Frustratie bij Tom Pidcock na Luik-Bastenaken-Luik: “Andere renners konden achter de auto terugkeren”
foto: Cor Vos (archief)
maandag 22 april 2024 om 10:42

Frustratie bij Tom Pidcock na Luik-Bastenaken-Luik: “Andere renners konden achter de auto terugkeren”

Tom Pidcock baalde stevig na afloop van Luik-Bastenaken-Luik. De Brit moest in de voorfinale lang achtervolgen, nadat hij lekreed – net op het moment dat het peloton brak door een valpartij. “Dat was het slechts mogelijke moment”, zei hij na afloop.

“Ik moest daar een gigantische inspanning doen”, aldus Pidcock, die samen met Romain Grégoire en Mauri Vansevenant de sprong naar voren kon maken. Later kwamen ook Mathieu van der Poel en co (die eveneens lang moesten achtervolgen als gevolg van de val) terug. Zij hadden daarbij wat hulp gekregen van de auto’s. “Andere renners konden achter de auto terugkeren, hoor ik net. Dat is frustrerend.”

“Ik ging heel diep daar, waardoor ik mijn eigen benen afsneed. Dat was zonde. Want voor deze koers heb ik er niet teveel over gezegd, maar deze week verbrak ik allerlei records tijdens training. Ik ging echt heel goed.”

Over Egan Bernal: “Mooi om hem weer zo te zien koersen”
Uiteindelijk kwam Pidcock als tiende over de streep, in een peloton dat sprintte om plek drie. “De sprint was heel hectisch. Ik sprintte niet eens echt, ik zat ingesloten. Ik moest mijn weg zoeken. Of ik wel tevreden ben over de vorm? De benen zijn goed, dat weet ik. Het is frustrerend, maar dat is hoe het is.”

Op de laatste beklimmingen van de dag was het vooral Egan Bernal die zich toonde voor INEOS Grenadiers. “Het is zo mooi om hem weer zo te zien koersen”, aldus Pidcock. “Hij heeft meer mee moeten maken dan ik me kan voorstellen. Het was heel mooi dat hij erbij zat. Wie weet wat er mogelijk was geweest, als het vlekkeloos was verlopen. We hadden dan twee kaarten kunnen spelen.”

RIDE Magazine
25 Reacties
22-04-2024 11:21
De manier waarop Pidcock zijn tegenslagen verwoordt (dit koersverloop, maar ook de in zijn ogen afgenomen zege in de Amstel bijvoorbeeld) is bewonderenswaardig. Hij zegt duidelijk hoe hij er over denkt, met een juiste balans tussen eigen verantwoordelijkheid en acceptatie van dingen die buiten zijn eigen controle liggen, zonder zijn tegenstanders tekort te doen. Dat is geen mediatraining maar een glimp van zijn persoonlijkheid. Pidock is voor mij een renner met een hoge gunfactor, net als Bardet.
22-04-2024 10:59
vansevenant deed dezelfde gigantische inspanning, waarbij pidcock hem nauwelijks kon volgen op de stockeu, minder was op la redoute, minder was op de valkenrots en minder was aan de finish
    22-04-2024 11:22
    Vansevenant was echt heel goed gisteren ja. Dat hij en Pidcock tot deze jacht gedwongen werden is ontzettend zonde voor de koers geweest.
    22-04-2024 11:42
    Inderdaad. Hadden Pidcock en Vansevenant hun cartouches kunnen bewaren voor de finale, is de dynamiek de laatste 45k totaal anders. Dan komt Van der Poel zeker niet terug om te sprinten voor brons.
    22-04-2024 11:44
    Toch zag je in de actie van Pidcock en Vansevenant ook een beetje de wanhoop terug over een heel slecht voorseizoen van beide ploegen. Om met zo'n klein groepje de oversteek te willen maken naar de groep daarvoor; het was bijna van "moeten". Terwijl Mathieu, met 3 monumenten op zak (2 van hemzelf +1 van Jasper), gewoon kon blijven zitten. En als ze niet terug kwamen, dan was het voorseizoen alsnog geslaagd.

    Zelf denk ik dat ze meer op economie hadden kunnen terugkeren als ze gewoon waren gaan meewerken in de groep, samen met de Bora's en de FDJ's. Het is eigenlijk dus ergens ook niet heel slim van hem geweest.
    22-04-2024 15:21
    Je weet niet wat het koersgedrag vooraan gaat zijn. Mocht daar harder doorgereden zijn EN de auto mocht er niet tussenkomen dan ben ik er helemaal niet zeker van of groep MVDP nog zou terugkomen. Met in het achterhoofd dat Serry (?) en Fraile zich nog konden laten afzakken en het feit dat er dan nog een relatief lange herstelperiode tot de voet van de redoute was vond ik dit niet zo een domme actie.
    Het is wel een feit dat MVDP met de reeds gewonnen wedstrijden meer kon gokken. Een top tien plaats is voor Pidcock en Vansevenant belangrijker dan voor MVDP die de gok wel kan wagen. Anderzijds denk ik niet dat MVDP die inspanning in zijn benen had op de hellingen.
22-04-2024 10:46
Ik mag hopen dat hij niet oprecht denkt Pogacar te kunnen volgen.
    22-04-2024 10:50
    Denk ook niet dat hij dat bedoelt.

    Vanwege stilstagate + fietswissel moest hij Stockeu & Haute Levée voluit, daardoor was het eventueel anticiperen voor de Redoute ook meteen overboord. Zijn groepje heeft echt keihard gekoerst terwijl de hele bubs erachter een stuk economischer terugkwam.
    22-04-2024 10:52
    Ik denk oprecht dat hij dat weleens zou hebben gekund…
    Luik is op zijn lijf geschreven.

    Hij heeft echt een bizarre inspanning geleverd in die achtervolging en komt nog steeds in de groep over de streep.
    Zou ook boos zijn in zijn geval. Ineos auto werd ook weggestuurd.

    Straatvechter pidcock mag weleens wat UAE ventielen losdraaien bij de volgende koers.
    22-04-2024 10:55
    Carapaz dacht dat ook. Liever koersen met lef en geloof dan met hangend hoofd op voorhand genoegen nemen met een plaats in de groep van 30 man in de achtervolging.
22-04-2024 10:55
Dit was inderdaad belachelijk. Groep van der poel mag terugkeren aan de bumper van de Bahrain auto, terwijl er voor groep Pidcock barrage werd gemaakt. Die auto van Bahrain had uit koers genomen moeten worden.
    22-04-2024 12:36
    Belg die klaagt over Van der Poel. Verrassend.

    Ik heb deze wedstrijd verder niet gezien, maar als er barrage is gemaakt na een valpartij is dat bizar en is dat hetgeen waarover geklaagd moet worden.
    22-04-2024 13:26
    Sinds wanneer ben ik een Belg? Gewoon geboren in de Flevopolder
22-04-2024 12:11
Het blijft toch een aanfluiting hoe wisselvallig er ingegrepen wordt in de verschillende koersen.... In koers A wordt een renner door de ploegleiderswagen duidelijk geholpen om terug te keren richting de groep der favorieten, en wordt de renner uit koers genomen. (Laten we zeggen Tarling in Parijs - Roubaix, om maar een voorbeeld te geven.)

En in koers B (Luik - Bastenaken - Luik van gisteren.) wordt een hele groep duidelijk geholpen om terug te keren en is het helemaal prima blijkbaar ?

Heeft het met de grote van de betreffende groep te maken ? Heeft het te maken door de koerssituatie waardoor betreffende renners op achterstand zijn gekomen ? Heeft het te maken met het feit dat bepaalde kopmannen in de betreffende geholpen groep zaten ? Joost mag het weten....

Stayeren achter de wagens is van alle tijden uiteraard, en is eigenlijk gewoon onderdeel van de koers.... Maar het opzettelijk en zeer duidelijk terugbrengen van renners in de slipstream van een wagen is er wel wat over natuurlijk. En in dit geval was het wel heel duidelijk in beeld, en zag men het gat van dertig seconden dat het groepje Pidcock had op de achterliggende groep in het tijdsbestek van minder dan anderhalve kilometer in z'n geheel verdwijnen....

Ik vindt persoonlijk dat men dit de renners in kwestie niet kwalijk kan nemen, iedere coureur is nu eenmaal opportunist en zal altijd gebruik maken van de mogelijkheden die geboden worden.... We hebben Pogacar vorig jaar in de Amstel immers ook niet uit koers gehaald na Leo z'n actie... Wel vindt ik dat ploegleiderswagens uit koers gehaald mogen worden bij acties die er duidelijk 'over' zijn... Dit op zich heeft al genoeg impact voor de ploeg in kwestie, zeker gedurende races waar het hele deelnemersveld verbrokkeld rondrijd.

Maar het blijft altijd een lastige materie om te beoordelen zolang we de snelheden van bepaalde renners of groepen met renners niet continue in beeld hebben.
    22-04-2024 12:22
    denk niet dat er iemand is die de renners iets verwijt, ze zouden dom zijn als ze er geen gebruik van maakten. het gebeurt wel vaker dat men tussen de wagens terugkeert en hier en daar wat gebruik maakt van verschillende ploegwagens, ik kan begrijpen dat men zoiets oogluikend toelaat

    maar dit was een bahrain trein die achter een bahrain wagen hing, die gewoon grote gaten aan het dichtknallen was, dit was te flagrant om met de mantel der liefde te bedekken en dit viel niet meer onder "hoort erbij".

    gewoon die ploegleider een maandje of 3 geen koersen meer laten volgen (want een boete voelen ze toch niet)
    22-04-2024 12:33
    Als je het verschil tussen aan de wagen hangen en achter de wagen terugkeren niet ziet, houdt het wel een beetje op.

    Dat eerste is nooit acceptabel geweest, terwijl dat laatste decennialang probleemloos tot de mores van het profwielrennen behoort heeft.
    22-04-2024 12:51
    uiteindelijk heeft iedere renner of ploegleider die hierover klaagt boter op zijn hoofd, want ze zouden exact hetzelfde doen.

    Ik denk dat het echte issue begint met het doorrijden van IPT en UAE na een dergelijke valpartij (of eigenlijk massaal oponthoud). Je krijgt daardoor gekke taferelen, van ploegleiders (bijvoorbeeld van UAE en IPT) die de gekste toeren uithalen om zo snel mogelijk achter groep 1 te zitten (met alle risico's van dien). Je krijgt de discussie over de ploegleiders er tussen of niet. En zeker zwaar bergop is 1 minuut slechts een 300 meter tussen twee groepen, daar passen niet veel ploegleidersauto's tussen.

    Het zou dus veel helpen als ploegen in dit soort situaties de ongeschreven regels zouden respecteren. Want blijkbaar zijn die ongeschreven regels er niet helemaal voor niets.
    22-04-2024 13:25
    @Oblomov ... > Heb je mijn reactie überhaupt gelezen ? Want dat is precies wat ik schrijf.

    "" Stayeren achter de wagens is van alle tijden uiteraard, en is eigenlijk gewoon onderdeel van de koers.... Maar het opzettelijk en zeer duidelijk terugbrengen van renners in de slipstream van een wagen is er wel wat over natuurlijk. En in dit geval was het wel heel duidelijk in beeld, en zag men het gat van dertig seconden dat het groepje Pidcock had op de achterliggende groep in het tijdsbestek van minder dan anderhalve kilometer in z'n geheel verdwijnen.... ""




    Kan ook zijn dat je enkel bevestigd wat ik ook al schreef, maar door de zinsconstructie van je eerste zin lijkt het net of je tegen iemand zegt dat hij het tegendeel beweerd.
    22-04-2024 15:09
    @Promiz Tarling hing aan de wagen en liet zich voortslepen.
22-04-2024 12:11
De FDJ ploegwagen speelde even voordien ook derny om Grégoire (en Cosnefroy) terug te brengen tot bij Pidcock en Vansevenant. Onrechtstreeks profiteerde hij dus ook van ongeoorloofd wagenspel, maar natuurlijk in minder mate dan de achterkomende groep. Spijtig iig van die valpartij en het oponthoud, anders was de strijd achter Pogacar nog wat interessanter geweest.
22-04-2024 12:44
Pidcock, Van Sevenant cs hadden in de groep moeten blijven zitten, dit was een domme inspanning. De groep gezamenlijk had met vereende krachten zeker kunnen terugkomen. Wat dat betreft speelden Bilbao, Poels, Van der Poel etc het veel slimmer. Bovendien heeft die groep 97% van de achtervolging op eigen kracht gereden. Maar als UAE en vooral Israel sportiever waren geweest toen meer dan de helft van het peloton te voet stond, dan was er geen probleem geweest. Vooral Israel dacht op een goedkope en - vind ik - zeer onsportieve manier veel tegenstanders uit te schakelen.
    22-04-2024 13:08
    Eens met het eerste gedeelte, behoorlijk dom van de cock dat ie zich niet kan inhouden en voor de patatten ging. Nog veel te leren. En Israel reed vóór die val al op kop, alleen UAE besloot er toen een extra slok op te geven. Hun enige concurrent daarmee proberen uit te schakelen.
    22-04-2024 14:14
    Ook Israel besloot om van "gewoon wat tempo rijden" over te schakelen naar "het gas erop". Beide ploegen niet sportief.
22-04-2024 11:13
En de renners er achter ook natuurlijk.
22-04-2024 12:41
Dit had inderdaad wel wat eleganter opgelost kunnen worden. Of je maakt het heel duidelijk als jury dat je vind dat de koers zodanig wordt beïnvloed door een val (of andere obstructie op het parcours) en je grijpt in. Maar dan doe je dat ook open en transparant. Dus algemene communicatie of wat dan ook. Het grote nadeel hierbij is natuurlijk wat is hier de grens wanneer grijp je in, wanneer niet. Het andere is dat je niet ingrijpt en de standaard regels hanteert en dan mag stayeren achter een ploegwagen niet. Ik snap Pidcock zijn opmerking, nu ontstaat er ongelijkheid, de één doet het op eigen kracht, de ander achter een auto. En dat is ongeacht de uiteindelijke uitslag. Het enige wat je hier kunt doen is zo duidelijk mogelijke regels hanteren en als je besluit van die regels af te wijken door een specifieke koers situatie deze zo direct en goed mogelijk communiceren. Natuurlijk in een koerssituatie kun je dan altijd nog hebben dat renners zo’n communicatie te laat binnen krijgen. Helemaal sluitend zal het waarschijnlijk nooit worden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine