‘Fusie Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma komt er niet, ook Amazon haakt af’
foto: Cor Vos
vrijdag 6 oktober 2023 om 14:25

‘Fusie Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma komt er niet, ook Amazon haakt af’

Breaking De veelbesproken fusie tussen Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma gaat er volgens Sporza toch niet komen. Ze melden dat manager Patrick Lefevere en geldschieter Zdenek Bakala toch samen zouden doorgaan tot en met 2025.

WielerFlits heeft inmiddels een bevestiging van direct betrokkenen dat de fusie van de baan is. Er was vooral ongenoegen bij enkele partners en sponsors van de ploegen over het samengaan van Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. Vanmiddag werden de renners en het personeel van Jumbo-Visma ingelicht dat er van een fusie geen sprake zal zijn.

Voor de camera van Sporza reageerde ploegleider Davide Bramati van Soudal Quick-Step opgelucht: “Dit is goed nieuws voor iedereen. Niet enkel voor ons, maar ook voor het wielrennen zelf. Dat zullen veel mensen in de wielerwereld wel beamen.”

“Ik denk dat het duidelijk is en dat is voor iedereen het beste zo”, aldus Frans Maassen, ploegleider van Jumbo-Visma tegenover Het Nieuwsblad.

Afgelopen zaterdag vertelde Lefevere nog het volgende in zijn column in Het Nieuwsblad: “Na de letter of intent is het allemaal te lang blijven aanslepen. Maar dit mag geen drie dagen meer blijven duren. Maandag zou er al veel meer duidelijkheid moeten zijn.”

Volgens Sporza zouden Lefevere en Bakala nu hun project tot het einde van 2025 dan toch verderzetten. Wel zou Bakala willen afbouwen en zouden nieuwe extra investeringen om de ploeg rond Remco Evenepoel te versterken niet langer mogelijk zijn.

Deze nieuwe wending komt er nadat Lefevere afgelopen week de plannen rond de fusie nog bevestigde. “Richard Plugge en ik hebben een uurtje gepraat. Daarna is er wat tijd over gegaan. Ik heb er Quick-Step en Soudal bij betrokken. Richard is bij Visma langsgegaan. Tot er op een bepaald moment een letter of intent is getekend om samen te gaan. Het opzet was om tot een constellatie te komen waarin Bakala, Robert van der Wallen en Richard Plugge de aandelen zouden verdelen. Ik zou die van mij verkopen.”

Dat de onderhandelingen over een mogelijke fusie al redelijk vergevorderd waren, bewijzen de gesprekken tussen Jumbo-Visma en Specialized, het fietsenmerk van Soudal Quick-Step dat verbonden is met Remco Evenepoel. Ook met Evenepoel zelf zat de Nederlandse ploeg al rond de tafel. Terwijl Richard Plugge de internationale wielerunie UCI al op de hoogte had gebracht van de plannen.

Update om 16.45 uur: Amazon haakt af
Ook Amazon is afgehaakt als co-sponsor, bevestigen bronnen aan WielerFlits nadat het AD dit als eerste naar buiten bracht. Het Amerikaanse e-commerce bedrijf zou een van de belangrijke sponsoren zijn geweest voor de nieuwe fusieploeg.

Amazon zou geen titelsponsor zijn geworden, maar wel co-sponsor. Deze nieuwe samenwerking zal er dus niet komen na de recente wending.

RIDE Magazine
302 Reacties
06-10-2023 15:25
Het bericht die je wist dat die zou komen.
06-10-2023 15:31
Ondanks het goede nieuws ben ik toch wel benieuwd wat dit gaat betekenen. Er is niks gebeurd, en tegelijkertijd heel veel. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat daar nu heel veel wantrouwen is ontstaan:

- "Er is niks concreet" aldus PatLef in zijn mail, terwijl er een letter of intent ligt voor een fusie/overname
- Soudal is bereid om als sponsor een ploeg te laten vallen als zich iets beters aandient. Stelletje opportunistische sprinkhanen als sponsor, vraag is of je daar blij van wordt
- Evenepoel is de aanstichter van de hele ellende. Patlef geeft aan dat er gesprekken zijn geweest tussen Plugge en Evenepoel, maar die laatste weet schijnbaar van niks. Tenminste conform zijn recente interview. Wie gelooft hem nog?
- Evenepoel is ook niet tevreden over zijn ploeg. Maar heeft zijn ploeg gefaald in de Vuelta, of is hij zelf de zwakste schakel gebleken? Precies.

