niet veel voor TJV. Wel wanneer PON af mocht haken maar zie ik niet zomaar gebeuren.
Persoonlijk vind ik het als fan van Kuss (maar niet van Jumbo-Visma) prachtig dat Roglic vertrekt en Evenepoel niet naar de ploeg gaat want de kans lijkt me nu groot dat Kuss in de Giro als co-kopman van Kooij een kans krijgt. Hopelijk heeft de overwinning in de Vuelta hem het vertrouwen gegeven dat hij grote rondes (meervoud) kan winnen.