Fuglsang waarschuwt Nibali: “Het is niet oké om te profiteren van andermans pech”

zondag 11 oktober 2020 om 10:43
Fuglsang waarschuwt Nibali: “Het is niet oké om te profiteren van andermans pech”

foto: Cor Vos

Het was een opvallend beeld tijdens de achtste etappe van de Giro d’Italia. Jakob Fuglsang reed lek tijdens een afdaling en dit bleek het sein voor Vincenzo Nibali en Trek-Segafredo om het tempo te verhogen in het peloton. De Deense klimmer is not amused over het koersgedrag van de Amerikaanse formatie.

Fuglsang kreeg in de afdaling van de Monte Sant’Angelo, op ongeveer negentig kilometer van de finish, af te rekenen met een lekke achterband. “En dat is geen pretje in een technische afdaling”, zo begint de Deen zijn vaste column voor B.T. “Ik liet me afzakken naar de auto voor een nieuw wiel. Er was nog geen reden voor paniek, de vluchters hadden op dat moment een voorsprong van tien minuten.”

Ongeschreven regel 
“Ik heb op het moment van schrijven de televisiebeelden nog niet gezien, maar Trek-Segafredo begon op kop te rijden in de afdaling en verhoogden wellicht het tempo na mijn lekke band. Het zorgde voor wat paniek binnen onze ploegleiderswagen, maar ik wist gelukkig weer aan te sluiten in het peloton. Het was toch een vreemde actie van Trek.”

“Er is een ongeschreven regel in het peloton”, gaat Fuglsang verder. “Het is niet oké om te profiteren van de pech van een ander. Ik hoorde na mijn terugkeer in het peloton verschillende renners praten over het koersgedrag van Trek-Segafredo. Sommige coureurs vroegen zich af wat ze in godsnaam van plan waren. Ze vonden het vreemd dat Trek na mijn lekke band nog harder begon te koersen.”

“Nibali moet oppassen tijdens het plassen”
Fuglsang had tijdens de rit nog een subtiele boodschap voor Nibali. “Ik passeerde hem en zei dat hij de volgende keer moet oppassen tijdens het plassen. Dat hij zijn moment zorgvuldig moet kiezen. Hij nam het serieus op, begreep de humor niet en schoot gelijk in de verdediging. Hij gaf aan dat het niet zijn intentie was om te profiteren van mijn lekke band.”

Een ding is zeker: Nibali en Fuglsang zijn zeker geen beste vrienden. “Ik heb in principe geen probleem met hem”, zo vertelt de kopman van Astana. “Hij heeft vooral iets tegen mij. Ik kan wel begrijpen dat de pers schrijft over mijn relatie met Nibali, maar we strijden voor de eindzege in een van de grootste wielerwedstrijden ter wereld.”

Dit artikel delen:

45 Reacties

Grobbel 11 oktober 2020 om 10:45

Volgens mij was het al duidelijk sinds de Giro van 2016 dat Nibali daar lak aan heeft.

adelaarvanantwerpen 11 oktober 2020 om 10:51

Op wie zou hij moeten wachten in de giro 2016. Kruiswijk viel toen de favorieten al van mekaar waren weggereden. Valverde stond derde in het klassement juist achter chaves en voor Nibali en hij werd op 1 minuut gereden. Dus als zij op Kruiswijk zouden wachten lieten zij Valverde en Majka terug komen.

Sinbad the Cyclist 11 oktober 2020 om 12:41

@Grobbel: Verwijs je nu naar het sneeuwmuur-incident? Zo ja, dan is het nodig om het causale verband van beide situaties te benadrukken. Gisteren was Fuglsangs pech was de aanleiding voor Trek-Segafredo om te gaan versnellen. In 2016 was het zo dat Kruijswijks val het gevolg was van Nibali’s aanval over de top.

adelaarvanantwerpen 11 oktober 2020 om 10:49

Trek was wel al aan het rijden, maar het kan wel dat Trek een beetje begon te versnellen.

Marik 11 oktober 2020 om 10:51

Nibali maakt maar al te graag gebruik van pech bij zijn tegenstanders. Daarnaast forceert hij ook nog eens pech bij zijn tegenstanders. Dat maakt de man een echte killer. Ik heb altijd ambivalente gevoelens bij de man. Hij staat garant voor spektakel en tegelijkertijd gruwel ik van zijn onsportieve acties. Dat maakt de sport zo leuk.

Baukema Tomoulin 11 oktober 2020 om 11:28

Nibali heeft een killers mentaliteit op de fiets maar een zacht karakter daarbuiten. Nogal wat mensen (fans en concurrenten) vergissen zich daarin en hebben buiten de koers een wrok tegen Nibali (Fuglsang hier, Dumoulin tijdens de giro 2017). Feit is wel dat renners en ploegen met deze killers mentaliteit vaak een mooier palmares opbouwen dan de fairplayers. Een ander goed voorbeeld is Quickstep in de voorjaarsklassiekers.

Abdoe 11 oktober 2020 om 10:52

Door ruzie te maken gooien beide kemphanen hun eigen glazen in. Het zou leuk zijn als Kruijswijk de Carapaz van deze Giro wordt.

boehoe 11 oktober 2020 om 10:56

Gewoon pakken wat je pakken kan binnen de regels. Als je je ook nog aan ongeschreven regels moet gaan houden wordt het een dooie boel.

zacht 11 oktober 2020 om 11:28

Dit ja. Wielrennen is een keiharde sport, er worden combines gesmeed, er wordt binnen de koers betaald voor diensten, en je moet zorgen dat je materiaal top is en je op de fiets blijft zitten. Dat geouwehoer met rekening houden met de pech van een ander kan mij ook gestolen worden.

Poeksel 11 oktober 2020 om 10:58

Om advocaat van de duivel te spelen: Trek/Nibali neemt toch wel vaker het initiatief in afdalingen?

xistnc 11 oktober 2020 om 11:04

Dat was ook mijn eerste gedachte ja, want ze doen het steeds op dergelijke toppen. Maar als je de geluiden uit het peloton beluistert, dan was het gisteren wel iets meer dan dat.

Marik 11 oktober 2020 om 11:05

Tegenstanders onder druk zetten met als gevolg dat ze fouten maken is voor mij prima. Maar aanzetten omdat een tegenstander pech heeft vind ik zo laf.

nasibal 11 oktober 2020 om 11:07

Ik heb het incident niet gezien dus kan niet oordelen, maar dit schoot mij ook direct te binnen. Trek doet dit veel vaker, ook op momenten dat je je afvraagt waarom. De vraag is in dit geval voor mij dus een beetje hoe de timing was.

Wat de vlucht betreft was er geen reden voor Trek om op kop te rijden. Als ze derhalve toch al op kop reden toen Fuglsang lek reed waren ze sowieso al wat van plan. Was er nog geen Trek op kop toen Fuglsang lek reed en daarna wel, dan kan je vragen stellen natuurlijk.

Bazzz 11 oktober 2020 om 11:04

Tja, wat is hierin ongeschreven.
Er zijn zo vaak lekke banden en waar moet je dan wel en waar niet op wachten.
Iemand die 30ste staat in het klassement wordt ook niet op gewacht, maar zou anders maar zo de etappe kunnen winnen.

Daarnaast biedt het ook mogelijkheden tot tactiek, dat als je het zwaar krijgt als topper om gewoon even te faken dat je een lekke band hebt.
Naar mijn mening moet dat geen ongeschreven regel zijn en hoort het bij de koers om daar eventueel van te profiteren. De volgende keer is het andersom.

oscarito1908 11 oktober 2020 om 11:04

Gelukkig is Astana wel altijd erg sportief.

Panache 11 oktober 2020 om 11:05

Lekke banden, kakken in de berm en stuurfouten moeten gewoon niet langer als ‘pech’ beoordeeld worden.

MichielH 11 oktober 2020 om 11:43

Je rijtje is een beetje apart, kan me niet voorstellen dat veel mensen het met je eens zijn…of ben je gewoon aan het trollen

Westfalen 11 oktober 2020 om 11:43

Dat is niet de norm. Het gaat erom dat koersen zelf de essentie is. En dat kan betekenen dat er in een finale van een koers niet gewacht wordt op een lekke band, maar op een eerder moment wel.

xistnc 11 oktober 2020 om 11:47

@MichielH
Misschien gewoon uitleggen waarom je het rijtje apart vindt en waarom je het er niet mee eens bent?

Frank V 11 oktober 2020 om 13:22

Stuurfouten en kakken (in mindere mate maar toch :) ) liggen binnen je eigen controle. Lekke band niet.

Dat gezegd zijnde neem ik het niemand echt kwalijk als die van pech profiteert. Ooit komt dat een keer terug. Of misschien ook niet. Dan heb je toch maar mooi geluk.

Man met de hamer 11 oktober 2020 om 11:09

Beetje ruzie in de tent is altijd goed. Een extra dimensie.

Jacob Lohof 11 oktober 2020 om 11:09

Dan blijven we toch stoppen, zoveel die pech krijgen !!!!
Dan maar een safety car inzetten
Hoort bij sport !!!!

Bertvd 11 oktober 2020 om 11:12

Yes, oorlog

Jacob Lohof 11 oktober 2020 om 11:12

Daarnaast Astana is meestal de ploeg die dit soort dingen doet, zoals in de tour tien Lopez viel

lone wolf 11 oktober 2020 om 13:56

Of in de Giro van 2015 toen Contador een lekke band had, dacht ik, en door extreem doortrekken van Astana hij op de Mortirolo een achterstand moest dichtfietsen.

TheBFG 11 oktober 2020 om 11:13

Leuk dat hij hier op deze manier 2 keer energie aan besteed.

Jacob Lohof 11 oktober 2020 om 11:14

Ik gooi er nog 1 in , Bauke viel in tour van 2016. Hadden ze dus ook op moeten wachten, had hij podium gereden.
Zo kunnen we wel doorgaan
It is the game

LB117 11 oktober 2020 om 11:20

de haai van Messina laat z’n tanden zien.
Ik hou er stiekem wel van dat druk zetten op de concurrentie

wielrenner 11 oktober 2020 om 11:24

Weten jullie nog die keer in de Tour dat tijdens een klim Froome plots averij had. De kopgroep wachtte totdat hij weer aangesloten was. In de afdaling maakt Porte die verschrikkelijke val en reed Froome door…

Frank V 11 oktober 2020 om 13:21

Froome in de gele trui fakete eens op een klim datie moest plassen zodat zijn ploegmaats konden terugkomen.

squadra 11 oktober 2020 om 11:29

Ik vind dit soort dingen wel mooi. Volgens mij was dit puur een reactie op de column van Fuglsang, Even laten merken dat hij op moet passen met wat hij zegt in de media.

Ook is het standpunt van Nibali duidelijk in dit soort dingen. Hij heeft vaak zat aangegeven dat er nog nooit iemand op hem heeft gewacht (voorbeelden te over, Giro 2010 toen hij in het roze viel of werd opgehouden in de Strade Bianchi etappe, WK 2013, Tour 2015 lekke band voor de voet van de Alpe D’Huez, Vuelta 2015 toen hij met de auto werd teruggereden. Niet allemaal te vergelijken met elkaar maar om een beetje context te geven.

Ook kan ik een moment herinneren dat Peraud lek reed in de laatste etappe in de Tour van 2014, hij kon zijn podiumplek verliezen, Nibali probeerde toen het peloton als gele trui stil te leggen zodat hij terug kon keren, maar dat lukte niet. Sindsdien is hij gewoon klaar met wanneer je wel of niet moet wachten.

Nibali accepteert het dat mensen doorrijden en zal dat zelf ook doen. Ik heb daar wel respect voor.

doorak 11 oktober 2020 om 12:09

Zoals jij het omschrijft wordt het inderdaad een ander beeld.

Polleke 11 oktober 2020 om 11:30

Zou me niet zo druk maken om Ninali… de vraag is niet of hij er doorzakt maar waar dat gaat gebeuren…

Wheely 11 oktober 2020 om 11:37

Onzin van Fuglsang natuurlijk, als een sprinter lek heeft rijden zijn concurrenten ook extra hard door, zie niet in waarom er voor klassementsmannen een uitzondering moet worden gemaakt.

Wel leuk zo’n bitchfight, ik denk overigens wel dat het merendeel van het peloton niet heel blij is met de streken van Nibali.

IlPirata 11 oktober 2020 om 11:39

@Wheely Wel leuk zo’n bitchfight, ik denk overigens wel dat het merendeel van het peloton niet heel blij is met de streken van Nibali.

Nibali heeft in de loop der jaren wel meer renners tegen zich in het harnas gewerkt, maar blijft met zo’n palmares natuurlijk wel een baas.

Tony van Raamsdonk 11 oktober 2020 om 11:42

Ik heb Nibali altijd al een ‘gluiperd’ gevonden.

doorak 11 oktober 2020 om 12:02

Zie hem graag rijden maar je hebt wel gelijk.

doorak 11 oktober 2020 om 12:01

Nibali heeft er een handje van dit zijn ploeg op te dragen, meer dan eens. Het is gewoon not done te demarreren bij pech van de tegenstander. Echter Nibali kan geen GT meer winnen zonder dergelijke acties.
Zoals hij altijd ook controverse zoekt in de media met zijn tegenstanders. Was dat eerst met Kruiswijk en later Roglic in de Giro waarbij nadat eindstand duidelijk werd hij direct weer gas terug nam, gewoon psychologische oorlogvoering, alleen wanneer je dat allemaal nodig hebt om te winnen.

En eens wordt er altijd afgerekend.

Kpenty 11 oktober 2020 om 12:14

Ik vind het heerlijk wat Nibali doet. Vind die ongeschreven regel dat je wacht met pech echt grote onzin. Het draait om de winst en pech hoort bij het wielrennen, als je daarvan profiteert ben je slim. Zoals toen in de tour toen Froome pech had. De enige kans op winst van de andere renners was op dat moment, maar iedereen behalve ik dacht Aru voelt zich te veel gentlemen ervoor. Ik heb liever wat meer oorlogspelletjes voor de spanning.

VerstandOpNul 11 oktober 2020 om 12:23

Dit is hoe hij het spel speelt. Heeft ook altijd aangegeven dat hij het andersom ook niet verwacht.. Als wielerliefhebber mag je blij met hem zijn, want het zorgt wel voor wat extra spanning.
Daarentegen vraag ik me wel af hoeveel deze renner aan zijn enigszins geflatteerde palmares mag ontlenen..

Daniel Lassche 11 oktober 2020 om 12:39

Het is denk ik wat lastiger om te dingen zo simpel te stellen.

Stel Trek had als plan wij gaan deze afdeling of dat moment het heft in handen nemen.
En dan rijdt er iemand lek.

Moeten zij dan ineens zeggen, streep door het plan want het komt nu slecht over.

Je weet niet of ze dit plan al hadden of dat dit plan verzonnen werd doordat Fuglsang lek reed.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair