Froome doet opvallende oproep: “Gebruik voortaan wegfietsen in een tijdrit”
foto: Cor Vos (archief)
maandag 14 februari 2022 om 14:41

Froome doet opvallende oproep: “Gebruik voortaan wegfietsen in een tijdrit”

Chris Froome heeft veel van zijn zeges te danken aan zijn tijdrijderscapaciteiten, maar de viervoudig Tourwinnaar vraagt zich nu af of het niet veiliger zou zijn als ritten tegen de klok voortaan op wegfietsen worden verreden. “Ik denk aan het grotere plaatje en de veiligheid van de atleten”, laat hij weten op zijn eigen Youtube-kanaal.

In de voorbereiding op het wegseizoen waren verschillende profrenners, waaronder ex-Tourwinnaar Egan Bernal (een ex-ploegmaat van Froome), betrokken bij ernstige verkeersongelukken. Matteo Trentin maakt zich zorgen over de situatie en nu mengt ook Froome zich in het veiligheidsdebat. “Ik hou van het fenomeen tijdrijden. Het is een kunst, een vaardigheid. Het is iets waar je ontzettend veel van moet weten. Dat is ook een van de magische dingen van het tijdrijden en de grote rondes. Het voegt een interessant element toe aan de wedstrijd.”

“Alleen, tijdritfietsen zijn niet echt bedoeld om mee op de weg te fietsen. Als er een tijdrit in de Tour is opgenomen, is het vaak een inspanning van één uur. Dat komt steeds minder vaak voor, maar om klaar te zijn voor een tijdrit van een uur, moet je erop uit met je tijdritfiets om het te simuleren. Op hoeveel wegen in de buurt is het mogelijk om een uur lang te rijden zonder verkeer, stopborden en verkeerslichten? Dat bestaat niet in de echte wereld”, legt Froome de vinger op de zere plek.

Veiligheid 
De ervaren Brit van Israel-Premier Tech schetst de gevaren. “Als je op een ligstuur ligt, heb je je handen niet bij de remmen. Je moet dan rechtop gaan zitten. Het is kortom niet echt veilig. Het geeft te denken dat er zelfs ongelukken gebeuren als je met de tijdritfiets aan het trainen bent op afgesloten wegen. Laat staan als je moet trainen op openbare wegen, met verkeer en met mensen die oversteken.”

Froome en Bernal op archiefbeeld – foto: Cor Vos

Froome pleit dan ook voor een rigoureuze verandering binnen het (weg)wielrennen. “De vraag is of het echt nodig is om met tijdritfietsen te werken in het wegwielrennen. Is het niet beter om tijdritten af te werken op wegfietsen? Dat zorgt zonder twijfel ook voor een gelijk speelveld. Het zal dan ook meer aankomen op de vaardigheden van een renner, in plaats van zaken als aerodynamica en de tijd die je heb doorgebracht in een windtunnel.”

“We moeten nu echt maatregelen nemen”
“Het is nogal ironisch dat de UCI met dingen komt om de wielersport veiliger te maken, zoals beperkingen met betrekking tot je fietshouding. Het switchen van tijdrit- naar wegfietsen is daarentegen makkelijk te introduceren. Dat zal ook veel meer impact hebben op de veiligheid van wielrenners. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een enorme fan van het tijdrijden, maar we zijn op een punt gekomen dat we logischer over onze sport moeten gaan nadenken. En echt maatregelen moeten nemen om het veiliger te maken. Voor mij is het een nadeel, maar ik denk aan het grotere plaatje en de veiligheid van de atleten”, klinkt het.

De reactiefunctie is onder diverse Israel-Premier Tech-gerelateerde artikelen preventief gesloten. In dit forumtopic is ruimte om de Pro-Palestina-demonstraties in het wielrennen en de situatie rondom het Israëlische team te bespreken.
RIDE Magazine
72 Reacties
14-02-2022 19:52
Ben ik wel met Froome eens.
14-02-2022 20:10
@renaissance, ;) ik heb het nog een keer gelezen ... paar vragen:

"Ik ben een beetje klaar met dit eeuwige gejank van wielrenners over veiligheid". Vraag: wie gaat het meer aan (veiligheid)? Jij of Froome? Naar wie zou ik eerder moeten luisteren volgens jou? Jij of Froome.. Wie heeft meer recht van spreken over veiligheid in het wielrennen? Jij of Froome?



