‘Fusie Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma komt er niet, ook Amazon haakt af’
Breaking De veelbesproken fusie tussen Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma gaat er volgens Sporza toch niet komen. Ze melden dat manager Patrick Lefevere en geldschieter Zdenek Bakala toch samen zouden doorgaan tot en met 2025.
WielerFlits heeft inmiddels een bevestiging van direct betrokkenen dat de fusie van de baan is. Er was vooral ongenoegen bij enkele partners en sponsors van de ploegen over het samengaan van Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. Vanmiddag werden de renners en het personeel van Jumbo-Visma ingelicht dat er van een fusie geen sprake zal zijn.
Voor de camera van Sporza reageerde ploegleider Davide Bramati van Soudal Quick-Step opgelucht: “Dit is goed nieuws voor iedereen. Niet enkel voor ons, maar ook voor het wielrennen zelf. Dat zullen veel mensen in de wielerwereld wel beamen.”
“Ik denk dat het duidelijk is en dat is voor iedereen het beste zo”, aldus Frans Maassen, ploegleider van Jumbo-Visma tegenover Het Nieuwsblad.
Afgelopen zaterdag vertelde Lefevere nog het volgende in zijn column in Het Nieuwsblad: “Na de letter of intent is het allemaal te lang blijven aanslepen. Maar dit mag geen drie dagen meer blijven duren. Maandag zou er al veel meer duidelijkheid moeten zijn.”
Volgens Sporza zouden Lefevere en Bakala nu hun project tot het einde van 2025 dan toch verderzetten. Wel zou Bakala willen afbouwen en zouden nieuwe extra investeringen om de ploeg rond Remco Evenepoel te versterken niet langer mogelijk zijn.
Deze nieuwe wending komt er nadat Lefevere afgelopen week de plannen rond de fusie nog bevestigde. “Richard Plugge en ik hebben een uurtje gepraat. Daarna is er wat tijd over gegaan. Ik heb er Quick-Step en Soudal bij betrokken. Richard is bij Visma langsgegaan. Tot er op een bepaald moment een letter of intent is getekend om samen te gaan. Het opzet was om tot een constellatie te komen waarin Bakala, Robert van der Wallen en Richard Plugge de aandelen zouden verdelen. Ik zou die van mij verkopen.”
Dat de onderhandelingen over een mogelijke fusie al redelijk vergevorderd waren, bewijzen de gesprekken tussen Jumbo-Visma en Specialized, het fietsenmerk van Soudal Quick-Step dat verbonden is met Remco Evenepoel. Ook met Evenepoel zelf zat de Nederlandse ploeg al rond de tafel. Terwijl Richard Plugge de internationale wielerunie UCI al op de hoogte had gebracht van de plannen.
Update om 16.45 uur: Amazon haakt af
Ook Amazon is afgehaakt als co-sponsor, bevestigen bronnen aan WielerFlits nadat het AD dit als eerste naar buiten bracht. Het Amerikaanse e-commerce bedrijf zou een van de belangrijke sponsoren zijn geweest voor de nieuwe fusieploeg.
Amazon zou geen titelsponsor zijn geworden, maar wel co-sponsor. Deze nieuwe samenwerking zal er dus niet komen na de recente wending.
Hoop dat er niet teveel onrust is ontstaan door de paniek op Fusieflits.nl
Mocht dit wel het geval zijn dan staat mijn deur altijd voor je open om het er over te hebben. Wellicht onder het genot van een broodje shoarma samen met Frans en Monique.
Groet, Robertje. Over.
Bij Raymond en Youri wat minder zo te zien, ze zijn pardoes vergeten "breaking" toe te voegen aan deze kop.
PS. ik vond mijn eigen post terug via "populairste eerst" dat is ook wel eens anders zoals je al opmerkte!
Gr A3anus
Er is zoveel paniek dat de bio van Raymond helaas ook niet onder het artikel geplaatst is, maar ik zal iedereen uit de brand helpen:
"Raymond Kerckhoffs was in 1990 op 18-jarige leeftijd de jongste journalist in de geschiedenis van de Tour de France. Werkte van 1996 tot 2020 als sportjournalist bij De Telegraaf en was daar jarenlang chef-wielrennen. Sinds 2020 is hij werkzaam voor WielerFlits en hoofdredacteur van RIDE Magazine".
Groet, Robertje
Mag duidelijk zijn dat er iemand heeft gelekt naar WF, en het zou met niets verbazen als dat uiteindelijk Lefevere zelf was om er meer druk op te zetten, die zei namelijk dat het geen 3 dagen meer moest duren, en zat zonder telefoon bij Anderlecht op de tribune toen het nieuws insloeg als een bom. Toevallig?
Ironisch genoeg kan het zoeken van de publiciteit ook wel eens op meerdere manieren roet in het eten hebben gegooid, onderhandelingstechnisch maar ook de publieke verontwaardiging was niet mals, met als uitkomst dat op het laaste moment zelfs nog is getracht een doorstart te maken met SQS Lite.
Je hoeft berichten niet aan te klikken. Feit dat sommige het toch doen en dan klagen zegt meer over de geestelijke gesteldheid.
Waar Wielerflits zich niet druk om hoeft te maken, maar Plugge en Lefevre wel, is hoe ze de schade nu gaan repareren ervan uitgaande dat de fusie niet doorgaat.
Omdat Jumbo met Specialized in zee wilde zal Cervelo en daarmee Pon/skoda niet blij zijn. Waar hij dacht sterker te worden kan t omgekeerde gebeuren. Geen Bakala, geen Amazon en wellicht Cervelo en Pon/skoda die nog eens de boel gaan overdenken of afhaken.
Bij Lefevre zal het vertrouwen van een aantal renners en het personeel wel een knauw hebben gekregen.
Tevens goed nieuws lijkt me, die hele idiote soap eindelijk voorbij. Totale cultuur mismatch.
Terug naar klassieker ploeg zou best mooi zijn maar ca 8, 10 renners zijn meer klimmer types nu. Makkelijk is dit alles verre van.
Ovirigens beweerde jij een dag geleden nog dat REV kon gaan en staan waar hij wilde wat al niet het geval was, UCI regel 2.15.123 In no case may a rider move to another team.. enzovoort. En nu evenzo niet omdat hetzelfde contract nog altijd van kracht is.
Nogal triest om met dergelijk non bericht je eerdere blunders recht willen trekken.
Edit: nu alleen nog Breaking!
'sarcasme uit'
Dit is een wielren medium, geen kook of recepten website, dus juist een WF schrijft erover, gek hè. Nou ja, WF maakt wel van elke scheet een bericht wat mogelijk iets minder kan maar clicks are money en dit is een bedrijf hè. Overigens zijn het je eigen vingers die de site aanklikken en de berichten wat je niet verplicht bent.
Buiten dat al vanaf het begin duidelijk was dat de eventuele vorm geen fusie inhield maar een overname, was het compleet onterecht om er alvast vanuit te gaan dat de boel rond was. Daarmee heeft WF haar hand (opnieuw) overspeeld.
Verder was de scoop een intentieverklaring aangaande een fusie wat zo door Plugge naar buiten is gebracht. pas daarna bleek stukje bij beetje dat het geen fusie betrof maar een overname en daar bleef WF verkeerd berichten met fusie. Ook teksten als SQS of TJV doen dit of dat zijn met zoiets fout. Een Soudal of Visma zijn slechts sponsor en geen rechtspersoon. Dat is DecoLef en Blanco.
Ook "De ploeg van PL, DecoLef" https://www.wielerflits.nl/nieuws/philippe-gilbert-voorziet-catastrofale-gevolgen-als-fusie-plugge-lefevere-doorgaat/. Schrijft men de ploeg van CEO PL de bedrijfsnaam achter SQS. Veel tekort door de bocht. Het is de naam van de BV geregistreerd in Luxemburg en vallen contracten primair onder Luxemburgs recht maar dat terzijde. SQS is niet meer dan een "handelsnaam" tbv het product, het team van DecoLef waarvan PL slechts een kleine aandeelhouder is. Met 80% en mogelijk vetorecht is in feite Bakala eigenaar. Had WF van begin af aan accuraat geweest en beter een goede toelichting wat eea betekent dan was voor velen ook alles duidelijker geweest.
Dat kun je wellicht WF verwijten. Maar ja het is niet het Financieel Dagblad.
Daar ging het alleen maar over de 'aanstaande fusie' en de 'nieuwe fusieploeg' en het was ze niet aan het verstand te peuteren dat ze daarmee fake news brachten.
'Jumbo Visma in gesprek met Soudal QuickStep over mogelijke fusie' was een prima scoop geweest. Maar nee, Wielerflits moest komen met zinsnedes als 'het is een kwestie van tijd voordat deze spectaculaire en verrassende fusie wordt beklonken' en in elk artikel werd er zo'n beetje op gehamerd dat de fusie al rond was en echt doorging. Zelfs eergisteren nog werd er vermeld dat 'de fusieplannen tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step steeds meer vorm krijgen'.
Bovendien stellen dat klappen "fusie" "overname" schuld is van een actief volgen en berichten van WF dan ben je echt van hetvpadje af en verwijs ik naar de woorden Apemantus hiervoor gebruikte.
Bovendien zoals ook door PL bericht werd was men al verder omdat hij al bezig was met "achtergebleven" sponsoren om doorstart rond te krijgen. Zo waren er meer berichten zoals met Specialized die erop duiden dat eea in de maak was en dat was ook zo. Alleen iedereen met gezond verstand, volgers dus, zeker die ervaring hebben met allerlei contracten ook mergers e,d. weten dat al is het 80% rond het nog niet rond is en zo nog kan stoppen. Komt nog eens bij dat 15,oktober dichtbij is hoewel dat niet persé de reden hoeft te zijn.
Zeer blij met dit nieuws mocht dit definitief einde verhaal zijn van de fusie, toch 1 van de 2 zaken die ik hoopte uitgekomen. Spijtig dat Roglic niet blijft bij TJV maar ik gun hem de stap naar Bora.
Voor TJV nu wel spannend, je hebt nog maar 1 echte klassement kopman over, waar ze voorheen met Roglic en Vingegaard in alle rondes (ook die van een week) konden strijden voor de overwinning is dat nu wel even voorbij, ik zie niet 123 iemand die ze voor die rol kunnen halen. Wel goed nieuws voor Kooij, er komt nu toch meer ruimte voor hem en eventueel een versterking voor zijn sprinttrein.
Benieuwd wat Evenepoel doet, hij wil extra versterking (of dat nou terecht is of niet) maar die gaat er dus niet meer komen.
Als het een broodje aap was geweest, en die gesprekken hadden nooit plaatsgevonden dan had je hier moord en brand kunnen schreeuwen, en terecht. Maar dat is niet het geval.
De schuld van de onzekerheid die is gekomen ligt bij Lefevre, Plugge en Bakala die dit anders hadden kunnen aanpakken.
Wielerflits nu gaan aanpakken lijkt me wat onnodig. Ze hadden een scoop van een mogelijke fusie en hebben die online gezet. Het is duidelijk dat er wel degelijk intenties waren. Het is niet omdat de fusie er niet komt dat de scoop fout was. Ze hebben het misschien wel wat te hijgerig gebracht, dat wel.
Patrick zal bij Qatar,,Oman, Brunei, Nigeria aan de bel moeten gaan trekken. Misschien wil Qatar niet achterblijven bij zijn "vijanden" uit Saoedi Arabië en de Emiraten zelfs kleine buurman Bahrein heeft een ploeg. Hopenlijk komt er een echte multinational of Rijkaard die de ploeg wil overnemen.
Patrick Lefevre werkt tegen de bierkaai tbv belang van zijn mensen, dat siert hem. Heeft in zijn bv ADVIPAT 4 miljoen tbv zijn pensioen zitten en wordt geschat op totaal 10 miljoen. Dus voor het geld moet hij het niet doen. Gauw verkopen en pakken wat hij pakken kan indien een koper de eerste jaren garandeert.
.
Amazon zijn opportunisten, echt Amerikaans, die kopen succes waar ze bij willen horen en zijn bang voor rimpels in het water, negatieve publiciteit. Vanwege 15 oktober moest eea snel anders had men beter eerst Amazon op contract binnen moeten trekken en daarna maar bijschaven mbt wie welke plaats op het shirt krijgt. Deze hele soap in de internationale pers zag er slecht uit. Jammer dat het niet binnenkamers bleef. Hoewel een ieder bijna hoopt op een mooi sterk "Quickstep" zie ik hiertoe nu een geringe kans op termijn, helaas. Daarom was het beter al met al was dit doorgegaan. Nu hebben twee partijen schade.
Amazon zou 5 jaar instappen, Soudal had ook het lange termijnplan. 15 miljoen Soudal minimaal en Amazon ook werd gezegd 20 miljoen ook 5 jaar maar stel het was toch 15 mm dan nog een mislopen van 150.000.000 €uro. Zou die 20 miljoen van Amazon voor 5 jaar zijn geweest of 3 want (geen hoofdsponsor wat ook werd verteld) dan loopt men nog altijd 95 miljoen mis.
https://www.ad.nl/wielrennen/megafusie-wielerploegen-jumbo-visma-en-soudal-quick-step-van-de-baan-ook-amazon-haakt-af~a8953476/
Naar buiten toe is voor mij wel duidelijk dat een nieuwe sponsor niet snel gevonden is. En de kans dat het beter wordt dan afgelopen jaar is vrijwel nihil. En hoe zit een cervelo er in?. Blanco op hangende pootjes terug naar Pon. Ermoet nog wel weer wat gerepareerd worden door deze al dan niet bewuste lekactie. Van naar ik meen mediapartner wielerflits?.
Dat Plugge bezig was met Amazon, Amerikanen, en ineens staat Kuss bovenaan en is dat een mooi breekijzer om Amazon over de streep te trekken. Sterker, binnen sportmarketing wereld was duidelijk dat het erdoor was, mondeling dan toch, de exacte vorm zou men nog nader overeenkomen. Dus Kuss moest ook daarom mogelijk winnen waarbij Vinegaard ook die kaart speelde. Wilde Roglic geen spelbreker zijn maar begreep gefrustreerd gelijk dat hij geen eerste man is zeker niet komende 2 jaar in de Tour. En meer tijd heeft hij niet.
,
Daarom vertrok duidelijk Roglic maar daarvoor was Amazon minstens 5 jaar aan boord met 15 a 20 mm p.jr. Resultaat Amazon is van de bagagedrager gevallen en Roglic ook. Dit wordt een bestseller en daarna een blockbuster., Alleen al de rechten zijn een 30, 50 miljoen waard. : )
Wielerflits heeft niets gelekt, wielerflits heeft de gelekte informatie (die groot nieuws was) gepubliceerd, en dat juist wat journalisten horen te doen! Iemand anders heeft het gelekt en of diegene daar slim aan heeft gedaan is een andere vraag, maar wielerflits mag juist trots zijn op de wereldwijde scoop.
@kennie
Hoe zou Pon daartoe in staat zijn?
https://www.ad.nl/wielrennen/megafusie-wielerploegen-jumbo-visma-en-soudal-quick-step-van-de-baan-ook-amazon-haakt-af~a8953476/
- Wilde TJV nou met Evenepoel of met Soudal trouwen?
- Wilde Bakala nou groter worden of juist kleiner?
- Wat wilde of wil van de Wallen eigenlijk?
- "Lekte" de bron van Wielerflits voor geld, de fusie tegen te houden of juist om druk te zetten dat het door zou gaan?
- Wie gaat de Il Lombardia winnen?
- Is er enige samenhang tussen de Vuelta resultaten en de letter of intent
- enzovoort enzovoort
Maar voor wie of van wie zijn dan de rechten. ; )
Bovendien heeft PL al 8 jaar het probleem dat ze niet meer willen betalen. Anders hoefde Bakala niet telkens 10 mm p.jr bij te storten. Linksom of rechtsom met verkoop of zonder van REV komt er een flink probleem aan. Mogelijk dat voor 2024 Bakala nog wel een toezegging wil doen maar PL zal nu eerst moeten gaan bedelen bij bestaande sponsoren wat hij elk jaar al doet. Zeer benieuwd en vooral voor middellange termijn 3, 5 jaar. Ook Bakala moet nu snel iets, of nu verkopen elders of bijstorten want laten klappen zal hij niet doen en flink snijden kost ook geld. Met zo min mogelijk kosten de ploeg goed stofferen, in de etalage ast effe kan met uitslagen komend jaar en verkopen. Moeilijk, blijft het.
Zowel qua journalistiek als qua moderatie geen beste beurt. Tijd voor reflectie en bezinning.
Dat ze het wat uitgemolken hebben is een tweede, maar het was dan ook gewoon groot nieuws.
Het leek op de duur een B&B-hotel verhaal te worden.
Eerlijk: ik ben blij voor de renners en staff. Weg met de onzekerheid.