Froome: “Het is niet zo dat ik op een dag wakker word en dan ineens win”

zaterdag 1 mei 2021 om 10:41
Froome: “Het is niet zo dat ik op een dag wakker word en dan ineens win”

foto: Cor Vos

Na vier dagen komt de naam van Chris Froome in het algemeen klassement pas in het rechterrijtje voor. 95e staat de tweevoudige eindwinnaar, op bijna 24 minuten van het geel. Hij beseft dat het herstelproces na zijn val in de Dauphiné, nu twee jaar geleden, lang duurt en verwacht niet dat hij van de ene op de andere dag opeens weer gaat winnen.

“De val heeft me veel geleerd”, vertelt hij in een interview met de Neue Zürcher Zeitung. “Ik ben nu een stuk dankbaarder voor de momenten toen ik blessurevrij was en ik niet met zulke tegenslagen te maken had. De gebeurtenissen hebben me anders naar het leven laten kijken. Ik voel nog altijd de honger om te koersen en alles te doen om terug te komen op mijn topniveau.”

“Een lang proces is het, langer dan ik had verwacht. Maar ik wil mijn kansen niet laten lopen. Over een paar jaar wil tegen mezelf kunnen zeggen dat ik er alles aan heb gedaan”, aldus de Brit.

Spiermassa
Froome bracht de winter door in Californië, waar hij in het Red Bull High Performance Center veel fitnesstraining deed. Daarmee corrigeerde hij de onbalans in zijn benen, maar het zorgde ook voor extra spiermassa die hem nu dwars zit. Zijn benen zijn mager, maar wel is de spiermassa in zijn bovenlichaam ontwikkeld. “Ik tors nog twee tot drie kilo te veel met me mee”, legt hij uit. “Ik ken mijn blessures en ik verwacht geen mirakels. Het is niet zo dat ik op een dag wakker word en dan ineens win. Ik begin vanuit de basis en moet mezelf weer opwerken.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

Pietspeed 1 mei 2021 om 11:09

Wat je ook van Froome kunt vinden, doorzettingsvermogen en moed kun je hem niet ontzeggen. Je moet het maar doen om te proberen weer op topniveau terug te komen. Had ook adieu kunnen zeggen en met pensioen gaan. Respect toch wel!

SolitaryShell 1 mei 2021 om 11:27

Zo'n moeilijke keus is dat niet voor een paar miljoen per jaar.

Als hij weg moest bij Ineos, nergens terecht kon en voor een appel en een ei bij Beat Cycling Club of zo zijn weg weer omhoog moest vinden, dan had je een punt gehad.

DeTourwinjeinbed 1 mei 2021 om 11:10

Zoals de jongens van de Rode Lantaarn zouden zeggen: es war einmal…

SolitaryShell 1 mei 2021 om 11:14

Ha ha ja hoor, die twee/drie kilo zorgt ervoor dat ie kansloos gelost wordt op elke molshoop. Tuurlijk.

Daarnaast, als Froome erkent dat dit zijn basisniveau is, dan geeft dat aan dat in retrospect grondige twijfels uiten over zijn transformatie tot wielrenner van niveau buitenaards echt niet zo vreemd was.

KennyKlimmen 1 mei 2021 om 11:27

Respect voor zijn arbeidsethos! Inspiring.

Scott Sunderland 1 mei 2021 om 11:29

Eigenlijk wist je wel dat dat gruwelijke ongeluk waarbij hij echt letterlijk in de kreukels lag het einde was van zijn carrière. Hij was op dat moment al minder aan het worden als renner door zijn leeftijd. Veel meer dan meerijden in het peloton zit er niet meer in.

Bertje67 1 mei 2021 om 11:31

Iedereen wist dat, behalve in Israël

Al Phila 1 mei 2021 om 11:32

Als bijvoorbeeld Wout van Aert 2-3 kilo verliest (en die kan het hebben), dan wint hij dus elke grote ronden ??

De medicatie die hij jarenlang heeft mogen gebruikte dmv attesten en vanwege een bloedziekte, die gebruikt hij volgens mij niet meer. Veel mensen uit Afrika hebben een afwijking in de genen waarbij minderen en kleinere bloedlichaampjes worden aangemaakt (er zijn 4 genen verantwoordelijk, als er 1 verkeerd staat, heet het alfa talasemie, bij 3 verkeerd overleef je het eerste jaar niet eens). De oplossing voor deze ziekte is zorgen dat er meer rode bloedlichaampjes worden gemaakt (bijv epo). Helaas is deze ziekte genetisch bepaald en gaat niet over….. Ik wil niks suggereren, dit zijn slechts feiten.

Aerosolo 1 mei 2021 om 12:36

Volgens mij ben je behoorlijk aan het suggereren door deze feiten te selecteren en onder dit bericht te plaatsen.

SpeedyLegs 1 mei 2021 om 15:57

Attesten voor prestatiebevorderende middelen die voor anderen verboden zijn, passen zeker niet bij profsport. Want, waar kijk je dan naar? Naar de wonderen van de wetenschap.

josi 1 mei 2021 om 11:33

Hij lijkt zichzelf een beetje tegen te spreken in diverse interviews. De ene keer heeft hij duidelijk de stijgende lijn te pakken en hoopt hij er in de Tour te staan, de volgende keer is het een lang en onvoorspelbaar proces. Het probleem is dat hij geen meter harder lijkt te rijden dan een jaar terug en er dus geen zichtbare vooruitgang is. Dat hij zwaarder staat dan voorheen kan iedereen zien, maar dat lijkt me niet echt een (volledige) verklaring. In de proloog lag hij bijvoorbeeld na de eerste vlakke kilometers al ver achterop en bergop wordt hij door heel wat zwaardere mannen gelost. Het zou mooi zijn als we ooit weer eens iets van de oude Froome te zien zouden krijgen, maar niets wijst erop dat dit zal gebeuren.

IlPirata 1 mei 2021 om 11:33

Contador stopte , net na zijn hoogtepunt, met ritwinst op de Angliru in de vuelta. Dan verlaat je met het hoofd omhoog de topsport, wat froome probeert is waarschijnlijk tevergeefs en met dat salaris zelfs een beetje zielig. Hoewel ik natuurlijk begrijp dat hij met die 'crash'geen afscheid wilde nemen.

peterwinnen 1 mei 2021 om 12:12

Een sponsor zoekt naamsbekendheid. Die vergroot je met Froome…of hij nou wint of 74e wordt.

platteprijs 1 mei 2021 om 13:01

@Peter doorgaans wel, maar achter deze ploeg zit geen gebruikelijke sponsor die zijn reclamebudget spendeert maar een man die zwemt in het geld.

Tuubke 2 mei 2021 om 11:10

En als die man er nou lol in heeft om iemand als Froome naar zijn ploeg te halen, moet hij dat vooral doen. Als hij een beetje verstand van wielrennen heeft, snapt hij ook wel dat Froome geen wereldschokkende prestaties meer gaat leveren. Maar misschien gaat het daar helemaal niet om en verwacht hij vooral dat de aanwezigheid van iemand met zoveel nuttige ervaring de andere renners inspireert.

Tony 2 mei 2021 om 11:26

Dure reclame voor 5,5 miljoen zonder prestaties.

fietsvriend 1 mei 2021 om 12:30

Dat net op tijd wakker worden als het moest, was toch juist altijd zijn grote kracht?

De eerste stapjes richting het indekken zijn gezet.

Dzjof 1 mei 2021 om 12:43

Misschien moet hij bij DQS gaan rijden, dan wint hij alle de 3 de grote rondes in 1 jaar door de goede teamspirit.

platteprijs 1 mei 2021 om 12:59

Hij zit weer op hetzelfde niveau als toen hij bij Barloworld reed.

Fast Freddy 1 mei 2021 om 14:02

Precies, en toen werd hij ook op een dag wakker met superkrachten. Tijd voor good old team Sky of DQS. De Cav route, zogezegd.

Abraham Olano 1 mei 2021 om 13:04

Geld zal voor iemand van zijn statuur toch geen drijfveer meer zijn denk ik. Hij heeft een hele lange herstelperiode achter de rug, ga er maar aanstaan…..Ik gun deze topatleet een waardig afscheid.

klootje kriekeljon 1 mei 2021 om 13:38

Zo ging het bij Sky wel.

SpeedyLegs 1 mei 2021 om 15:11

Wat voor een sportschool is dat die zo’n renner niet verbiedt om (ook) zoveel met upper body strength bezig te zijn? Fietsen doe je toch met je benen! En nu snel die excessieve spiermassa verplaatsen naar kuiten en dijen.

EmielMeijers 1 mei 2021 om 18:05

uhhh ene Cavendish was ook afgeschreven……

Headlines

Materiaalzone

Populair