Froome na eerste test: “Veel zwaarder dan verwacht”

dinsdag 11 juni 2019 om 14:56
Froome na eerste test: “Veel zwaarder dan verwacht”

foto: Cor Vos

De tweede etappe van het Critérium du Dauphiné was er eentje om duimen en vingers bij af te likken. Zo lieten de favorieten voor de eindzege zich zien in de finale. Zo ook Chris Froome, die uiteindelijk geen tijd verloor op zijn concurrenten. “Het was veel zwaarder dan verwacht”, zo analyseerde de Brit na afloop.


Team Ineos reed de hele dag op kop voor Froome en Wout Poels. De twee kopmannen stelden niet teleur in de finale, waardoor ze een flinke sprong wisten te maken in het klassement. “We werden al vroeg onder druk gezet, aangezien Tom Dumoulin en Emanuel Buchmann mee zaten in de vroege vlucht”, aldus Froome.

“Het ging de hele tijd op en af, er waren maar weinig vlakke stukken. Mijn ploeggenoten hebben echter geweldig gereden. We hebben het leeuwendeel van het werk gedaan. Het is fantastisch dat we de koers zo konden controleren. Het was belangrijk om de kopgroep weer in te rekenen.”

Op de laatste klim van de dag – de steile Saint-Victor-sur-Arlanc – testte Froome zijn benen. “Ik voelde me vandaag een tikkeltje beter, maar het is nog maar het begin. Vandaag leek het meer op een Ardennenklassieker dan op een bergetappe. De zwaarste ritten moeten nog komen”, aldus de viervoudig Tourwinnaar.

Poels: “Ik voel me nu al goed”
Froome kon in de finale dus rekenen op een ijzersterke Poels, de voorlopige nummer zeven in het klassement. “Het is altijd fijn om er bij te zitten, zeker omdat ik na Luik-Bastenaken-Luik geen wedstrijd meer reed. Soms duurt het even voordat ik ben warmgedraaid, maar ik voel me nu al goed. Chris zag er ook erg sterk uit”, is Poels tevreden.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Marik 11 juni 2019 om 15:06

Froome is gewoon weer goed. Ik vrees dat we wederom een eenzijdige Tour krijgen met een oppermachtig blok van Ineos.

Lapjestrui 11 juni 2019 om 15:06

“Fantastisch dat we de koers zo konden controleren” (…) “Mijn ploeggenoten hebben echter geweldig gereden”, aldus de recent geüpdatete wattagemeter.

leegloper 11 juni 2019 om 15:12

Laatste 20km was met Poels, maar zonder treintje. De overige ploeggenoten waren uitgetsjoekt door Dumoulin en co. Het treintje zal voor de Tour ook nog een update krijgen.

Geit in mijn Kelderman 11 juni 2019 om 15:14

Ik vrees voor een wederom ultra saaie Tour net als de afgelopen jaren.

LaurentJalabert 11 juni 2019 om 15:35

Jammer dat het respect er voor deze man niet is eigenlijk. Iedereen “vreest” dat het een saaie Tour wordt, etc.
Hij is gewoon ook wel de beste. Vaak een van de beste klimmers, op de juiste momenten attent in lastige ritten, de beste tijdrijder (op Dumoulin na) en is 3 weken lang gefocust. De Giro die hij won was ook alles behalve saai en heeft hij op spectaculaire wijze gewonnen.

Ik ben niet per se fan, maar na zoveel jaar dit iedere keer weer te laten zien heb ik teveel respect om hem en zijn team iedere keer maar te bashen.

Marakus 11 juni 2019 om 15:45

+1

Marik 11 juni 2019 om 15:47

Ik denk dat er weinigen zijn die jouw mening delen. De beste renners kopen en die al het vuile werk laten opknappen laat geen eerlijk beeld zien van de inspanningen van Froome. In een andere ploeg had de man niet de helft van zijn grote overwinningen gepakt.

LaurentJalabert 11 juni 2019 om 16:00

@Marik misschien. Maar als je nagaat dat hij vrijwel alle grote rondes die hij heeft gereden 1e of 2e is geworden en maar 1 of 2 keer is uitgevallen zegt dat wel wat individu. Je ziet namelijk dat iedere klassementsman wel vaker pech heeft, uitvalt met blessures of ziektes, of een keer in mindere vorm steekt. Bij Froome gebeurt dat vrijwel nooit (er staat me alleen die Tour van Nibali nog helder voor de geest dat hij een keer uitviel).

Random wielerliefhebber. 11 juni 2019 om 17:05

Helemaal eens over Froome, maakt niet uit hoe goed je ploeg is als je 4 keer de Tour kan winnen ben je zelf ook heel erg goed en een compleet renner.

De beste klassementsman van het moment met afstand

Romāns Vainšteins 11 juni 2019 om 17:40

Dat vele niet uitvallen heeft natuurlijk ook zeer te maken met het hem geweldig uit gevaren houden van zijn superploeg.

jan jansen 11 juni 2019 om 17:50

Mark;
+1
Volgens de geldende regels had Froome niet eens mogen starten in de gewonnen Giro.
Een schande voor de sportiviteit en gebrek aan respect voor de volgers.

koos verrek 11 juni 2019 om 15:37

Hij zat er goed bij, en Poels ga top zijn in de Tour!

Niklas 11 juni 2019 om 16:00

Dat is dan fijn voor Froome…: Poels naar de galamiezen en Froome in het geel. We maken het niet meer mee dat Poels nog eens voor zichzelf kiest.

VerstandOpNul 11 juni 2019 om 16:05

Chris zag er ook erg sterk uit”, is Poels tevreden

Mijn hemel, hij is nu echt de bitch van Froome geworden he..

tychobrink 11 juni 2019 om 16:32

Ongelooflijk die negatieve houding richting Froome. Voor mij is het de renner die samen met een aantal anderen zoals, Nibali, Sagan, Dumoulin en Contador voor de gaafste wielermomenten heeft gezorgd met als ultieme hoogtepunt de giro van vorig jaar. Daar liet hij zijn dat hij het ook op een spectaculaire manier kan als het nodig is. Dat hij alleen wint vanwege zijn team is dus ontkracht.

Djoop 11 juni 2019 om 17:26

Voor Froome gelden andere regels. Zijn resultaten om die reden puur spel bederf. Dankzij UCI & Wada is de geloofwaardigheid van het wielrennen anno 2019 lager dan de WWF.

AmsterdamCycling 11 juni 2019 om 17:50

Juist, Froome heeft anderhalf jaar geleden positief ‘geplast’, door hem vrij te pleiten heeft het wielrennen een enorme deuk opgelopen in het toch in het toch al broze herstel dat net was ingezet. Hij en zijn team hebben het wielrennen geen dienst bewezen met hoe zij met die hele zaak zijn omgesprongen. Daarom en door de dominatie van Sky (Ineos) is de TdF al jaren niet echt meer een genot om naar te kijken. Vorig jaar daargelaten, maar dat had meer te maken met een goede Tom.

jan jansen 11 juni 2019 om 17:51

Djoop;
+1

girardengo 11 juni 2019 om 17:54

In deze context is het recente gehak op Dumoulin ook uitermate vreemd natuurlijk.

Schollekop 11 juni 2019 om 18:11

Froome (met of zonder dope) met afstand de beste ronderenner, zonder twijfel. De sterkte van zijn ploeg zorgt er echter voor dat de Tour al jaren niet meer echt spannend genoemd kan worden.

rennerske 11 juni 2019 om 18:29

De wet van Ineos: sterkste renner+ sterkste ploeg= saaiste Ronde

FDJ 11 juni 2019 om 18:58

Dat is een knappe wet. Feitelijk gezien heeft Ineos pas 1 ronde gereden. Zonder podiumplaats en zonder ritzege.

rennerske 11 juni 2019 om 19:14

What’s in a name: “A rose by any other name would smell as sweet”

Kelder is de Man 11 juni 2019 om 20:59

Van mij mag ie zn vijfde winnen dit jaar.. en dan alsjeblieft met pensioen. En het is niet de hegemonie, maar zn vreselijke hondje op het dashboard stijl, dat akelige kippeverzet, die ubergentleman houding en natuurlijk het eeuwige treintje. Heb wel respect voor zn winsten, maar voor mij is de koek op.

belasco 11 juni 2019 om 21:38

Ik kan het respect voor Froome (z'n prestaties) niet eens opbrengen. Respect voor je!

EddyB1958 12 juni 2019 om 08:30

De Giro 2018 is niet gewonnen door Froome, maar verloren door een vijftal dommeriken in de achtervolging met Dumoulin als leider.

Chaba 12 juni 2019 om 09:18

Poels krijgt zijn kans in de Dauphine om vervolgens zich helemaal suf te rijden voor Froome in de Tour. Tja het is niet anders.