"Met het volle verstand is er gekozen voor het doen van een sport, sporten heeft risico’s. Je maakt er je beroep van, maar gaat dan klagen over die risico’s?"
Vraag: is iets veranderen aan een sport om de veiligheids situatie te veranderen (ik praat niet eens over verbeteren), niet meer toegestaan als je gekozen hebt om die sport tot je beroep te maken? Als ik in 3e wereld kom zie ik bouwvakkers ongezekerd over steigers lopen bij flats van 80-100mtr hoog. Wij hadden vroeger ook geen bouw normen. Niet dat ik het met alle normen eens ben, maar het hebben van normen en het evalueren van die normen. Is dat per definitie gezeik????

Als men dus ketonen gebruikt moet je ook niet hebben over andere veiligheidsaspecten in het wielrennen? Als je bijv een auto niet per definitie begrenst op 120km/u dan mag je het ook niet hebben over door rood rijden? zoo... ... ik snap wel je frustratie, maar we moeten niet omdat we a toestaan ook b,c,d,e, toestaan.

"Uiteindelijk zit het halve peloton aan ketonen waarvan de lange termijnwerking onbekend is". ben jij chemicus? ben jij bioloog. Ben jij biochemicus? ik ben eigenlijk wel benieuwd. Ik ben ICT er maar ik ga niet de discussie aan met andre kuipers over astrologie of ruimtevaart. In die discussie ga ik niet veel bijdragen.

"en is er jarenlang doping gebruikt wat aantoonbaar slecht is". Kun je dit aantonen? ik zie veel wielrenners die lekker 80 jaar oud worden en meer (zoetemelk, jansen, etc) .. ik heb niet het gevoel dat die ongelukkig zijn. Er zullen ook andere gevallen zijn, maar hoe ik jouw statement moet interpreteren, dat is mij niet duidelijk... Eerlijk gezegd lijkt het op wat veel gebeurd tegenwoordig: je hebt een probleem. Je snijdt 80% van het probleem af, en je vind voor dat overgebleven probleem een oplossing en vervolgens zeg je dat het de oplossing is voor het algehele probleem .. (dit is populairder naargelang het lastiger is een complex probleem in ze geheel te absorberen).

Ik stop hier .. maar ik zou nog steeds willen vragen? hoeveel koersen heb jij op een tijdritfiets bij de eerste 10 gereden?? Wat ik blijf er wel bij dat Andre Kuipers als het gaat over ruimtevaart meer zeggenschap heeft dan ik. En dat prof Dekker over Nano tech meer zeggenschap heeft dan ik. En dat Mandelbrot over wiskunde meer zeggenschap heeft dan ik.... en dat Hitler over fascisme meer te zeggen heeft dan ik.

Kennis doet er echt toe.

ik snap echt wel dat TT een aparte discipline is en ik hou enorm van TT (het is echt een favourite van me). Ik vind TT op een tijdritfiets echt iets anders dan op een wegfiets. Ik zou het jammer vinden als het verdwijnt. Het vereist specifieke skills. Maar ik sta wel open voor argumenten van experts in de sport. Iemand die het argument maakt: TT training op afgesloten circuit. Dat begrijp ik. Vind ik het leuk om op een circuit te rijden? nee. Maar het is wel een begrijpelijke opmerking. TT op de openbare weg is echt veel riskanter dan op een wegfiets op de openbare weg. Als je dat niet eens bent, dan stel ik voor een keer samen te gaan fietsen:. Ik op de wegfiets en jij op de tt fiets en dan kijken hoe goed we onverwacht opdoemende obstakels kunnen ontwijken. Ik heb er nu al zin in!
14-02-2022 20:44
Waarom nemen we een gast die op z'n wegfiets ook al. Nauwelijks voorbij z'n stuur kijkt serieus op het gebied van veiligheid
    14-02-2022 20:46
    Ha ha, goed punt : )
14-02-2022 20:45
Prima plan! Wijsheid komt met de jaren. Zal zeker een rol spelen dat z'n laatste herinnering aan de tijdritfiets nogal ruk(wind) was.
14-02-2022 23:38
En stop met pufjes tegen inspanningsastma want dat is ook gevaarlijk en slecht voor de gezondheid
15-02-2022 00:10
Je moet er ook niet mee losse handjes op rondrijden.
15-02-2022 12:52
Ik rij uren op mijn tijdritfiets. Over de dijk, verkeersluwe wegen in de polder... geen enkel probleem.

In de stad lijkt het me ook erg matig maar dan nog, daar is een normale racefiets ook niet heel praktisch.
15-02-2022 21:32
Net als bij nk tegenwind op fiets met terugtraptraprem en bagagedrager. En natuurlijk met bel en zijreflectie en fietsverlichting. Ook allemaal belangrijk voor de veiligheid en gelijk speelveld.
15-02-2022 21:35
Formule 1 ook maar weer in Dafje op Zandvoort.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine