‘Fusie Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma komt er niet, ook Amazon haakt af’
Breaking De veelbesproken fusie tussen Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma gaat er volgens Sporza toch niet komen. Ze melden dat manager Patrick Lefevere en geldschieter Zdenek Bakala toch samen zouden doorgaan tot en met 2025.
WielerFlits heeft inmiddels een bevestiging van direct betrokkenen dat de fusie van de baan is. Er was vooral ongenoegen bij enkele partners en sponsors van de ploegen over het samengaan van Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. Vanmiddag werden de renners en het personeel van Jumbo-Visma ingelicht dat er van een fusie geen sprake zal zijn.
Voor de camera van Sporza reageerde ploegleider Davide Bramati van Soudal Quick-Step opgelucht: “Dit is goed nieuws voor iedereen. Niet enkel voor ons, maar ook voor het wielrennen zelf. Dat zullen veel mensen in de wielerwereld wel beamen.”
“Ik denk dat het duidelijk is en dat is voor iedereen het beste zo”, aldus Frans Maassen, ploegleider van Jumbo-Visma tegenover Het Nieuwsblad.
Afgelopen zaterdag vertelde Lefevere nog het volgende in zijn column in Het Nieuwsblad: “Na de letter of intent is het allemaal te lang blijven aanslepen. Maar dit mag geen drie dagen meer blijven duren. Maandag zou er al veel meer duidelijkheid moeten zijn.”
Volgens Sporza zouden Lefevere en Bakala nu hun project tot het einde van 2025 dan toch verderzetten. Wel zou Bakala willen afbouwen en zouden nieuwe extra investeringen om de ploeg rond Remco Evenepoel te versterken niet langer mogelijk zijn.
Deze nieuwe wending komt er nadat Lefevere afgelopen week de plannen rond de fusie nog bevestigde. “Richard Plugge en ik hebben een uurtje gepraat. Daarna is er wat tijd over gegaan. Ik heb er Quick-Step en Soudal bij betrokken. Richard is bij Visma langsgegaan. Tot er op een bepaald moment een letter of intent is getekend om samen te gaan. Het opzet was om tot een constellatie te komen waarin Bakala, Robert van der Wallen en Richard Plugge de aandelen zouden verdelen. Ik zou die van mij verkopen.”
Dat de onderhandelingen over een mogelijke fusie al redelijk vergevorderd waren, bewijzen de gesprekken tussen Jumbo-Visma en Specialized, het fietsenmerk van Soudal Quick-Step dat verbonden is met Remco Evenepoel. Ook met Evenepoel zelf zat de Nederlandse ploeg al rond de tafel. Terwijl Richard Plugge de internationale wielerunie UCI al op de hoogte had gebracht van de plannen.
Update om 16.45 uur: Amazon haakt af
Ook Amazon is afgehaakt als co-sponsor, bevestigen bronnen aan WielerFlits nadat het AD dit als eerste naar buiten bracht. Het Amerikaanse e-commerce bedrijf zou een van de belangrijke sponsoren zijn geweest voor de nieuwe fusieploeg.
Amazon zou geen titelsponsor zijn geworden, maar wel co-sponsor. Deze nieuwe samenwerking zal er dus niet komen na de recente wending.
- "Er is niks concreet" aldus PatLef in zijn mail, terwijl er een letter of intent ligt voor een fusie/overname
- Soudal is bereid om als sponsor een ploeg te laten vallen als zich iets beters aandient. Stelletje opportunistische sprinkhanen als sponsor, vraag is of je daar blij van wordt
- Evenepoel is de aanstichter van de hele ellende. Patlef geeft aan dat er gesprekken zijn geweest tussen Plugge en Evenepoel, maar die laatste weet schijnbaar van niks. Tenminste conform zijn recente interview. Wie gelooft hem nog?
- Evenepoel is ook niet tevreden over zijn ploeg. Maar heeft zijn ploeg gefaald in de Vuelta, of is hij zelf de zwakste schakel gebleken? Precies.
Ik ben heel benieuwd of deze scherven op een fatsoenlijke manier gelijmd kunnen worden. Als ik het voor het zeggen had, dan zou ik denk ik Evenepoel naar de uitgang dirigeren. Met een mooi prijskaartje om de nek naar Ineos. Want het is achteraf een vergiftigd geschenk gebleken voor een ooit zo mooie ploeg; ze hebben met hem het paard van Troje binnengehaald, en het heeft ze bijna de ploeg gekost.
@Quincy: ik denk dat de nadelen voor TJV uiteindelijk beperkt zullen zijn. Ze hebben een mogelijkheid onderzocht, maar dat is er niet van gekomen. Buiten het wereldje van heel fanatieke volgens zal dit weinig reuring geven, verwacht ik.
- Ik volg je volledig i.v.m. opmerking over Soudal
- Het lijkt er misschien op dat Evenepoel verantwoordelijk is voor alle problemen, zoals je misschien denkt vanuit jouw typische blik op Remco, maar ik zie het niet op die manier. Remco heeft simpelweg aangegeven dat hij meer ondersteuning wilde in het rondewerkt, en het lijkt erop dat dit binnen de huidige structuur van Soudal-Quick Step niet haalbaar is. Dat hij geen toekomst meer heeft binnen deze ploeg lijkt me logisch, maar dat is niet zijn schuld.
- Evenepoel zakte er in de laatste Vuelta inderdaad door. Maar dan vergeet je nogal makkelijk dat hij vorig jaar de Vuelta gewonnen heeft en dit jaar goed op weg was om de Giro te winnen.
- Het lijkt me voor alle partijen inderdaad beter dat ze Remco verkopen aan Ineos. En dit kan best in een goede verstandhouding, zoals Jumbo ook Roglic verkocht heeft aan Bora.
Daarnaast waren de afgelopen 2 seizoenen zonder hem rampzalig geweest voor de ploeg. Ze konden zonder hem ook geen andere wereldtopper gehaald hebben (Van Aert niet gecontracteerd omdat die nog onder contract lag bij Nuyens, Van der Poel geprobeerd maar die wilde bij een kleinere ploeg rijden waar hij de volledige vrijheid had, Pogacar kwijtgespeeld toen Matxin overstapte naar UAE en Roglic en Vingegaard opgekweekt door TJV). Dankzij Evenepoel zijn het toch 2 goede jaren geweest, anders hadden ze wellicht geen enkele topkoers gewonnen.
Uitspraken van Evenepoel Sr. zullen zeker meegespeeld hebben, maar Bakala en Soudal zijn uiteindelijk wel zelf de gesprekken opgestart.
"Zwakste schakel" Evenepoel wint wel 3 ritten en bergtrui in de Vuelta en pakt heel veel publiciteit met zijn aanvallen, wat had de ploeg behaald zonder hem?
Verder is het waar dat Evenepoel in de Vuelta zelf heeft gefaald en dat dat niet de ploeg was. Dat laat onverlet dat het óók waar is, dat Evenepoel de afgelopen jaren bij SQS ook vaak heel goed heeft gepresteerd.
Dan hoop ik dat Jumbo toch nog een jaartje doorgaat, anders zit TJV in de vieze papieren.
Onafhankelijk daarvan, wie denkt dat vanaf nu alles pais en vree is, gaat bedrogen uitkomen. Er zijn nog heel veel 'onbevredigde verlangens', die ook tot de aanzet tot de nu afgeketste fusie geleid hebben, en die ook zonder fusie nog voor golven gaan zorgen, zo niet dit jaar dan wel volgend jaar. Sponsoren die willen wisselen, renners die elders groener gras zien of juist gehoord hebben dat ze eigenlijk overtollig zijn etc. Kortom, dit gaat nog wel even door - en iedereen die vindt dat WF daar niet of veel terughoudender over moet publiceren heeft het (verdienmodel) niet begrepen ;-)
Wat de ploegen zelf aangaat, het heeft altijd al vreselijk onlogisch geleken die haast om tot een fusie te komen nog dit jaar en natuurlijk weten we de achtergrond niet maar verbazen doet het me niet. Wel zijn er een hoop vragen, hoe dan wel verder, blijkbaar is het Amazon verhaal ook al richting het rijk der fabelen. En lijkt het er sterk op dat SQS na 2025 ophoudt te bestaan(?). Daar zal Evenepoel toch ook niet blij mee zijn. En heeft JV nu voldoende sponsoring gevonden? Overigens geloof ik er helemaal niets van dat het vertrek van Roglic ook maar iets te maken heeft met de ‘fusie’ besprekingen’ zoals door sommgen hier gesuggereerd wordt. Kortom wordt vervolgd.
Vwb journalist en wel niet publiceren. De journalist die leeft van vnl het wielrennen plaatste grofweg in 2010-12 in de Telegraaf stukken mbt Rabobank en doping wat uiteindelijk leidde tot einde van deze ploeg. Op de vraag waarom zijn eigen bron van inkomsten zo een dus geven omdat bedrijven niet van aanhoudende negatieve berichten houden en al zeker "betrouwbare" banken niet dagelijks in de grootste krant vh land, het antwoord was journalistieke plicht.
Dat schuurt bij velen. Vraag had hij nu WF deze scoop geplaatst had grote kans binnen een week of zo een andere medium dat gedaan? Hoogstwaarschijnlijk wel. Maar ik zou er ook mee gewacht hebben. Wel alle info verzameld hebben en paar keer per dag aanvullen. Mocht dan vanuit ander kanaal dit naar buiten komen dat direct uitvoerig plaatsen zodat blijkt dat je al langer op de hoogte was maar ook proces geen storm in wilde blazen. Maar ja, ik ben geen journalist.
Die laatse bijzin scheelt toch een slok op een borrel, en Jumbo zou er officieel eind volgende jaar mee ophouden.
WF kan nog een jaar door ;-)
Als dit klopt lijkt het er voor mij op dat evenepoel weigerde over te stappen
Amazon wou enkel met specialized die op hun buurt met evenepoel willen werken
Een fusie was niet goed geweest voor de sport en de kijkers en de B renners van SQS
Ligt wellicht aan het verdienmodel in het wegwielrennen dat op de schop moet.
En de tientallen miljarden die bedrijven uit westerse democratische rechtstaten in de Golfregio investeren. De miljarden van Quatar airways en Emirates in voetbalclubs... allemaal oliedollars uit die landen. En de meeste olie die nog altijd vandaar komt?
Business as usual, ook voor de UCI die die sponsorlanden gewoon toestaat.
B. Heeft dit gedoe de Amerikanen afgeschrikt? Die zagen graag Kuss voortaan wellicht op de voorgrond nu Roglic weg was en met REV gebeurd dat niet. Of wilden juist ReV en Roglic erbij, totale overnacht wat Amazon uit wil stralen wellicht. Vraagtekens?
In ieder geval Plugge toch niet die goede zakenman deze journalist, maar ja van der Wallen zit er ook bij.
Heeft TJV mazzel dat Roglic weg is want met aflopend eind 2024 Jumbo geld komt er een probleem. En gaat Cervelo nu nog het vuur uit de sloffen lopen voor TJV? Uiteraard contract is contract maar toch. Beetje roekeloze actie dit alles zo lijkt het.
Ik ben alleen benieuwd welk label van PON er op de shirts komt te staan. Ik gok dat Volkswagen op de achtergrond ook meedoet en dat er Skoda op de shirts komt te staan.
Inderdaad lijkt de positie van Evenepoel op zijn zachts gezegd "lastig" te zijn binnen QS. Het is ZIJN ontevredenheid over de ploeg die heel veel heeft aangewakkerd. Terwijl juist HIJ heeft gefaald in de Vuelta, niet zijn team. En dan kun je beginnen over de bergtrui en ritzeges, maar het was hem te doen om een klassement. Zowel in de Vuelta, als met zijn flirts richting Ineos. Maar met zijn houding heeft hij de toekomst van de hele ploeg (van renners tot omkadering) op het spel gezet. Ik mag aannemen dat ze hem dat in die blauwe bus niet in dank afnemen.
En dan De Lie? Die zit prima waar hij zit. Is kopman, kan koersen rijden die hij wil. Ik denk eerder dat QS iemand als De Lie nodig heeft, dan andersom. Bovendien is het nog maar de vraag of je als renner nu graag in het Soudal-wespennest wilt gaan fietsen.