Ik ben heel benieuwd of deze scherven op een fatsoenlijke manier gelijmd kunnen worden. Als ik het voor het zeggen had, dan zou ik denk ik Evenepoel naar de uitgang dirigeren. Met een mooi prijskaartje om de nek naar Ineos. Want het is achteraf een vergiftigd geschenk gebleken voor een ooit zo mooie ploeg; ze hebben met hem het paard van Troje binnengehaald, en het heeft ze bijna de ploeg gekost.
    06-10-2023 15:44
    Ik vind dat daar een aantal mooie punten in staan. Helaas wel allemaal richting sqs. Ik denk dat je nog wat puntjes kunt toevoegen, zoals: JV heeft andermaal een probleem heeft met perceptie: ze dreigden in veel ogen een traditionele belangrijke wielerploeg op te eten, winnen veel te veel, etc.
    06-10-2023 15:48
    @Wouter: ik weet niet wat voor discussie je met de redactie hebt gehad, maar volgens mij sla je hier in ieder geval de spijker op de kop. Patlef, Bakkala, staf en de renners buiten Evenepoel om zitten met de brokken. Wie weet wordt die brokstukken gelijmd (en blijft Soudal of stapt een andere sponsor in), wie weet. Dat Evenepoel nu of over een tijdje weggaat, lijkt me inderdaad het meest waarschijnlijke scenario. En je kan nú nog een mooie afkoopsom voor hem krijgen. Dus als ik moet gokken, gok ik op Evenepoel naar Ineos. Misschien mogen Landa en Van Wilder wel mee...

    @Quincy: ik denk dat de nadelen voor TJV uiteindelijk beperkt zullen zijn. Ze hebben een mogelijkheid onderzocht, maar dat is er niet van gekomen. Buiten het wereldje van heel fanatieke volgens zal dit weinig reuring geven, verwacht ik.
    06-10-2023 15:51
    - Een intentieverklaring, ook wel een letter of intent (LOI) genoemd, is over het algemeen geen juridisch bindend document in de zin dat het verplichtingen oplegt aan de partijen die het ondertekenen. Het is eerder een document waarin partijen hun intentie uiten om in de toekomst een bepaalde overeenkomst te sluiten of samen te werken, maar het legt meestal geen concrete verplichtingen vast. Er was dus nooit iets concreets, dat kan je Patrick Lefèvre dus niet aanrekenen.
    - Ik volg je volledig i.v.m. opmerking over Soudal
    - Het lijkt er misschien op dat Evenepoel verantwoordelijk is voor alle problemen, zoals je misschien denkt vanuit jouw typische blik op Remco, maar ik zie het niet op die manier. Remco heeft simpelweg aangegeven dat hij meer ondersteuning wilde in het rondewerkt, en het lijkt erop dat dit binnen de huidige structuur van Soudal-Quick Step niet haalbaar is. Dat hij geen toekomst meer heeft binnen deze ploeg lijkt me logisch, maar dat is niet zijn schuld.
    - Evenepoel zakte er in de laatste Vuelta inderdaad door. Maar dan vergeet je nogal makkelijk dat hij vorig jaar de Vuelta gewonnen heeft en dit jaar goed op weg was om de Giro te winnen.
    - Het lijkt me voor alle partijen inderdaad beter dat ze Remco verkopen aan Ineos. En dit kan best in een goede verstandhouding, zoals Jumbo ook Roglic verkocht heeft aan Bora.
    06-10-2023 15:53
    Je gaat weer in overdrijfmodus. Evenepoel wist vermoedelijk gisteren ook niet hoe het nu zat met de fusie/overname. Hoe is dat liegen?
    Daarnaast waren de afgelopen 2 seizoenen zonder hem rampzalig geweest voor de ploeg. Ze konden zonder hem ook geen andere wereldtopper gehaald hebben (Van Aert niet gecontracteerd omdat die nog onder contract lag bij Nuyens, Van der Poel geprobeerd maar die wilde bij een kleinere ploeg rijden waar hij de volledige vrijheid had, Pogacar kwijtgespeeld toen Matxin overstapte naar UAE en Roglic en Vingegaard opgekweekt door TJV). Dankzij Evenepoel zijn het toch 2 goede jaren geweest, anders hadden ze wellicht geen enkele topkoers gewonnen.
    Uitspraken van Evenepoel Sr. zullen zeker meegespeeld hebben, maar Bakala en Soudal zijn uiteindelijk wel zelf de gesprekken opgestart.
    "Zwakste schakel" Evenepoel wint wel 3 ritten en bergtrui in de Vuelta en pakt heel veel publiciteit met zijn aanvallen, wat had de ploeg behaald zonder hem?
    06-10-2023 15:57
    Mooie analyse, vind ik. Evenepoel heeft zich het laatste jaar beter ontwikkeld als koekoeksjong en scheurmaker dan als renner.
    06-10-2023 16:02
    De weg naar de hel is geplaveid met intentieverklaringen
    06-10-2023 16:04
    @Gideon: er is toch wat mij betreft een wereld van verschil tussen "niets concreets" en "geen concrete juridische verplichtingen". Er was een concreet voornemen om SQS en TJV te laten fuseren.

    Verder is het waar dat Evenepoel in de Vuelta zelf heeft gefaald en dat dat niet de ploeg was. Dat laat onverlet dat het óók waar is, dat Evenepoel de afgelopen jaren bij SQS ook vaak heel goed heeft gepresteerd.
    06-10-2023 16:17
    @AnderJ: Een concreet voornemen klinkt bij mij toch als iets tegenstrijdigs. Ik neem me elk jaar voor om meer te sporten, maar helaas komt daar ook nogal weinig van. Er was een voornemen om te bekijken of het iets concreets kon worden. Nu blijkt dat het antwoord 'nee' is, waardoor het dus eigenlijk nooit concreet is geweest.
    06-10-2023 16:26
    Intent is een fijne manier om te verwoorden dat het nog niet concreet is. De loyauteit van Soudal was al duidelijk toen ze Lotto dumpten bij de eerste de beste mogelijkheid, dus dat is voor niemand een verrassing. Dan volgt er weer zo'n wishful-thinking parabel waar bepaalde personen zo slecht mogelijk moeten uitkomen, dus daar heeft het weinig zin om op te reageren. En Evenepoel vindt inderdaad zijn ploeg niet sterk genoeg om te concurreren, een mening die hij al jaren uit, die gedeeld wordt door al zijn tegenstanders en door iedereen die het wielrennen volgt, voorwaar een schokkend gegeven.
    06-10-2023 16:29
    Maar gelukkig heb je het niet voor het zeggen Wouter/McGarin want de ene keer is je mening zo en dan weer 180° andersom. Waar je wel constant in bent, je hebt geen inside informatie maar je 'weet' wel alles en Lefevere is een eikel, Evenpoel is een eikel, Bakala is een eikel. Wat maakt het eigenlijk uit voor je of er wat wrevel is of niet in die ploeg en of ze verder gaan met Evenepoel of niet. Een paar dagen gelden was het nog dat iedereen maar best zo snel mogelijk uit de buurt van Lefevere moest geraken toen die het had over een restploeg, en nu zit je in met de gemoedstoestand van al die renners nu het toch blijft zoals het was.... ...want komaan, als je aan de lopende band afgeeft op een ploeg en nu afkomt met ooh wat is het toch een, mooie ploeg geweest voor Evenepoel, dan praat je ook maar wat raak imho.
    06-10-2023 16:46
    Een letter of intent is in de praktijk niet hetzelfde als iemand die zichzelf in die zich in de spiegel kijkt en zich voorneemt meer te gaan sporten. Het is een serieuze eerste stap naar het gewenste resultaat. Dat het (over het algemeen) geen juridisch afdwingbare gevolgen heeft, is waar. Het is vervolgens een subjectieve beoordeling of je vindt dat er dan nog niets concreets is. Ik zou me persoonlijk belazerd voelen als iemand eerst tegen me zegt dat er nog niets concreets is om later te zeggen dat er wel een letter of intent lag. Daar komt bij dat er naar alle waarschijnlijkheid niet alleen een letter of intent lag: partijen hebben vervolgens serieus gekeken of ze er uitvoering aan konden geven. Vergelijk het met het kopen van een huis onder financieringsvoorbehoud. Dat ik van de koop af kan komen als ik de financiering niet rond krijg, betekent niet dat er niets concreets lag. Nou weet ik wel dat een letter of intent minstens één stap minder concreet is dan de koop onder voorbehoud, maar punt blijft staan.
06-10-2023 15:32
De vraag is natuurlijk: wat doet Soudal?
    06-10-2023 15:45
    Soudal zal het huidige contract moeten respecteren, die hebben niet zoveel te kiezen op dit moment.
    06-10-2023 15:59
    Ah, want Soudal heeft natuurlijk een contract met Lefevere en Bakala.

    Dan hoop ik dat Jumbo toch nog een jaartje doorgaat, anders zit TJV in de vieze papieren.
06-10-2023 15:52
Man man man wat een gebakken lucht allemaal, je zou stoppen met wielrennen kijken, bah...
    06-10-2023 16:17
    Ik begin te begrijpen waarom die Friezen niet blij met jou waren... Wat heeft wielrennen kijken te maken met rondhangen op WF? Dat is niet verplicht hoor :-) Gebakken lucht slaat overigens nergens op, de belangrijkste berichten op WF klopten gewoon, zie ook de vele andere comments.
    06-10-2023 18:57
    Wielrennen TV kijken kan zonder berichten op websites te lezen. Tenminste op mijn TV, PC, tablet, telefoon kan dat. Misschien is dat wel een erg goed idee. Dank je.
06-10-2023 16:11
Mijn 10 cent is dat de publiciteit de fusie op z'n minst geen goed gedaan heeft. Net als wat sommigen hier boven zeggen, sluit ik niet uit dat de deep throat van fusie-gate een verborgen agenda had en de fusie wilde torpederen.
Onafhankelijk daarvan, wie denkt dat vanaf nu alles pais en vree is, gaat bedrogen uitkomen. Er zijn nog heel veel 'onbevredigde verlangens', die ook tot de aanzet tot de nu afgeketste fusie geleid hebben, en die ook zonder fusie nog voor golven gaan zorgen, zo niet dit jaar dan wel volgend jaar. Sponsoren die willen wisselen, renners die elders groener gras zien of juist gehoord hebben dat ze eigenlijk overtollig zijn etc. Kortom, dit gaat nog wel even door - en iedereen die vindt dat WF daar niet of veel terughoudender over moet publiceren heeft het (verdienmodel) niet begrepen ;-)
    06-10-2023 18:28
    Het is inderdaad niet helemaal uit te sluiten dat het vroegtijdig lekken en publiceren invloed heeft gehad op de ‘fusie’ besprekingen. Het kan zelfs bewust zijn gedaan, maar de waarheid zullen we daarover vermoedelijk nooit weten. Het is wel heel ongelukkig dat WF zich niet ingehouden heeft en over zekerheden in zijn berichtgeving heeft gesproken, daar waar het over mogelijkheden en intentie ging (de brief tot intentie wat niet meer is dan wat het woord intentie inhoud, voornemen tot). Ze hebben daardoor mede voor veel ongerustheid gezorgd. Want als het niet gepubliceerd was, hadden renners en werknemers het wellicht nooit geweten en hadden ze zich niet twee weken lang zorgen hoeven maken over het mogelijk verlies van een baan. Dat is blijkbaar een overweging die men nooit heeft gemaakt. Maar goed zoals hierboven te lezen, dat is het verdienmodel hier, de centjes zijn veel belangrijker dan gezinnen in ongerustheid. Ik ben geen fan van dat soort manier van journalistiek bedrijven. Het feit dat je weet dat er iets gaande is verplicht je niet tot publiceren zolang je niets zeker weet. Maar de drang tot een scoop en overal genoemd te worden heeft de bovenhand gekregen. Ach het is dan ook wel weer heel erg duidelijk, als WF iets publiceert eerst maar even wachten tot het ergens bevestigd wordt.

    Wat de ploegen zelf aangaat, het heeft altijd al vreselijk onlogisch geleken die haast om tot een fusie te komen nog dit jaar en natuurlijk weten we de achtergrond niet maar verbazen doet het me niet. Wel zijn er een hoop vragen, hoe dan wel verder, blijkbaar is het Amazon verhaal ook al richting het rijk der fabelen. En lijkt het er sterk op dat SQS na 2025 ophoudt te bestaan(?). Daar zal Evenepoel toch ook niet blij mee zijn. En heeft JV nu voldoende sponsoring gevonden? Overigens geloof ik er helemaal niets van dat het vertrek van Roglic ook maar iets te maken heeft met de ‘fusie’ besprekingen’ zoals door sommgen hier gesuggereerd wordt. Kortom wordt vervolgd.
    06-10-2023 19:13
    Lees graag inbreng van Whyze Katje mbt deze soap. Heeft regelmatig goede analyse. Verademing in vergelijk met de vele ondoordachte hallucinante wensdenkers.

    Vwb journalist en wel niet publiceren. De journalist die leeft van vnl het wielrennen plaatste grofweg in 2010-12 in de Telegraaf stukken mbt Rabobank en doping wat uiteindelijk leidde tot einde van deze ploeg. Op de vraag waarom zijn eigen bron van inkomsten zo een dus geven omdat bedrijven niet van aanhoudende negatieve berichten houden en al zeker "betrouwbare" banken niet dagelijks in de grootste krant vh land, het antwoord was journalistieke plicht.

    Dat schuurt bij velen. Vraag had hij nu WF deze scoop geplaatst had grote kans binnen een week of zo een andere medium dat gedaan? Hoogstwaarschijnlijk wel. Maar ik zou er ook mee gewacht hebben. Wel alle info verzameld hebben en paar keer per dag aanvullen. Mocht dan vanuit ander kanaal dit naar buiten komen dat direct uitvoerig plaatsen zodat blijkt dat je al langer op de hoogte was maar ook proces geen storm in wilde blazen. Maar ja, ik ben geen journalist.
    06-10-2023 21:22
    Wel of niet publiceren, daar heb ik ook even op moeten kauwen. Het argument 'anders doet een ander het' vind ik niet zo overtuigend. Zelfs als de berichtgeving de uitkomst (op korte termijn) van het fusieverhaal niet beïnvloed heeft, is de vraag of de betrokken personen, vooral bij SQS, zo veel beter af geweest zouden zijn als ze niks van de plannen geweten hadden. Enerzijds, wat niet weet, wat niet deert, maar anderzijds weten ze nu hoe de vlag er bij hangt. Dat geeft de mogelijkheid om er naar te handelen ipv ter elfder ure te moeten reageren op een 'voldongen konijn' uit de hoge hoed van iemand die niet verder wil.
06-10-2023 16:18
Volgens Lallibre : "de fusie gaat niet door, *in ieder geval niet dit jaar*"

Die laatse bijzin scheelt toch een slok op een borrel, en Jumbo zou er officieel eind volgende jaar mee ophouden.
WF kan nog een jaar door ;-)
06-10-2023 16:36
Ook amazon haakt af blijkbaar
Als dit klopt lijkt het er voor mij op dat evenepoel weigerde over te stappen
Amazon wou enkel met specialized die op hun buurt met evenepoel willen werken
06-10-2023 16:45
Hahaha wat een soapserie, het lijkt er wel opdat plugge zijn hand overspeelt heeft
    06-10-2023 17:44
    Of Lefevere heeft zijn hand overspeelt. Hij had cash voor zijn 20% kunnen ontvangen. Als Bakala er na volgend jaar uitstapt is het niet duidelijk of die 20% nog wel zoveel waard is.
06-10-2023 16:55
Ik ben blij dat het niet doorgaat. Ondanks dat ik een Nederlander ben ben ik een groot fan quickstep en hun manier van koersen en dat ben ik niet geweest van Rabo/Jumbo. Ik snap wel waarom de grootste Nederlandse wielrenner nooit naar Jumbo/Rabo is gegaan.
06-10-2023 16:59
Ik zeg een standbeeld voor Ilan van Wilder die ongezouten zijn mening gaf.
Een fusie was niet goed geweest voor de sport en de kijkers en de B renners van SQS
06-10-2023 17:04
Waarom wil Amazon nu geen sponsor meer worden? Er lijkt me nu juist meer plaats op shirt te zijn, nu Soudal er niet meer is.
    06-10-2023 17:08
    Ik vermoed omdat ze het enkel willen via Specialized en Evenepoel.
    06-10-2023 17:08
    Amazon niet te vertrouwen!!! Lijkt wel op Belkin
    06-10-2023 17:34
    Zijn Amerikanen hè, die menen toch al uiten eigen land, hoewel ook binnenland, nergens aan gehouden te zijn. Zeker wanneer er geen keihard contract is.
06-10-2023 17:16
Het was gewoon niet een rendabel avontuur. Het zou meer kosten dan opbrengen. Niet alleen financieel, ook voor de Belgische wielercultuur met het verdwijnen van het oeroude erfgoed team Quick Step en z'n voorgangers. Ook schadelijk voor de wielersport met een World Team minder. Niet in de laatste plaats het vele personeel dat op straat zou komen te staan. Benieuwd wat nu de ware redenen achter de fusie / overname waren. Met Bakala, Van Walle, de eigenaar van Soudal en wellicht de fam. Van Eerd op de achtergrond zou je denken dat er toch voldoende kapitaal voor handen zou zijn. TJV en Soudal Quickstep allebei nb succesvolle top WorldTeams met meer dan voldoende exposure en zege's!
    06-10-2023 17:36
    Soudal-Quick-Step lijkt evengoed te verdwijnen. Dat ze nu doorgaan is niet van luxe maar van moeten. De hoofdsponsor wil eigenlijk naar een andere ploeg, de eigenaar wil naar een andere ploeg, de belangrijkste renner wil naar een andere ploeg, en de teammanager wil met pensioen. Voor iedereen die denkt dat het vanaf nu business as usual is: helaas. Er zal komend jaar, of evt een jaar later, nog steeds geprobeerd worden om te fuseren danwel de ploeg te verkopen.
    06-10-2023 19:18
    Eens, maar toch merkwaardig dat in het Mekka gekke wielerland België geen kapitaalkrachtige investeerders en sponsors willen instappen. Geldt eigenlijk ook voor Italië en Spanje, Frankrijk minder.
    Ligt wellicht aan het verdienmodel in het wegwielrennen dat op de schop moet.
    06-10-2023 19:29
    Dat is wat door veel mensen zeer zorgwekkend wordt genoemd, dat het blijkbaar heel moeilijk is om nog sponsoring te vinden, zelfs voor zeer succesvolle wielerploegen als JV. Zeker als je je niet wilt inlaten met geld van duistere regimes.
    06-10-2023 22:38
    Whyze Katje, hoe zit het met het WK in Qatar, met de F1 van Bahrein, van Saoedi Arabië, van Quatar en Abu Dhabi?
    En de tientallen miljarden die bedrijven uit westerse democratische rechtstaten in de Golfregio investeren. De miljarden van Quatar airways en Emirates in voetbalclubs... allemaal oliedollars uit die landen. En de meeste olie die nog altijd vandaar komt?

    Business as usual, ook voor de UCI die die sponsorlanden gewoon toestaat.
    06-10-2023 23:18
    Ik noemde dat omdat ik ergens gelezen heb dat olie dollars uit Saoudi Arabië een no-go was omdat de andere sponsors van JV daar niet mee geassocieerd wilden worden.
06-10-2023 17:32
A. Amazon was dus nog niet getekend.
B. Heeft dit gedoe de Amerikanen afgeschrikt? Die zagen graag Kuss voortaan wellicht op de voorgrond nu Roglic weg was en met REV gebeurd dat niet. Of wilden juist ReV en Roglic erbij, totale overnacht wat Amazon uit wil stralen wellicht. Vraagtekens?

In ieder geval Plugge toch niet die goede zakenman deze journalist, maar ja van der Wallen zit er ook bij.
Heeft TJV mazzel dat Roglic weg is want met aflopend eind 2024 Jumbo geld komt er een probleem. En gaat Cervelo nu nog het vuur uit de sloffen lopen voor TJV? Uiteraard contract is contract maar toch. Beetje roekeloze actie dit alles zo lijkt het.
06-10-2023 17:33
En opnieuw begint iedereen wild te speculeren, lol. Wat je allemaal niet leest, het is te gek voor woorden. Mss toch ff afwachten? Bakala is niet weg, Landa komt nog steeds naar sqs en jv is Roglic kwijt. Jv moet een jaar eerder dan sqs nieuwe sponsors hebben en verder is Vic Swerts nog steeds ambitious… tot daar de feiten?
    06-10-2023 17:42
    Volgens Sporza is de die met Bakala voor nog een jaar, dus tot 2025, en stapt Pon in het gat dat Jumbo achterlaat.
    06-10-2023 18:20
    Twee jaar: tot en met 25 :)
06-10-2023 18:52
Volgens de berichten wordt PON nu medehoofdsponsor van de wielerploeg. Pon is veel groter dan Jumbo. Meer omzet en veel meer winst.
Ik ben alleen benieuwd welk label van PON er op de shirts komt te staan. Ik gok dat Volkswagen op de achtergrond ook meedoet en dat er Skoda op de shirts komt te staan.
    07-10-2023 01:38
    Hopelijk wordt het Visma - Cervélo. Ik vind het altijd mooi wanneer wielerploegen een fietsenfabrikant als naamsponsor hebben.
06-10-2023 18:58
Schijnt dat de volgwagen Urban Arrow's worden en de ploeg op Schwinn fietsen gaat rijden.
06-10-2023 20:52
Op andere media is al verklaard dat het niet doorgaan van de fusie bij Jumbo-Visma ligt omdat PON de hakken in het zand heeft gezet. Logisch dat ze het niet zagen zitten dat een fietsmerk dat groter is op zichzelf dan alle fietsmerken van PON tesamen doodleuk van de ploeg hun nieuwe uithangbord maakt voor al hun producten. Plugge heeft dus niet zijn verhoogde budget op lange termijn maar wel ietsie voor 2024, al weet ik niet of al dit gedoe wel goed was voor hem om in 2024 te onderhandelen met nieuwe sponsors voor na volgend jaar. Al zijn marketeers bij bedrijven wel snel vergeten als ze opportuniteiten zien...
    06-10-2023 20:58
    Dus eigenlijk kan je stellen dat SQS blijft bestaan dankzij Evenepoel en zijn waarde voor Specialized? ;)
    06-10-2023 21:31
    Ik denk dat Merida bikes ietsje kleiner is dat de fietsenfabriek van PON. Het zal niet veel schelen maar toch. Het merk Cannondale is ook van PON
    06-10-2023 22:12
    Waar komt dat idee vandaan dat Specialized of grootaandeelhouder Merida groter is dan Pon Bikes? Die laatste heeft een omzet van 2,4 miljard, 2x zo groot als de Taiwanezen inmiddels. Pon Holdings groeit ook als kool, met meer dan 10 miljard omzet. Lijkt mij zeker een waardige vervanger voor Jumbo. Als zij in het gat springen zal Plugge niet klagen. Jumbo zou het bedrag voor 2024 willen uitsmeren over drie jaar wat betekent dat de ploeg niet op een houtje hoeft te bijten.
    06-10-2023 22:44
    @kennie Taiwanese dollars voor Merida vergeleken met USD voor Pon Bikes? Pon is ruim groter dan Merida, ook inclusief Specialized.
    06-10-2023 22:52
    Thurau omdat ik niet wist dat Pon-Bikes in 2021 Dorel had overgenomen en daarmee bijna verdubbeld is qua omzet (en eigenlijk blijkbaar sinds ze Gazelle hebben 'gered' maar blijven overnemen). Op zich maakt het ook geen verschil, want de sportieve merken zijn wel veel kleiner dan gigant Specialized op die markt, dus slim dat ze zich niet laten wegzetten en Cervelo in de WT houden bij de beste ploeg van dit moment. Voor Gazelle, waar ik overigens fan van ben, en waarbij ik totaal niet begrijp dat 'experts' zeggen dat het oubollige fietsen zijn, moeten ze geen wielerploeg sponsoren :-) Al zou het mooi zijn als ze daar terug racefietsen van maken want dat was mijn leukste fiets tot ik in een tramspoor een dubbelgeplooid wiel heb opgelopen. Overigens moet ik ook toegeven dat ik fout zat toen ik dacht dat Pon niet ging investeren als sponsor omdat ze eerder een achterliggend conglomeraat zijn en hun merken eigenlijk hun eigen ding doen.
    07-10-2023 01:18
    Als je het zo bekijkt heb je wel een punt mooie sjors, zonder de link Evenepoel-Specialized was het misschien wel gewoon doorgegaan :-P Nuja dan had Ridley de opvolger van SQS kunnen sponsoren he, die hebben nu toch eventjes geen WT-ploeg :-)
06-10-2023 22:49
Niets. Het is een vaststelling
07-10-2023 01:19
De volgende logische stap is dan het vertrek van Remco naar Ineos. En Quickstep die een ploeg bouwt met Van Wilder en Landa voor de rondes, maar vooral ook (opnieuw) inzet op het klassieke voorjaar. Arnaud De Lie, hoe 'vast' ligt die bij Lotto? Die zou een degelijke materiaalsponsor zoals Specialized kunnen gebruiken.
    07-10-2023 09:28
    @Tramontana,
    Inderdaad lijkt de positie van Evenepoel op zijn zachts gezegd "lastig" te zijn binnen QS. Het is ZIJN ontevredenheid over de ploeg die heel veel heeft aangewakkerd. Terwijl juist HIJ heeft gefaald in de Vuelta, niet zijn team. En dan kun je beginnen over de bergtrui en ritzeges, maar het was hem te doen om een klassement. Zowel in de Vuelta, als met zijn flirts richting Ineos. Maar met zijn houding heeft hij de toekomst van de hele ploeg (van renners tot omkadering) op het spel gezet. Ik mag aannemen dat ze hem dat in die blauwe bus niet in dank afnemen.

    En dan De Lie? Die zit prima waar hij zit. Is kopman, kan koersen rijden die hij wil. Ik denk eerder dat QS iemand als De Lie nodig heeft, dan andersom. Bovendien is het nog maar de vraag of je als renner nu graag in het Soudal-wespennest wilt gaan fietsen.
06-10-2023 14:28
Laten we hopen dat dit waar is....
06-10-2023 14:28
Je verwacht het niet...
06-10-2023 14:30
Misschien gaat het wel niet door dankzij de heisa?
06-10-2023 14:50
Ach, jullie hebben in ieder geval weer je clicks.
06-10-2023 15:02
Ben ook wel benieuwd hoe de renners er zich onder voelen. En dan met name de renners die " op de schopstoel" zaten. Aan één kant opgelucht maar ws toch ook wel wat gekrenkt. Want nu zijn ze nodig om de ploegen te vormen. En als je dan ziet wie er bij sqs al ergens anders hebben getekend is het toch wel een beetje lullig. Of ze moesten al einde contract zijn of zelf weg willen natuurlijk.
    06-10-2023 15:03
    De renners die op de schopstoel zaten zullen volgend jaar misschien net iets harder kunnen trappen als ze op een renner van Visma jagen.
    06-10-2023 15:36
    iedereen die tot nu toe vertrokken is bij SQS was einde contract, waarbij volgens mij het grootste deel van moeten was omdat er door het aantrekken van Landa budget vrijgemaakt moest worden.
06-10-2023 15:04
Heel jammer dat het niet door gaat. Een fusie had de concurentie kunnen versterken en Evenpoel had naar Ineos kunnen gaan. Een gemiste kans.

Reacties zijn gesloten.